Betrouwbaarheid van omvormers.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door Pigion »

Hoewel de subsidiepot leeg is, heb ik toch plannen in 2014 zonnepanelen op het dak te plaatsen. Het dakopp. is ca. 50 m2, de helling is ca. 35 graden en gericht op ZZW. Op zich goede uitgangspunten echter wel een forse schoorsteen en gedeeltelijke schaduw van een grote eik in de late na-midag op 50% van het dak. Om de beslissing te nemen, zijn er nog 2 hindernissen:
- Betrouwbaarheid van de omvormers en te leveren garantie.
- Spelregels van de overheid en energieleveranciers.

- Uit berichten op meerdere fora lees ik regelmatig over deffecte omvormers. Ik kan echter nergens statistische gegevens vinden. Eeen nieuwe omvormer plaatsen betekent al snel dat de terugverdientijd enkele jaren opschuift.
Graag uw bijdrage op dit punt.

- De spelregels kunnen in de toekomst gemakkelijk veranderen, minder gunstige teruglevering. Dat betekent dus ook langer wachen voor ik geld terug zie komen. Wat is jullie visie?

Pigion
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door sathopper »

Ik heb zelf een AEG PV2000 maar dit model is onder verschillende merken op de mark zoals o.a. chint,CMS enz.

In het begin waren er veel problemen met omvormers maar ik heb het idee dat ze steeds betrouwbaarder worden. Die van mij is 2 jaar oud dus kan helaas nog niets zeggen over de levensduur.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (7.87 KiB) 8041 keer bekeken
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door Tim »

Pigion,

Ik heb destijds voor een degelijk Duits merk gekozen en 15jr garantie bijgekocht.

Achteraf wellicht toch liever 3 panelen meer gehad en een chinese omvormer.

Tim
pelletpower
Berichten: 3295
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door pelletpower »

Heb nu 2e set bijgeplaatst en gekozen voor delta solvia vanwege 10j garantie. Van de andere set is dit 3e omvormer in 1 jaar. Nu is het een zwaardere en deze blijft voorlopig heel. Dan maar iets minder rendement en langere levensduur, hetzelfde geldt voor de fabrieksgarantie. Andere omvormers hebben betere specs, maar toch gekozen voor geen gezeur en 10j garantie (prijzen waren ook gelijk tussen omvormers).

Er kwam hier laatst wel een topic langs met micro-omvormers. Geen idee of dit kan concurreren met een centrale omvormer (700 euro 5000W), maar wel iets voor je schaduw.

Subsidie? Heeft meer gekost aan geouwehoer in Den Haag dan ze uitgekeerd hebben. Is ook niet echt nodig, kost meer aan papier om te printen dan ze uitkeren. Niets mee verloren dus.
Het andere is de terugleververgoeding. Dezelfde leegtrekkers zullen dit t.z.t. ook wel uitkleden. Zorg dat je voor die tijd het zaakje een beetje terugverdient hebt, dan doet het niet zo zeer.

Voorgaande is natuurlijk mijn persoonlijke mening, andere mensen hebben andere benaderingen
LuukNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2011, 17:32

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door LuukNL »

Hoi Pigion,

Ik zou mij in eerste instantie vooral met de schaduwwerking bezighouden, en dan met name hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen.... bomen groeien in 30 jaar een stuk uit....

Een systeem met een centrale omvormer gaat in veel gevallen minder opbrengen door de schaduw; alle panelen in een string worden in een dergelijk systeem beïnvloed door het slechtst presterende paneel.
Een parallel systeem (micro-inverters of power optimizers) is wel duurder in aanschaf maar zorgt ervoor dat alleen de panelen die in de schaduw liggen minder presteren, de overige werken optimaal en maken daarnaast ook gebruik van het extra vermogen wat sommige panelen bieden. (een 250 Wp paneel kan 250 Wp maar ook 254 Wp zijn) Een ander voordeel van een parallel systeem is dat de omvormer al bij een lagere paneel-output stroom gaat leveren; dus 's morgens eerder starten en 's avonds langer door.
Ook de garantie van parallel systemen is vaak langer.

Wat is jullie huidige (en toekomstige) stroomverbruik? Dat is altijd de basis voor een goede berekening.


Luuk
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door ceesuitzeist »

Pas een advies uitgebracht voor een zonnestroominstallatie van 92 panelen van 250 Wattpiek per stuk op een schooldak.Na 5 offerte te hebben ontvangen, is er gekozen voor een Oost-West opstellling,omdat je dan het meeste vermogen op het dak kan leggen ,met ook vrij weinig ballast voor het hele syteem.
Aangezien er enkele grote bomen in de buurt staan die schaduw geven tijdens bepaalde uren,is er gekozen voor micro-omvormers,ieder paneel is apart te monitoren op opbrengst en werking.
Op de micro-omvormers krijg je 25 jaar garantie en op de panelen ook aflopende opbrengst garantie van 25 jaar.
De optie van zg Poweroptimisers is ook onderzocht,maar deze waren per 2 panelen geschakeld,ook dit systeem kan je dan monitoren,alleen echter per 2 stuk en er zit nog 2 centrale hrote omvormers in het systeem,waarbij je ook de garantie kan afkopen voor 25 jaar.Maar mocht bv 1 van deze omvormers defekt raken ,dan leveren de helft(46) van de 92 panelen tijdelijk geen stroom meer totdat deze weer gerepareerd is.
Indien een micro-omvormer uitvalt,levert maar 1 paneel tijdelijk geen stroom.
Door de panelen per stuk te monitoren kunnen we tzt ook panelen die te weinig opbrengst geven door schaduw,vrij makkelijk herplaatsen op een ander dak.
Zelf heb ik 30 panelen op mijn dak, met 2 grote omvormers en enkele kleine Philips/Steca omvormers.
Voor o.a Philips/Steca omvormers heeft de Zonnestroom Producten Vereniging een eigen reparatieservice waar je voor weinig je omvormer kan laten repareren.
De Zon schijnt altijd,maar soms achter de wolken , of aan de andere kant van de aardbol.
Succes,
Ceesuitzeist
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door Dutch John »

Een paar vragen over die micro-omvormers:
-Hoe merk je dat er één kapot is?
-Hoe weet je welke niet meer werkt?
-Hoe kom je erbij? Want het is altijd diegene die middenin ligt en niet alle daken zijn toegankelijk. Ik kan dat niet zonder hoogwerker (geglazuurde pannen en gebroken kap).
-Wat kost de reparatie van een micro-omvormer?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door Mees* »

Hoe meer omvormers, hoe meer ook defect kunnen gaan zou ik als eerste denken.
Maar goed, een centrale omvormer kan ook de geest geven. Hier gaf een Delta Solivia 3.3 ook na 13 maanden de geest. Twee boutjes los en vijf stekkers eruit, een nieuwe er tegen en enkele dagen later werkte alles weer.
Het dak op is een heel ander verhaal. Maar het moet gezegd worden: een collega heeft 24 van die micro omvormers op z'n dak en liet me op zijn mobiel netjes zien welke omvormer wat deed en kon daarmee ook zien of er een defect zou zijn. Toch ook wel grappig.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door dormos »

Cees,

Ik ben bezig met het onderzoeken van de mogelijkheid van een Oost-West systeem op het dak van ons lokale dorpshuis.
Voor de klassieke opstelling is het dak niet sterk genoeg, maar aangezien Oost-West minder ballast nodig heeft is dit waarschijnlijk een goede optie. Kun je aangeven hoeveel ballast er per paneel ongeveer nodig is?

Hans
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door ceesuitzeist »

Hallo Hans,

Er zijn ook oost-West opstellingen waar je vrijwel geen of niks aan Ballast nodig heb.
Wat de ballastgegevens zijn weet ik niet,maar de installateur heeft programma,s waar je dat kan berekenen na invoer van o.a. pandhoogte,windrichting en soort systeem.

Vandaag op de Energiebeurs in de Brabanthallen geweest en daar zijn heel veel exposanten met zonnepanelen en bevestigingsartikelen.
Morgen (nog open) , gratis toegang als je je aanmeld.
Neem een kijkje als je tijd hebt.

Voor het grote project van 92 zonnepanelen met micro-omvormers,kunnen we vrij makkelijk bij de panelen omdar de installatie op een plat dak is geplaatst.
Als dit een hoog schuin dak is dan is dat natuurlijk zeer lastig,maar je kan natuurlijk met de installateur een garantiedeal maken.
De omvormers zijn allemaal genummerd en deze gegevens moet je noteren in een tekening, via een pc programma kan je precies nagaan ,hoe de opbrengst per nummer is.
Behalve de omvormer kan natuurlijk ook het paneel defect zijn ,slechte opbrengst geven of de kabelaansluitingen zijn niet goed.
Bij problemen, kan je als je er natuurlijk bij kan even 2 panelen wisselen,zodat je precies de storing weet.
Verder zijn er van o.a. van der Valk ,bevestigingsrails waar je makkelijk panelen in kan zetten zonder te schroeven,zodat je ze ook snel kan verwijderen.
Wij richtte een Coop op, kan je BTW terugvorderen.
gr.
Ceesuitzeist
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door ceesuitzeist »

Ik gaf aan dat we 25 jaar garantie krijgen op de micro-omvormers van Enphase , maar dit is pas veranderd naar 20 jaar door de leverancier.
Zijn ze zeker niet meer zo goed als ze dachten.
gr.
Ceesuitzeist
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Een paar vragen over die micro-omvormers:
-Hoe merk je dat er één kapot is?
-Hoe weet je welke niet meer werkt?
-Hoe kom je erbij? Want het is altijd diegene die middenin ligt en niet alle daken zijn toegankelijk. Ik kan dat niet zonder hoogwerker (geglazuurde pannen en gebroken kap).
-Wat kost de reparatie van een micro-omvormer?

Groet,
DJ
Ik gebruik Enecsys micro omvormers. Die kunnen per omvormer gemonitored worden. Bij het maken van de opstelling noteer je welke inverter (serienummer) waar ligt. Bij een defect is dan snel te zien welke inverter de oorzaak is.

Ik werk maar met twee rijen panelen, dus ik kan er bijna altijd wel bij. Overigens weet ik niet hoeveel een reparatie kost. Maar de enecsys omvormers hebben 20 jaar garantie (ze bevatten geen electrolytische condensators).

Helaas werkt dit bij nog niet, maar wellicht binnenkort.... (de aanmelding bij enecsys verloopt kennelijk nogal stroef)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door Mees* »

We hebben er weer een paar jaar garantie bij.

Ook de tweede Delta heeft de geest gegeven, althans de teller begon ineens weer vanaf nul. De nieuwe is gisteren aangekomen.
pelletpower
Berichten: 3295
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Betrouwbaarheid van omvormers.

Bericht door pelletpower »

Mees, jouw beschijning van de panelen is top geloof ik? Hoe groot zijn je omvormers tov W-piek?
Plaats reactie