Leemvindplaatsen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

De klei van de Zandmeren bij Kerkdriel
De klei van de Zandmeren bij Kerkdriel
Klei_Kerkdriel_Maas.jpg (71.15 KiB) 10343 keer bekeken
Ik wil me verder gaan verdiepen in het stucen met leem. In mijn huis wil ik daar een begin mee maken.
Nu ben ik er al achter gekomen dat ik via bedrijven aan leemstuc kan komen, maar dat is dan vaak een Tierrafino dealer.
En zijn het kant en klare droge mengsels in de gewenste kleur.

Voor mij is het van belang dat ik het zelf helemaal in de hand heb, d.w.z. dat ik mijn eigen mengsel wil maken.
Tijdens een strobouwseminar in de Achterhoek heb ik leemstuc gemaakt in een mengsel van leem, zand en strodeeltjes.
De leem kwam van een leemput in Winterswijk werd verteld.
Zandsoort -en kleur bepaalden uiteindelijk de kleur en structuur van de leemstuc.

Ik wil uitgaan van het standpunt dat materiaal zo veel mogelijk uit de directe omgeving moet komen.
Dus zoek ik leem in/rond mijn woonplaats Eindhoven.

Afgelopen zomer was ik in de Zandmeren bij Kerkdriel aan het zwemmen en vond op daar klei tussen het zand.
Ik heb een bakje van de grond meegenomen en de grootste stenen er uit gefilterd nadat ik het heb laten drogen.
Naderhand weer water toegevoegd en heb een prachtige homp klei!
Alleen is deze donkergrijs. Waar ik naar op zoek ben is de witte tot lichtgrijze variant.

Wie weet er in de omgeving van Eindhoven een plek waar ik de bruikbare leem kan vinden? De Dommel, of de Tongelreep?
Of wie weet er een vindplaats in Limburg, ik heb namelijk familie in Eijsden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Sandman79 »

Heel Haspengouw steekt knalvol leem, dus ik vermoed vlakbij Eijsden dat je het zo uit de grond kan halen.
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 12 sep 2013, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door ritsaert snijder »

Henk,
Zelf heb ik een hekel aan de kant-en klare zakken met gezeefd spul. Je betaalt er veel meer voor en het is minder echt.

Ik heb de afgelopen jaren heel veel geleemd en ik heb mijn stuc gehaald in Tilburg, gratis van iemand die een eendenvijver ging graven. Was prima spul. De laatste vracht heb ik gehaald vlak naast de Efteling in Kaatsheuvel. Licht grijze leem met soms ook witte leem.

In Kaatsheuvel zit veel van deze leem en de leem wordt ook al heel lang gebruikt.

Er is dus redelijk dichtbij Eindhoven lichtgrijze leem te vinden!
groet!

Ritsaert
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

Sandman79 schreef:Heel hasengouw steekt knalvol leem, dus ik vermoed vlakbij Eijsden dat je het zo uit de grond kan halen.
Inderdaad vond mijn zus in Eijsden resten leem in haar tuin, maar die waren voor mij niet helemaal bruikbaar.
Tijdens mountainbiketochten ben ik wel eens wat tegengekomen in Limburg (NL), maar op plekken onbereikbaar met de auto.
Ik zal er nog eens rondstruinen. Zijn er in Haspengouw toegankelijke leemplekken te vinden, heb je misschioen een adresje? Bedankt.
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

ritsaert snijder schreef:Henk,
Zelf heb ik een hekel aan de kant-en klare zakken met gezeefd spul. Je betaalt er veel meer voor en het is minder echt.

Ik heb de afgelopen jaren heel veel geleemd en ik heb mijn stuc gehaald in Tilburg, gratis van iemand die een eendenvijver ging graven. Was prima spul. De laatste vracht heb ik gehaald vlak naast de Efteling in Kaatsheuvel. Licht grijze leem met soms ook witte leem.

In Kaatsheuvel zit veel van deze leem en de leem wordt ook al heel lang gebruikt.

Er is dus redelijk dichtbij Eindhoven lichtgrijze leem te vinden!
Inderdaad is het belachelijk duur spul die kant en klare mix, dat is 1 van de redenen dat ik voor zelf mengen kies.
Kun je een specifieke plek aangeven in Kaatsheuvel? Kan ik eens gaan kijken als ik er in de buurt ben. Bedankt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Pietje »

Hoi Henk,
in de buurt van Eindhoven zijn verschillende steenfabrieken geweest, waaronder Enode Nuenen, en de Steenovenweg in Helmond is er ook nog een restje van.
Enode heeft 2 kleuren leem: gele (waar de gele bakstenen van gemaakt werden) en 2 meter dieper rode (voor de rode bakstenen :D ). Het resultaat van deze steenbakkerij is het E3-strand.

De leem zit op minimaal 2 meter diepte, dat is onder de grondwaterstand. Je zal dus een flink gat moeten maken om zowel water weg te pompen als leem naar boven te halen. Maar volgens mij moet het in je achtertuin ook lukken: dat zou in elk geval heel bijzonder zijn!

Koop dus maar een grondboor en een duimse gaspijp en ga maar eens "kijken" op 2,5 meter diepte.

Als je op Enode wilt graven moet je me een PB sturen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

Pietje schreef:Hoi Henk,
in de buurt van Eindhoven zijn verschillende steenfabrieken geweest, waaronder Enode Nuenen, en de Steenovenweg in Helmond is er ook nog een restje van.
Enode heeft 2 kleuren leem: gele (waar de gele bakstenen van gemaakt werden) en 2 meter dieper rode (voor de rode bakstenen :D ). Het resultaat van deze steenbakkerij is het E3-strand.

De leem zit op minimaal 2 meter diepte, dat is onder de grondwaterstand. Je zal dus een flink gat moeten maken om zowel water weg te pompen als leem naar boven te halen. Maar volgens mij moet het in je achtertuin ook lukken: dat zou in elk geval heel bijzonder zijn!

Koop dus maar een grondboor en een duimse gaspijp en ga maar eens "kijken" op 2,5 meter diepte.

Als je op Enode wilt graven moet je me een PB sturen... ;-)
Piet dat klopt inderdaad, mijn ouders woonden langs de Poot van Metz. Daar heb ik 40 jaar geleden het leem nog uit de tuin gehaald omdat de tuin onder water bleef staan. Ik denk niet dat mensen daar zitten te wachten op iemand die hun tuin komt uitgraven. :lol: Ik zal me eens wat meer verdiepen in die oude steenfabrieken. Dank voor je tip. Misschien stuur ik je nog een pb :wink:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door pelletpower »

Lachen RS, dat is bij ons om de hoek. Schitterend materiaal en helemaal te gek als je de foto's van DJ ziet. Ga je nog een keer pb-en als onze plannen uitgekristaliseerd zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door ritsaert snijder »

@Pellet,
Ik zal wat foto's maken. Het is inderdaad mooi spul! De efteling leem vereiste wel wat voorbereiding om de kleidelen goed op te nemen.

@ Henk,
Mijn graafplek was midden in de cirkel. Maar terwijl ik aan het graven was heb ik van verschillende bewoners begrepen dat de leem in Kaatsheuvel wijd verspreid is. Maar je kan ook op grondkaarten zoeken. Binnen de rode cirkel weet ik redelijk zeker dat er leem zit. In het middengebied weet ik zeker dat het grijze leem is met witte delen.

De leem zit vlak onder het oppervlak en de laag is zeker 1,5 met dik.

Rechtsonder zie je de Efteling.
Bijlagen
kaatsheuvel.jpg
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door pelletpower »

RS, niet uit nieuwsgierigheid maar natuurlijk gewoon belangstelling: wat is je binding met Kaatsheuvel? Of heb je gewoon een leuk plantsoen gevonden om te spelen?(geintje!) De foto is het centrum van Kaatsheuvel, is toch 80 km bij je vandaan. Niets in de buurt of is de samenstelling belangrijk?
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

ritsaert snijder schreef:@Pellet,
Ik zal wat foto's maken. Het is inderdaad mooi spul! De efteling leem vereiste wel wat voorbereiding om de kleidelen goed op te nemen.

@ Henk,
Mijn graafplek was midden in de cirkel. Maar terwijl ik aan het graven was heb ik van verschillende bewoners begrepen dat de leem in Kaatsheuvel wijd verspreid is. Maar je kan ook op grondkaarten zoeken. Binnen de rode cirkel weet ik redelijk zeker dat er leem zit. In het middengebied weet ik zeker dat het grijze leem is met witte delen.

De leem zit vlak onder het oppervlak en de laag is zeker 1,5 met dik.

Rechtsonder zie je de Efteling.
Dank voor je info, ik zal er eens gaan kijken als ik binnenkort in de buurt ben. Ik zal de uitslag t.z.t. melden.
Wat ik hier vroeger in de tuin van mijn ouders vond was ook lichtgrijze leem. Precies wat ik nodig heb.
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

Pietje schreef:
Als je op Enode wilt graven moet je me een PB sturen... ;-)

Piet, ik kan je geen PB sturen lees ik, omdat ik nog maar pas op het forum actief ben.
Ik zal ook eens gaan kijken in de buurt van de Gender en Tongelreep. Het Eindhovens Historisch museum heeft trouwens ook lemen huizen bedenk ik me nu. Zal er eens gaan babbelen.
Laatst gewijzigd door kockie op 14 sep 2013, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef:Heel Haspengouw steekt knalvol leem, dus ik vermoed vlakbij Eijsden dat je het zo uit de grond kan halen.
Eben-Emael, Millen, Tongeren etc. staan genoeg strobouwhuizen. Voorheen Casacalida was daar de promotor.
Spuitleem komt meestal uit omgeving Münster. Deze leem wordt gemengd met hennep -als ik het goed heb onthouden, is vijf jr geleden dat ik bij casacalida was.
Henk T
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:43

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door Henk T »

Krelis schreef:
Sandman79 schreef:Heel Haspengouw steekt knalvol leem, dus ik vermoed vlakbij Eijsden dat je het zo uit de grond kan halen.
Eben-Emael, Millen, Tongeren etc. staan genoeg strobouwhuizen. Voorheen Casacalida was daar de promotor.
Spuitleem komt meestal uit omgeving Münster. Deze leem wordt gemengd met hennep -als ik het goed heb onthouden, is vijf jr geleden dat ik bij casacalida was.
Krelis, dat is interessant. Ik heb lange tijd geleden informatie gelezen over casacalida. Zal er weer eens achterangaan.
Dank voor je tip. Münster, toch een eindje weg. Heb jij enig idee waar bijvoorbeeld tierrafino de leem vandaan haalt eigenlijk?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemvindplaatsen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een tijdje terug begrepen dat Tierrafino de leem uit verschillende opgravingen haalt en dan bewerkt en mengt.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie