De Gratis Dingen Doos

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertoaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2013, 00:11

De Gratis Dingen Doos

Bericht door bertoaus »

Mensen zijn best genegen om hun welvaart te delen, in het bijzonder de vele voorwerpen die rondhangen in kasten en laden, in kelders, zolders en garages. Met die dingen is vaak niets mis en weggooien is zonde. Om iets daar aan te doen heb ik een Gratis Dingen Doos ontworpen. Deze staat momenteel in onze voortuin. Het is wel even wennen voor mensen bij ons in de straat. De reacties zijn echter lovend. Iedereen kent het probleem, dat hoeft geen uitleg. Dit is een concrete oplossing. Kinderen zijn niet verlegen; zij nemen graag een duik in de doos. Gelukkig heb ik veel speelgoed over van mijn kids die het huis uit zijn.
De ontwerpopgave was niet eenvoudig. De doos moet robuust zijn om tegen weersinvloeden en vandalisme bestand te zijn. Dat is me aardig gelukt, hoewel een klein deel van de natie geen moeite met de sloop zou hebben. Aan de voorkant is een klein venster, als een soort vitrine. De doos gaat open met een deksel die 's nachts kan worden afgesloten. Boven de doos heb ik een informatie bord aangebracht, waarbij ik snel duidelijk wil maken waartoe alles dient. De info op een A4'tje zit in een lijst met plexiglas ervoor. Hierdoor kan ik de info snel veranderen, zo nodig. De 4 poten zitten 40 cm in de grond verbonden door een kruis zodat de doos niet zomaar uit de grond gerukt kan worden.
Om het nabouwen gemakkelijk te maken heb ik een Instructable gemaakt met een bouwtekening, een stappenplan, informatieve tekst en veel foto's. Zie:
http://www.instructables.com/id/The-Free-Things-Box/
Video op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vdCqxLpU7wY
Ik hoop dat de 'doe het zelvers' onder ons dit idee oppakken en er een gaan maken. Daarbij kan iedereen de doos naar eigen formaat maken. Je kan je niet voorstellen hoeveel fijn weggeven is. We maakten een echt openings feest met mijn naaste buren. Enfin, ideeën produceren ideeën.
Bijlagen
De box voor het huis
De box voor het huis
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De Gratis Dingen Doos

Bericht door kockie »

Is het nu bedoeld om alleen dingen weg te geven, of is het ook de bedoeling dat anderen hun weg te geven dingen erin stoppen? Of misschien zelfs 1 ding eruit = 1 ding erin? Ik vind het idee heel leuk, ben alleen bang dat ie hier na 3 jaar nog niet leger is... Woon aan het einde van een doodlopende weg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De Gratis Dingen Doos

Bericht door David86 »

Superleuk idee
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: De Gratis Dingen Doos

Bericht door Anne2 »

Leuk idee!

Ik weet een Engelse telefooncel met boeken. Je mag hier ruilen, 1 boek eruit en 1 erin.
Ik vroeg mij wel af wat je doet met dingen die niemand blijkt te willen.
Ik had zelf vooral de neiging om er wel boeken achter te laten maar niets mee te nemen, is misschien ook niet gewenst.

Is hier wel eens over bookcrossing geschreven en de weggeefwinkel?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: De Gratis Dingen Doos

Bericht door 12much »

Ik vind dat ook een superleuk initiatief. Mijn brievenbus zit een overdekte box met 70 brievenbussen. Ik leg daar ook altijd dingen neer. ik heb gewoon een ingeseald A4tje met Gratis er op dubbelgevouwen erbij staan. Als ik thuis kom is het altijd weg. Dat doe ik ook met flessen wijn, eten, snoepgoed, relatiegeschenkjes, oude mobieltjes etc. De grote dingen zet ik voor de deur met een zeiltje eroverheen en plaats dan alleen een foto op de brievenbox. Soms is het weg en hoor ik niks, een andere keer ligt er een bos bloemen of een appeltaart.

Maar wat ik veel leuker vind, na een jaar begonnen andere mensen dat initiatief over te nemen. En in plaats van een advertentie met een prijs op te hangen in het mededelingenbord, stond er gratis af te halen bij. Die mentaliteitsverandering is goud waard.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: De Gratis Dingen Doos

Bericht door Anne2 »

Daar krijg ik kippenvel van, erg mooi.
Plaats reactie