Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

@Midwoud,
Ook in Nederland zijn veel zelfbouwers die windenergie willen benutten.
We willen graag contacten en samenwerking. Daarom maken we nu dit modelletje.
Groet Rinus
Bijlagen
magn.sch.stc. 77mm.JPG
magn.sch.stc. 77mm.JPG (35.12 KiB) 3248 keer bekeken
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Hi Jan

Je bedoelt de Bosman polder-watermolen.
De kleine mini windturbine populair in Frankrijk komt door Hugh Piggott uit Schotland, (leeft offgrid ).
Piet Chevalier ( I love windpower )doet met dit type windturbine goed werk in 3de Wereldlanden, hij geeft daar ook workshops
Hugh is de grootste ontwerper en promotor van kleine windturbines.
Geeft workshops wereldwijd , met veel bouwers in Frankrijk.
Hij heeft een goede bouwbeschrijving gepubliceerd van molens van 1.20 t/m 4,20 mtr rotor.
Ook in het Nederlands verkrijgbaar bij "Omweg"
Grt. Frans
Windmill France
Windmill France
Windmill France 2
Windmill France 2
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Wellicht dat er op het Franse platteland veel woningen zijn zonder netaansluiting.
Als je dan een redelijk ongestoorde windaanstroming hebt
wordt het wel heel interessant om een molen op te richten.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

In Frankrijk is overal wel stroom via het net.
Het is meestal atoomstroom en goedkoper als bij ons.
Nederland maakt ook gebruik van de franse atoomstroom en dat wordt hier als groene stroom verkocht.
De franse molenbouwers hebben veel animo om DIY molenworkshops te volgen.
Dat is ook te zien op YouTube en Hugh's blog.
Met de hitte draaiden hier de koelventilatoren op windstroom.
We zouden hier veel meer onze eigen opgewekte stroom van zon en wind moeten opslaan voor eigen gebruik in plaats van terugleveren aan het net.
Kan interessant worden met het soort accus die in elektrische autos worden toegepast.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Frans,

Waarom geef je de voorkeur aan juist die accu's? De enige voordelen lijken me het lage gewicht en snelladen, maar die zijn voor stationaire opstellingen niet van belang. Een iets hoger laadrendement is ook van ondergeschikt belang, kan je opvangen met een beetje extra materiaal in een grotere turbine. De beschikbaarheid van deze accu's is laag en gebruikt wil je ze al helemaal niet. In tegenstelling tot de afdankertjes uit de logistieke wereld, die door het laden met overspanning weer opknappen en een tweede leven tegemoet gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door omweg »

Het meest duurzaam blijft toch opslaan in het net, zou je dit geen accumulatie in de massa mogen noemen. Lithium accu's (auto accu) en lood-zuur tracti accu's (logistiek) blijven toch behoorlijk vieze dingen. Bij net koppeling gaat het rendement ook omhoog omdat als de accu's vol zijn de opgewekte energie gedumpt wordt bij netkoppeling kun je altijd leveren.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Klopt, voorlopig moet netkoppeling de eerste wens zijn. Accu's alleen als het niet anders kan of als noodstroom of als een hobby geld mag kosten. Accu's zijn vieze dingen. Maar het leven ervan verlengen door ze voor de schrootbak weg te halen om er nog de nodige jaren gebruik van te maken, lijkt me alleen maar goed te keuren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door omweg »

@dj
Betekend dit dat jij nog steeds gebruik maakt van jouw accu set die je bij spieringen in rijkervoort hebt gekocht. Ik ben nml weer aan vervanging toe maar gezien het te verplaatsen gewicht ben ik nog steeds een beetje huiverig om de set daar vandaan te halen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Die is ook in gebruik. Kan deze tractieset wel afkoppelen van de semitracties. Ik verwacht dat de levensduur van de tractieset lang zal zijn, maar niet zonder inzet van één of meer reservecellen. Enkele cellen blijven altijd wat achter. Een keer equalizen helpt voor enkele ontladingen, maar dan blijven de zwakke broeders weer achter. Aanschaf van de tractiecellen kan alleen als je een grote hoeveelheid koopt en die later sorteert en groepeert. Echter, zoveel cellen hebben ze daar niet meer. Bovendien vallen ze na het zuren zo dood als een pier en komen pas na weken van laden tot leven.

Eigenlijk ben ik veel blijer met de afdankertjes uit de transportwereld. Als er geen bulten op de zijkant zitten en er geen cel een kortsluiting heeft, is gebleken dat ze met overspanning altijd weer wakker te schudden zijn. Misschien met iets minder capaciteit, nou en, ze zijn toch gratis?

Een accu met een kortgesloten cel is soms ook te repareren, maar vraagt om moed. Geen methode voor de openbaarheid. Kan ik je per pb wel uitleggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Een accu met een kortgesloten cel is soms ook te repareren, maar vraagt om moed. Geen methode voor de openbaarheid. Kan ik je per pb wel uitleggen.
:D :D

semitractie's en tractie accu's zijn hoegenaamd altijd weer in de benen te krijgen. geduld is in deze een schone zaak.
Een goede lader voor de accu en een kleinere er bij om een aantal cellen de nodige extra spanning te geven is met een goede zuurweger het en een can accuzuur het enige wat nodig is om een heftruck-accu die jaren onder de bosjes heeft gestaan weer aan de gang te krijgen. Heb veel plezier van het ding momenteel in de werkplaats.
Wanneer er weer leven in zit moet je een dergelijke accu een poos grondig "trainen" dat heet veelvuldig gebruiken. Krijgt hij vanzelf weer conditie.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door xychix »

midwoud1 schreef:In Frankrijk is overal wel stroom via het net.
Het is meestal atoomstroom en goedkoper als bij ons.
Nederland maakt ook gebruik van de franse atoomstroom en dat wordt hier als groene stroom verkocht.
De franse molenbouwers hebben veel animo om DIY molenworkshops te volgen.
Dat is ook te zien op YouTube en Hugh's blog.
Met de hitte draaiden hier de koelventilatoren op windstroom.
We zouden hier veel meer onze eigen opgewekte stroom van zon en wind moeten opslaan voor eigen gebruik in plaats van terugleveren aan het net.
Kan interessant worden met het soort accus die in elektrische autos worden toegepast.

In dat 'In Frankrijk is overal wel stroom via het net.' hebben ze dan mijn huisje overgeslagen.
Ik kan het laten ingraven voor meer dan 30.000 euro..... :fff vanaf het naast gelegen dorpje.

Neu dan maar 270 Watt zon, prutsen met een oude windmolen (die het echt nog niet doet) en veel op led lampjes / butaan gas.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Xychix.
Ideaal voor RE ( Alternatieve energie ) . Zon heb je meestal wel. Wat is de gemiddelde windsnelheid op je locatie?
Bij 5 meter/sec. is een windgenerator goed bruikbaar.
Normandië of Bourgogne maakt wel een verschil.
Vergunning buiten het naastgelegen dorpje lijkt geen probleem.
Je zou contact kunnen zoeken met de jongens van Tripalium. FR.
Hugh Piggott leeft altijd al comfortable offgrid.

Grt. Frans.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door hotglass »

Ik heb meer stroom dan me lief is.......... d.i. inclusief een knaap van een (eigen)transformator aan mijn eigen hoogspanningsmast.
Daar wil ik graag van af maar dat kost een verplichte ± € 25.000,-- Dan wil het Franse staatsbedrijf EDF wel een nieuwe grondleiding leggen van bescheidener afmeting.

Groet,

Ed
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Windmolenvrienden,

Graag aandacht voor de techniek bij Racing Aeolus in Den Helder ( 19-25 aug )
Kunnen we volgend jaar deelnemen met Ecologieforum Team.
Als promotie voor windmolenbouwers.

Groet Rinus
Laatst gewijzigd door m.bouwer op 06 aug 2013, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door kockie »

Leuk idee! Wie doet (t)(n) er mee?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie