biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Ik heb een poosje geleden de pilot plant van Tim in bedrijf genomen. Qua gas opbrengst presteert het apparaat ruim boven verwachting, het is nu een week of 8 in gebruik en levert vanaf week 1 al genoeg gas om onze maaltijden op te bereiden, ik voer hem alleen wat we aan afval hebben, als het naar mijn idee te veel is gaat er zelfs een deel naar de composthoop. Wat wel leuk is is dat er dus een kleine kringloop in onze keuken is ontstaan. Voedsel komt uit de tuin, de resten gaan in de vergister en het digestaat gaat weer terug in de tuin. Deze kringloop levert dus niet alleen het voedsel maar ook de brandstof om het op te bereiden, de kringloop laat zich in principe herhalen tot in het oneindige.

Nu zit de vergister vol en moet ik bij elke voeding een gelijk volume uitgegist materiaal uit de vergister halen, dit digestaat is naar verluid fantastische biologische vloeibare "kunstmest"(lees: zit vol direct opneembare voedingstoffen voor de plant) maar... Dat digestaat zit vol met bacteriën die we ook in darmen aantreffen, daarnaast kunnen er ziekteverwekker in de vergister zitten. Ik voer hem uitsluitend keukenafval en heb hem opgestart met bietenpulp digestaat, maar als die bacterie er toch in zit dan zal hij vast en zeker gedijen in het warme broeierige klimaat.

Ik ben dus op zoek naar een manier om dit digestaat met een gerust hart bij de wortels van mijn groentjes aan te brengen, voorlopig voer ik het op aan de noten en fruit bomen, daar ben ik niet zo bang voor een besmetting maar als het groei seizoen begint zou ik het wel graag in de moestuin willen gaan gebruiken.


Wie heeft ideeën ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Dutch John »

Wat voor ziekteverwekker bedoel je?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

John,

Een aantal kansmakers:

E-Coli
Clostridium perfringens
Clostridium botulinum. Deze kan botulisme veroorzaken.
Fecale streptococcen
Salmonella

Dit zijn voornamelijk darm bacteriën, een vergister is qua biotoop vergelijkbaar met een darm.
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David,

Leuk dat ie het goed doet. Wou dat ik er meer tijd voor had.

Qua digestaat: Wat denk je dat je kippen op je sla schijten?

Je zou het nog over de composthoop kunnen doen?

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

He tim,

Met die kippen heb je gelijk, ik probeer ze er van af te houden maar er kan altijd een ander vogeltje overvliegen :)

Een rondje over de composthoop heb ik ook over gedacht, als er geen andere oplossing is moet ik dat maar doen. Ik zou het het liefst tijdens het teeltseizoen tussen de planten aanbrengen vanwege zijn makkelijk opneembare voedingstoffen, zo hoop ik de plantjes een extra zetje in de rug te geven. Het enige "gevaar" zie ik in de bladgroenten die rauw gegeten worden.

Zou het helpen om het digestaat voor het aanbrengen goed door te luchten met een pompje en een bruissteen, wellicht help ik dan in ieder geval de anaerobe beestjes om zeep? De aerobe zullen het in de vergister waarschijnlijk toch niet lekker doen en derhalve slecht vertegenwoordigt zijn.

Het digestaat wat er nu uitkomt ruikt precies hetzelfde als dat wat ik van jou had gekregen, dat verbaast me, ik had met andere voeding een andere geur verwacht maar dat is dus niet zo. Toen ik vanmorgen mijn eerste digestaat uit de vergister had heb ik mijn digitale ph meter opgesnort, die doet het helaas niet meer dus ik heb de ph niet kunnen meten. Van de week van het werk dan maar wat lakmoespapier en demi water meenemen om te testen, ik ben erg benieuwd :)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David,

Beluchten van je digestaat zal de anaeroben doden, maar de bad guys niet.

Ik zou het gewoon op de tuin doen (dus niet over de planten). Het is plantaardig (tenzij je er ook vlees in gooit), derhalve is het al een lager risico dan dierlijke mest.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vergisting pathogenen in dierlijke mest behoorlijk reduceren.

Kiek hier maar es: http://lmgtfy.com/?q=pathogen+reduction ... +digestion

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Tim,

Het beetje vlees dat er in terecht kan komen is gegaard, ik voer de vergister wel eierschillen (van rauwe eieren), dat doe ik om de "zure" koffiedrap een beetje te compenseren.

De reden dat ik er een beetje mee zit: Ik had laatst mijn handen niet goed gewassen na wat werk aan de vergister.. Dat leverde een zeer kortstondig maar erg vervelend darmverzetje op. Toeval denk je wellicht, dat dacht ik ook en dus heb ik het even getest. De test wees uit dat ik van het "consumeren" van digestaat binnen 10 uur een vervelende reactie vanuit mijn onderbuik mag verwachten.. Om zo eens te testen vind ik dat niet zo erg, men moet wat over hebben voor "de wetenschap" maar het is niet iets waar ik na het eten van iedere salade last van wil hebben.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Dutch John »

Dan het restproduct buiten het groeiseizoen of tussen twee oogsten uitspreiden en inwerken. Tussentijds opslaan op de composthoop, kunnen ze daar verder werken. En als vlees het probleem kan zijn, dan kun je het er beter niet bij doen. Vleesafval is zo gering qua hoeveelheid dat het niet de moeite loont in verhouding met het risico.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David,

Beoordeel jij vaker meststoffen met de "stoelgang" test? :lol:

Als er echt een lelijke in had gezeten, was je nu nog bezig de eerste door te spoelen.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Pieke »

@David en Tim,

Ik ben al lang fan van hergebruik van materialen. Recentelijk is ook mijn interesse gewekt om uit afval energie te onttrekken. Als ik het gras gemaaid heb, dan heb ik een kuubje gras en ik verbaas me er over dat in die hoop zo broeit en ook warm wordt.Hetzelfde geldt voor een stapel houtsnippers die ik 'ns op de kop heb getikt.Al het werk dat het met zich meebrengt heeft me ervan weerhouden om 'ns een tuinslang in die hoop te leggen en kijken of ik ermee water kan verwarmen.

Recentelijk is ook brandstof halen uit plastics en afgewerkte olie op mijn pad gekomen.Het WKK-project van Tim heeft me altijd aangesproken en het is jammer dat het in de koel/ijskast staat.

Om jullie niet lastig te vallen, had ik mijn "google-afbeeldingen-generator" aangezwengeld, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n pilot plant- installatie bij David in huis of de schuur staat.Dus ik wilde vragen of er een fotootje aankomt.....

@David,hoeveel afval kiep je er per week in?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Pieke,

Een pilot plant is een andere naam voor test plant of wel "prototype", dat zegt verder niet zo veel over het formaat. Men test in het klein of een proces werkt zoals men verwacht voordat er verder in geïnvesteerd word.

De schets:
vergister.jpg
De "echte plaatjes" zijn te groot, ik zal kijken of ik ze morgen kan verkleinen

Er gaat denk ik een liter keuken afval in gemengd met 2 liter water, dat pureer ik tot een smoothie en voer ik aan de bacteriën. Het apparaat staat buiten bij de keuken, dan kan ik tijdens het koken zien hoeveel gas er nog in de drijvers zit en is het een klein loopje naar de vergister om hem zijn dagelijks maaltje te brengen.

De stenen die in de schets op de drijver liggen zitten in werkelijkheid in de onderkant van het vat, zo kun je het gehele vat benutten zonder een lelijke kooi er omheen te bouwen, het gewicht houd het vat recht.

Tim,

In de regel niet :) Als iets nieuw is moet je toch de grenzen ervan leren kennen, die zijn nu bekend. Ik ben opgegroeid in koeien en paarden stallen, ik word niet zomaar ziek..
..
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

David en Tim , biogas heeft ook mijn interesse ,jaren geleden heb ik wat tekeningen opgescharreld van de kleine aarde ,ik kan uit uw schets niet veel wijs worden [te klein ]maar het lijkt de zelfde installatie. nu vraag ik mij af ,heeft u de gasdruk houder rechtstreeks op uw kooktoestel aangesloten of heeft u er nog een vochtvang of iets degelijks tussen zitten .
zou u misschien een wat duidelijkere schets van kunnen plaatsen . Ik ben echt benieuwd ,De opstellingen van de kleine aarde gaven destijds niet voldoende gasopbrengst het geproduceerde gas werd gebruikt om de installatie te verwarmen .
Als uw opstelling wel voldoende opbrengst heeft zou het interessant zijn om ook een vergist vat na te bouwen .
Als we er op kunnen koken ,zou dit genoeg zijn ,vr gr J W
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

Hallo John,

het plaatje van David is klikbaar, dan wordt het allemaal wat gemakkelijker leesbaar. Verder staan hier veel foto's en een schema van de vergister: viewtopic.php?f=13&t=3460&hilit=biogas
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Het meeste vocht condenseert in de opslag en druipt daar af het waterbad in, tussen de gasopslag en het fornuis zit een h2s filter in de vorm van uitgewassen brillo sponsjes en een gasdroger die het laatste vocht uit het gas haalt.

Ik heb de energie balans nog niet opgemaakt, de energie benodigd voor het behouden van zijn temperatuur zal sterk afhangen van de isolatie en de locatie waar de vergister word opgesteld. Ik heb de vergister voorzien van 10 cm isolatie rondom, bijverwarming gebeurd electrisch, ik zal er van de winter een kwh teller tussenhangen om te zien hoeveel energie daadwerkelijk gebruikt word voor bijverwarming.

Als je de vergister "fastfood" voert in de vorm van makkelijk verteerbare suikers en zetmeel warmt hij zichzelf op, door met zijn voeding te spelen kun je dus enigszins de temperatuur beïnvloeden.

U bent welkom om eens een kijkje te komen nemen, dat werkt waarschijnlijk beter dan mij laten schetsen :)

Groeten,
..
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

Kockie , bedankt voor uw aanvulling ,het plaatje werd vergroot na aanklikken en uw verwijzing maakt ook veel duidelijk .

David ,een vocht filter met uitgewassen sponsjes ken ik maar wat is een gasdroger niet ,hoe werkt het en hoe ziet het er uit .
Ik ben erg benieuwd hoeveel energie de vergister gebruikt ,bedankt voor uw verdere uitleg .
vr gr J W
Plaats reactie