composttoilet in silo

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

composttoilet in silo

Bericht door Anne2 »

Afgelopen week mee geholpen op het in mei aangekochte terrein van ecodorp Bergen. Een fantastische week gehad. Daar heb ik o.a. composttoiletten gemaakt.

Nu ik weet hoe ik de toilet moet maken denk ik over het gebouwtje. Ik heb al jaren een vaag plan in mijn hoofd. Een hoge buiten composttoilet met koepel beetje organische vorm.Ik dacht misschien een silo die is rond en heeft wel een leuk dak. Ik vond ze gratis op MP maar die waren helaas al weer weg.

Zou zoiets kunnen? Zijn ze te vervoeren? Zou het metalen frame sterk genoeg zijn? Kan je ze misschien met een slijptol zagen? Hoe maak ik een deur, vloer? Zou het binnen niet te heet worden?

Of moet ik totaal iets anders verzinnen? (dan weet ik of ik door moet gaan met zoeken naar een silo)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: composttoilet in silo

Bericht door 12much »

als je zo'n silo leuk vindt zou ik er gewoon voor gaan. Slijptol met 1mm dikke snijschijven en je gaat er doorheen of het boter is. En als de aanhanger groot genoeg is, past er ook een silo op:-)

Leuk plan, count me in als je hulp nodig hebt...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: composttoilet in silo

Bericht door Tim »

Anne,

Zou je een koepel van een halve oliedrum kunnen maken? Of een golfplaat die je rond buigt?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: composttoilet in silo

Bericht door kockie »

Hier staat nog wel een polyester silo, maar of je die nu in je tuin wil hebben.... Is enigszins verweerd.... Het polyester deel mag je gratis en voor niets ophalen, de poten heb ik zelf nog nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: composttoilet in silo

Bericht door Anne2 »

Ik zal eens een tekening maken, misschien kunnen jullie zien of dat haalbaar is. Ik zit nog wel met veel vragen.

Kockie leuk aanbod, wat zijn de afmetingen? Hoogte en omtrek.
De toilet zelf is ongeveer 65 cm naar voren, daarvoor moet je nog ruim kunnen staan. En hij moet hoog genoeg zijn om te staan, enz.
En ik kan hem toch verven niet?

En 12much ook een heel leuk aanbod natuurlijk :D

Is het ook met een decoupeerzaag te zagen? En is die deur dan in een kozijn te zetten?
En hoe hou ik het geheel stabiel op zijn plek?

Wat ik nu geleerd heb is een mobiele toilet maken (met gescheiden urine en poep) met jerrycan/bakken opvang.
Waar ik uiteindelijk heen wil is denk ik dit:
http://gen.ecovillage.org/images/storie ... Toilet.pdf

Met die mobiele toilet, kan je steeds bakken poep leeggooien, brr en ik wil er niet zo dicht op zitten...
Maar is voor mijn tijdelijke woning wel een leuke try-out.

Met die pdf toilet gaat het vanzelf naar beneden, daar zijn mestwormen die het verteren en naar boven trekken als het verteerd is, dat is het moment dat je onder compost weg kan scheppen. Je zit er bovendien ver boven.

Maar toilet en gebouwtje zijn dan her te gebruiken (is de bedoeling) alleen onderbouw is anders.

En het proces is anders. Bij onze temperaturen moet je "het" 2 jaar laten composteren en dan nog bij planten/bomen gebruiken die niet direct in contact staan met eten, dus geen groente maar fruitbomen. Bij wormen zou dat anders gaan, maar zou ik zelf precies zo gebruiken.

Ik heb in Tamera ook gezien hoe het fout kan gaan... Dat als je zaagsel erop gooide het net zo hard de pot weer uit waaide net als de stank die in de omgeving hing, brr. Bovenstaand systeem (pdf) hadden ze ook en die stonk niet. Dat had weer alles te maken met het ventilatiesysteem, hoe hoog de pijp was enz. Het was een hoge zwarte pijp in ieder geval. Wat ik nu geleerd heb, n.l. zo'n flexibele buisslang alleen naar boven leiden daar geloof ik niet zo in.

Oja de wormmanier heeft juist urine nodig, vocht voor wormen, hoeft dus niet gescheiden. De mobiele wel, in de urine zouden de meeste goede stoffen zitten, verdund gebruiken. Je poept 50 kilo per jaar en plast 500 liter, dus scheelt ook met legen. Hij is luchtdicht voor urine maar ik geloof niet zo in de duurzaamheid van gebruikte materiaal, dat was daar al niet goed, heb nog wel een idee daarvoor om uit te proberen.

In die wij gemaakt hebben was de onderkant open en de poepbak ook, dat leek mij ook niet zo'n succes, vliegen enz.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: composttoilet in silo

Bericht door Pietje »

Hier heb je een voorbeeld van een gewone WC in een silo: (en een douche in een dubbele silo)
Afbeelding
Afbeelding
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: composttoilet in silo

Bericht door Brit »

Anne,

Zoek even naar het 'Humanure handbook' van J Jenkins. Is wel in het engels, maar hij weet echt waarover hij praat en heeft alles prima wetenschappelijk uitgezocht. Daardoor wil ik nu ook een composttoilet in ons nieuw te bouwen huis.
Op zijn aanraden ga ik niet de urine scheiden, maar maak ik van de opvangbak mijn composthoop waar ik ook mijn tuinafval én keukenafval op gooi. Als het dan iedere keer warm genoeg wordt, kan het al binnen een jaar gebruikt worden, zonder veel besmettingsgevaar.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: composttoilet in silo

Bericht door Anne2 »

Ik ken de Jenkinstoilettten, staan op het net ook wel beschrijvingen van, volgens mij is zijn boek ook te downloaden. Ik ken ook de discussies over wel of niet gescheiden opvangen.

Heb er ook op velen gezeten (met en zonder emmer/bakken opvang) elk ecodorp of initiatief heeft meerdere systemen.
Mij bevalt het meeste als het diep wegvalt, dan zie en ruik je het toch minder. Zoals die van het boven genoemde pdf of ook bijv die van de Kleine Aarde hoofdgebouw.

Die emmers vind ik niets. Maar als je dan toch een emmer neemt en er mee moet gaan slepen dan zie ik wel wat in gescheiden opvang. Hoewel ik daarvan ook gezien heb hoe het mis kan gaan.

Pietje, dank je wel voor de foto's leuk ze te zien, waar staan die silotoiletten? Ik wil ze graag in het echt zien. Zo te zien zijn ze best nog krap van binnen. En hebben ze een behoorlijke stellage erom heen nodig.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: composttoilet in silo

Bericht door Pietje »

Anne2 schreef:Pietje, dank je wel voor de foto's leuk ze te zien, waar staan die silotoiletten? Ik wil ze graag in het echt zien. Zo te zien zijn ze best nog krap van binnen. En hebben ze een behoorlijke stellage erom heen nodig.
Ze staan in Asten/Heusden (bij Someren), op de minicamping Martinus Plak. Er is een betonnen vloer in gestort, en een gewone rioolaansluiting gebruikt.
De frames die er om de silo's heen zitten horen bij de silo's: ze kunnen daarmee met een heftruck opgepakt en zelfs gestapeld worden. Het lijkt een hele constructie, maar er is maar heel weinig aan "verbouwd".
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: composttoilet in silo

Bericht door Brit »

Jenkins beschrijft naast het emmer systeem ook nog andere opties, waaronder één met twee zittingen naast elkaar met ook twee composthopen die om de beurt gevuld kunnen worden.
Het ging mij erom dat het goed is om alle opties te overwegen.

Het nadeel van aparte vloeistofopvang is dat urine niet bewaard kan worden, en dus gelijk gebruikt/gezuiverd moet worden. Het plasje bedekken met een handje zaagsel is ook prima en bespaard een apart systeem.
Just my 2 cents :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: composttoilet in silo

Bericht door benthuis »

Mag ik deze ook nog even aanhalen? Was hier zelf wel enthousiast over...
http://mier-vzw.blogspot.be/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: composttoilet in silo

Bericht door Anne2 »

@Brit Waarom kan de urine niet bewaard worden? Ik begreep dat als er geen zuurstof bijkomt deze niet in amoniak wordt omgezet. Klopt dat? Ze hadden een condoom in een jarrycan hangen, top eraf geknipt, daarin hing een slang die weer aan een trechter vastzat. die Condoom sloot het luchtdicht af. Niet echt een duurzame oplossing want ze gingen al stuk... Ik dacht zelf of een fietsbinnenband iets zou kunnen doen.

Die pallettoilet is leuk bedacht. Ik wil ook nog graag dat hij er mooi uitziet, een silo vind ik qua vorm leuk, is wel wat van te maken.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: composttoilet in silo

Bericht door Brit »

Het is redelijk goed te bewaren als het zuurstofloos en koud (niet koel, zoals soms wordt geschreven) wordt opgeslagen. HoutjeTouwtje systeempjes voldoen daar meestal niet echt aan en ook een klein beetje amoniak is niet goed voor het bodemleven.
In mijn opinie is het gewoon veel extra werk om een apart systeem te bouwen voor iets dat met een hand zaagsel na iedere kleine boodschap opgelost kan worden......
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie