Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Voor 2 tientjes kun je bij een werkende zaag nou niet echt een buil vallen. Ik zou op olielekkage letten, versleten ketting, werkende kettingrem, vraag waarom hij weggaat, etc.

gr Erik
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Het zijn inderdaad de logische zaken die jullie benoemen.
Af en toe is het goed omdat van anderen te horen (lees: kenners).

Dank.
Harold.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Een recensie over mijn Husqvarna 321 elektrische kettingzaag. Bijna drie jaar geleden nieuw gekocht. Een van de weinige nieuwe dingen die ik de laatste jaren gekocht heb. Afgelopen winter 125 kuub ermee afgekort. Van duimdik hout tot stammen van 50 cm.

Vorige week stopte hij ermee. De garantie was er al bijna een jaar vanaf, maar gezien mijn ervaringen met coulance van Zweedse leveranciers, heb ik het ding niet zelf op de operatietafel gelegd, maar ben ermee terug naar de dealer gegaan. Die ging ermee aan de slag en presenteerde na reparatie een rekening van bijna de helft van de nieuwprijs. Er was een koolborstel blijven hangen. Dus nieuwe borstels gemonteerd en de collector opgepoetst. Uiteraard was ik over het te betalen bedrag zeer ontsteld en verdrietig, temeer omdat de dealer geen contact had opgenomen met de importeur. Reden: "Die zaag heeft een behoorlijke boodschap gedaan". Ik kon dat niet ontkennen, maar het feit dat er pas sinds kort de tweede ketting op ligt, geeft aan hoe zuinig de gebruiker op zijn spullen is. De dealer beloofde daarop de importeur te contacteren.

De coulance bedraagt de helft van het te betalen bedrag. Ben ermee akkoord gegaan. Maar nu het mooiste: napratend over inruilspullen, meldde de dealer nog eenzelfde type te hebben, een kapotte inruiler. Voor 25 euro. Alleen al vanwege de ketting ging ik dus met twee zagen naar huis.
Nieuwsgierig de inruiler open gemaakt. En ja, een hangende koolborstel. Collector opgepoetst, beschadigde koolborstel iets afgeslepen en de zaag draait als een nieuwe. Eigenlijk beter dan de eerste... Gezien de lengte van de borstels en de felheid van de automatische rem heeft ie minder werk verzet. Hij is wel een jaar ouder.

Resumerend:
-Makkelijke slanke zaag. Rammelt niet zo als die Aldi-dingen.
-Goed beveiligd, ook tegen overbelasting.
-Soft start. Erg plezierig bij dun hout. Hapt niet.
-Niet erg goedkoop.
-Coulante importeur.
-Hangende koolborstels lijken een kwaaltje te zijn.

Zou ik er weer een kopen? Ja, maar kapotte inruilers genieten toch mijn voorkeur....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Als beginner met stookhoutverwerking ben ik op zoek naar mogelijkheden mij te bekwamen in gebruik en onderhoud van kettingzagen. Heb een paar jaar geleden zo'n goedkope supermarktzaag aangeschaft dus nog niet teveel geld weggegooid. Voordat ik ga investeren in een betere wil ik er wat meer kennis over vergaren.

Komt er wellicht eens een workshop, of is er iemand in het noorden die mij kan helpen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Paul Joosten schreef:Komt er wellicht eens een workshop, of is er iemand in het noorden die mij kan helpen?
Wordt momenteel aan gewerkt...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Paul Joosten schreef:Als beginner met stookhoutverwerking ben ik op zoek naar mogelijkheden mij te bekwamen in gebruik en onderhoud van kettingzagen. Heb een paar jaar geleden zo'n goedkope supermarktzaag aangeschaft dus nog niet teveel geld weggegooid. Voordat ik ga investeren in een betere wil ik er wat meer kennis over vergaren.

Komt er wellicht eens een workshop, of is er iemand in het noorden die mij kan helpen?
Als je je talen beheerst zijn er twee buitenlandse forums waar je naar hartelust mee kunt lezen, kennis vergaren, zo heb ik het gedaan....
http://forum.motorsaegen-portal.de/
http://www.arboristsite.com/chainsaw/

Ligt er aan wat je zou willen weten, ik wil je wel verder helpen, zit echter in de buurt van Deventer, misschien te ver?

groet Jos.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor je info. Talen zijn geen probleem, tijd vooralsnog des te meer. Ik ben heel hard bezig mijn fornuis aan de CV aan te sluiten en er staat ook nog het nodige andere kluswerk hoog op de prioriteitenlijst, zoals 1. afwerken serre, 2. isoleren huiskamervloer 3. isoleren spouwen BG 4. volledige voegwerk buiten renoveren 5. bestraten van de oprit (100 m2) enzovoort. De grotere klussen (vooral die met risico voor de rug en alle isolatiewerk) zal ik uitbesteden maar voorbereiding en begeleiding vergen nog genoeg tijd vrees ik. Ik heb nog een paar kuub kachelklaar droog hout dus het leren zagen etc. kan ik nog wat uitstellen. Ik wacht even af wanneer de forumworkshop zal zijn, hopelijk kan ik die meemaken. Mochten er nog vragen overblijven zal ik er nog eens op terugkomen. Nogmaals hartelijk dank!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »



Afbeelding
Afbeelding
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ik vind dat er aan die zaagbok nog wel wat te verbeteren valt.

Die kerel zit veel te dicht bij z'n zaagblad. Hij doet de zaag omhoog terwijl hij dat hout wat naar beneden wil vallen ook opvangt. Als dat hout een keer hapt of wat zwaarders is dan hij dacht gaat hij met z'linkerhand naar beneden terwijl hij met rechts net de zaag naar zich toe draait.

Het hout moet pas van de tafel afrollen nadat de stam is doorgeschoven.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Verbeteringen: Ja, maar niet echt degene die je hebt voorgesteld, al kan die ook wel, de rollenbank is lang genoeg om er een stukje af te halen en terug na de zaag te bevestigen. Het probleem wat jij zegt stelt zich in de praktijk niet.

Als het hout hapt, dan trekt het hout zich naar de bevestiging van de zaag toe, en komt dan daar net lekker stabiel te liggen.
Het zaagblad kan ook maar zeer beperkt van links naar rechts bewegen, meestal houd ik het hout niet vast om het op te vangen, wel om het een beetje te leiden. Maar dan nog, heb je toch nog een te zwaar blok vast, dat naar omlaagvalt, dan draait mijn lichaam / arm echt geen 50 cm richting het zwaard van de zaag. Ook staat de ketting van mijn elektrische Makita zo goed als direct stil van het moment dat ik de stroomtrekker loslaat. Maar goed, in praktijk is dit een non-issue qua veiligheid, qua gemak geef ik je wel gelijk Jan, maar dit geldt dan wel voor zowat 90% van de gewone zaagbokken.

Verbeteringen die wel nog gemaakt kunnen worden:

* De bevestiging van de aanduidende afkortlat mag een beetje steviger.
* Er mag een beetje hardhout geschroeft worden tegen het einde van rollende bank, waar de zaag bevestigd is, in een zeldzaam geval is er kans dat de zaag het ijzer van de rollenbank kan raken.
* een 3-tal opstaande L-ijzertjes over de lengte van de rollenbaan, aan de zaagkant, om het hout wat zich zet onder het zagen van de zaag iig te beperken dat het van de zaagtafel wilt afrollen, dit is momenteel helemaal geen groot issue ook, maar zou wel degelijk een positieve invloed hebben.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door dr plop »

Wat ik me nu al een tijdje afvraag, en waar hier zeker de juiste mensen zijn om het aan te vragen:

Kettingzaag is voor mij iets wat 'mobiel' is. Dus in het bos rondlopen en bomen afzagen en dergelijke.
Maar voor een 'vast' iets, zoals hier boven, zou ik meer voor z'n wipzaag (in het duits dan) gaan.

Of is dit enkel maar bruikbaar voor droog hout? Het ziet me er stukken veiliger uit, minder onderhoud (olie, ketting, ...) en ik denk ook minder verbuik.

Maar toch zie ik die hier nauwelijks opduiken.... Vreemd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik vind een wipzaag erg mooi, maar je bent ook erg beperkt in diameter. Wil je een stam van 40 cm door willen zagen, dan moet je al snel een zaagblad van 1,20 meter hebben. Dat maakt alles wel weer erg lomp en zwaar. Een kettingzaag is (relatief) voor weinig geld te koop. Een wipzaag van 70 cm kost al >500 euro en kan 27 cm zagen. Een kettingzaag die 35 cm kan zagen kost tussen de 100 en 200 euro.

Een wipzaag is mooi voor het verzagen van gekloofde meterstukken (of dunne takken). Er zijn mensen die halen meterstukken uit het bos, kloven deze en zagen ze op lengte als ze nodig zijn. Dan is een wipzaag ideaal. Ik hou er een andere werkwijze op na die mij beter bevalt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

De basis is er, maar ik zou zo niet willen werken. Jij werk van rechts naar links, ik liever van links naar rechts
zodat je het hout naar de zaag duw, jij trek het naar de zaag zodat je hand altijd langs de zaag moet.
Kijk of je het draai/scharnier punt van de zaag zo kan veranderen dat het blad net door horizontaal heen is als je door het hout heen bent, dan hou je macht over de zaag wat nu niet zo is als er wat fout gaat.
Wat je nog meer kan doen om je eigen niet te vermoeien, een 160-L kruiwagen onder het frame zetten waar gelijk het hout invalt inplaats van te moeten bukken om het daar weg te halen, werkt ozo lichter voor je zelf,
wel even een plaatje hout op de bodem leggen om scheuren in de bak te voorkomen.

Over de wipzaag, werk er al jaren mee, blad van 700 op 400v 5.5 kw, uitvinding van de eeuw.
Alles wat dikker is dan 30cm is voor de motor of e-kettingzaag.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door dr plop »

@Willem: dus je zaagt ook vers hout met je wipzaag? Moet je dan het blad wisselen? Ik zou denken dat de tand voor vers hout groter is dan bij droog hout. En is er een soort slipkoppeling tussen de motor en de zaag? Wat bij overbelasting?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Nat - droog - zacht -hard (Azobé), alles vindt ie lekker. Blad zit direct op de motoras (flensverbinding)
en heeft een grove tand, motor heeft elektroniche rem. Slipkoppeling heb ik nooit ontdekt daar je het hout ook nooit erin moet raggen maar de zaag gewoon het werk moet laten doen. Groot voordeel van een wipzaag is;
dat je kort en dun hout in de bak legt, of het nu takken - stammetjes - balkjes - baddingen - planken, kortom,
alles wat in de bak past jankt ie op kachelmaat. Ik heb 'm op een euro-pallet staan zodat ie wat hoger staat en
een 160-L kruiwagen onder de bak past waar het hout invalt en gelijk weg kan brengen.
Waarom kracht stroom; dit gaat langer door, is dus sterker en kan meer hebben, prijs verschil met 230v is nul,
+ de buren komen niet zo gauw machines bij je lenen. En waarom 700 + 5.5kw; ik hou van een beetje over,
bij aankoop weet je nooit wat je in de toekomst aan hout binnen haal en zou jammer zijn dat ie over 5-jaar te klein (licht) is.
Plaats reactie