Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door dormos »

Lees al een tijdje mee op het forum, aangezien ik al een tijd bezig ben me zo min mogelijk afhankelijk te maken op het gebied van energie.

Ik heb al een jaar of tien 2640 Wp liggen, de helft op het zuiden en de ander helt op het westen. Levert gemiddeld 2000 KWh per jaar op.

Sinds vorig jaar een 50 kW houtvergasser met 4000 liter buffer en een warmtewisselaar voor douchewater.

Ik overweeg nu de aanschaf van 4600 Wp extra panelen. Kan er 15 kwijt op het oosten, en 8 op het westen.

Ik heb nu de keus uit twee opties:

Op het oosten 3000 Wp met Omnik 3K-TL omvormer
Ophet westen 1600 Wp met Omnik 1.5K-TL omvormer

of
1 systeem van 4600 Wp met Omnk 4K-TL omvormer

Panelen zijn ZN-shine van 200 Wp per stuk.

De eerste oplossing is een paar honderd euro duurder.

In hoeverre is het voor de 4K-TL een probleem dat of de 3000Wp kant op het oosten, of de 1600 Wp kant op het westen in de zon ligt?
In het laatste geval hangt er aan een 4500Wp omvormer maar 1600Wp. Heeft dat nog gevolgen voor het rendement?

Verder kan ik ook nog kiezen voor een SMA omvormer, waarover ik vooral goede verhalen lees. Iemand ervaring met de Omnik?

Met dit systeem kom ik trouwens op 1,06 of 1,19 per Wp bij zelf installeren, en daar gaat de subsidie nog af. Is volgens mij geengekke prijs toch?

groet,

Hans
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Kritische noot: Je gaat naast 2600 Wp nog 4600 te leggen. Heb je zo'n hoog eigen gebruik?
Als je onafhankelijk wilt zijn zou ik iets aan die consumptie doen ipv salderen.
Denk dat dat redelijk binnenkort portemonee technisch minder interessant wordt.
Voor warm water misschien een zonneboiler ipv extra panelen met spiraal?
Eentje met thermosyphon gebruikt helemaal geen stroom!
Misschien kan je ea toelichten?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door dormos »

Terechte reactie, aan verbruik gaat gewerkt worden, maar het 2600 Wp levert net geen 2000 kWh uur terwijl het 4600 Wp systeem duidelijk minder gaat leveren doordat de ligging niet optimaal is (oost en west).
Verder heb ik het vermoeden dat de houtvergasser met ventilator en pompen meer stroom verbruikt dan verwacht, maar dat ga ik nog beter in kaart brengen. De vergasser is er gekomen icm met een grote verbouwing waarbij ons bruikbare woonoppervlak sterk is toegenomen. Als gevolg daarvan blijkt ons stroomverbruik behoorlijk omhoog te zijn gegaan. Exacte oorzaak ben ik nu naar aan het zoeken.
Ben nog niet zeker of ik met het overschot m'n buffers ga verwarmen, maar zet de spiraal er voor de zekerheid in. Het zal maar hard vriezen terwijl de vergasser om de een of andere reden niet aan kan. Buffers staan niet in huis, maar in een schuurtje dat los staat van het huis. Vanwege de positie van de vergasser en de buffers is een collector niet aan te sluiten zonder ingrijpende bouwkundige ingrepen.
Terugleveren vind ik geen probleem. Heb nu het geld om te investeren, en als ik bij kan dragen in het opwekken van echt groene stroom vind ik dat prima.
Bij het systeem wat ik op het oog heb gaat ook nog een deel van de korting naar cooperatie de windvogel, dus dat is ook prima.
Blijft de vraag mbt tot de twee opties, en het merk panelen en omvormers.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Elke set panelen met een andere opstelling moet een eigen MPPT hebben.
In jou geval heb je ten minste 2 sets (1 oost en 1 west) dus je hebt minimaal 2 MPPTs nodig.
Als maar 1 MPPT gebruikt, dan zal je opbrengst verre van ideaal zijn.

Ik meen me te herinneren dat de Omnik 4TL twee onafhankele MPPTs heeft? Zo ja, dan zit dat in elk geval wel goed.

Een ander potentieel probleem is de teruglevering. 2,5kW kun je vrij simpel via 1 groep terugleveren.
Als je hier nog eens 3kW toevoegt dan moet dat via een andere groep.

Met de Omnik heb ik zelf geen ervaring.

PS: Pal oost of pal west onder 30 graden levert ca 85% plaatsingsrendement op.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Voor elke string panelen geldt dat de opbrengst (stroomsterkte) bepaald wordt door het paneel dat op dat moment de minste zon krijgt. Het is dus niet bepaald effectief om panelen met verschillende oriëntatie in serie te schakelen. Ook schaduw over een deel van de panelen is dan fnuikend voor de opbrengst van de panelen die nog volop in de zon liggen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door dormos »

OK, dat is duidelijk. Wordt dus niet een systeem met 1 omvormer, misschien zelfs dit jaar allen de 3000 Wp op de oostkant. Dit in combinatie met een speurtocht naar wellicht sluipverbruik.

2640Wp zit al op een eigen groep, en de uitbreiding krijgt ook z'n eigen groep.

Hoor graag nog eventuele ervaringen met Omnik en ZN-shine panelen.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door rastaman »

dormos schreef: Op het oosten 3000 Wp met Omnik 3K-TL omvormer
Op het westen 1600 Wp met Omnik 1.5K-TL omvormer
Iemand ervaring met de Omnik?
Hans
Ik zou echt voor de versie met 2 zelfstandige omvormers gaan, zeker omdat de Omnk 4K-TL omvormer inderdaad 2 MPP-trackers heeft, maar voor zover ik weet echter maar max 2000 per string aankan.
http://www.omnik-solar.com/faq/archive/ ... d-468.html
Wist de leverancier dat niet? Want dat lijkt me in jouw geval dus niet zo efficiënt :?

Ik heb zelf ook een Omnik hangen en dat bevalt goed, vooral de monitoring via wifi en het omnikportal is fijn.
Het ding is door z'n passieve koeling redelijk geruisloos en heeft een ingebouwde DC-hoofdschakelaar en dat is best handig/veilig als je een keer overdag aan je dak of installatie bezig bent.
Als je echt wil spelen kan je ook de omvormer data zelf uitlezen via die wifi en opslaan in je eigen mysql, en dan ben je helemaal onafhankelijk van de fabrikant.
Zorg wel dat de firmware van de wifi-module in de omvormer de laatste versie is, anders verliest het ding per +/- 14 dagen alle instellingen.

Ik weet (wel via via) dat de service bij defect ook goed is bij Omnik.
Op het forum meerdere mensen die een kapotte inverter zonder enig gezeur zo konden omruilen

SMA is natuurlijk ook leuk, maar wel een stuk duurder, terwijl de Omnik een hoger rendement heeft!
En of die SMA dat in langere levensduur waarmaakt?

Groeten Menno
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door Tim »

Hey Menno,

Heb je mijn (nu jouw) spullen ontvangen? Zou wel fijn zijn als je dat even berichtte.

Tim
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door dormos »

Kogel is door de kerk: Het is een systeem van 3500Wp geworden, alles op het Oosten.
Omvormer is de Omnik 3K-TL. Die kan 3400 Wp aan, maar gezien de ligging gaat dat zelden tot nooit gehaald worden.
Bestelling geplaatst, subsidie aangevraagd en maandag 8 juli ophalen.

Systeem kost in totaal 1,05 Euro per Wp, wat ik heel netjes vind

De verwachting is dat dit systeem zo'n 2000 Kwh gaat opwekken, bovenop m'n bestaande syteem dat ongeveer 2000 Kwh oplevert. Als het goed is dus zelfvoorzienend voor wat betreft stroom, en zo'n 300 kuub gas per jaar mbv de houtvergasser.

Zit nog een beetje in dubio voor wat betreft de "slimme meter". Als ik m'n systemen aanmeld wordt die gratis geinstalleerd. Aangezien ik stroom betrek bij Greenchoice krijg ik bij eventueel terugleveren tot 1000 kWh de stroomprijs + belasting + BTW vergoed, maar ze melden wel dat op elk willekeurig moment gewijzigd kan worden. Als dat zo is, dan levert een Kwh nog maar 0.09 euro op, en ben ik beter af met m'n oude ferraris meter en zelf verbruik en opwek balanceren.
Nadeel vind ik ook dat voor de energieleverancier duidelijk wordt wat ik verbruik en wat ik opwek. Geen idee hoe ze daar in de toekomst mee omgaan.

Plus van de slimme meter vind ik weer dat je online kwartiers data kan uitlezen en zo een beter inzicht krijgt in je verbruik en opwek.

Ben er dus nog niet uit. Hebben anderen hier ideeen over of ervaring mee?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door kockie »

dormos schreef: Plus van de slimme meter vind ik weer dat je online kwartiers data kan uitlezen en zo een beter inzicht krijgt in je verbruik en opwek.

Ben er dus nog niet uit. Hebben anderen hier ideeen over of ervaring mee?
Ik heb zelf een contraptie gebouwd met een arduino en wat kleine electronische onderdelen waarmee ik het per minuut het verbruik van mijn ferrarismeter kan uitlezen. Daarvoor is dus geen slimme meter nodig; alleen een slimme eigenaar ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door dormos »

Inderdaad, en zo slim ben ik niet (in ieder geval niet op het gebied van electronica...) :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door kockie »

Als je een paar draadjes kunt solderen en een computer met usb hebt kom je al een heel eind.... Software is ruim voorhanden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door holtere »

Als je een paar draadjes kunt solderen en een computer met usb hebt kom je al een heel eind.... Software is ruim voorhanden
Bouwhandleiding please... :fff

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door kockie »

http://solarmeter.codeplex.com/

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Op het forum van wijhebbenzon.nl loopt een discussie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Overweeg aanschaf extra zonnepanelen

Bericht door holtere »

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen
Top! stelen van de slimmen en delen met de dommen, lijkt Robin Hood wel :D

Het ziet er heel mooi uit, ga er mee aan de slag!

Grz,
Holtere
Plaats reactie