RMH als buitenfornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

RMH als buitenfornuis

Bericht door Dutch John »

Aangezien onze Rocket Mass Heater zijn voltooiing nadert, is het tijd voor een bouwbeschrijving met veel plaatjes. Elke dag zal ik er een aantal plaatsen. De RMH is een vaste opstelling van de MPR ( http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... pr&start=0 ). Bovendien fungeert hij als terrasverwarming en is het gewoon een leuk ding om te zien. Het bouwen liep als een rode draad door het voorjaar en zomer en was een uitermate plezierige bezigheid. Daarnaast een dankbaar object om technieken uit te proberen en om van afval iets moois en functioneels te maken.

Het basismateriaal bestaat uit steenpuin en leem. Om de moestuin te verleggen, moesten een paar tuinmuurtjes wijken. Waarom afvoeren naar de stort als je het weer kunt gebruiken?
6.JPG
Gat maken in de verandavloer. Balklaag en plint laten we zitten. Maar liefst 70 cm kruipruimte te overbruggen.
8.JPG
Dus de helft van het totaalgewicht van ongeveer 4 ton bevindt zich benedenvloers. De steenpuin wordt bijeengehouden door een mengsel dat bestaat uit 1 klei, 3 metselzand en kort stro. Het laatste op gevoel, ca 1-2 delen. Hetzelfde mengsel is later ook voor de ruwe afwerking gebruikt. Door de relatief grote hoeveelheid klei neigt het naar krimpscheuren, maar het stro verhindert dat.
10.JPG
Vlakke grondlaag voor de rocket. De stenen zijn gemetseld met kleispecie, bestaand uit 3,5 zand en 1 klei.
11.JPG
Een conventionele rocket, omdat ik ook 2 meter lang snoeihout wil kunnen stoken. Ik heb chamotte gebruikt omdat ik het had liggen, anders waren het oude metselstenen geworden. Ik had beter kleispecie gebruikt. Scheurt minder snel dan vuurvaste cement...
16.JPG
Morgen meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door pelletpower »

Fantastisch project DJ. Van het eindresultaat heb ik een fimpje gemaakt toch? Maakte veel indruk bij de fam.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
ziet er nu al indrukwekkend uit! Ik ben benieuwd!
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Broekhoest »

Mooi project, DJ.
Blijf het op de voet volgen hier.
Succes.

groet,
Harold.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Dutch John »

Dank jullie, maar veel meer dan puin heb ik nog niet laten zien. Vandaag de opbouw van het fornuis en de bypass klep. Pellet, je hebt de ruwe versie kunnen aanschouwen, niet de definitieve.

Het gat in de zwarte achterplaat voert naar een schoorsteen. De riser is rondom aangevuld met perliet en meet 10x10x100 cm.
19.JPG
De kookplaat is van gewoon staal, maar liefst 12 mm dik tegen het krom trekken. Beter was geweest om een snelle, dunwandige gietijzeren kookplaat te nemen, maar die had ik niet voorhanden in deze maat. Het gat in de plaat meet 28 cm in diameter, prima om een wok in te zetten. Ook de pot-skirt van de weckketel past erover, net als de gietijzeren grillplaat. Met een deksel- en bodemloos blik als verlengstuk van de riser, past er ook een oliedrum op die dan fungeert als terrasverwarmende bell.
21.JPG
De volgende foto laat de positie van de bypass klep zien. Links is de rookgasuitgang vanaf de kookplaat, rechts de doorgang naar de schoorsteen. De klep (nog niet gemonteerd) bevindt zich in het midden. De kamers links en rechts van de klep lopen tot vloerhoogte en zijn de respectievelijke aan- en afvoer naar het bankje.
28.JPG
Vanuit een ander perspectief en met de klep gemonteerd. De oplettende lezer herkent aan de hendel een oude pistonpen als handvat/contragewicht. De klep scharniert in 12 mm koperen waterleidingbuis.
33.JPG
35.JPG
36.JPG
Morgen het bankje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door ritsaert snijder »

het wordt elke dag beter....hoeveel afleveringen zijn het?

blijft 12 mm staal recht?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door deleted »

DJ,

Alles wat we tot nu toe zien is met dezelfde klei gemaakt ?
Of hebben de verbindingen van de heetste plekken in brandkamer en riser nog een andere klei-samenstelling ?

En de koperen leiding was me bijna ontgaan ...waarom koper ?
Dat lijkt me toch moeilijker hittebestendig aan een metalen klep te lassen/braseren/... , dus waarom dan koper ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

12 mm blijft recht, maar is een trage warmtegeleider.
Het feuilleton zal de week wel gaan vullen, schat ik zo.

G,

Alleen de twee genoemde mengsels zijn voor de ruwbouw gebruikt. De echt hete delen zijn gevat in chamotte stenen, gelijmd met vuurvaste cement. De koperen leiding rond 12x1 paste mooi om de stalen stang van rond 10 mm. Het koper dient enkel als lagerbus/afstandsbus van de klepstang en is ingemetseld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het koper dient enkel als lagerbus/afstandsbus van de klepstang en is ingemetseld.
Blij dat ik dat misverstand weeral uit de wereld heb geholpen ! (...dat domme vragen niet zouden bestaan)

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door ritsaert snijder »

@G,
en een koperen lager zorgt ervoor dat hij nooit gaat vastroesten.

@DJ
Oke, dus de dikte van het staal is merkbaar, dus dat vertraagt ook nog eens! Voordeel is dat hij dan wel een stabiliserende werking heeft en langer warm blijft na het stoken!

Opvallend is wel dat je een kilootje extra niet schuwt...bij mij op het veen zou dit al een halve meter zijn verzakt!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

Ik moest van m'n steenpuin af.....
Voor gewoon kookwerk op de plaat is het zaak de rocket op tijd aan te steken. Wokken zonder plaat gaat weer snel: plaat eruit, wok erin, olie in de wok, twee handjes rot snoeihout in de rocket, aanmaakblokje, lucifer en binnen de minuut kookt de olie. Het ding dondert meteen alsof er een straaljager over komt.

Het bankje. Over het nut van een verwarmde en accumulerende bank buiten valt zeker te twisten. Alleen binnen komt zo'n ding tot zijn volledige recht. Extra zitplaatsen waren echter gewenst en de materialen voorhanden, dus kleine moeite om hem ook verwarmd te maken.
Eerste foto laat de grondlaag zien. Het was slimmer geweest om hierop een isolerende laag te leggen, zodat de geleiding naar beneden minder is.
23.JPG
De kanalen zijn simpel: je trekt een paar grindtegels uit de stoep (moest toch weg), metselt drie rijen bakstenen op kant en legt er nog een laag tegels op. Rechtse kanaal komt vanaf het fornuis, linkse gaat naar de schoorsteen.
24.JPG
Een isolerende laag zou ook de kanalen iets hoger in de zitting plaatsen. Voor incidenteel buiten stoken is het bankje te traag. Voor binnen mogen de kanalen juist wel iets dieper liggen voor een mooiere warmteverdeling, terwijl de traagheid geen probleem is, omdat je binnen zo'n ding toch dagelijks stookt.
25.JPG
Het veegluikje. Het frame is vast getrokken met twee stukjes draadeind. Die haken achter de laatste bakstenen. Condens liep tussen deksel en frame over de leem, dus later de binnenzijde geïsoleerd met een stukje glaswol. Het bankje zuigt werkelijk alle warmte weg. De stalen schoorsteenpijp tussen RMH en schoorsteen wordt nooit warmer dan handwarm; een geschatte 30-40 graden. Toch geen condens in de schoorsteen. Nu is dit een schoorsteen uit gebakken klei die wat condens kan opnemen en later afgeven. Bij dagelijks stoken zal condens wel een probleem zijn. Een rvs schoorsteenpijp met condensopvang zal dan nodig zijn.
39.JPG
Nog meer steenpuin:
41.JPG
45.JPG
De armleuning. Omdat ik ooit honderden meters 3 mm staalkabel overgehouden had, is in de voegen van kwetsbare plekken deze sjieke wapening gebruikt.
27.JPG
Morgen wordt het interessant; dan gaan we aflemen en maken we er wat model in.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Ik vind de opbouw heel interessant, ik wil zelf onder de hooiberg een vergelijkbaar iets maken, met fornuis, pizzaoven en zitbank.

Mijn idee was om het allemaal een snel karakter te geven, gebruik van een grotere RBB, dunwandige warmtemuur en dunwandige zitbank. Je gaat immers in de middag/ avond stoken en dan wil je al gelijk ook warmte. Ik twijfel dan aan het gebruik tijdens de hele warme zomers waar je juist de koelte wil. Misschien maak ik een goed geïsoleerde bypass (ik zet mijn schoorsteen niet achter de kachel maar op afstand). Dat is ook handig voor het opstarten.

Jij gebruikt heel veel massa (het zitgedeelte van de bank is 3 stenen dik). De rugleuning ziet er ook massief uit. Ik wil helemaal de andere kant op. Ik moet wel zeggen dat dunwandige steenachtige oplossingen weinig worden gebruikt. Leemplaat is wel te koop maar heeft dan een wapening van kunststof bouwgaas. Gebruik van staalplaat maakt de boel weer te snel. En te heet.

De oplossing op de forumdag met een oliedrum bekleedt met leem was prima. Moet alleen een stuk groter om de temperatuur naar beneden te brengen.. Ik ga zelf verder met het maken van leemplaat met een wapening met steengaas. De truc is om ze niet te groot te maken. Als zitplaat gebruik ik dan ongewapend gevlinderd beton. Met een dikte van 5 cm is dat heel erg sterk.

Ik ben trouwens aan het kijken maar een keramische riser en een keramische condensopvang. Duits spul wat tegen condens kan.

Ik kijk uit naar de volgende aflevering!
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Jimmeuh »

Leuk projectje DJ!
Dutch John schreef:...anders waren het oude metselstenen geworden.
Wil zelf aan een pizza-oventje beginnen met oude materialen die ik heb rondslingeren.
Geen schrik dat gewone metselstenen te snel zouden afbreken door de hitte?
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door ritsaert snijder »

Jimmeuh,
als je echte pizzatemperaturen wil halen (500 graden in de oven) dan wordt dat snel te heet voor metselstenen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RMH als buitenfornuis

Bericht door Dutch John »

Goed, de ruwbouw is klaar, nu begint het leuke werk: er wat model in aanbrengen. Oorspronkelijk wat het de bedoeling om het fornuis en de bank ronde, maar strakke vormen te geven.
47.JPG
Wat onbedachtzaam geplaatste steenpuin stak echter uit zodat het begin van een meer organische vormgeving voor de hand lag.
55.JPG
En dan krijg je er schik in. Weldra ligt de zwembadspaan terzijde en gebruik je nog slechts je handen en een klein paleerijzer.
57.JPG
Natuurlijk blijf je details wijzigen. Zoek zelf de verschillen. Zelfs op het moment van dit schrijven -nu ik er de finishlaag opzet- krabben of hakken we er soms rigoureus een paar uur werk af. En dat is het leuke van het vormgeven met leem. Niet tevreden? Hak het eraf, meng het op met wat verse leem en begin opnieuw.
60.JPG
Tsja, het enige toegepaste geestverruimende middel was toch echt slechts koffie....

Morgen de achterwand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie