werkplaats kachel op runder mest

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

Goede avond allemaal .
mijn naam is klaas en ik heb een vraag over stoken op runder mest .Dit idee komt omdat ik mestscheiders verkoop waar een dikke fraktie uitkomt van min 30 en max 38%droge stof . dit wil ik gaan persen tot pellets of briketten en daar een soort van rocket kachel mee vullen .
nou is mijn vraag mag dat in verband met geur en andere stoffen en is er ervaring met de energie van dit product .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door nck »

Hallo Klaas, welkom op ons forum.

Wil je rundermest gaan persen zul je toch echt veel verder moeten gaan indrogen. Een percentage van rond de 12% vocht om vanuit te gaan lijkt mij realistischer,maar bedenk dat je tot korrel wilt persen het vochtpercentage zeer nauw luistert.
Misschien heb je toegang tot een veevoederfabriek om hier meer over het korrelpersen te leren.
Briketten zullen wat minder nauw luisteren maar zijn ook eerder weer zacht door de lagere persdruk.
een derde optie is als in de vroegere turfwinning, vrij nat vormen en dan langdurig aan de lucht drogen. of dit een mooie harde briket geeft zul je dan moeten uitproberen.

Wel een ander ding om even over na te denken. Heb je nog teveel vocht in de mest dan is er ook nog een restant ammoniak aanwezig.
Ook zou ik een analyse van de mest laten doen op de aanwezigheid van eiwitten of andere aanwezige stikstofverbindingen. Deze zullen namelijk als gevolg van de hoge temperatuur verbranden en reduceren tot HNO3 of beter gezegd, salpeterzuur, wat je een verwoestende uitwerking heeft op je ketel/kachel.
Dit probleem speelt ook nog wel eens bij de verbranding van graan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Chicken Power »

Dag Klaas,

Allereerst van harte welkom!

Is het een optie om bijvoorbeeld zaagsel mee te mengen? Hiermee kun je een groot deel van de problematiek zoals nck schetst, omzeilen.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door nck »

Chicken Power schreef: Hiermee kun je een groot deel van de problematiek zoals nck schetst, omzeilen.
Het vochtprobleem is hier mee goed in de hand te houden zodat het persen goed in de hand zal zijn te houden, maar de stikstof verdwijnt er niet mee. Je verdunt het alleen maar in concentratie. Ammoniak dampt uit door droging maar stikstof gebonden in eiwitten blijft een lastig punt, helemaal wanneer je met behoorlijk hoge temperaturen gaat werken zoals in een vergasser.
en een hoge temperatuur is altijd na te streven voor de schoonste verbranding. De vorming van salpeter is dan een reëel punt van aandacht.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Chicken Power »

Klopt, maar verbranding wordt beter met bijmengen. Je moet natuurlijk niet in de condensatiefase komen.

En door de wat hogere verbrandingstemperaturen zal de stankfactor door het eiwitcomponent ook behoorlijk afnemen.


Groet, Cp
Verwijderd.
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

een kennis van mij heeft al mest geperst tot pellets maar is niet aan het verbranden gegaan . ik zal eens kijken of ik nog een uitslag heb van een mest onderzoek met de gehaltes . maar ik dacht dat de meeste eiwit in de dunne fractie van de mest blijft zitten , maar dat kan ik mis hebben . in ieder geval al bedankt voor de reactie .

Ik denk dat het voor mij gemakkelijker is om een briketten pers te maken dan om aan een pellet pers te komen . Dan ga ik eens een beetje mest persen en in de brand steken kijken hoe dat ruikt/ stinkt .
dat er salpeter zuur gevormd wordt was mij niet bekent maar dat is wel iets om rekening mee te houden ja .
Laatst gewijzigd door klaas136 op 01 aug 2013, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door nck »

Salpeterzuur kan gevormd worden bij een overmaat aan stikstof in combinatie met een vrij hoge temperatuur.
Des te harder de briketten worden hoe beter ze zullen branden, echter kijk uit dat je niet een product maakt dat richting turf gaat.
Dat gaat je omgeving niet echt leuk vinden.

Wel heel nieuwsgierig naar de uitkomst van je experimenten, dus hou ons op de hoogte.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

dat doe ik zeker .
ik had nog wat studies na gekeken onder andere van de universiteit van Wageningen maar was deze info nog niet tegen gekomen . dus ben blij dat ik het hier heb neer gezet .

turf is toch een zacht product ? wat gebeurd daar dan met de verbranding?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door nck »

Hoe harder je het kunt persen, des te beter en schoner is de verbranding met de minste as.
Weinig rook en een mooi gloeibed. daarom worden (hout)pellets in eenzelfde pers gemaakt als veevoer, enkel met een iets andere matrijs.
Dit geeft een zo hoge persdruk dat het eindproduct vergelijkbaar is met gemiddeld zwaar hout.

Zachte briketten vallen gauw uit elkaar en geven daarom veel meer as, alsof je een emmer mot in de kachel gooit.

Turf is in een vergasser een vreemde brandstof, uit eigen ervaring. Ik heb eens geprobeerd hele harde turf te stoken in een vergasser maar mijn hele omgeving werd in dicht mist gehuld. Ik was niet in staat dit enigszins rookvrij te doen.
Gevoelsmatig zie ik ingedroogde mest nog het meest lijken op turf qua brandstof.

Vandaar ook mijn interesse in je resultaten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

ik ben hier op het forum aan het zoeken geweest maar hoe kun je een rocket rustiger laren branden ? minder brandstof of minder lucht of moet het de combinatie zijn . want ik heb een heel stel testen door gelezen maar daar ging het meer om het beste resultaat te krijgen .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door kockie »

Gedeelte over vermogensregeling van een rocket is afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3621
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door OBL-Rien »

In Nepal wordt er op jak mest gekookt.
Tijden een trekking heb ik daar het een en ander van mee kunnen krijgen.
De stank was ongelofelijk, en deze was ook in het voedsel gekropen, walgelijk! (maar je moest wel...)

Als jak mest met runder mest te vergelijken valt, dan hoop ik voor je buren dat je ver van hun af woont...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

Ik weet dat er veel op mest wordt gekookt en verwarmt maar dat is in een "open vuur" en met gedroogde mest . De mest die ik wil gebruiken is eerst gescheiden waardoor er veel stoffen in de dunne fractie blijven zitten en daarna geperst . Het is natuurlijk wel een test , wil het niet dan gaat er hout in de kachel

gr Klaas
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

afgelopen week een paar biketpersen gemaakt maar de diameter is nog steeds te groot voor de voorhanden zijnde pers .
de diameters waren vierkant 60mm en daarna één gemaakt van 1,5"pijp maar ook die liep helemaal vast dus volgende week één maken van 25mm buis .

daarna verder met de kachel
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

ook de pijp van 25mm liep vast de buis af gekort 35 naar 20 cm . maar de briket was wel keihard . ik had even gewoon zaagsel gebruikt van vuren hout .

ik ga deze week een grotere cilinder gebruiken die een diameter heeft van 90mm in plaats van 60mm dus we gaan gewoon door
Plaats reactie