Dagelijkse verzorging

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Dagelijkse verzorging

Bericht door Tilia »

Ik probeer me te verdiepen in 'natuurlijke verzorging'. Nog niet per se het medicinaal gebruik (al ligt dat er natuurlijk heel dicht tegen aan), maar eerst maar eens gewoon, dagelijkse verzorging. En ik krijg met alles wat ik lees alleen maar meer vragen, uiteraard. Misschien weten jullie iets? Ik zag in een topic over handcrème al van alles voorbij komen (Anne?).

Ik had een interessant boekje van de bieb, over natuurlijke cosmetica en het zelf maken, maar het is een iets te populair boekje met halve info. Dingen zijn 'goed' voor je, maar waarom staat er niet bij. Verder kwam ik tot de ontdekking dat zelf zeep maken nogal een onderneming is, met veiligheidsbrillen en gezichtsmaskers en vulkaanachtige perikelen (ik heb een paar maanden geleden een ongelukje gehad met kokend suikerwater voor mijn (lekkere!) wijn, dus ik hou het nu even veilig :) ).

Als alternatief vond ik op internet 'castillezeep', dat zou geheel van olijfolie (+NaOH) moeten zijn. Ik ben eens bij de biowinkel gaan kijken, en kwam vervolgens thuis met 'aleppo-zeep', gemaakt van olijfolie en laurierbesolie (verder niks). Ruikt heerlijk. Dat zou je voor huid en haar kunnen gebruiken, zelfs voor tandenpoetsen. Zegt dit jullie iets?
Ik vond op internet ook nog dat aleppo-zeep een hoog vetgehalte heeft, en daardoor een beschermlaagje achterlaat op je huid. Klinkt voor mij als onzin, zeep is er toch juist voor om dat vetlaagje te verwijderen?

De allepo-zeep heeft overigens maar 3 ingrediënten, in tegenstelling tot de rest van de zepen bij de biowinkels hier in Zwolle. Hele lijsten met voor mij onduidelijke ingrediënten, maar die heb ik allemaal op de foto gezet, moet ik nog googelen.

En dan, na het wassen met zeep, moet je jezelf eigenlijk weer insmeren met iets vettigs, omdat je je beschermende laagje net verwijderd hebt. En het liefst ook met water, zodat je huid vocht op kan nemen. Kan je huid vocht opnemen? Hoeveel neemt je huid uberhaupt op van wat je erop smeert?

En dan vroeg ik me af, waarom moeten we ons eigenlijk wassen met zeep? Worden we niet ook gewoon schoon van water? En waarom doet 'de mens' dat dan iedere dag/om de dag? Waarom niet eens per week en de rest gewoon met water? En is zeep wel goed voor je huid?

Ik wil eigenlijk gewoon graag mijn eigen verzorgingsproducten maken, maar kom er niet uit wat naast goed voor de wereld, ook goed voor mij is. Het is zo'n reclame/manipulatiegevoelig onderwerp op internet. En ook een deel van de stoffen die je in natuurlijke zeep/creme/zalf moet toevoegen, zeggen me niks..

Kan iemand me hier wat wijzer maken? :) dank!
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door ebkef »

Wat ik begrepen heb is het lichaam zelfreinigend.
Ip zou je weinig hoeven doen maar vanuit de huidige maatschappij gezien stink je dan als een bunzing.
Ook kleren dragen is in feite onnatuurlijk, zweet leidt dan tot ontstekingen of andere aandoeningen.
Allemaal niet meer van deze tijd lijkt mij en dus hebben we ons overleverd aan de Bayer's (e.a.) van nu :)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door kockie »

Ik doe zo min mogelijk met zeep. Eigenlijk alleen m'n handen ivm vet (hobby) en werkgerelateerde ongewenste zaken. Verder gebruik ik op mijn lichaam zo mogelijk geen zeep. Dat vetlaagje zit er niet voor niets. Heb niet het idee dat ik stink (anderen mogen mij verbeteren). Voor het scheren gebruik ik wel zeep valt me net binnen; scheerzeep. Ik heb me nog niet op de ingredienten gestort, maar Tim gebruikt dezelfde en die is over het algemeen aardig op de hoogte :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Tim »

K,

Ik heb voor de zeep niet bewust gekeken, maar de één adem regel aangehouden. Dwz: Ik kan in één adem alle ingrediënten foutloos oplezen.

Probeer dat maar eens met je 2in1 douchegel.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, ik gebruik ook alleen zeep wanneer het niet anders kan. Voor echt smerige klussen speciale (werkplaats) handzeep, maar bij regelmatig gebruik wast die al het vet uit je huid. Wat zullen we zeggen: bij modern werk hoort moderne zeep, maar eigenlijk moet je beide niet willen? Tegenwoordig gebruik ik daarom het zelfgemaakte wasmiddel (handzeep-soda-watermengsel). Zeer vriendelijk voor de huid, wast prima, geen geknoei met smerige handzeepjes, zuinig in gebruik en universeel. Of het goed is voor je haar? Geen idee, misschien gewoon proberen.

Verder gebruik ik scheerzeep in de vorm van een vaste tablet. Doe je meer dan een jaar mee. Mits goed opgeklopt mooier van structuur dan spuitbusschuim.

Dagelijks douchen is onzin, tenzij je zwaar fysiek werk doet. Stinkzweet is lui zweet. Bij regelmatig inspannend werk reinigt het lichaam zichzelf. Beter dan je met badschuim zou kunnen. Dat haalt wel het beschermende vetlaagje weg, maar reinigt juist niet de poriën.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door OBL-Rien »

Een jaar of zo geleden ben ik ook gestopt met zeep voor het hele lichaam, dit naar aanleiding van een podcast van Paul Wheaton. En het klopt, het is echt niet nodig om je voortdurend in te zepen.
Ik kan niet zeggen dat mijn huid er beter op is geworden, ik zou eerder zeggen onveranderd. PW beweerde dat er een aantal gevallen waren waarin de huid er beter op werd. Wellicht heb ik te weinig huidproblemen om dit te ervaren.
Ook mijn haar was ik met gewoon water. Ook hier geldt, onveranderd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door David86 »

Ook hier hetzelfde verhaal. Ik was mij 2x per week (lees: spoel me af met het badwater van de kids) en gebruik daarvoor geen zeep en shampoo, ik stink niet. Mijn kinderen was ik ook niet met zeep of douchegel.. ook zij stinken niet :)

Ik weet niet of hetzelfde ook op gaat voor het lange haar van een vrouw..
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Anne2 »

Tilia schreef: Verder kwam ik tot de ontdekking dat zelf zeep maken nogal een onderneming is, met veiligheidsbrillen en gezichtsmaskers en vulkaanachtige perikelen.
Ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gelezen, gezichtsmaskers?
Zeep maken is vrij eenvoudig, en ja je kan beter een bril op hebben en handschoenen aan doen. Je werkt met NaOH wat door het vet verzeept. ALLE vaste zeep is zo gemaakt ook de "natuurlijke" zeep uit de biowinkel. Vulkanische perikelen? Je moet natuurlijk wel weten wat je doet. NaOH werkt bijv niet samen met aluminium. Als je niet weet wat je doet, kan je beter niet zelf zeep maken. Als je wel weet wat je doet, is het niet gevaarlijk.
Tilia schreef:
Als alternatief vond ik op internet 'castillezeep', dat zou geheel van olijfolie (+NaOH) moeten zijn. Ik ben eens bij de biowinkel gaan kijken, en kwam vervolgens thuis met 'aleppo-zeep', gemaakt van olijfolie en laurierbesolie (verder niks). Ruikt heerlijk. Dat zou je voor huid en haar kunnen gebruiken, zelfs voor tandenpoetsen. Zegt dit jullie iets?
De allepo-zeep heeft overigens maar 3 ingrediënten, in tegenstelling tot de rest van de zepen bij de biowinkels hier in Zwolle. Hele lijsten met voor mij onduidelijke ingrediënten, maar die heb ik allemaal op de foto gezet, moet ik nog googelen.
Er zit geen NaOH meer in zeep, net zo min als olijfolie. De NaOH wordt opgelost in water (loog) en gaat vervolgens een reactie aan met de vetten waardoor je zeep krijgt. Castille zeep is niet een beschermd woord, iedereen kan elke zeep zo noemen. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er alleen olijfolie is gebruikt als vet dan zou je een zeer slijmerige zeep hebben die niet droogt tussendoor. Meestal zit er 60 tot 70% olijfolie in en dan nog een ander vet. Vaak worden deze als onverpakte blokken verkocht terwijl een incicode verplicht is, daarop zou je kunnen lezen welke andere verzeepte vetten erin zitten. Soms staat er 70% op zo'n blok zeep als reliëf.

De zepen uit de biowinkel hebben hoogst waarschijnlijk ook maar een paar ingrediënten, dat de incilijst toch lang is komt door de parfum. Etherische olie heet trouwens ook parfum in incicode en e.o. hoeft niet beter te zijn dan de parfum qua allergene stoffen. Als er een bepaald percentage allergene stoffen in de parfum zit dan moeten die vermeld worden en dat verklaard dus de hele lijst die je noemde. Kijk maar eens op het etiket, de ingrediënten staan op volgorde van percentage, je krijgt ergens onderaan het woord parfum en daarna komt er nog een lijst met de allergene stoffen, dat is dus heel weinig. Afhankelijk van de geur die je kiest zitten er meer of minder allergene stoffen in. Koop je ongeparfumeerde zeep heb je die niet. Wil je een lekker geurtje dus wel.

Je haren wassen met een stuk zeep geeft doffe haren, het kan wel maar spoel dan na met iets zurigs, citroensap of azijn. Beter is je haren met alleen water wassen. Ik ken wel mensen die dat doen, je haar moet er wel aan wennen. Tanden poetsen met zeep lijkt mij een slecht plan.
Tilia schreef:
Ik vond op internet ook nog dat aleppo-zeep een hoog vetgehalte heeft, en daardoor een beschermlaagje achterlaat op je huid. Klinkt voor mij als onzin, zeep is er toch juist voor om dat vetlaagje te verwijderen?

En dan vroeg ik me af, waarom moeten we ons eigenlijk wassen met zeep? Worden we niet ook gewoon schoon van water? En waarom doet 'de mens' dat dan iedere dag/om de dag? Waarom niet eens per week en de rest gewoon met water? En is zeep wel goed voor je huid?
Het beste voor je huid is je zonder zeep wassen. Zeep laat geen vettig laagje op je huid achter. Overigens is het wel zo dat je een vettere zeep kan maken. Zelfmakers nemen meestal sowieso 5% overvet, om ook zeker geen basische zeep te krijgen. Dit kan je verhogen, maar dan krijg je vette zeep. Zeep is er niet om je huid te verzorgen maar om het schoon te maken. Je spoelt het ook weer af.

Je kan een sugar scrub maken, als je een vet laagje wilt. Neem suiker en zet er zoveel olie (welk je maar wilt, zonnebloemolie bijv) op dat ze onder staat. Evt geurtje erbij (koop cosmetica kwaliteit, dus niet voor een brander). Douchen, scrubben en naspoelen, laat net een lekker laagje achter. Ook goed om tuinhanden mee schoon te maken. Heb je het nodig, nee, maar het is wel lekker. Zoals ik wel douchen met (alleen maar zelfgemaakte) zeep ook lekker vind. Ik heb meerdere geuren waaruit ik kan kiezen klaar staan. Bij de sugarsrub wel je afvoer regelmatig ontvetten.
Tilia schreef:
En ook een deel van de stoffen die je in natuurlijke zeep/creme/zalf moet toevoegen, zeggen me niks..
Dat wordt dan studeren. Vraag mij af wat je met het woord "natuurlijk" in dit verband bedoeld. Je moet er wat voor doen en over hebben als je dat wilt doen. Waarom wil je dit zelf maken, als dat is omdat je zo min mogelijk toevoegingen wilt, dan moet je eerst leren wat die toevoegingen zijn en doen.

In zeep hoef je niets toe te voegen alleen de basis ingrediënten om het verzepen in werking te stellen (water, natriumhydroxide en vetten). Elk vet heeft eigen eigenschappen, bijv. geeft schuim, maakt harde zeep, enz.

Crème is vetten en water, die niet mengen, dus je hebt een emulgator nodig, en iets om te conserveren (er zit immers water in) en misschien werkzame stoffen die je zelf uitkiest, en een lekker luchtje, meer niet. En de laatste twee kan je weg laten.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Jan. »

Even iets over de opmerkingen van ik stink niet, dat zegt iedereen natuurlijk over zichzelf.

Mijn verre buurboer stinkt als de t*****, naar u raadt het al. Stront.

Mijn Antilliaanse collega stinkt ook, naar iets ondefinieerbaars
Een Turk stinkt naar knoflook.
Volgens diezelfde Turk en ook mijn collega stink ik zuur.

Zal het niet aan ons eten liggen?
Produceren we niet een zelfreinigende stof, als we "gezond" eten?

En pasgeboren baby's ruiken pas echt lekker.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Anne2 »

Jan. schreef: En pasgeboren baby's ruiken pas echt lekker.
Naar....Zwitsal, lekker!

Ik ruik mij zelf wel eens (als je het echt niet ruikt, stink je dus altijd als andere het zeggen :? ). Zit je altijd tussen de varkens ruik je dat misschien zelf niet meer, maar het stinkt wel... :fff

Soms is het tijd voor een douche met lekker ruikend zeepje en daarna dik in de bodylotion. Waarom niet eigenlijk, heb je het nodig nee, maar het is wel lekker.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Jan. »

Naar....Zwitsal, lekker!
Tja, of zou het andersom zijn, dat de fabrikant de babygeur immiteert?
Raar eigenlijk, nu ik er over lees is het net of ik het ruik :P

Toen ik voor mijn werk wel eens langere tijd in the middle of nowhere verkeerde,wast ik mezelf altijd met scheerschuim, echt kop, kont en voeten. Gaf geen jeuk, geen reuk en was lekker makkelijk.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Jan. »

Soms is het tijd voor een douche met lekker ruikend zeepje en daarna dik in de bodylotion. Waarom niet eigenlijk, heb je het nodig nee, maar het is wel lekker.

Vooral als je het laat doen :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Anne2 »

Ik heb de geur "sering" vaak in huis, die vind ik heel erg op Zwitsal lijken.

Of babies naar sering ruiken weet ik dan weer niet.

Tja laten doen is helemaal verwennerij. Daar mis ik wel een ingrediënt voor.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Jan. »

De licht zoete geur, tegen de avond net na een regenbuitje.


Zelf gemaakte?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Dagelijkse verzorging

Bericht door Anne2 »

Zelfgemaakte sering geur?

Nee. Je hebt héél veel bloemen nodig en een dure installatie voor een klein beetje e.o.
Lijkt mij wel leuk, ken wel iemand die dat doet, maar dan met lavendel en eucalyptus.
Plaats reactie