Eerste stapjes SWW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Zoals wellicht bekend heb ik recentelijk mijn combiketel met reces gestuurd.Mijn streven is om in de toekomst geen afnemer meer te zijn van aardgas. Gasverbruik t.b.v. verwarming heb ik kunnen elimineren. Nu nog het gasverbruik voor tapwater. Hier heb ik de afgelopen tijd wat mee te lopen experimenteren, een boel geleerd hiervan. Ook tevreden over de resultaten, maar het vreet kW's.

Mijn uiteindelijke doel is om d.m.v een combinatie van houtstook,zonnecollectoren,buffers mijn totale warmtevraag te dekken.

Ik zou graag een groot denker uit een ander topic willen citeren
Natuurlijk, je kunt niet verwachten dat de eerste meteen een schot in de roos zal zijn. Bouw zo'n ding eens op en probeer wat-ie doet! Altijd leuk, en je leert er een hoop van. Als-ie kapot gaat weet je meteen dat je wat anders moet verzinnen.
Dus ik wil wel wat proberen

Deze week weer een zog. RVS doorstroom boiler op de kop getikt, dit maal van +/- 200 liter.Met WW van 14 meter lang, 22 mm. In tegenstelling tot mijn bell zit de WW onderin.( zie afbeelding )

Ik wil de 2 ww's op elkaar aansluiten met een cv pomp,drukloos ( zwarte lijnen )
eerste aanzet.jpg
Links bell,rechts de buffer ( de rocket moet je er ff bijdenken, die krijgt een isolatie beurt)
Blauw is aansluiting waterleiding ( via leiding tot onderin boiler ),rood is warm water uit met kraan ( zoals bij een klassieke warmwater boiler)

Cirkel met kruis is de pomp ( om moet dat cirkel met driehoek zijn ?? whatever )

Dit had ik in gedachten voor een drukloos systeem.
pomp drukloos.jpg


aansluitingen boven.JPG
Links en rechts de aansluitingen ww,boven en beneden de inlaat en uitlaat boiler vat.Dat middelste gat met schroefdraad,tsja, mijn eerste gedachte was "dat moet dicht, anders spuit me daar alles uit" Wees niet bang, dit dacht ik slechts een fractie van een seconde.Hier moet iets van beveiliging in/op om oplopende druk door warmer/uitzettend water op te vangen.Zou ik kunnen volstaan met een overdrukventiel?

Ik heb me natuurlijk wel ingelezen hier, schema's bekeken, maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer.Wel vermoed ik dat ik bij de bell een mengventiel dien bij te plaatsen.

Wie helpt me een beetje op weg?
Ik zou ook wel wat kilometers willen maken om een dergelijk systeem werkend te zien.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Paul Joosten »

Zonder praktische ervaring twee reacties:

1. Je gaat dus 200 liter drinkwater warm houden zo te zien. Hoe denk je legionella-problemen te gaan voorkomen? Daarvoor is het nodig de temperatuur van die plons boven de 65° te houden denk ik?

2. Misschien kan je de pomp tussen beide vaten achterwege laten wanneer je dat drinkwatervat hoger kan plaatsen dan je bell zodat je thermosifon werking kunt krijgen. Daar zal vast iemand met ervaring beter over kunnen oordelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Paul, wel aan gedacht natuurlijk, maar niet vermeldt in de openingspost.Natuurlijk wordt iig een deel van de buffer dagelijks ververst.Mocht het toch een probleem blijven,dan had ik nog een optie >>> bufferboiler op z'n kop>> ww van de bell naar het 200 vat>>>> waterleiding op de ww van de boiler.Maar ik heb geen enkel idee of de 14 meter ww dit lang volhoudt. Dit wil ik wel binnenkort proefondervindelijk proberen.

Gr.Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Paul Joosten schreef:
2. Misschien kan je de pomp tussen beide vaten achterwege laten wanneer je dat drinkwatervat hoger kan plaatsen dan je bell zodat je thermosifon werking kunt krijgen. Daar zal vast iemand met ervaring beter over kunnen oordelen.
Sorry...overheen gelezen. Ik heb hier al mee geëxperimenteerd,maar dat werkte niet optimaal. ( op een gegeven moment leek het me zelfs veiliger om ergens dekking te zoeken :shock: )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

Pieke,

Waarom draai je het niet om?
Laat je sww door de spiraal van de grote boiler lopen en de spiraal van de bell over de inhoud van de boiler?
Zo heb je nooit risico's op legionella!


Grz,
Holtere

Oja, de opening van de grote boiler zet je een pijpje op met een open expansievaatje. Simpeler kan het niet toch?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door pelletpower »

Precies, dat stelde Paul ook al voor denk ik. 14m kan een aardig opp geven. Als je rond de 3 a 4m2 zit, is het waarschijnlijk wel ok. De meeste sanitairboilers hanteren dat als ww opp.
Als thermisyphon klappen geeft zijn de leidingen te klein. Wel failsafe zonder pomp en open natuurlijk.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

Ik kan me nog even niet voor de geest halen hoe de spiraal in de bell op thermosifon zou moeten werken?
De aan en afvoer komen immers beiden van boven en dat is op z'n minst zeer ongunstig! Bovendien zijn het maar dunne piepkes die snel opkoken ongeacht of je er verder 28 mm of zo aan gaat koppelen lijkt me.
Toch een pompje?
Zou trouwens alles met koper / rvs maken met een open vat-constructie tegen het doorrotten (op de zeer lange duur)

grz,
Holtere

Oja, grote boiler misschien omgekeerd monteren. Zit je spiraal boven :D
Wel een openingetje maken in de bodem voor het expansievat!
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

pelletpower schreef:Precies, dat stelde Paul ook al voor denk ik.
Het was Pieke zelf

@Holtere, ik kwam je posts veel tegen in mijn zoektocht naar info
holtere schreef:Ik kan me nog even niet voor de geest halen hoe de spiraal in de bell op thermosifon zou moeten werken?
De aan en afvoer komen immers beiden van boven en dat is op z'n minst zeer ongunstig!


( Citaat van mij uit het "positie heatrisertopic )
Ik heb m ook op thermosyphon aangesloten. Beetje onstuimig en borrels in de ww en hij bewoog zelfs :? . De aanvoerleiding van het vat warmde zelfs op.
Dus valt helaas af

Oppervlakte ww heb ik berekend op 1.25 m2

Bedankt voor de feedback tot nu toe.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door pelletpower »

Lijkt me erg mager 1,25m2. Wat is het vermogen in de bell? Als thermodinges je voorkeur zou hebben, zou de bell dubbelwandig uitgevoerd kunnen worden?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

PP, de diameter van de ww is 22 mm, omtrek bij benadering 70 mm, bij 14 meter > 0.07 m2 x 14 = +/- 1 m2.Dus ik was zelf iets te overmoedig
Thermoblabla,heb ik al aangegeven, da ga nie werken,dus geen optie.
pelletpower schreef: zou de bell dubbelwandig uitgevoerd kunnen worden?
Zegt me op dit moment nog niets, maar ik zal de raderen even laten draaien ( lees: zoekfunctie misbruiken )

Vermogen bell>>>>> uit : http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3475
Pieke schreef:Vanmiddag 300 liter in het zwembad door de ww in het zwembad gepompt.Geen optimale Rocket constructie en een ongeisoleerde bell.

Tijd : 3 uur
Brandstof : 3.7 kg hout
Temp.stijging : 14 graden

Bij goed vullen van de Rocket, geholpen door een beetje geforceerd lucht toevoegen, bij een flow van 2 liter per minuut een Δt van 25 graden.

Kortom:Mooi

Thx voor het meedenken.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Pieke schreef: nog een optie >>> bufferboiler op z'n kop>> ww van de bell naar het 200 vat>>>> waterleiding op de ww van de boiler.Maar ik heb geen enkel idee of de 14 meter ww dit lang volhoudt.
holtere schreef:Pieke,

Waarom draai je het niet om?
Laat je sww door de spiraal van de grote boiler lopen en de spiraal van de bell over de inhoud van de boiler?
Vanmiddag de boiler ( in de positie als op foto 1, met spiraal onder ) gevuld met met 80 liter water van 50 graden..De spiraal was helemaal ondergedompeld.Kraan aangesloten op de spiraal met ong. 10 liter per minuut.De eerste 10 liter zijn gewoon 50 graden, maar de volgende 10 liter al snel 45 graden etc. na 40 liter nog maar 27 graden.Temperatuur van de buffer na 40 liter doorstroming 45 graden.Dus dan concludeer ik dat ww/spiraal het niet trekt. Leuk voor de afwas, maar voor een douche niet geschikt.

Het probleem van legionella werd al even aangehaald.

Van de site van de Nederlandse Rijksoverheid
De legionellabacterie leeft in grondwater, oppervlaktewater en in het drinkwater. Dit zijn echter kleine hoeveelheden. Legionella wordt pas gevaarlijk als de bacterie zich vermenigvuldigt en via druppels waternevel in de lucht komt die u inademt.

Oorzaken vermenigvuldiging legionella

De legionellabacterie vermenigvuldigt zich als:
de watertemperatuur tussen 25 en 45 °C ligt;
het water lange tijd stil staat;
------
Zo kunt u de temperatuur van het douchewater in uw boiler afstemmen op minimaal 55°C. Boven de 55°C gaat de bacterie dood. De temperatuur in de boiler is de temperatuur vóór het mengen met koud water.

Bent u langer dan een week niet thuis geweest, laat dan het koude en warme water een minuut stromen.
Hoe doen anderen dat hier met jullie grote buffers??

Holtere, ik ben ff zo vrij geweest om een foto van jouw installatie te plaatsen.
leidingen Holtere.jpg
leidingen Holtere.jpg (31.08 KiB) 5339 keer bekeken
Dat hoger boven je buffervat geplaatst boilertje, is dat je expansie vat?Die zilveren leiding is je overstort, toch! Die andere 2 leidingen naar het vat treden "in werking" als de druk/temperatuur in de overige leidingen te hoog wordt?En is dat expansievat ( los van de overstort) open of gesloten?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Chicken Power »

Pieke:

Even in aanvulling op de tips van Holtere:

-Jammer dat het met doorstroom in de spiraal niet lukt. Dat is niet helemaal vreemd, boilerbuffers die zo gemaakt worden zijn altijd behoorlijk hoog en hebben daarom een langere weg om warmte uit het bufferwater op te nemen. Die spiraal zit van de bodem top in de top, hier doet de top zelfs niet mee, die warmte krijg je er niet uit omdat de spiraal niet zo hoog rijkt.

-De aansluiting op je eerste aanzet klopt niet! De boiler en de pomp zijn goed aangesloten, maar de aansluiting op de Bell spiralen moet je wisselen! Het door de pomp aangevoerde koude water uit de boiler moet onderin de Bell spiraal komen. Zo werk je qua warmte in tegenstroom met optimale warmteoverdracht, en kunnen eventuele stoombellen vrijelijk mee naar boven!

-Jouw eerste tekening met open expansievat, niet zo doen. Je brengt met die uitloop in het open vat zo veel te veel en onnodig zuurstof in het water. Kijk goed hoe Holtere dat opgelost heeft. De expansieleiding aansluiten net voor de pomp, en de kookleiding boven het expansievat uit laten spugen.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Tim »

Pieke,

Weet je zeker dat je wisselaar er niet zo in zit? Kun je een foto's schieten door het gat?
Foto0369kl.JPG
Tim
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

Inderdaad, het bovenste vat is een oude boiler. Bovenkant eraf geslepen en die ligt er los op, als deksel. De stalen leiding is overstort / afvoer. Verder is dit superdeluxe overloopvat voorzien van een niveaumeter, een vulleiding en natuurlijk een ruime (28 mm.) aansluiting als kookleiding en een expansie / terugloopleiding. Hoe mooi wil je het hebben met een standaard boilertje :mrgreen: De hoeveelheid water die er in de afgelopen anderhalfjaar is verdampt...geen idee, niet of nauwelijks meetbaar!

De grote boiler staat onder druk en daar zit de cv op via een mengventiel. Zonnecollectoren op het onderste spiraal en het sww loopt via een rvs-spiraal die aan de bovenkant in en uitgevoerd wordt. Daarna op de cv-ketel aangesloten om eventueel na- te verwarmen. Geen leginella-perikelen dus!
Het hele schema zit ook ergens in diezelfde draad verstopt! Onder het auspicien van CP tot stand gekomen en goedkeurd! Zeer tevreden over!

Overigens...het heeft altijd nut om op deze wijze je tapwater voor te verwarmen als je een cv-ketel er hebt staan. Misschien niet tot 60 graden maar alles is beter dan de 10 graden waarmee het uit de waterleiding komt! Bedenk dat je maar doucht op 35-38 graden en je dus bijmengt! Kleine beetjes bezuinigen ook!
Nog een idee: je kunt die rvs-ribbelbuis per meter kopen en in je boiler frotten! Sww erop aansluiten en douchen maar :fff

Grz,
Holtere

ps...is die CP toch weer te snel :D snel
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

holtere schreef:ps...is die CP toch weer te snel :D snel
Hij is goeeeeeeeeeeeeed he :D

@CP, fijn dat je weer in de gelederen bent..... give 'm hell.Stiekumpjes had ik gehoopt op een analyse van jouw zijde.En ik hoop dat je snel weer opknapt.
@Holt. ...bedankt voor je duiding.
@Tim ...fotootje moet even wachten.Boiler zit nog vol met water.Maar ik weet bijna 100% zeker dat ie in één loop ( engelse uitspraak ) weer naar boven gaat, maar ik ga het dubbelchecken.

Aan alle meedenkers hierboven:"Ik heb de laatste tips gelezen, maar om het warme water in de boiler niet weg te gooien of af te laten koelen zijn wij hier als een bezetene aan het kuisen geslagen, dus ik houd het even beknopt. ( Geen voorjaarsschoonmaak, maar een "eindelijk-begin-zomer-schoonmaak).

Nogmaals dank,

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie