Boiler

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Boiler

Bericht door jwardenier »

Zou het kunnen om een warmtewisselaar van een boiler te gebruiken voor zowel zonnecollector als houtkachel ,of is het beter om dit gescheiden te houden en dus 2 w w in de boiler te hebben .
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

JW,

Ik kan je vraag nog niet beantwoorden.Wellicht kun je aangeven waarvoor je de boiler wilt gebruiken cv-ondersteuning en/of SWW.Op dat moment ( bij beide ) heb je wel 2 WW's nodig.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Boiler

Bericht door jwardenier »

Pieke. ik zou de boiler voor warm water willen gebruiken ,er werd mij een aangeboden ,120 l met collector, werkt zonder pomp , voor een redelijk prijsje .
Ik zou het water ook graag met houtfornuis willen verwarmen , maar helaas heeft de boiler 1 w wisselaar .Vandaar mijn vraag of deze wisselaar voor beide verwarming-s bronnen gebruikt zou kunnen worden . John
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

John, ik moet bekennen dat ik misschien wel wat te voorbarig was met mijn antwoord. Ik ben zelf ook pas in een verkennende fase over wat de mogelijkheden zijn om met collectoren en de kachel een buffer/boiler te verwarmen.Het gedeelte om vervolgens die warmte te gaan benutten, daar ben ik nog niet helemaal beland. Ik wil op dat gebied wel gaan voor volledige onafhankelijkheid, voor mij zou een 120 liter boiler dan weer te kort schieten.

Er zijn op het forum enkele voorbeelden en leden die hier meer kaas van gegeten hebben, wellicht dat ze iets van zich laten horen.Ik heb zelf ook nog een draadje lopen,daar worden waardevolle tips gegeven.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boiler

Bericht door pelletpower »

Misschien kort door de bocht, maar een collector en buffer zonder pomp gaat in Nl niet werken. Combineren met hout cv wordt zachtjes gezegd een uitdaging.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Boiler

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor uw antwoord ,ik ga het lijntje van u opzoeken .Ik had ook al wat twijfels over het volume van de boiler 120 l al zou dit voor ons genoeg zijn ,2 pers . Palet bouwer ,, het werken zonder pomp en dus met behulp van de opstijgende kracht van het warme water is me toch een keer gelukt ,van oude c v radiatoren hadden we een collector gemaakt met daaraan een 80 l boiler ,aan en afvoerleidingen rond 22 , boiler een 50 cm hoger als de collector het ding heeft een zomer lang gewerkt ,helaas vroor hij kapot .
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

Zonder pomp is zeker mogelijk in theorie. Maar met bijgeschakelde pomp geeft veel meer rendement. Ik heb het beide proefondervindelijk ervaren. Qua boiler, hij zal hoogstwaarschijnlijk niet je volledige warmtevraag dekken, maar iedere graad extra die in de aanvoerzijde van je warmwaterapparaat gaat is meegenomen.

gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boiler

Bericht door Dutch John »

Zomaar wat hardop denkend: ik overweeg drie SWW boilers in serie te gaan zetten. Elk een apart systeem. Het koude water stroomt allereerst de zonneboiler in. Van daaruit gaat het water naar een houtgestookte boiler, liefst opgewarmd met de restwarmte uit een fornuis. Om nooit zonder warm water te hoeven zitten (in geval van geen zon en geen zin om te stoken; onwaarschijnlijk, maar mogelijk) gaat het water uit de houtgestookte boiler via een elektrisch verwarmde boiler naar de tappunten. Houtgestookte boiler liefst als te bypassen geheel in het rookgaskanaal van het fornuis. Boiler is tevens warmtewisselaar, scheelt weer een pomp. Accurate temperatuurbewaking door de stoker-kok is natuurlijk belangrijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

DJ

Over electrisch bij of na te verwarmen, daar ben ik ook al een tijdje hardop over aan het nadenken. 1 Aanschaf voordelig, 2 geen draaiende delen, 3 onderhoudsarm, 4 haast 100% rendament, 5 geen sluipverbruik,verlies 6 geen extra rookgasafvoer nodig, 7 geen vastrecht gas, 8 geen gevaar op co vergiftiging door een slecht onderhouden ketel/defect, 9 overal te plaatsten, en 10 >>> klein.

Natuurlijk in combinatie met wat extra pv paneeltjes.

Zou je ook hardop 'ns een visualisatie willen plaatsen?? Lijkt me interessant.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boiler

Bericht door Dutch John »

Pieke,

Ik neem aan dat je het houtboilerdeel bedoelt? Tsja, hoe zal dat er ongeveer uitzien? Ik denk aan een uitgeklede ouderwetse gasboiler in een goed geïsoleerde kast. De rookgassen kunnen door en om het vat heen. Parallel aan de kast een bypass-rookgaskanaal dat het overneemt als de boiler op temperatuur is. Dubbele handbediende afsluitklep voor de boiler. Misschien nog een thermostatische mengklep om de rookgastemperatuur boven het dauwpunt te houden. Misschien klinkt het wat raar om een boiler direct op te warmen, maar het scheelt een warmtewisselaar, leidingen, pomp en besturing. Daar tegenover staat de forse geïsoleerde kast. Maar dat is een ding waar weinig aan kapot kan en het verbruikt niets.

Het is wel zaak de ingestelde temperatuur van de elektrische boiler lager dan die van de andere twee te houden. Eigenlijk wil je dat deze zelden of nooit inkomt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Boiler

Bericht door holtere »

@ DJ,

Schema ? :geek:
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

Jaaaaaaaa!!!!! Wij willen een schema!!!! Ik word nieuwsgierig

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boiler

Bericht door Dutch John »

Ik zal eens een envelop uit de papierbak en een stukje potlood gaan zoeken. Tekenen op de computer is niet aan mij besteed. Brainstormen jullie intussen over de voor- en nadelen van het direct opwarmen van een boiler? Misschien zie ik iets over het hoofd. Op gebied van veiligheid is nog wat te overpeinzen. Allereerst een op afstand af te lezen thermometer, waar de stoker niet omheen kan. De thermostatisch geregelde rookgasmengklep kan natuurlijk ook een deel opvangen. Overdrukventiel moest natuurlijk toch al.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boiler

Bericht door Pieke »

DJ, met een houtgestookte boiler, bedoel je dan het idee van een badeofen?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boiler

Bericht door pelletpower »

Dj, klinkt goed. Eventueel een grotere ernaast om op thermo te vullen? Cv boiler is waarschijnlijk erg klein? Pieker me ook al een tijdje suf hoe dit te organiseren met zo weinig mogelijk componenten.

Jw, kapotvriezen van de boiler is precies de reden dat dit systeem hier niet werkt.

Pv panelen om boiler te verwarmen is ook erg omslachtig.
Plaats reactie