stookt er hier iemand op kolen ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
noesch
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2013, 12:38

stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door noesch »

Hallo,

We hadden een inbouwkachel van wanders, maar waren niet zo tevreden over het rendement (vooral het lawaai van de ventilatoren zorgde voor veel rendementsverlies, want door het lawaai zette je ze nooit op volledig rendement). Zijn nu overgeschakeld op een saey92 hout/kolen voorzetkachel, die 280m3 zou moeten kunnen verwarmen. De plaats die moet verwarmd worden is 200m3. Maar we krijgen dit helemaal niet goed verwarmd. Op dit moment gebruiken we kolen, omdat we niet zo veel droog hout meer zitten hebben. Deze morgen om half acht was het 18°, kachel staat al de ganse tijd volledig open(op 8 dus) en het duurde tot deze middag vooraleer het 20° was. Vraag mij af of dit normaal is ? Mijn ouders hadden vroeger ook een kolenkachel en dit warmde toch lekker. We hebben ook een HRketel, dus het is niet dat we kou moeten lijden, maar vraag me gewoon af of er niets mis is.
Hoop dat ik nu niet teveel commentaar moet slikken dat kolen niet ecologisch zijn, want we zijn best ecologische mensen. Oh we hebben een redelijk recent huis dat best goed geïsoleerd is.

Mvg,

Anuschka
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door Sandman79 »

Wat bedoel je met best goed ge-isoleerd? en hoe zit het met ventilatie(verliezen?) :)
noesch
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2013, 12:38

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door noesch »

Met goed geïsoleerd bedoel ik dat we een redelijk recent huis hebben, twaalf jaar oud, dat we zelf gebouwd hebben en goed geïsoleerd hebben. Er is een kruipkelder, spouwisolatie(zo noem je dat toch ?) en er is dakisolatie. Vrees dat ik uw vraag van ventilatie niet 100% begrijp(sorry blond en vrouwelijk :wink: ). We hebben geen speciaal ventilatiesysteem in ieder geval.

Gr,

Noesch
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door eddy.d »

Kolen zijn helemaal niet ecologisch
Maar naar ik een tijdje terug gelezen heb wel aan een opmars bezig doordat het de goedkoopste brandstof zou zijn
Maar stoken met kolen heeft als grootste nadeel dat er net als bij houtstook meestal verkeerd gestookt wordt
Men vult de kachel en eenmaal die goed brand zet men de luchttoevoer dicht met als gevolg een onvolledige verbranding
Ik vraag mij af of men kolen zou kunnen stoken als in een pellet kachel
Dat maakt stoken met kolen zeker niet ecologisch maar door de betere verbranding zou het iets minder vervuilend zijn
Gesmoord hout stoken is ook niet ecologisch
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door benthuis »

In Polen heb ik een installatie in werking gezien met als overbrugging een kolen reservoir met wormwiel.
Als er geen hout toegevoerd werd schakelde het ding beneden een bepaalde temperatuur een wormwiel in die de kleinste maat kooltje toevoerde. Dus altijd een "maximaal" mogelijke verbranding.... (kolen en hout stellen andere eisen aan de installatie, ik weet het)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door eddy.d »

Dit wormwiel moet dan wel aangepast zijn aan de maat van de kolen
Ik denk dat de wormwielen die in de pelletkachels gebruikt worden te klein zijn voor kolen
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door Albert van WdJ »

noesch schreef:Zijn nu overgeschakeld op een saey92 hout/kolen voorzetkachel, die 280m3 zou moeten kunnen verwarmen. De plaats die moet verwarmd worden is 200m3.
@Anuschka,

Als deze kachel max 14 kW kan produceren, dan is men voor die 280 m3 uitgegaan van 50 watt per kuub. Dan moet je wel echt goed geisoleerd zijn.
Met die 200m3 heb je dus 70 Watt per kuub. In een geïsoleerde ruimte moet je daar wel mee uit kunnen.
Maar het hangt ook af van de hoogte van de ruimte.

En 14 kW bereik je alleen al je voluit stookt. Met kolen moet je dat vermogen wat gemakkelijker kunnen bereiken, dan met hout.
Apart is wel dat de handleiding geen enkele info over de kolenstook geeft.

Even wat vragen:
Hoe lang stook je de kachel nu?
Hoe stook je de kolen? Dus hoe voer je het stookproces uit?
Kun je evt. een foto uploaden van de kachel, hoe deze geplaatst is in de ruimte?

Albert
Change, before you have to.
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door eddy1 »

Hebben zelf een hout-kolenkachel van saey,zijnde een 94,stoken enkel hou erin. De plaatsen die wij met deze kachel verwarmen is de living 8 bij 4 en de bijplaats ook 8 bij 4,waar het steeds ook meer dan 20 graden is. In de living waar de kachel staat is het 24 graden en staat de kachel nog niet op half.
Moet ergens mogelijks een probleem zijn met de schouw,niet voldoende trek?
Weet nu niet hoe groot u plaats is,want 280 kubieke meter zegt mij niet zoveel.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: stookt er hier iemand op kolen ?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik zie nu net dat de draad van 18 februari jl. is.
Geen wonder dat de vragenstelster dan ook geen antwoord geeft.

Had niet in de gaten dat eddy.d een oude draad nieuw leven inblies.
Laat maar rusten dus.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie