Gaan wij voorgelogen worden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

In Engeland wordt nu een energie stijging van 8% doorgeduwd.
Hogere inkoop maar ook hogere transportkosten.

Naar wat ik begreep was de verwachting dat de prijzen in ons land juist iets naar beneden zouden gaan.
Ik weet de reden niet meer maar minder betalen is altijd goed niet?
Ik snap ook wel dat het een zeldzaamheid zou zijn als er iets in het leven goedkoper wordt maar ja, het nieuws kwam dan ook niet van mij.

Er wordt vaak geschermd dat weinig mensen overstappen, als je de normale prijzen ziet onderling liggen deze helemaal niet zover uit elkaar.
Dus om nou een koopjesjager te zijn en elke keer een welkomstbonus te graaien vind ik wel wat ver gaan voor mijzelf.
Wat wel zou kunnen is dat door het overstappen er toch een soort van marktwerking (concurrentie) optreedt.
Maar wie kan dat beamen??

Moet je voorstellen dat morgen in het nieuws gemeld wordt dat ook wij 8% moeten gaan betalen..?
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

Op de engelse tv was gemeld dat de inkoop met 4% gestegen was.
Op onderstaande links vind je deze quote:

"De variabele energietarieven dalen door lagere inkoopprijzen. Voornamelijk voor gas. De prijs voor stroom blijft gelijk. De daling van de gasprijs is vooral te verklaren door de lagere olieprijzen."

Lijkt mij een contradictie tov Engeland..?

http://thuis.eneco.nl/nieuws/eneco-verl ... erekening/

http://eneco.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/6086
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door 12much »

er is in ieder geval een stevige lobby om de diesel en lpg accijns volgend jaar fors omhoog te doen, maar daarnaast las ik vandaag een artikel dat het IMF goedkeuring geeft om een eenmalige tax van 10% op je spaartegoed te heffen!!!! Hoezo goedkeuren? Schrale troost is de vergelijking met een of andere Franse d...e minister die een aantal jaren geleden voorstelde in het Franse parlement dat 30% wel een goed uitgangspunt was, wat zullen wij dan zeuren over 10%, koopje, meneer Sonneberrug......
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Dutch John »

Dan maar weer in een oude sok bewaren? Zijn we ook gelijk van de banken en de oude economie af...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door hotglass »

Mijnheer Sonneberg................ :)

Gaat diezelfde overheid dan ook 10% bijdragen aan mijn schulden de de bank?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Tim »

Hey Hotglass,

In dat geval, ben ik voor.

Tim :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Dutch John »

Nog terugkomend op de openingspost: is piepen over hoge (fossiele) energieprijzen niet ietwat hypocriet? Een uiting anno 2013 met een denktraject van de persoonlijke levensduur? Ik bedoel: je kunt het maar één keer opstoken en dan is het weg. Wat wij verbruiken (verkwisten?) is niet meer beschikbaar voor toekomstige generaties. Natuurlijk kun je stellen dat een prijsverhoging iemands anders zijn winstmaximalisatie is. Maar dit het het voorgaande bij elkaar nemend, is volgens mij het juiste pad: minder gaan consumeren. Je gunt dan je kinderen ook nog wat en de energieleverancier juist wat minder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

piepen over hoge (fossiele) energieprijzen niet ietwat hypocriet?
Je gunt dan je kinderen ook nog wat
Ja een verrekte koud huis, DJ. soms ben ik van mening dat jij je ietwat achtelijk uitlaat over dit soort zaken.
Je ziet in je posts duidelijk dat je geen 5 kinderen hoeft op te voeden!
Jammer is dat [dat je niet inziet dat er ook gezinnen zijn, grote gezinnen zelfs].
Het lijkt er soms op dat je het niet eens erg zou vinden als er 1 of 2 kids in een gezin zouden komen te overlijden, omdat dan door jouw bejubelde fossiele grondstoffen weer iets langer meegaan.
Je klinkt soms verdomd egoistisch en eigengereid.

Mijn mening is dat ze er ver@mme gewoon zijn en dat we ze kunnen gebruiken omdat ze van ONS zijn, uit ONZE bodem, van ONZE grond en niet van een derde partij die er extra voordeeltjes uit slaat om nietsnutten in de hangmat van de uitkeringswereld te laten luieren.

Ik zou zeggen ga je tijd nuttig besteden om bv een school van jou gratis energie te voorzien!
Of je brengt hen bij slecht weer op de plaats waar ze verwacht worden.
Als je een hart voor kids hebt, dan zet je je op een directe manier in voor hen in.

en de energieleverancier juist wat minder.
Daar kan ik me wel weer in vinden, daar maak ik me dan ook strek voor en dan niet alleen door zelf minder af te nemen, maar actief lobbyen. En jij?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Dutch John »

Jan. schreef: Je klinkt soms verdomd egoistisch en eigengereid.
Allereerst: lees mijn bericht nog eens nauwkeurig na.

Eigengereid ben ik misschien wel, maar ik doe m'n best een leefbare wereld voor het nageslacht achter te laten. Ik zou de egoïstische weg kunnen bewandelen door een extravagant consumptief leven te leiden. Maar raak leven; vliegreizen maken; elk jaar een nieuwe auto kopen (moet dan wel weer deel gaan nemen aan de maatschappij voor de centen). Echter, we hebben gekozen voor een zeer sober leven. Daarbij is de bedoeling om te zijner tijd het hele spulleke (boerderij, grond, roerende zaken en vermogen) weg te geven aan de volgende, zodat die een vliegende start kan maken. Zelf vind ik dat eerder bij altruïsme in te delen dan bij egoïsme.

Dus jij bent van mening dat we miljoenen jaren aan fossiele erfenis er in 200 jaar zonder scrupules doorheen mogen jagen? Na ons de zondvloed?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Tim »

Hey John,

Volgens mij probeert Jan. je een duwtje te geven van John Kaczynski, naar John Martenson.

Ik wil je reiskosten en kopiekosten wel sponsoren voor 4 school bezoeken in Drenthe per jaar!

Tim
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

In deze economische wereld draait het om vraag en aanbod.
Er is een behoefte om je te verwarmen, ik zou in de oertijd geen probleem hebben om het bos in te gaan om wat hout te verzamelen.
Binnen de huidige maatschappij is dat niet meer mogelijk.
Ik heb niet vet gemaakt omdat een reactie zou kunnen zijn waar een wil is, is een weg maar dat geldt voor de enkeling.
We kunnen niet allemaal het bos induiken om hout te hakken.

Dit issue is wereldgroots en kun je niet alleen of met een relatief klein groepje oplossen.
Je bent binnen deze staat machteloos tenzij je mensen kunt 'globaliseren' en je je actief verweert en alternatieven gaat bedenken voor ons energieprobleem.

Lekker zonnepanelen op je dak zetten is ook hypocriet, ze zijn door chinezen vervaardigd die nergens rekening mee houden en daarbij.., je wil toch zo graag terugleveren?
Dan maak je gebruik van hun electriciteitsnet.., wat dus niet groen is..

Zo kan ik vast wel zaken vinden bij iedereen waar iemand de mist ingaat.
We doen ons best niet?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

John, je zult dan onderscheid moeten maken tussen de groep mensen die het één en ander NU nodig zijn en diegenen die overmatig misbruik van het aanbod maken.
Je schrijft, net als veel denkers en economen trouwens, in het meervoud - we-
Voor je gevoel pak je daarmee een bepaalde groep, [welke groep dat is, dat is me nu al een stuk duidelijker] Mensen die dat lezen zijn er blijkbaar in geïntresseerd, omdat ze het al lezen. En denken bij het woord WE, "horen we daar dan ook bij?" De groep mensen die jij bedoeld is al snel geneidgd te denken "dat geld een ander" terwijl de groep mensen die al een mate van zuinigheid nastreeft, denkt van "gut, moet het nog erger?"
Want er zijn niet zoveel mensen die hun eigen kennis en kunde goed inschatten en weten waar ze staan.....

En ja eigengereid zijn heeft ook mijn voorkeur, maar blijf openstaan voor andere opties.

Zo meen ik te geloven dat onze aarde er geen miljoenen jaren nodig heeft [gehad] om de fossiele grondstoffen te vormen.
Daarnaast geloof ik en dat is in de praktijk "wetenschappelijk" bewezen, dat onmetelijke voorraden grondstoffen en energie in de aardbodem aanwezig zijn.
Tja als je nog niet weet hoe die te winnen zijn moet je niet omslaan naar angst aanjagen van de gebruiker [de makkelijke weg], maar inzetten voor onderzoek en oplossingen naar hoe dat wel mogelijk gemaakt gaat worden.
Misschien kun je je eens verdiepen in de onderzoeken en publicaties rondom de ontploffing van de Mount St. Helens, wat er aan voorafging en wat er in latere jaren gevonden werd in dat gebied.
Één van de best gedocumenteerde vulkaanuitbarstingen, terwijl het niet eens de hevigste was volgens onderzoekers.


Daarnaast heb ik de idee dat je worstelt met je energievraagstuk, om je gelijk te bewijzen door te herhalen eigenlijk medestanders zoekt.


Ik ben van mening dat iedereen met een gerust hart de grondstoffen kan en mag gebruiken die men voor levensonderhoud en veiligheid nodig heeft, onbelast wel te verstaan.
En dat we ook op andere manieren voor het nageslacht moeten zorgen dan door alleen bang te maken en een soort afkoop te betalen.
Het draait om het hier en nu, dat was in het verleden zo, nu en dat zal altijd zo zijn met in elke periode haar eigen invulling en oplossingen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

ebkef,

Ik, jij, wij, iedereen, we moeten niet in problemen en belasten denken maar meer in oplossingen en het daaruitvoortvloeiende geluk denken en werken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door David86 »

Jan. schreef: Zo meen ik te geloven dat onze aarde er geen miljoenen jaren nodig heeft [gehad] om de fossiele grondstoffen te vormen.
Daarnaast geloof ik en dat is in de praktijk "wetenschappelijk" bewezen, dat onmetelijke voorraden grondstoffen en energie in de aardbodem aanwezig zijn.
Dan rest nog steeds het gegeven dat bij het verstoken van fossiele brandstoffen co2 vrijkomt die in de aardkorst lag "opgeslagen". Door het verbranden van fossiele brandstoffen werk je een sneeuwbal effect in de hand, methaan dat opgeslagen ligt in bevroren delen van de aardkorst komt vrij vanwege het opwarmen van de aarde door onze fossiele co2 uitstoot, die methaan is 20x krachtiger als broeikasgas dan co2, dat zorgt er voor dat de aarde nog verder opwarmt en er nog meer "opgeslagen broeikasgas" vrij komt etc. etc. etc. We vliegen met mach3 richting het "point of no return".

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof niet dat de aarde er aan kapot gaat, ze word alleen onbewoonbaar voor de miljarden die haar nu thuis noemen....
Daarnaast heb ik de idee dat je worstelt met je energievraagstuk, om je gelijk te bewijzen door te herhalen eigenlijk medestanders zoekt.
Ik ben wel eens bij John, voor koffie, om wat te ruilen en soms ook gewoon om even "te sparren" om zo mijn eigen weg te vinden. Een bezoekje aan John verraad dat hij waarschijnlijk 1 van de weinigen in NL is die geen "energie vraagstuk" heeft om zich druk over te maken... dat vraagstuk is voor het grootste gedeelte opgelost. Je zou ook eens bij John op de koffie moeten gaan, dan kun je zien hoe eenvoudig en "goedkoop" een gelukkig leven kan zijn.. Met of zonder kinderen, dat maakt in principe geen fluit uit.

Ik ben van mening dat iedereen met een gerust hart de grondstoffen kan en mag gebruiken die men voor levensonderhoud en veiligheid nodig heeft, onbelast wel te verstaan....... Het draait om het hier en nu, dat was in het verleden zo, nu en dat zal altijd zo zijn met in elke periode haar eigen invulling en oplossingen.
Omdat veel mensen zo denken ben ik blij dat energie en brandstof zo zwaar belast word, anders zouden wij (de grote verspillers) de aarde in een leven uitputten en vervuilen.

We hebben de afgelopen 50 jaar meer fossiele brandstof gebruikt dan in het gehele bestaan van de mensheid ervoor. Biodiversiteit slinkt en het fundament waar de mensheid op gebouwd is begint op alle vlakken te scheuren. Maar we gaan gewoon door zoals we bezig zijn, als een stel vrienden op een verjaardag die met 5 man een Chinese rijsttafel voor 6 in zijn geheel willen verorberen, gewoon omdat het kan.. Iets bewaren voor morgen word niet eens aan gedacht, alleen gehoor geven aan het oergevoel van de mens : "meer, meer meer" tot we er ziek van worden...

Je hebt veel minder nodig dan je denkt... gebruik minder, betaal minder, vervuil minder.. prachtige eenvoud.
..
Plaats reactie