opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door gerard »

Tim

Zes stuks is genoeg (v.d. Frau M S, a.u.b.). Mooi dat je mogelijk toch nog Pink's overhoudt, die at ik gister....
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Gerard,

Ga m'n best doen. Tegen die tijd kan er wellicht een doos Pink's bij!

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Gerard,

Ik denk dat het wel over kan, de aardbeien moeten de grond in en de Pink's de pan in. De aardbeien heb ik al uit de grond, ik heb de uitlopers in een pot in de grond naast de aardbei gedrukt. De aardappels haal ik nog uit het ruggetje.

Tim
Bijlagen
ABFMS.jpg
AAPF.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Heren,

De kevers zijn weer boven: Nu controleren, over 5 dagen is het te laat.
Colo2.jpg
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Het is toch geen weer om buiten wat te doen, daarom een update. Afgelopen winter hebben we na jaren wat aanklooien de zaken wat praktischer uitgewerkt. De oude moestuin moest bovendien plaats maken voor boomgaard. Over het terrein verspreid staan inmiddels 25 meest jonge hoogstam fruitbomen, 6 walnoten, 4 tamme kastanjes, tientallen hazelaars en een honderdtal bessenstruiken, deels spontaan opgekomen. Alleen door overvloed houd je zelf ook wat over.....

De nieuwe moestuin meet 200 m2 en is omheind om kippen, konijnen en mollen te weren. Is één keer een boel werk, maar je plukt later letterlijk de vruchten. De tuin ligt nu in het zicht vanuit de keuken. Op een of andere manier "klopt" het nu. En duiven, kraaien, gaaien en eksters laten zich daar niet zien.
De kruidenhoek is direct bij de achterdeur gesitueerd. De composthoop ligt iets verder, maar ook dichtbij. Verder hebben we water bij de hand (pomp op regen- en bronwater). De asperges hebben uiteraard een eigen bed. De rabarber staat op twee verloren hoeken, tevens een diep punt, wat dit water minnend gewas waardeert.

We zijn nog een standaard aan het ontwikkelen voor de combinatieteelt. De bedoeling is om de teelt elk jaar één bed op te schuiven. De 2 aardbeibedden, een oud en een nieuw, vormen de motor van dit verschuiven. 4 bedden voor de aardappelen betekent 3 jaar piepers op dezelfde plaats. Volgens compostgoeroe Seifert moet dat kunnen. Goudsbloem helpt mee, net als de combinatieteelt met mais en nateelt met late gewassen als spruitkool en boerenkool. Goudsbloem hoef je maar één keer te zaaien, de jaren erna alleen uitdunnen. Hetzelfde geldt voor koriander, dat vanwege zijn gretige groei verbannen is naar oorden waar het zijn gang mag gaan. Wat een tuig....

In totaal gebruiken we 12 bedden om mee te wisselen. De bedden zijn half verhoogd en bedekt. Half verhoogd met ronde kanten levert geen padenverlies op. Bedbreedte 120 cm, paden 30 cm. De paden tussen de bedden bestaan uit aangetrapte aarde. Ik heb Hugelkultur verworpen. Teveel werk met aanleggen, mulch blijft niet liggen, waardoor de bedden droogtegevoelig worden. Wel een prima methode voor kleine perceeltjes, want je vergroot het teeltoppervlak.
De zeer schrale toplaag is voorzien van mooie zwarte peelgrond. Bijna zwart zilverzand. Zonder bemesting doen de groenten het prima. Komende winter zullen we het merendeel van de bedden voorzien van een mulch van strorijke verse paardenmest, om wat sneller een echte humuslaag te ontwikkelen. Het jaar daarna misschien ook nog en dan moet de bedekking de bemesting gaan overnemen.

We hanteren het principe "leven en laten leven". Komt een gewas door zelfzaaiing ergens uit, dan zal ie het wel naar de zin hebben en mag daarom blijven. Samen met de bedekking oogt het geheel wat wild, maar gezond. Kolen planten tegen de zuidkant van een aspergebed mag raar overkomen, maar ze doen het nog beter dan op andere plaatsen. Microklimaatje?
De uien en wortelen hebben het op de nieuwe bedden zeer naar de zin, al is een deel van de plantuien aangetast door de uienmineervlieg. Het hele dorp heeft er last van. De latere zaaiuien hebben er geen last van. Dus hebben we die niet uitgedund, maar verspeend. Buiten de uienvlieg nog geen ziektes of plagen gehad dit jaar. Knoflook, uien, aardappelen en wortels kun je niet genoeg hebben.

De mulch bestaat uit alles wat organisch is en weinig werk. Voor het overgrote deel gemaaid gras uit de berm, maar ook uit de wilde pluktuin in aanleg. Het gras gaat een week voor de kippen, die het zaadvrij en krullerig maken. Voor de opslag van dit "hooi" gaan we de krat van een IBC gebruiken. Bedekking werkt prima tegen uitdroging en tegen onkruid, maar de groei komt wat traag op gang door de koude grond. De vorstgevoeligheid ligt ook wat hoger.
Een weinig blad mag in de herfst op de groentebedden, maar het meeste gaat tussen de bessenstruiken, die elders, veelal in de buurt van de boomgaard staan. De bessen krijgen een omzoming van alsem (ziet er leuk uit en is nuttig). Misschien dat we tussen de bessen nog rozebottelstruiken planten. Als ze elkaar niet bijten.

Elders, maar buiten de eigenlijke moestuin hebben we nog een hoek ingericht voor zaadwinning van de tweejarigen. Het kasje (met 12 m2 te krap en daarmee een overdekte jungle) staat ook elders. Heeft inmiddels druppelbevloeiing, zodat moeizaam water geven met een gieter achterwege blijft. De enkele keer dat de moestuin water nodig heeft, pakken we een dikke slang met de broeskop van een gieter, of ik laat de paden vollopen.

Misschien gaat het niet allemaal volgens de geldende regels, maar we blijven graag praktisch denken en ervaringen omzetten in methodes.
Ik zal een keer foto's maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Heb je de bomen/struiken etc uit eigen kweek/vermeerdering, of heb je ze aangeschaft? Ik ben erg benieuwd naar je foto's, of een keer een live uitleg. Kan wel wat inspiratie opdoen en gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Kleinfruit is voornamelijk zelf vermeerderd. Onlangs nog wat (zeldzame?) kruisbessen, zwarte bessen en frambozen kunnen bemachtigen. Wordt weer stekken, de komende winter...

De fruitbomen zijn zonder uitzondering gekocht. Veelal oudere rassen. Een deel van de walnoten stond er al, een paar zijn er gekocht en zaailingen meen ik altijd ergens te moeten planten. Die staan er her en der ook een stuk of negen....

De kastanjes zijn ook gekocht. Beginnen al vrucht te dragen.

Zelf vermeerderen is leuk, maar alleen voor uitbreiding of voor anderen. Zeker bij hoogstamfruit doe je er goed aan deze aan te kopen als je binnen een paar jaar wat wilt oogsten.

Enne... altijd welkom.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ik heb van alles, maar geen haast (meer)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door pelletpower »

Leuk DJ. Beeldmateriaal wordt zeer gewaardeerd.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Blijfhopen »

@DJ
Paar vragen.
Werkt je druppelbevloeiing zonder pomp. Dus waarschijnlijk vanuit een hoger opgesteld vat.
Ik heb ook wat tyleenslang met ronde druppelaars , maar ik vroeg me af of dat zonder pompdruk zou werken. Bij mij werkt het met moeite met de pom. Verstoppingen vanuit de sloot. En in zo'n ronde druppelaar begin je niets. Je komt er niet in.
Of gebruik je de slangetjes met dat hele dunne waterkanaal met zo'n pen aan het eind. Werken die ook zonder pompdruk. Zal wellicht langer duren voor er voldoende water gegeven is, maar dat is voor ons amateurs niet van belang.
Ik denk het antwoord wel te weten - het is immers DJ -.
Maar het wiel weer willen uitvinden als het al ergens draait ...
DJ
Bedankt in ieder geval voor het lezen van deze tekst.
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Ik ben al een tijdje aan het klooien met het regenwateropvangsysteem, maar nog niet klaar. Dus werkt het voorlopig nog met een pomp. De druppelslang is een tyleenslang die als zodanig verkocht wordt. Maar in de originele vorm geeft dat te weinig water, teveel druk en daardoor een pomp die in- en uitschakelt. Oplossing is simpel: extra gaatjes boren in de druppelslang.
Slang ligt in een lus met dwarsverbindingen (vorm als een rooster) om overal een evenredige druk en hoeveelheid water te krijgen. Voor een zwaartekrachtsysteem vrees ik dat deze slang niet gaat werken. Rond 16 mm is dan te nauw om overal gelijke druk te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ik heb wel een druppelsysteem met capillaire leidingen en ben al een tijdje van plan om te gaan experimenteren met een voorraadvat. Nu hangt ie aan de eigen water installatie, waar inderdaad de pomp continu aan-en uit gaat. Ik wil eigenlijk toe naar een voorraadvaatje die ik vol maak en die vanzelf leegloopt richting kas en andere benodigde plekken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

John,

Best wat van die synthetische Cocos vezels die om drainage zit in de bijgevoegde gaatjes proppen, dan blijven ze beter open en word het water evenrediger verdeeld is mijn ervaring.

Groeten
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Bedekking doet hetzelfde, verdeelt ook goed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Zoals beloofd, de foto's. De kolen doen het prima tegen het aspergebed. De enkele staken achter de aardbeien gaan de boontjes dragen.
IMG_2120-2.JPG
De verspeende zaaiuien. Mais tussen de aardappelen gaat prima als overlappende teelt. Ergens staan ook nog spruitkolen.....
IMG_2121-2.JPG
Knol- en bleekselderij mag dit jaar op het jonge aspergebed. Achter groeien de kapucijners en erwten tegen de klippen op.
IMG_2124-2.JPG
's Ochtends gooit het dak wat schaduw. Klaphekje dat zelf sluit. Papavers zaaien zich al jaren zelf. Geeft wat kleur en kuikenvoer als de vogelmuur op is.
IMG_2130-2.JPG
De zelfgezaaide tomaten, paprika's, pepers en komkommer blijven nog wat achter, maar zullen de schade nog inhalen. Ik weet het, gekocht plantgoed is sneller en levert hogere opbrengsten, maar kweken uit (eigen) zaad biedt meer bevrediging.
IMG_2119-2.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie