makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door huckelberry »

ik ben in het bezit van ongeveer een halve hectare perenboomgaard op zware klei grond.
ik me aan het orienteren om er wat anders mee te gaan doen, maar weet nog niet wat.
eigenlijk heb ik absoluut geen groene vingers, en zoek dus iets makkelijks waar weinig naar om te kijken is.
ik wil er wel een leuke opbrengst uit proberen te halen om een beetje in mijn levens onderhoud te kunnnen voorzien.
het liefst zie ik hoge bomen zodat ik daaronder nog wat rommel kwijt kan (haardhout bootjes karretjes ed).
ik zat zelf te denken aan walnoten of hakhout.
maar mischien zijn er nog andere opties?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door Dutch John »

Grapjas, van slechts een halve hectare kunnen leven willen we allemaal wel..... Waarom pluk je die peren niet? Dat is een makkelijke teelt en je kunt er nog wat vee onder houden. En je kunt meteen aan de gang.

Walnoot kan ook. Walnoten pellen voor eigen gebruik bespaart je al snel een tientje per uur. Als je veel geduld hebt. Het duurt 15 jaar voor de bomen een beetje gaan dragen. En je krijgt er geen groene, maar bruine vingers van..... Genoeg geflawekuld: als je er zelf weinig werk in wilt steken, dan brengt grond weinig op. Gewin zit voornamelijk in de eigen arbeid, waarbij de grond het gereedschap is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door huckelberry »

de oprengst van dat stukje land moet gewoon wat opbrengen. en ik snap dat het niet voledig in mijn levens onderhoud kan voorzien.
het is nu laagstam peren boomgaard snoeien en oogsten doen we zelf. maaien spuiten en koeling word nu uitbesteed.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door deleted »

Spuiten en koeling ook shorten ?
Wat te denken van ecologische teelt (niet spuiten, wél natuurlijke vijanden uitzetten + bijenteelt).
Koeling shorten door zelf (ambachtelijk) te verwerken tot perenstroop ?

voorbeeldje: http://www.stroopvanvrolingen.be/

G
huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door huckelberry »

ik heb een direct aangrenzende buurman die spuit.
dus ik geloof niet dat ik dan zomaar een bio keur zal kunnen krijgen.
ps wat betekend shorten?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door deleted »

huckelberry schreef:ps wat betekend shorten?
Mmmm, wat misplaatste term gehanteerd. :oops: :oops:
Shorten betekent speculeren op dalende beurskoersen.
Hier bedoelde ik eigenlijk 'kortsluiten'. Zal me voortaan beter bij de Nederlandse taal houden ...

De kosten wegsnijden door zelf een afgewerkt produkt te verkopen.
Winst maximaliseren door kwaliteit te verkopen ipv kwantiteit (= huidige fruitteelt)

Met een ambachtelijk eindprodukt is dit misschien mogelijk. (?)
Ambachtelijke produkten maak je meestal voor de omgeving. Fijnproevers die bereid zijn een euro meer te betalen voor een gezond kwaliteitsprodukt. Die vragen niet naar een 'label', maar naar een eerlijke producent.

Heb ook al eens peren op alcohol gezien waarbij men de peer al in de fles liet groeien. Lijkt me ook nog een interssant produkt voor op Kerstmarkten.

G

G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door Anne2 »

Een leuke opbrengst halen om in je eigen levensonderhoud te voorzien van een halve hectare, zonder dat je er veel aan wilt doen (met zware kleigrond)?

Dat is in mijn ogen niet haalbaar.

Walnoten? Hoe ga je die verkopen? Een uitdrukking is: Fruit plant je voor jezelf, noten voor je kinderen en kastanjes voor je kleinkinderen.
Wel eens tafeltjes aan de weg gezien met noten? Daar kan je echt niet van leven. Wel leuk om zelf te gebruiken.

Hakhout? Stel je plant els of essen. Na een jaar of 7 kan je ze afzagen, de stobben opnieuw laten uitlopen. In zo'n bosje kan je geen boten en karretjes meer kwijt. En dan? Klein zagen, kloven en drogen. Kijk eens op marktplaats wat dat opbrengt, echt niet voor je levensonderhoud. Leuk aan de rand voor eigen gebruik.

Makkelijk zijn je perenbomen. Waarom spuit je peren eigenlijk? Ik heb ze zelf nog nooit gespoten en toch mooi fruit gehad. Maaien? Je kan een paar keer per jaar met de zeis erbij maaien, als het oude bomen zijn tenminste anders kan je de boomspiegel beter mulchen.

En mensen kopen ook geen kant en klare producten voor redelijke prijs, ze vergelijken de
prijs met jam van de Aldi.

Een halve hectare met alleen peren is voor eigen gebruik niet handig, tenzij je ruilmensen hebt. Misschien kan je daar een netwerkje van opzetten? Maar als jouw peren rijp zijn kosten ze ook vrijwel niets in de winkel, zelfs bij Lets lopen ze niet.

Als je wel tijd er aan wilt besteden en alleen voor eigen gebruik: zet hakhout (als je houtkachel hebt)aan de noordrand. Plant 1 of 2 walnoten bomen, niet te jonge bomen en zo klein blijvend mogelijk, zo groot is een halve hectare nu ook niet. Ik weet niet hoe oud je perenbomen zijn, laagstam wordt een jaar of 15. Dan kan je ze vervangen voor andere fruitbomen (let wel op dezelfde familie en niet oude plantgat gebruiken), hoogstam zodat je eronder nog je spullen kwijt kan. Kippen onder de bomen.En fruit struiken. Dit is niet veel werk met leuke opbrengst voor eigen gebruik. En een stuk moestuin, met meerjarig en eenjarige groente maakt het af.

Makkelijk nee,vooral oogst verwerken is best veel werk, geldopbrengst ook niet. Leuk, ja, maar voor jou misschien niet.
Er staat op You tube een film van een gezin dat er van kan leven, maar wel met 4 personen daar dagelijks in werken. Volgens mij heb ik die hier al eens geplaatst.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door Anne2 »

Hmm, net over gelezen wat ik schreef, wel heel eh,... hoe zeg ik dat? Komt denk ik omdat ik teveel mensen heb gehoord die heel idealistisch van alles willen, zonder enige ervaring en en niet zo realistisch.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie het nu doen. Je laat het maaien en spuiten en huurt een plek in een koeling. Door dit te laten doen zijn er kosten. En wat doen jullie met de oogst? Verkopen jullie dat?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door pelletpower »

Helder en duidelijke tips Anne. Filmpje wil ik ook wel zien.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: makelijk weinig onderhoud gewas gezocht.

Bericht door Dutch John »

Behoorlijk arbeidsintensief, maar deze Canadezen halen een inkomen uit ruim een halve hectare moestuin: http://www.peakprosperity.com/podcast/8 ... ro-farming
Hun kracht ligt in intensieve verbouw van 40-50 soorten en het weglaten van machines. Machines vragen niet alleen om een investering, ze verminderen ook de opbrengst, omdat in de sporen niets groeit.

Nu is het volgens in Canada wonende familie wel zo dat "home grown" en "home made" daar zeer geliefd en gewild is. Nederlanders hebben over het algemeen meer vertrouwen in supermarktvoedsel en gaan voor het goedkoopste. Het telen zal wel lukken, de missie ligt eerder in de vermarkting....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie