rendement verhogen van houtkachel schuur ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

een goedemiddag,

ik ben hier nieuw op het forum, maar ik lees al een tijdje mee. prachtig forum waar je je hart kunt ophalen als techniek je interesse heeft.
nu heb ik zelf wat advies nodig om mijn opstelling te verbeteren, en ik hoop een beroep op jullie te mogen doen. om het een en ander te verduidelijken voeg ik wat foto's toe, op ieder forum zijn ze gek op foto's,....en dat zal hier wel niet anders zijn.

ik wil mijn hobby schuur verwarmen d.m.v. een houtkachel. in de schuur is geen ruimte, dus heb ik tegen de achterwand onder een afdak een kachel geplaatst. de warme lucht die de kachel afgeeft wil ik d.m.v. een ventilator de schuur inblazen om de schuur te verwarmen.

hieronder: de kachel in zijn opstelling. de kachel heb ik 2e hands gekocht, het is een gietijzeren kachel die bekleed is met speksteen. als de verkoper het liegt,....dan lieg ik het ook :).
ik heb de kachel een 30 cm. v.d. vloer gezet zodat ik niet op mijn buik hoef te gaan liggen om de aslade te legen.
kachel + 1e stuk pijp (diam. 15 cm.) zit in een kast van gipsvezel platen. de bovenste helft kan gesloten worden met 2 deuren, met als doel de warme lucht vast te houden.
vanuit deze ruime gaat de warme lucht d.m.v. een ventilator (te zien op de 1e foto) en pijp (25 cm.) naar de schuur, die pijp is ca. 2,5 mtr. op de foto kan je de sensor zien waarmee ik de inblaas temp. meet.

ik ga verder in de volgende post.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

zijn we weer, er zit wat tijd tussen, ik wist niet dat een nieuw onderwerp eerst moest worden goedgekeurd door een mod.

let niet teveel op de pijp op de kachel, deze heb ik aan elkaar "gebakken"om te kunnen testen.
ook de pijp v/d kachel naar de schuur is om te testen.

nu heb ik de kachel in gebruik genomen, en met de trek is hellemaal niets mis,...als een tierelier.
als ik de ventilator aanzet haal ik een inblaas temp. van 25-30 C. dit houd best wel lang aan, vanwege ik denk de speksteen. in de schuur werd het ook warmer, maar ik weet niet zeker of dit aan de kachel te danken is, of omdat het wat later op de dag werd en de buitentemp. ook stijgde.
de ventilator heeft een capaciteit van 240 kub/uur.
de schuur is trouwens ca. 70 kub. van hout en de wanden zijn geisoleerd maar het dak niet, dus al met al een matige isolatie.
om de een of andere reden heb ik het gevoel dat het niet toereikend is voor de winter.

zien jullie wellicht nog verbeterings punten ? ik zat zelf te denken aan een "bell" alleen kan ik niet zomaar die warme lucht in de schuur blazen om dat dit de rookgassen zijn, dus wellicht een warmtewisselaar ertussen.

of mischien warm water maken voor een radiator, al word dit technisch veel ingewikkelder, mijn voorkeur licht bij lucht.

bij voorbaat dank voor de reacties.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door EcoArnhem »

Een paar dingen vallen mij op:
- De kachel staat niet in de schuur, maar in een constructie buiten? Als dat klopt verlies je veel warmte. De kachel is gemaakt om zoveel mogelijk warmte af te geven voor de lucht de schoorsteen in gaat; dat krijg jij echt niet allemaal de schuur in geblazen. Je bent vooral dat kleine hokje aan het verwarmen.
- Veiligheid: Gaat die pijp enkelwandig het plafond door? Das verboden en gevaarlijk!

Voor het betere rendement zou ik 2 dingen doen:
- kachel in de schuur zelf plaatsen
- ventilator op de enkelwandige pijp. Die is vaak 100-200 graden, daar kun je best nog wat warmte afhalen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door kockie »

Is dit niet wat voor je: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1485

Jouw situatie is natuurlijk niet ideaal. Het beste is inderdaad de kachel naar binnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

meteen achter die gegalvaniseerde ring begint de dubbelwandige pijp, die witte plaat is trouwens van ijzer.

dat topic ken ik, maar als ik binnen geen ruimte heb voor de kachel, dan heb ik dat ook niet voor 1 of 2 oliedrums :).

wel zou ik die "opgehoopte" warmte willen benutten voor de verwarming van de schuur.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

EcoArnhem schreef:- ventilator op de enkelwandige pijp. Die is vaak 100-200 graden, daar kun je best nog wat warmte afhalen.
Zoiets heb ik geprobeerd,pijp koelt snel af. Is dit http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101 misschien een optie? Werkt als een tierelier.Zelfs in combinatie met een 100 bij 100 mm rocketje.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

zoiets inderdaad, denk ik, alleen kan ik niet op de foto zien hoe het rookkanaal loopt.
maar wat ik ervan begrijp is dat er boven in de bell een ww zit, een spiraal. door dat spiraal pompt hij lucht waarmee hij de ruimte verwarmd.

maar wat ik mij afvraag,.... maakt het verschil voor een ww of er lucht of water mee word verwarmd.
moet je voor lucht b.v. een kortere spiraal nemen met een grote diameter.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

Het rookkanaal is aangesloten op een dichtgemaakte open haard.
trix schreef:
maar wat ik mij afvraag,.... maakt het verschil voor een ww of er lucht of water mee word verwarmd.
Absoluut.... Die kerel heeft alleen gekozen voor een hetelucht verwarming omdat hij dan niet hoeft te werken met allerlei beveiligingen en buffers.En ik meen ergens gelezen te hebben dat reeds 3 minuten na het aansteken van z'n kachel, er een kuub hete lucht, per minuut van bijna 400 graden uitkomt.Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat er binnenkort een kleine update komt in het desbetreffende topic.

Trix, waarom heb je geen plek voor de kachel binnen? Zo'n kacheltje met bell uit het topic/link, daarvan plaats je er 9 van op een vierkante meter.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

het is een hobby schuur waar nog al veel in word gewerkt, dat betekend lange werkbank, electronica tafel, div. machines en nog wat kasten. geloof me er is echt geen plek voor een kachel. bovendien is een kachel binnen in de schuur, waar toch al weinig ruimte is een onding, hij zou eigenlijk voor 8 maanden in de weg staan.

je zegt dat het absoluut een verschil maakt voor een ww of je water of lucht verwarmd, wat is dan geschikt voor lucht ?
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

goedemiddag,

nou ik ben zelf wat aan het experimenteren geweest met spullen die ik nog had liggen. van een olie drum een bell gemaakt deze geisoleerd,in de bell 3mtr. RVS flexibele rookkanaal van diam. 65 mm.
eerst geprobeerd om de luchtflow er doorheen te blazen maar aanzuigen werkte toch beter.
alleen werd de schuur niet voldoende verwarmd.

om een lang verhaal kort te maken :

ik wil nu een CV idee maken, water verwarmen in een ww en dit door radiatoren sturen.

hierover heb ik een paar vragen:
1 - als ww kan je daar voor gewone CV pijp gebruiken ?
2 - hoe kan je het best en simpelst voorkomen dat het water boven de 90 graden komt.

er komen dan 2 radiatoren in de schuur die altijd open staan.
i.p.v. water wil ik glycol gebruiken.

b.v. dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door kockie »

Het ontwerpen en bouwen van een cv kachel is geen sinecure, zeker niet als je een goede wilt bouwen.

Er is hier op het forum veel over te lezen.
Aantal basisregels:
-vuur niet afkoelen, alleen volledig uitgebrande rookgassen. Anders creëer je een creosootkanon (en die zijn er al genoeg)
-Denk aan de veiligheid!! Een houtvuur is niet zomaar even uit te schakelen. Een open expansievat is aan te raden, zeker bij experimenteren. Heb je dan teveel warmte, dan komt je systeem gewoon aan de kook en verdampt er water en daarmee het gevaar )vooropgesteld dat de `stoom` netjes afgevoerd wordt
Zorg ervoor dat je ketel snel op temperatuur komt, een fatsoenlijke retourtemperatuurverhoger/mengklep (of hoe heet zo´n ding... Laddomat, kunzel etc)

Een mooi startpunt zou de batch rocket van Peterberg zijn. Daar een warmtewisselaar achter bouwen. Ik denk dat cv-buis te dun is, maar dat is mijn idee. Ik ben geen materiaal expert.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

trix schreef:goedemiddag,
nou ik ben zelf wat aan het experimenteren geweest met spullen die ik nog had liggen. van een olie drum een bell gemaakt deze geisoleerd,in de bell 3mtr. RVS flexibele rookkanaal van diam. 65 mm.
eerst geprobeerd om de luchtflow er doorheen te blazen maar aanzuigen werkte toch beter.
Raar dat het niet werkt, je praat hier toch over een oppervlak van ruim 0.6 m².Zit de bell misschien te 'vol' voor een juiste werking? ( Misschien dat Peterberg hier wat over kan zeggen). Hoe heb je de rvs flex in de bell zitten. Het meest ideale lijk mij >> zo hoog mogelijk, tegen de wand gedraaid maar wel enkele centimeters los van de wand en de inlaat van de luchtflow onderaan.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door trix »

had nog een foto, let wel dit was gewoon een test met spullen die ik nog had liggen.
op 9uur de inlaat en op 4 uur de uitlaat.
ik heb de temp. meteen na de uitlaat gemeten met een digitale meter die maar tot 70 graden gaat, en daar ging de temp ruimschoots overheen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door trix op 24 nov 2013, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door peterberg »

Om er een bell van te maken moet de rook zo laag mogelijk er uit en iets hoger er in gevoerd worden. Ik zie nu een vat met een pijp er in met wat flexibele slang op de bodem. Die pijp kun je zo weglaten, de slang moet dan juist helemaal boven in dat vat zitten want daar wordt het het warmst.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rendement verhogen van houtkachel schuur ?

Bericht door Pieke »

Een heldere foto Trix, ik zie geen uitgang van de bell, maar met die slang op de bodem,krijg je die uitgang ook niet op het laagste punt.Gooi die slang naar boven dan zal je betere resultaten krijgen.En zet je flow-unit vervolgens op blazen,niet zuigen, want dan zul je kort plezier hebben van je flow unit.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie