energie besparen te duur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

beste,

door de hoge energieprijzen, gas en elektriciteit ben ik de laatste tijd op zoek gegaan naar mogelijke energiebesparende installaties.
toch ben ik echter van een kale reis terug gekomen.
mensen die een bestaande woning verbouwen is de investeringskost voor dergelijke installatie zo hoog dat men deze peperdure investeringen onmogelijk kan terug verdienen.
klein voorbeeld: onlangs eens bekeken wat een zonneboiler zou opbrengen, na het berekenen tot het besluit gekomen dat deze slechts een besparing zou opleveren van 80 euro op jaarbasis wat dus een serieus lange terugverdien tijd met zich meebrengt.
zo is dit voor zonnepanelen, regenwater recuperatie enz...

ik geloof in energiebesparende maatregelen als de investering laag ligt, bv: radiatorfolie, isolatie, led lampen kortom kleine investeringen met relatief snelle terugverdien tijd.

wie is het met me eens?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: energie besparen te duur

Bericht door holtere »

Is mijn gedachte....
Investeer in je eigen handigheid en kennis en pak meer zelf aan. Door dingen zelf te gaan doen kun je steeds meer, word je steeds handiger en groeit je inzicht :D

Zomaar een willekeurig voorbeeld:
Hier zelf de zonnepanelen op het dak gelegd en de boel slim ingekocht via dit forum en aan laten sluiten door een erkend bedrijf. Kosten 4800,-. soepsidie 650,- Besparing na een jaar 650 euro. Terugverdientijd dus 6 a 7 jaar.
Was ook allemaal nog met twee linkse handen te doen!

Vroeger in mijn omgeving was iedereen die vooruit wilde komen 's avonds en zaterdags aan het werk. Zelf meehelpen sjouwen met vrienden en kennissen als er wat gedaan moest worden. Je leert er van en je bespaart!

grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energie besparen te duur

Bericht door Dutch John »

Buiten de door Holtere al genoemde zelfwerkzaamheid en scherpe inkoop, liggen terugverdientijden ook aan je verbruik. Als dat al heel laag is, kan de terugverdientijd lang zijn. Generaliseren is dus wat kort door de bocht. Het ligt voor iedereen anders.

Misschien mogen we je feliciteren met een reeds zeer laag verbruik?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: energie besparen te duur

Bericht door 12much »

Beste,

wat we steeds weer voorbij laten gaan in deze discussies, dat het mij niet uitmaakt hoe lang het terugverdienen duurt. Al is het 50 jaar. Al die tijd ben je wél goed bezig!! En als je het al niet 20 jaar aan het doen bent om het milieu te sparen, dan heb je wél al 20 jaar je kostbare geld niet uitgegeven in plaats van te berekenen wanneer je het terug verdiend hebt...

Ik zou dan de topic titel veranderen in:

"Te laat begonnen met energie te besparen" :mrgreen: :mrgreen:

Of iets vriendelijker:

" Het is nooit te laat om met energie besparen te beginnen" ,alhoewel....... :shock:
Never burn faster than your Wocket.
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: energie besparen te duur

Bericht door ThomasD »

12much schreef: wat we steeds weer voorbij laten gaan in deze discussies, dat het mij niet uitmaakt hoe lang het terugverdienen duurt. Al is het 50 jaar. Al die tijd ben je wél goed bezig!! En als je het al niet 20 jaar aan het doen bent om het milieu te sparen, dan heb je wél al 20 jaar je kostbare geld niet uitgegeven in plaats van te berekenen wanneer je het terug verdiend hebt...
Hangt toch af van waarover het gaat. Bij bijvoorbeeld isolatie of beter isolerende ramen speelt een lange terugverdientijd minder rol aangezien die zaken bij een correcte plaatsing zeer lang kunnen meegaan.

Installatietechniek zoals een zonneboiler verslijt en veroudert en heeft waarschijnlijk tussentijds onderhoud nodig. Als de terugverdientijd langer is dan de verwachte levensduur lijkt mij dat een slechte zaak.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: energie besparen te duur

Bericht door Pieke »

12much schreef:
Wat we steeds weer voorbij laten gaan in deze discussies, dat het mij niet uitmaakt hoe lang het terugverdienen duurt. Al is het 50 jaar. Al die tijd ben je wél goed bezig!! En als je het al niet 20 jaar aan het doen bent om het milieu te sparen, dan heb je wél al 20 jaar je kostbare geld niet uitgegeven in plaats van te berekenen wanneer je het terug verdiend hebt...
Ben ik het mee eens,als je een muur metselt hoor je niemand,plaats je er een kozijn in met dubbel glas dan gaat het direct over TVT.Ik ben niet zo'n geitenwollensokkentype, maar besparen op fossiele brandstoffen is ook een mooi streven.

Mijn zonneboiler had trouwens een TVT van een weekje :mrgreen:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

Ja ok blijkbaar is terugverdientijd niet belangrijk maar uiteindelijk blijft het op dat moment een zware investering, is zoals het ware een halogeenspot vervangen door een ledlamp op een plaats waar het licht slechts 5 min per dag brand.

Ook nog zoiets: ramenfolie die energie besparend is, houd het zonlicht tegen en reflecteerde warmte terug naar binnen en wat met de mooie winterzon die ervoor zorgt dat je huis opwarmt heeft nu geen kans meer dus in deze periode is de ramenfolie een boosdoener.

Ik dit onderwerp gelanceerd omdat ik soms het idee heb dat sommige energie besparende maatregelen meer kosten dan je het opbrengt op termijn tenzij ze mij kunnen garanderen dat deze installatie 100 jaar meegaat natuurlijk
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: energie besparen te duur

Bericht door Pieke »

Steven, TVT is zeker geen te verwaarlozen factor.Voor iedereen is deze afweging anders. Ik zelf moet bekennen dat ik meer economisch besparend ben ingesteld dan ecologisch. Ik zelf vind het een uitdaging om besparende maatregelen zelf uit te voeren en dan het liefst met zo voordelige, gebruikte materialen.Op die manier heb ik het voor mij economische doel bereikt én sla ik ook nog een dubbelslag op ecologisch gebied.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energie besparen te duur

Bericht door Tim »

Tsja,

Het is altijd goed jezelf af te vragen wat het je waard is, echter:

- Hoe snel verdien je je auto terug?
- Die nieuwe keuken?
- De breedbeeld LED TV (HD Ready)?
- De magnetron?
- Je jacuzzi?
- Die externe harde schijf?
- De foto printer (wie bekijkt er nog foto's, laat staan vanaf je eigen printer)?
- Je elektrische fiets?
- Etc.

Ik begrijp niet zo goed waarom een investering in een lager energieverbruik, terug verdient moet worden. Terwijl je nog zoveel zaken in huis hebt, waar je er niet eens bij stilstaat of je ze ooit in enige vorm terugverdient.

Daarom vind ik een dergelijke discussie ook een beetje zinloos. Je zou hem eerst moeten voeren over alle dingen die je vooral niet nodig bent.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: energie besparen te duur

Bericht door benthuis »

Dutch John schreef:Buiten de door Holtere al genoemde zelfwerkzaamheid en scherpe inkoop, liggen terugverdientijden ook aan je verbruik. Als dat al heel laag is, kan de terugverdientijd lang zijn. Generaliseren is dus wat kort door de bocht. Het ligt voor iedereen anders.

Misschien mogen we je feliciteren met een reeds zeer laag verbruik?
12much schreef:Beste,

wat we steeds weer voorbij laten gaan in deze discussies, dat het mij niet uitmaakt hoe lang het terugverdienen duurt. Al is het 50 jaar. Al die tijd ben je wél goed bezig!! En als je het al niet 20 jaar aan het doen bent om het milieu te sparen, dan heb je wél al 20 jaar je kostbare geld niet uitgegeven in plaats van te berekenen wanneer je het terug verdiend hebt...
Steven zou je eens kunnen reageren op deze 2 opmerkingen/vragen? (die volgens mij zeker ter zaken doen)

Ik wil naast de opmerking van Tim hier nog aan toevoegen dat sommige "investeringen" / aanschaffen een dubbel werkend effect hebben. Ze maken je bewust van de manier waarop je met bvb energie om gaat! Mn zonnepanelen zijn hier voor mij een mooi voorbeeld van. Terug verdienen doe ik ze in +/- 6 jaar, maar door de aanschaf er van zijn we nog kritischer naar onze stroomverslaving gaan kijken. Denk dat dit effect niet onderschat moet worden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

Over de vraag of mijn verbruik laag ligt heb ik daar eigenlijk geen idee van
Mijn maandelijkse bijdrage elektriciteit en gas is toch aan de hoge kant
Namelijk 210 euro met gezin van drie.
Heb een condensatie aargasketel deze moest ik toch laten installeren.

Over het goed bezig zijn voor het milieu dat is een dubbel gevoel.
Ik besef dat we er iets moeten aan doen en ik denk dat de mensen binnen Europa er wel mee bezig zijn maar laat ons vooral eens kijken naar Amerika,China die echt alles aan hun laars lappen.
Laatste bedenking die ik maak is: heeft er iemand al eens stil gestaan wat de ecologische voetafdruk is bij het maken van bv. Een windmolen???
stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

Ook al eens nagedacht wat het zal kosten om de zonnepanelen die uiteindelijk de geest zullen geven
Te laten recycleren? Denk dat het niet gratis zal zijn in het containerpark
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door Zoete inval »

Heb je ooit nagedacht wat de prijs van olie gas en elektriciteit zal zijn over 20 jaar? En of je je dat nog wel kunt veroorloven; indien het nog beschikbaar is? En wat is voor jou dan belangrijk en hoe ga je daarin voorzien?

En als je geen inzicht hebt in je verbruik, of deze hoog of laag is, hoe kan het dan dat je zo bezig bent met jouw terugverdientijd? Als je je er enigszins in verdiept hebt dan weet je dat toch neem ik aan?

Wat zouden mogelijke oplossingen vanuit jouw visie zijn voor een toekomstig tekort en de onbetaalbaarheid van fossiele brandstoffen?
Bewustwording is goed, kritisch zijn ook, maar het zou voor de discussie leuk zijn als je wat opbouwends inbracht.
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: energie besparen te duur

Bericht door ThomasD »

stevendemaneugene schreef:Ook al eens nagedacht wat het zal kosten om de zonnepanelen die uiteindelijk de geest zullen geven
Te laten recycleren? Denk dat het niet gratis zal zijn in het containerpark
Ik denk niet dat de recyclage daarvan een probleem gaat zijn, net zoals bv oud ijzer is het relatief waardevol afval. De kader bestaat uit aluminium, dan is er nog een groot deel dat uit glas bestaat en uiteraard ook het silicium. Verder staan er vast ook wel bedrijven te springen om het aanwezige zilver te kunnen recyclen, voor elke 1000Wp zou er ongeveer 100g zilver in de panelen te vinden zijn, wat aan de huidige marktprijs ongeveer overeenkomt met 49.5EUR Voor een gemiddelde installatie is dit dus al gauw 150-200EUR enkel en alleen aan zilver.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energie besparen te duur

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: Daarom vind ik een dergelijke discussie ook een beetje zinloos. Je zou hem eerst moeten voeren over alle dingen die je vooral niet nodig hebt.
Precies. Betaalbaarheid, terugverdientijd, het zijn economische gedachtes vanuit een oud en versleten systeem. Een helikopterview nemend: voor het huidige consumptieniveau in de lage landen schijnen eigenlijk 4 aardes nodig te zijn. Duurzaam betekent dus 75% inleveren. Van gemiddeld 3.500 kWh/j terug naar 875.... Terug naar hooguit 3.500 autokilometers per jaar. Je kleding viermaal zolang dragen. Die overige 75% van je voedsel zelf verbouwen.

75% inleveren trek je niet met eco-materialisme, dat vraagt om zeer ingrijpende wijzigingen, te beginnen met de Kunst van het Weglaten. Een aantal grote verbruikers compleet opruimen, geeft voor een heleboel kleine zaken weer lucht. En nee, een economie kun je er niet meer redden. Maar die hinkelt toch al, juist omdat we met teveel mensen te weinig grondstoffen moeten delen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie