Ontijzeren van grondwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Pieke »

Da's een mooie binnenkomer PPBR, idd zeer milieu onvriendelijk. Heb nog nooit met een compressor gewerkt, of heb je ook compressors die geen olie "meespuiten"? Membraan pomp is een mooi alternatief.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
PPBR
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:03

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door PPBR »

Nou, dat binnenkomen valt allemaal nog niet mee, zag het niet bericht moet eerst goedgekeurt worden. Maar ik kwam dr op door van die schatgravers op zee. Die werken ook zo met van die mega kompressors en slangen waar je ook beton mee kan slopen. Daar kan je ook milieu vriendelijke olie in stoppen maar voor drinkwater en de plantjes wil je toch geen olie in je water?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Pieke »

PPBR schreef:Nou, dat binnenkomen valt allemaal nog niet mee, zag het niet bericht moet eerst goedgekeurt worden.

Pas op, je gaat hier eerst door een grondige IP-screening.

Gelukkig gaat TS niet op schatgraafmissie en een eenvoudig aquarium luchtpompje zal al volstaan. De nadruk ligt op het ontijzeren van het bron en daar weet ik eigenlijk niets over, dus ik beperk mij verder tot het meelezen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
PPBR
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:03

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door PPBR »

Nou, weet er ook weinig van hoe ontijzeren werkt maar mischien heb je hier nog wat aan. Ik had een filter probleem en heb hier goeie uitleg gevonden. Staat ook over ijzer en magaan.

www.lenntech.nl
Laatst gewijzigd door PPBR op 07 aug 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Pieke »

Bedankt voor je reactie, maar ik hoef niet te ontijzeren, dus ik heb er weinig aan. misschien kun je je linkje wijzigen met "www en een puntje er achter" .......... klikt makkelijker :wink:

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
PPBR
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:03

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door PPBR »

Sorrie, bedoelde het eigelijk niet naar jouw, maar wat hier de vraag was. Effies dan in de herkansing:
www.lenntech.nl
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

PPBR schreef:Nou, weet er ook weinig van hoe ontijzeren werkt maar mischien heb je hier nog wat aan. Ik had een filter probleem en heb hier goeie uitleg gevonden. Staat ook over ijzer en magaan. http://www.lenntech.nl
Zelf vond ik uitgebreide uitleg in proefschrift over ontijzering van Bas Hofs ( bijlage is een quote uit hfst 2)

Wij gaan experimenteren met Flocculente ijzeroxidatie in basisch milieu, door te beluchten en een filter te maken met schelpengrit, in combinatie met Adsorptieve ijzeroxidatie die plaatsvindt aan het ijzer(III)hydroxide dat in het schelpengrit achterblijft.


Ervaring zal leren hoeveel ijzer we kunnen uitfilteren en hoe lang het filter mee gaat. Er spelen zoveel verschillende factoren (temperatuur, pH, andere aanwezige stoffen) een rol, dat voorspellingen moeilijk te doen zijn.

Eerst eens bedenken of we met een open goot gaan werken (voordeel blijvende beluchting, nadeel vervuiling van buitenaf), of een gesloten pijp.
Bijlagen
ontijzeren.docx
(20.5 KiB) 400 keer gedownload
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Tim »

Hennie,

Heb je al rood haar?

Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Bij deze open ik een nieuwe draad waarop tekst en uitleg van de bouw van onze installatie.
Uiteraard voorzien van het nodige beeldmateriaal.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=3622

Hier gaat de werking en de theorie verder verzorgt door Hennie.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Hennie schreef:Heb je al rood haar?
Nog steeds blond :D

Vandaag flink opgeschoten. Na diep beraad hebben we besloten niet voor een open goot te gaan! We kiezen voor een beluchtingssysteem gevolgd door een filter met schelpen of schelpengrit. Zo beperken we de verontreiniging van buiten af.
Het beluchtingssysteem is zo goed als klaar. NCK heeft de smaak te pakken :D. www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=3622
Vanmiddag twee 200 l vaten voor een prikkie op de kop getikt. Daar maken we het filter van. Nu op zoek naar schelpen, schelpengrit of marmerslag voor een schappelijke prijs..... heeft iemand nog 150 l liggen?

Groet,

Hennie
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Jan. »

Ehhh op het strand bij callandsoog ligt genoeg zag ik laatst.
Dan is het geen water naar de zee dragen maar schelpen naar het water dragen. :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Hennie schreef:Ehhh op het strand bij callandsoog ligt genoeg zag ik laatst.
Dan is het geen water naar de zee dragen maar schelpen naar het water dragen.
Ik houd het in gedachte
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (14.62 KiB) 7592 keer bekeken
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Na wat speurwerk op Internet een vracht schelpen kunnen scoren.
NCK vordert snel met de bouw van de installatie. Vandaag is alles klaar t/m het schelpenfilter. We moeten eerst een tijdje spoelen om de schelpen van aanhangend vuil en zand te ontdoen.

Van de vader van NCK een leuk testje geleerd om ijzer aan te tonen. Ik start een reeks experimenten om te volgen of de instalatie doet wat we hopen :roll:

Experiment 1 is geslaagd. De 'thee' test werkt perfect.

Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Nette test. Zo heb ik het ooit ook geleerd: test beschrijven, hypothese opstellen en deze testen....

Inderdaad volgende keer ander theezakje...Of thee zetten met water van negatieve controle (je kraanwater) en daarvan kleine hoeveelheden in het andere water schenken...

Ik ben benieuwd; ziet er veelbelovend uit!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

kockie schreef:Inderdaad volgende keer ander theezakje...Of thee zetten met water van negatieve controle (je kraanwater) en daarvan kleine hoeveelheden in het andere water schenken...
Ik ga wel thee zetten... NCK...kopje thee? :mrgreen:
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Plaats reactie