buffertanks voor warm water ?!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Kockie,

Bij ons is het een bufervat waarbij het water dat verwarmt wordt in de ketel blijft.Het is een niet gesloten systeem waardoor valt het niet onder de wet van het stoomwezen.
De warmte word onttroken door warmtewisselaars die door het vat lopen.Een voor cv en een voor tapwater.
Binnekort krijg termometers op de leidingen van de warmtewisselaars.Dan hoop ik verschil te kunnen meten van de temperatuur wat in de ketel zit en wat eruit komt.Men zei toen dat het ongeveer 10 graden lager zou zijn dan de ketel temperatuur.Maar je wilt het zeker weten dus maar termometers besteld.
De derde ww in het vat is er een voor een zonnecollector.

groeten mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi.

Bij ons is het een rvs tank die we later hebben geisoleerd met piepschuimkorrels.Deze staat op zolder.

groeten mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Hoe hou je de gelaagdheid van het water zoveel mogelijk in stand ?
De gelaagdheid in een tank is een natuurlijk fenomeen. Te vergelijken met een warmeluchtballon die stijgt of daalt. In dat opzicht zou het eigenlijk logischer zijn om te vragen: "Wat kan men tegen de gelaagdheid doen ?".

Een voordeel van gelaagdheid is het temperatuursverschil tussen het bovenste en onderste gedeelte van een tank. Gelaagdheid is meer uitgesproken naarmate de tank hoger is. Van dit fenomeen kan men dan gebruik maken door op verschillende niveaus warmtewisselaars te plaatsen. Dan kan men in functie van de temperatuur, optimaal warmte uitwisselen.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Maar dan moet je het in- en uitlaten van water (electronisch?) laten sturen...

Dus warmte door de juiste warmtewisselaar warmte laten inbrengen en uithalen.

Ik heb ergens nog een boek over zonnecollectoren, daar stond ook iets in over buffers. Ik heb m uitgeleend volgens mij. Eens kijken of ik m terug kan krijgen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Bericht door Jan »

De electronische regeling voor een zonnecollector stuurt enkel de circulatiepomp van het ogenblik de temperatuur in het bovenste deel van (uitgang) van de zonnecollectoren 2-3?C hoger is dan in het onderste gedeelte (koud waterinlaat) van de boiler.
De electronische regelingen voor verwarming warm water (buffervat + boiler), verwarming van vloer- of muurverwarming zijn iets ingewikkelder. Daar kan je heel ver in gaan, maar dat is iets anders.
Jan
adriaan

buffer

Bericht door adriaan »

misschien dit idee

http://www.jenni.ch/
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

dat is wel een interessante site

Bedankt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: buffertanks voor warm water ?!

Bericht door Bufferboost »

Goeie actie Dirk!
Ik heb nu een buffertank van 6.900 liter opgesteld, drukloos systeem en direct gestookt. Zie ook fotootje op "Ontwerp en monitoring voor houtvergassers i.c.m. buffers". Buffer wordt straks alléén gebruikt voor ruimteverwarming (via spiraalwarmtewisselaar), daarom ga ik ook proefondervinderlijk experimenteren met actief de gelaagdheid in de tank te doorbreken (i.e. voorzichtig rondpompen, ... overigens natuurlijk wel bóven de inlaat van houtvergasser!). Energetisch wil ik uitzoeken wat het meeste rendement geeft: themostatisch aan- en afvoer van warmtewisselaar van ca. 85 graden omlaag tot ca. 40 graden (=aanvoertemperatuur van laagtemperatuur CV-systeem) bijmengen; óf gelaagdheid deels doorbreken en opmengen tot gewenste "bulk" temperatuur in buffertank is bereikt? Júist daarom heb ik de titel van dat draadje zo gekozen omdat het mij goed lijkt dat we onze systemen op vergelijkbare manieren kunnen monitoren. Ben al een eind op weg om dat automatisch via de PC te doen, al hoewel er ook (goedkope) aantrekkelijke kant- en klare oplossingen zijn.

En zoals ook al gezegd, die stilstand verliezen vallen reuze mee, kwestie van goed isoleren en dan met name de "warmtebruggen". Let op je koppelingen in je systeem, met name die koppelingen en dergelijke zijn grote verliesposten in je leidingensysteem. Gewoon de kop van een PET-fles afsnijden, overlangs doormidden, om de apendage (incl. de tegenaanliggende leidingisolatie) doen, volproppen met isolatiemateriaal, Ti-ripp er omheen en klaar is Kees. Ook over muurbeugels stroomt veel warmte weg, leidingen geisoleerd (siliconen inleg) in de muurbeugels zetten dus.

Enfin, het hele zaakje had al moeten staan, maar bouwen én denken kost nu eenmaal tijd. Daarnaast is mijn houtvergasser nog steeds niet geleverd (was 3e week januari de bedoeling). Mijn tijd nuttig kunnen aanwenden om houtvoorraad verder aan te vullen. :wink:

mvg Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: buffertanks voor warm water ?!

Bericht door nck »

Ik gebruik een melkkoeltank van 3000 liter als buffer in combinatie met een externe platenwisselaar. De platenwisselaar is de scheiding tussen het drukloze cirquit van de melktank en de cv/houtketel.

Afbeeldingen met tekst en uitleg zijn hier te vinden: http://hout-cv.blogspot.com/
Vinden wanneer je stopt met zoeken
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: buffertanks voor warm water ?!

Bericht door bonkelaar »

Mijn (low budget eigenbouw) installatie heeft een 35 KW Atmos vergasser met drie buffertanks, totaal 1750 liter met 80 liter indirect gestookte boiler voor warmwater.
Het warme water gaat in de huisinstallatie via de HR ketel met boiler, die indien nodig naverwarmt.

Vuistregel volgens www. haustechnikdialog 100 ltr buffer per KW van de ketel. Ik werk er nog aan, er staat nog een 750 ltr en een 500 ltr te wachten op installatie.
heb geen hoge ruimtes dus ik zet er meerdere naast elkaar. Zal wel meer verlies hebben maar hout kost niet alles.

Regeling voor het water naar de woning via een driewegkraan en een Thermostaatknop met afstandvoeler 20 - 70 gradem, ingesteld momenteel op 55 graden, werkt prima, niks elektrisch, alles mechanisch.

groeten Jos.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: buffertanks voor warm water ?!

Bericht door Pigion »

@Jos,
Groot respect voor machinist. Loop je ook rond met blauwe kiel en olie-kan?
Met alle respect, waarom ben je zo bang voor electronica? Je hoeft niet te gaan voor het meest compleze!!
Kijk eens op www.westendorfer.at Daar vind je een aardig stukje automatisering.
Pigion
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: buffertanks voor warm water ?!

Bericht door Bufferboost »

Ja Pigion,
en dan met name http://www.ta.co.at/content/blogcategory/41/64/lang,de/ waar regelingen en sensoren staan aangegeven. Goeie tip!

Groeten Hans

Pigion,
Nabericht: ik heb n.a.v. jouw suggestie bij "Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers" een voorbeeld uitgewerkt op basis van Technische Alternative. Zie aldaar.
Plaats reactie