Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Als Nederland over te weinig gascentrales beschikt
Mwaauu,

We halen bijna 40% van onze eigen energie uit gas (Duitsland 20%) en van onze e-export komt 90% uit gas, denk ik dat dit scenario nog wel even uitblijft.

Het politieke/corporate scenario zie ik veel eerder komen.

Tim
(Is aan het sparen voor een Quattro)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Moeten we het kopje dan niet bijwerken naar "overweeg aanschaf van een centraal accupak"

Lekker met een clubje gebruikers een lokaal netwerkje bouwen...
Zoals op pagina 13 van het stukje dat DJ aanhaalt... (maar dan zonder slimme meters)

Leuke leesvoer verzamelpagina: http://issuu.com/reflexuitgeverij/docs/smart_grids

Ben
(die bijna een Quattro heeft)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Nog even doorrekenen en -redeneren. Stel dat Nederland ooit 20% van zijn elektriciteit uit zonnepanelen kan oogsten. Op de lange termijn liggen de doelen zelfs hoger. Dan hebben we een probleem. Hier dekken onze panelen ietsje meer af dan het verbruik, gezien over een heel jaar. Maar op een zonnige dag levert het systeem 500% van het dagverbruik. Laat die factor 5 op 20% los en op een zonnige dag kunnen alle centrales uit.....

Oké, je kunt wat exporteren of opslaan in de accu's van elektrische auto's, maar dat is marginaal. Wat je daar in kwijt kunt, daar kunnen dan de kolencentrales voor op een lager pitje draaien. Ik vermoed dat op dat moment de stroombegrenzing van de slimme meter een uitkomst zal blijken voor de netbeheerders.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Stel dat Nederland ooit 20% van zijn elektriciteit uit zonnepanelen kan oogsten.
Oei dat is nogal een flinke daling in de konventionele productie die je daar voorspelt DJ... :twisted:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Tim »

Hey,

Duitsland deed in 2011 al 16%. De stroombegrenzing zal mi eerder voor de corporates gebruikt worden, dan in de door DJ geschetste situatie.

Tim
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Aart »

Ik geloof er niet zo in dat de nieuwe digitale meter de stroom kan begrenzen. Daar komt toch wel flink wat techniek bij kijken wat niet in dat kleine plasticken doosje past.
Plaats reactie