Duurzame spullen topic

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Lycopoda »

Een aanvulling op mijn lijstje:
-Teva sandalen. Weliswaar gemaakt van fossiele brandstoffen, maar ze gaan 5x een half jaar mee. Dat is me met geen enkele andere sandaal gelukt.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

@ EDB.
We willen de kachel zo snel mogelijk ombouwen naar een cv variant. De Finnen bouwen hun huizen nog steeds rondom de massakachel en houden het op die manier simpel.

@DJ Als aanvulling; dat complexe gereedschap is ook nog eens ontworpen om in een fabriek te assembleren. Dat betekent dat normale mensen het eigenlijk niet uit- en in elkaar kunnen halen.

Lijstjes
* Apple is duur hip en modieus, het glas van de Iphone en de Ipad sneuvelt heel snel. Als je een Iphone open schroeft (pluspunt) dan schrik je van de plakbandverbindingen. Het is naar verhouding belachelijk duur. Ik ben geen fan.
* Simpele RVS pannen van de hema. IJzeren koekepannen. Tefal en keramisch pannen komen er hier niet meer in.
* Simpel houten meubilair
* oude bakelieten schakelaars, ontzettend degelijk gemaakt
* theema servies van arabia, sterk en na 40 jaar nog steeds te krijgen (ik heb nog kommetjes van mijn moeder)
* good old gedore ring-steek sleutels en gereedschap
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Ritsaert, Mijn reactie was niet gericht op een specifiek geval, maar meer algemeen van aard.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

@EDB,
Zo begreep ik hem ook. Maar ik had net in http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3891gereageerd.

Er wordt vaak gezocht naar een oplossing om de de warmte met een cv systeem rond te pompen. We zouden eerst moeten kijken naar oplossingen om dat niet te doen.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Yes, die onderwerp is mij bekend en jij ben wel onbaatzuchtig en goedgeefs om daar in te gaan.

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

Hoort dus ook op het lijstje;
* een massakachel
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door kiekeboe »

Inderdaad ja de massakachel (maar helaas bij ons niet toepasbaar vanwege de vloer)

Gister avond bedacht ik er nog een : lego.
Mijn zoontje speelt nog steeds met het lego dat ik 35 jaar geleden kreeg.
Hij kreeg er gisteren nog wat bij van sinterklaas, ik hoop dat zijn kinderen daar ook nog mee kunnen spelen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door kockie »

Een van de weinige soorten "duurzaam" plastic speelgoed. Daarbij ook nog eens goed voor de ontwikkeling. Technisch, fantasie etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Paul Joosten »

Lego van 35 jaar oud is nog prima. Dat kan ik van mijn eerste Lego helaas niet meer zeggen. Dat is inmiddels ruim 50 jaar oud en paste veel minder strak op elkaar. Ergens medio jaren '60 werd het productieproces kennelijk aangepast want jongere Legoblokjes blijven veel beter aan elkaar zitten als je iets bouwt. Het probleem heeft zich overigens grotendeels spontaan opgelost want in 1968 overkwam mijn ouders (en ons kinderen) een kleine ramp. We waren voor enkele jaren naar Afrika verhuisd voor mijn vader's werk. De inboedel was in een kolossale houten krat (maatje container, de stalen containers van nu waren nog niet gebruikelijk) verscheept. Door problemen in de haven was die krat drie maanden op de kade blijven staan, met tropische hitte afgewisseld met even tropische stortbuien. Het enige wat nog bruikbaar was waren onze knikkers. Verder was zo goed als alles grondig bedorven, de Legoblokjes waren door de hitte deels gesmolten en flink vervormd. Van kleding en huisraad was helemaal niets over. Het duurde nog eens behoorlijk lang voordat er schadevergoeding werd uitgekeerd door de verzekering maar daar hadden we niets aan, er was ter plaatse vrijwel niets te koop. Terug in Nederland hebben mijn ouders af en toe kleine advertenties geplaatst in de weekkrant en zo zakken vol tweedehands Lego opgekocht. Daar hebben mijn kinderen nog veel mee gespeeld en wie weet, over niet al te lange tijd ook weer mijn kleinkinderen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door pelletpower »

RS, het gevaar van Tefal is inmiddels bekend. Kleeft er ook zoiets dergelijks aan keramisch?
Daarnaast hebben we rvs pannen van BK. Ook fantastisch schoon te maken, als er al iets aanbakt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door ritsaert snijder »

Pellet,
ik heb het idee dat de keramische pannen niet echt 10 jaar meegaan?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Dat giet ijzer pan van mij begon pas na tien jaar het echt goed te doen, nu na twentig jaar doet hij nog beter en gaat nooit in de afwasbak, na gebruik schoon maken met de keuken paper ophangen boven de kookplat, klaar. Hij gaat generaties mee.

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Tim »

Ha,

Het probleem met pannen is dat we niet meer kunnen koken of de tijd er niet voor nemen. Je hebt helemaal geen anti aanbak laag nodig, als je het eten op een normaal vuur kookt.

We laten het veel te heet worden, dan bakt elke pan naar de kl07en.

Ik had in mijn stud tijd een gietijzeren wok. Nooit afgewassen, alleen in de olie gezet. Superding, is helaas in de keuken achtergebleven.

Tim
Tracer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2007, 08:15
Locatie: Waasland BE

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door Tracer »

Petroleumstel, onverwoestbaar, bijna geen mechaniek.
Af en toe een nieuwe lont erin en slow cooken maar, is nog lekker ook.

In hetzelfde rijtje een hooikist, een wonderpan, scheren met een open scheermes.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Duurzame spullen topic

Bericht door MatthiasD »

Ik wil hierbij even inhaken op de auto's..
Ik rij een Peugeot 406 1.8 16V station op LPG. Die is ietwat gecompliceerder als een oude Volvo Amazon 1.8 8V en misschien niet even degelijk, maar heeft wel als groot voordeel dat hier wel over milieu nagedacht is. Toen men de Amazon introduceerde in 1956 was milieu nog iets dat alleen bestond als sociale klasse. 'Umwelt' had er niks mee te maken.

Er bestaat een verschil tussen de uitstoot die veroorzaakt wordt door productie/onderhoud/reparatie en de uitstoot die veroorzaakt wordt door gebruik.
Plaats reactie