rendement verhogen van houtkachel schuur ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Gat en blazen en hok super goed isoleren (heel veel convectie).

CV systeem met een vlampijpwisselaar een LTV (veel radiatoren of VV) gaat beter werken, maar dan wel de kachel isoleren.

Hok aansluiten aan de schuur, hok gebruiken voor de schuur en midden in de schuur een massakachel. Weinig techniek en duurzame oplossing.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door kockie »

Ik denk dat een massakachel bij incidenteel gebruik niet handig is. Je moet dan al ver van tevoren beginnen te stoken en hebt lang nadat je werk afgelopen is nog warmte. In dit geval zou ik toch echt kiezen voor een snelle kachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

bij incidenteel gebruik natuurlijk een rocket met een vat..en hoe meer je de werkplaats gaat gebruiken hoe meer leem je er tegen aan smeert.....
groet!

Ritsaert
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

ik weet niet meer of het glas of steenwol is. het was van rockwool en er stond brandveilig op de verpakking.
rol kost 16 euro. is dit van belang ?

aan de achterzijde van die wand staat een voorraadkast die ik echt niet kan missen.

gevoelsmatig denk ik dat er met water voldoende warmte is te transporteren, dan wel de bell en de leidingen goed isoleren.

- hoe groot zou de opp. van de WW moeten zijn, waar moet je ongeveer aan denken.
- en stel als de inst. 30 liter is, hoe groot moet dan het open buffervat zijn.
- moet je het buffervat ook isoleren
- welke veiligheden zou ik moeten en kunnen opnemen, het is druk loos dus een overstortvent. lijkt mij overbodig.

alvast mijn dank.

ps. wat betekent LTV
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

trix schreef:ik weet niet meer of het glas of steenwol is. het was van rockwool en er stond brandveilig op de verpakking.
rol kost 16 euro. is dit van belang ?
Ik was gewoon benieuwd.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2049 & http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3547 Hier komen enkele schema's voorbij.

Kan je ook zien hoe het expansievat aangesloten is.Dit vat dient ruim 10% van je buffer te zijn.Buffer natuurlijk isoleren.LTV = Lage Temperatuur Verwarming.Dus een groot oppervlak verwarmen ( grote radiatoren of een boel klein óf vloerverwarming )

Aan je overige vragen durf ik me nog te wagen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door sjoerdb »

Bij de oplossing met olietank en luchtslang, werd daar buitenlucht of lauwe lucht uit de schuur gebruikt?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Als de werkplaats incidenteel wordt gebruikt en je kiest voor een cv achtig systeem dan kan je glycol in het systeem toepassen om bevriezing te voorkomen. Ik vraag me dan af waarom je een buffer nodig hebt. Als je aan het werk gaat ga je eerst stoken en stook je de boel warm.

Als je een buffer gebruikt dan moet je doorstoken om de buffer te laden. Als je dan 2, 3 dagen geen gebruik maakt van de werkplaats dan ga je fors verlies leiden op de buffer. Dat is allemaal hout wat je moet verzamelen, transporteren, verzagen, drogen en transporteren. Die energie vliegt gewoon weg.

Ook zonder buffer is een cv systeem een stevig stukje werk. De kachel die je hebt staan is een gietijzeren schouw model wat niet geschikt is voor een dergelijke opzet. Dat ding is gemaakt om warmte af te staan (die plakjes steen zwakken dat maar een beetje af). Als je de kachel gaat isoleren werkt het niet meer (kan je er geen hout meer in stoppen :lol: ). De kachel heeft een matig rendement, de vuurkamer raakt veel warmte kwijt en de rookgassen zijn relatief niet heel heet. Vervolgens moet je die warmte zien over te brengen naar een wisselaar. Met een goed geisoleerde wisselaar heb je al behoorlijke verliezen. Dan heb je een cv systeempje nodig. Een goede beveiliging is absoluut noodzakelijk. CV systeem aanleggen met veel radiatoren, expansievat, overdrukventiel, bijvulpunt. Radiatoren hoeven niet veel te kosten maar de aansluitingen zijn vaak prijzig. In dit geval kan je prima een eenpijps systeem toepassen. Dat scheelt weer pijp, werk en geld. Een (tweedehands) cv pompje (vaak dure aansluiting) pakt weer behoorlijk wat stroom en de energiezuinige varianten zijn duur.

En voordat je al deze moeite neemt; bedenk of deze kachel dit wel gaat trekken. Ik denk (gok) dat je uit de rookgassen een paar kw kan halen. Ik denk niet dat deze kachel in staat is om een koude klamme werkplaats bij een buitentemperatuur rond het vriespunt in een redelijk korte tijd op 15 graden te krijgen. Dus dan moet je lang van te voren gaan stoken of toch een buffer (met de nodige verliezen).

Dan wil ik je toch nog graag meegeven dat je een snelle kachel compact en slim kan bouwen. De vuurkamer kan voor een groot deel onder een werkbank. Een bell kan helemaal prima onder een werkbank (rekening houden met de warmte aan de bovenkant).
* drie keer zo hoog rendement
* dus veel minder tijd en geld kwijt voor het stoken
* veel minder complex
* veel minder schoon maken (warmtewisselaar moet je vaak schoonmaken)
* stoken en heel snel warm
* stoken in de ruimte waar je werkt (je kan de kachel in de gaten houden)
* goedkoop te maken

Een paar jaar geleden wilde ik zelf ook een hout cv systeem maken in mijn werkplaats...Dat kan allemaal wel maar je maakt het je zelf heel erg ingewikkeld. En je betaald een prijs in de vorm van onderhoud, schoonmaken, complexiteit en veel extra sjouwen met hout.

Jij alleen kunt die keuze maken.
groet!

Ritsaert
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door EcoArnhem »

trix schreef:your wish is my command :)
of in goed NL:
u vraagt, wij draaien. :wink:

Afbeelding

Ik begrijp wat je probeert.
Maar...
Hier worden twee ideeën door elkaar gehaald.

Je hebt de Bel. Die wordt gebruikt om hete rookgassen te vertragen en de kans te geven om hun warmte af te geven; meestal aan een massa zoals steen.
De uitgang ligt daarom ook lager dan de ingang omdat je de koelste gassen wilt afvoeren; de heetste mogen in de bel blijven om hun warmte af te geven.

Jouw bel is geen massa-bel maar is in feite een warmtewisselaar op de schoorsteen. Je vertraagt de gassen en maakt een lekker groot oppervlak om warmte af te geven.
Dit systeem zou in de schuur prima werk verrichten.
Buiten de schuur geeft hij warmte af op een plek waar je het niet wilt hebben.

Dan is er je blaassyssteem. Wat je wil is koude lucht opwarmen met de hete rookgassen van de kachel.
Dat gebeurt met een warmtewisselaar.
Een goede plek voor zo'n warmtewisselaar is een plek waar het erg warm is maar waar je de kachel niet zover afkoelt zodat hij niet meer goed brandt. Een plek na de kachel, zoals de schoorsteen, is ideaal.

De beste warmtewisselaar daarvoor is een waarbij er goed contact is met het hete rookgas, over een groot oppervlak. De warmtewisselaar zelf is aan de buitenkant geisoleerd. Je wilt namelijk niet dat de warmte die je opneemt van de schoorsteen meteen aan de buitenkant wegvliegt.
Belangrijk is ook dat de warmtewisselaar bestand is tegen rookgassen. Je wilt geen rookgas de schuur inblazen. Je dunne aluminium slurf is daarvoor ongeschikt.

Je olievat zou beter werken als:
- de kachelpijp er doorheen gaat; de rook blijft dus binnen in de kachelpijp. Het olievat bevat alleen schone lucht;
- je blaas/zuiginstallatie blaast lucht door het olievat. Liefst boven erin, onder eruit.
- het olievat is dus een korte, dikke cylinder om de lange dunne kachelpijp heen.
- je olievat krijgt een isolatie van onbrandbaar materiaal. (glaswol dekentje).
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

die "slurf" is niet van alluminium maar van RVS.

maar als het rookkanaal gewoon rechtdoor gaat in de oliedrum, dan neemt de snelheid daarvan niet af en zal er naar mijn idee minder warmte worden "opgehoopt" in de drum.

de temperatuur in de drum die ik nu haal gaan richting de 100 gr. als daar een spiraal met water doorheen loopt dan moet het water toch wel 70 - 80 gr. kunnen worden. ik weet ook wel dat het over de liters/min gaat, maar puur op gevoel denk ik ik toch dat je daar 2 radiators mee warm kunt krijgen, of ben ik nu eigenweis :) .

jullie maken mij wel aan het twijfelen of ik toch niet moet kijken om de kachel in de schuur te plaatsen, scheelt een hoop gedoe.

nog even een paar nachtjes over slapen.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

hoeveel ruimte zou er bij mijn kachel tussen kachel en houten wand moeten zitten ?
lijkt mij dat de kachel niet loeiheet word door de thermische eigenschappen van het speksteen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

trix schreef:
jullie maken mij wel aan het twijfelen of ik toch niet moet kijken om de kachel in de schuur te plaatsen, scheelt een hoop gedoe.
Ja,Trix.... doe dan!!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Trix,
je maakt het zoveel beter.....makkelijker !!! en je hebt vast wel een plekje (als je een fotootje plaatst kunnen we meedenken)...
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door ritsaert snijder »

Eco Arnhem schreef; Je olievat zou beter werken als:
- de kachelpijp er doorheen gaat; de rook blijft dus binnen in de kachelpijp. Het olievat bevat alleen schone lucht;
- je blaas/zuiginstallatie blaast lucht door het olievat. Liefst boven erin, onder eruit.
- het olievat is dus een korte, dikke cylinder om de lange dunne kachelpijp heen.
- je olievat krijgt een isolatie van onbrandbaar materiaal. (glaswol dekentje).
kachelpijp met een cilinder model wisselaar
Ik denk niet dat hierdoor het rendement toeneemt. Het contactoppervlak is kleiner en de temperatuur van het oppervlakte is lager.

Ik zou dan eerder denken aan een tegenstroomkanaal, met in tegenstroom de lucht er langs (vlampijpwisselaar). Nadeel van een tegenstromer is dat de weerstand stevig toeneemt. Maar de schoorsteenwand blijft ten opzichte van de bell een lagere temperatuur houden.

Nadeel van de bell is wel dat je teveel warmte afgeeft naar buiten.
Ik vermoed dat een bell met rondom de wisselaar (Holtere model) de beste ogen gooit. Het mooiste is als de koude lucht van onder naar boven wordt geleid. Dit model wordt verwarmt met de hoogste eindtemperatuur. Werkt met tegenstroom (de koude lucht gaat eerst langs het koudste deel van de bell). Is het best te isoleren omdat de warmte binnen in zit.
groet!

Ritsaert
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

kogel is door de kerk, na veel passen en meten toch wellicht een manier gevonden om de kachel in de schuur te plaatsen. hij komt dan wel onder een werkbank te staan en met de achterzijde v/d kachel als het ware door de wand heen. aan de buiten zijde word dit dan afgetimmerd en geisoleerd.

ik zal foto's van de situatie voor en na plaatsen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pietje »

Zijn we toch leuk bezig geweest met z'n allen ;-) :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie