Wat te doen met warme lucht in de zomer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sprudel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013, 09:13

Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Sprudel »

Zoals de titel van dit topic al zegt:

Wat kan ik doen met warme lucht in de zomer die afkomstig is van een machine bijvoorbeeld ?
Kan ik deze opslagen ?
Of zijn er nog verscheidene technieken ?

MVG
Sprudel
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door sjoerdb »

ehm goeie vraag,

in de zomer is het meestal al warmer, dan wil je ook nog wat gaan doen met de warme lucht die van een machine afkomt. koppelen aan een peltier element zodat er energie op gewekt wordt.

verder zou ik het naar buiten blazen zodat het niet zo warm wordt binnen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Dutch John »

Een Peltier element werkt op (een groot) temperatuurverschil. Je heb dus naast warmte ook koeling nodig. Da's lastig in de zomer. Natuurlijk kun je koelen met bijvoorbeeld grondwater, maar waarschijnlijk is de delta T te gering en kost het pompen meer dan het element produceert.

Men buffert tegenwoordig zomerse warmte in aardlagen en pompt er die 's winters weer uit. Wel een heel gedoe als je dat kleinschalig uitvoert. Ook dat kost waarschijnlijk meer dan het opbrengt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sprudel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013, 09:13

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Sprudel »

Dutch John schreef:Een Peltier element werkt op (een groot) temperatuurverschil. Je heb dus naast warmte ook koeling nodig. Da's lastig in de zomer. Natuurlijk kun je koelen met bijvoorbeeld grondwater, maar waarschijnlijk is de delta T te gering en kost het pompen meer dan het element produceert.

Men buffert tegenwoordig zomerse warmte in aardlagen en pompt er die 's winters weer uit. Wel een heel gedoe als je dat kleinschalig uitvoert. Ook dat kost waarschijnlijk meer dan het opbrengt.

Groet,
DJ
Het is nogal op een grote schaal. Namelijk van een verwarmingsoven wordt de warmte weggezogen.
Dus dan zouden we de warme lucht dan best in de aardlagen stoppen ?
Dit lijkt me ook een beetje onnodig want de machine draait ook zowieso in de winter en wordt nu al gebruikt om het lokaal en andere lokalen te verwarmen.
Kan deze warme lucht voor korte tijd in een reservoir worden opgeslagen ?
Want de machine stopt voor een korte tijde en moet daarna terug opstarten.
Dus we zouden dan bijvoorbeeld de warme lucht er terug kunnen inblazen zodat de machine minder moeite heeft om te verwarmen. Of ben ik fout ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door ritsaert snijder »

Kortstondige opslag zou wel interessant kunnen zijn. Opslag is moeilijk. Hoe snel heb je weer warmte nodig? Welke temperaturen hebben we het over?
groet!

Ritsaert
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Paide »

misschien een open deur, maar begin eens bij het begin: waarom komt er zo veel warmte van deze oven af? Is deze slecht geisoleerd? Inefficient gebouwd? Ik ken hoge-temperatuur ovens waar flinke bespaarprojecten op gedaan zijn, wat direct effect had op de ruimtetemperatuur. Zo'n project verdient zich snel terug en het wordt een stuk aangenamer om in de buurt van de oven te werken.

Als deze mogelijkheden uitgeput zijn, zou je eens kunnen kijken naar waterkoeling ipv luchtkoeling. Dan heb je de warmte in een medium waar veel meer mee mogelijk is dan met warme lucht.
Sprudel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013, 09:13

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Sprudel »

ritsaert snijder schreef:Kortstondige opslag zou wel interessant kunnen zijn. Opslag is moeilijk. Hoe snel heb je weer warmte nodig? Welke temperaturen hebben we het over?
Ongeveer na 3 uur.
Een temperatuur van ongeveer 115 °C.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door marini »

een LTD stirling maar ik heb ook nog geen bruikbaar ding gevonden. Er is eentje ontwikkeld in nederland en geplaatst in ik dacht Portugal.
Een van mijn zijprojectjes om ooit te maken maar ik heb momenteel alleen maar een kleintje voor op een tas warm water...
Ik heb nog te weinig betrouwbare informatie om te starten.
moest even zoeken maar hier is de link. Ooit, ooit bouw ik zo iets voor op mijn rocketmassakachel
http://www.youtube.com/watch?v=duuk_r-- ... e=youtu.be

of zo eentje kan ook natuurlijk alleen weet ik niet of die veel rendement heeft.
http://www.youtube.com/watch?v=AIA12_GxVws
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door willem »

Is/zijn er geen boiler(s) mee te verwarmen dmv een w.w. die je in het hete luchtkanaal plaats.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door marini »

excuses de topic iets te diagonaal gelezen, :roll: met de stirling kom je er niet als je warmte wil bufferen.
Aan de andere kant, daar gebruiken we regenerators , in de een richting neemt bijvoorbeeld staalwol de warmte op, en stroomt de lucht in de andere richting neemt deze lucht de warmte terug op van het staalwol. Maar is maar de vraag of dat werkt op zo'n grote schaal.
Misschien in de vorm van een geïsoleerde bell denken?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat te doen met warme lucht in de zomer

Bericht door Jan. »

Wat kan ik doen met warme lucht in de zomer die afkomstig is van een machine bijvoorbeeld ?

Weinig.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie