houtsnippers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

houtsnippers

Bericht door elg »

Zoals ik in mijn voorstel-opstel als schreef wil ik mijn Jøtul F220 de kamer uit.
Maar dan moet er wel iets anders komen om het huis warm te houden.

Of er wildere ideeën geboren gaan worden weet ik nog niet, maar zoals het er nu voor staat zou ik een speksteenkachel neer willen zetten.
Bijvoorbeeld een Granit Kube, of een Heta scan-line.
Absoluut niet het neusje van de zalm, maar gezien de regelgeving hier en het onhafhankelijke ( maar oh zo partijdige) keuringsinstituut heb ik niet heel veel keus.

Maar waar ik over twijfel en wat ik niet kan vnden is kan je een gewone houtkachel ook stoken op houtsnippers?
Ongetwijfeld zal het ergens besproken zijn, maar ik kan het niet vinden helaas.

Met houtsnippers bedoel ik de afval die ik heb van het kappen nadat dat door een hakselaar is geweest.
Aan een kant denk ik: geen probleem hout is hout. Aan de andere kant zijn het kleine stukjes die wel eens snel erg heet kunnen worden.

Staat natuurlijk buiten kijf dat die houtsnippers DROOG de kachel in gaan.
Maar als het kan, kunnen dan ook takken en dennennaalden mee, of zijn er dingen waar ik aan moet gaan denken?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: houtsnippers

Bericht door Pieke »

Je zou hier 'ns kunnen kijken >>> http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2065 <<<

Ik heb vorig stookseizoen ook ruim een kuub hakselhout meegestookt.Het droogt vrij snel én levert snelle warmte, maar het is ook zo weer weg. Ik ben recent weer een flinke hoop tegengekomen,probleem is echter dat er op dit moment ook veel blad tussen.Dat ga je ruiken en zien.Je zal er je buren geen plezier mee doen.Hetzelfde geldt voor dennenaalden. Ik zag dat je in Noorwegen woonde,dus wellicht zitten je buren ver weg.Wat bladeren en naalden met de schoorsteen doen qua creosoot durf ik niet te zeggen.Milieutechnisch geeft het wellicht ook een extra belasting.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: houtsnippers

Bericht door elg »

Ja klopt buren zitten ver weg. Ze bedenken allerlei trucen om maar buren te hebben. " ik kan jouw huis zien, dus ben je mijn buur!" " Ons grond grenst aan elkaar dus ben ik je buur" . " Als mijn schapen weglopen zitten ze bij jou dus ben ik je buur" enz. ( met die schapen ben ik minder blij overigens)

Dus eventuele stank is inderdaad geen probleem. Creosoot uiteraard wel.
Het milieu durf ik bijna geen antwoord op te geven, want dan schop je bijna altijd mensen tegen de schenen.
Nee, ben geen milieu barbaar, maar een beetje rookgassen van een paar dennenaalden maak ik me niet druk om.
( zeker als ik regelmatig het vuilniszakje uit de keuken de kachel zie ingaan bij andere Noren, want dat vind ik weer niet kunnen)

Wat de creosoot aangaat, is dat absoluut een van mijn vraagtekens, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat hakselrommel vrij volledig verbrand. Het smeult natuurlijk niet.
Ik heb ook nog niet echt zicht om wat voor hoeveelheid het zou gaan.

Wellicht voor de duidelijkheid, ik praat niet over het hakselhout van een 230V tuinhakselaar, maar één aan de traktor. Dus de iets grovere soort.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Snippers in een gewone kachel stoken blijft lastig. Of het brandt te snel (en krijgt te weinig zuurstof) of het smeult. Bovendien zul je zeer regelmatig moeten voeren, want het weegt niks. Om deze redenen worden snippers normaliter gestookt met vijzelaanvoer. Precies gedoseerd.

Een ander verhaal wordt het als je snippers van een schroefhakselaar hebt; deze zijn nogal populair in Scandinavië. Die meten al snel een centimeter of 7. Dan wordt het al een stuk makkelijker in een gewone kachel. Maar ook die zul je regelmatig moeten bijvullen. De hele kachel volstapelen zou ik niet doen, dan wordt ie kersrood....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: houtsnippers

Bericht door elg »

Op het moment heb ik nog geen hakselaar, die wordt pas gekocht als het rendabel wordt.
Deel van de hakselproductie zou voor de compsthoop zijn, een deel voor wat paden en wat overblijft de kachel in.
Ik had zoiets http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=44092629 in gedachte.

Mijn traktor is ook maar een bonzai van 30PK, dus kan ook niet een heel grote hakselaar hebben.

Schroefhakselaar had ik niet aan gedacht. Maar dat is absoluut een goeie tip.
Of er 2e hands iest op de kop te tikken valt, kon wel eens tegen vallen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Gewone snippers laten zich niet zonder kunstgrepen drogen. Chunks van een schroefhakselaar drogen redelijk goed in een hoop. Ik zou goed nadenken over het gebruik van snippers of chunks. Je gaat namelijk de machinale toer op, om de meest toegankelijke oerbrandstof te verwerken en verstoken. Met machinaal bedoel ik de versnipperaar, een drooginstallatie (in geval van fijne snippers), een silo met vijzelaanvoer naar een geblazen kachel of ketel.

Als purist en realist vind ik dat je een toegankelijke brandstof niet te ingewikkeld moet gaan oogsten en verstoken. Oké, een kettingzaag is een reuze hulp en verlaagt de EROEI niet al teveel. Maar op het moment dat er een trekker bij moet komen zakt de EROEI in elkaar. Voor mezelf heb ik eens uitgerekend dat 8 km transport van het hout per kleine trekker de EROEI met factor 4 verlaagt, ten opzichte van hout van eigen erf. Die EROEI-verlaging was alleen berekend met de directe energie, de dieselolie. Op het moment dat je een nog aan te schaffen versnipperaar en andere protheses (indirecte energie) moet gaan uitsmeren over de energiewaarde van de te hakselen snippers, kukelt de EROEI helemaal in elkaar en houd je jezelf misschien wel voor de gek. Let wel, dit geldt met name voor kleinschaligheid. In het groot stijgt de efficiency. Bovendien zijn grootschalige biomassaverwerkers altijd vet gesubsidieerd.

Je ziet het, ik reken niet in geld maar in energie. Het is nu wat scheef gegroeid, maar geld zou als basis grondstoffen energie moeten hebben, al is dat een andere discussie.

Voor het geval je vragen hebt over EROEI: http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiebal ... urkunde%29

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: houtsnippers

Bericht door elg »

Dank weer voor je antwoord.

Ben het met je eens een hakselaar aanschaffen om kachelhout te maken, is nonsens.
Het probleem is nu dat ik grote stapels takken heb waar je weinig mee kan. Daar gaat een liter diesel over geeft eerst een zwarte wolk, dan een witte en dan is het weg.
Eroei, maar ook economisch, geen succes. Kost me ook nog een halve dag om in de buurt te blijven met een tuinslang in de aanslag. Ergo: de zomermaanden mag je in Noorwegen geen open vuurtjes stoken nabij bos of grasland.
Dus de stapel groeit nogal gedurende de zomer om dan in half september een natgeregende hoop in de fik te gaan krijgen.

Dat hout wilde ik dus, zoals gezegd, hakselen voor wat paden en compost. Als er dan ook nog wat de kachel in had gekund was ik spek(steenkachel koper.
Uiteraard heb er 'normaal' brandhout voor de kachel, maar ik had de hoop af en toe een schep snippers weg te kunnen stoken.
Helaas dus geen optie.

De hoop was om een deel bomen te kunnen sparen, door alles van een boom te gebruiken.
Een deel bomen wordt ook gebruikt voor (eigen) hout productie Dus daar komt ook een hoop afval vanaf dus uiteindelijk teveel compost en paadjes-snippers.

Geheel terzijde ( en ik wil daar niemand mee kwetsen!) maar de wikipedia, is nu net een site die ik probeer te mijden. Daar wordt je in veel gevallen nou net niks wijzer van.
Waardes die opgegeven worden verschillen per taal. ( neem als voorbeeld het nijlpaard schrijf de max afmetingen en gewicht op en ga dat vergelijken in andere talen, elke taal heeft een andere max en dat kan niet)
Leuk is wel weer dat geheel verwacht er geen Noors artikel in de wikipedia staat over Eroei :lol:
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: houtsnippers

Bericht door BioPower »

Ik zou me over die takken niet te druk maken. Wat ik zelf doe is de dikkere stukken met een grote snoeischaar op kachelformaat knippen, en het echte kleine spul, waar het blad aanzit, teruggeven aan de natuur zodat het daar kan ''verbranden''. Of je koopt een 220v snipperaar zodat het wat eerder verrot. Maar de kachel er mee stoken zou ik zeker niet doen. Veels te veel werk voor dat kleine beetje warmte. Had laatst het geluk dat een buurman met veel hectare's bos een partij kwam ophalen wat op de grote hoop ging. Dat wordt dan opgehaald door een vrachtwagen en verhakseld (flis) waar de energiecentrale op draait. Zit daar bij jullie niet zoiets? Kun je het opsparen en daarna komen ze het voor niks halen. Maar jullie zullen wel meer waterkrachtcentrale's hebben.
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: houtsnippers

Bericht door elg »

Klopt we hebben voornamelijk waterkrachtcentrale's, in dit gebied veel kleintjes trouwens om de natuur minder te voorstoren. Orde van grote 5-10 GW.

Wat jij beschrijft is hetgeen ik in principe nu doe. Echter het is iets te tijdrovend voor mij/ons.
Zo'n 230volt schiet niet echt op, en het is veel te veel gebuk. Heb dat ding al verbouwd zodat er een speciekuip onder kan dan kan je nog enigszins doorwerken.
Plaats reactie