Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarming van een oudere boerderij

Bericht door deleted »

dano schreef:thx Gandalf

Het buitenlangs isoleren van de noordzijde is wel iets ingewikkeld. Niet omdat dit technisch gezien niet zou kunnen maar omdat het huis gekocht is maar de grond gepacht. Dit betekent dat indien er verandering plaats moeten vinden aan het uiterlijk van het gebouw (de buitenzijde) dat dit gedoe geeft.
Die opmerking slaat op alle gevels of enkel de noorgevel ?
Kun je aangeven waarom een isoltaie buitenlangs aan de Noordzijde gewenst is?
Binnenisolatie heeft beperkingen door het wijzigende evenwicht in vochthuishouding van de muur.
Hoe dikker de isolatie, hoe kouder de originele muur en hoe meer condensatie in de muur en isolatie. (meer water betekent een dalende lambdawaarde van isolatie en muur)
Daardoor gaat de isolatiewaarde weer achteruit ondanks de toenemende isolatiedikte. Daarom moet je met binnenisolatie een beperkte dikte nastreven die het midden houdt tussen isoleren en vochtbeheersing. Een minimum-maximumprobleem.

(dampopen)Buitenisolatie werkt op zich geen vochtproblemen in de hand, maar vergt meer aanpassingen aan ramen/oversteken enz. Ook blijven er altijd wel wat onoplosbare koudebruggen(fundament). Aan de zuidzijde sluit je er ook een hoop gratis (gewenste)zonnewarmte mee buiten in voor- en najaar. Maar vochttecnisch is het dus beter. Vandaar dat het op de noordzijde bij dit huis te prefereen is. Hier zijn de ramen toch niet van veel historische waarde, de muur is er erg laag, er is al een forse dakoversteek en aan de noorzijde zijn er amper zonnewinsten.

Binnenisolatie van buitenmuren is trouwens het meest gevoelig (nog sneller bij nog geringere isolatiediktes) voor condensatie aan de west (natte) en noord(koude) kant.


Boven het woongedeelte zal vroeger inderdaad wel hooi gelegen hebben. Lambdawaarde ergens tussen 0,05 en 0,06. Een dik pak hooi isoleert dus beter dan menig duur chemisch spul. Een zolder gevuld met hooi doet beter dan de passiefhuisnorm ...
Vandaar dat je die oude gebouwen niet te snel al te slechte waarden moet toekennen...


G
Laatst gewijzigd door deleted op 25 jun 2013, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming van een oudere boerderij

Bericht door dano »

Gandalf schreef: Binnenisolatie heeft beperkingen door het wijzigende evenwicht in vochthuishouding van de muur.
Hoe dikker de isolatie, hoe kouder de originele muur en hoe meer condensatie in de muur en isolatie. (meer water betekent een dalende lambdawaarde van isolatie en muur)
Daardoor gaat de isolatiewaarde weer achteruit ondanks de toenemende isolatiedikte. Daarom moet je met binnenisolatie een beperkte dikte nastreven die het midden houdt tussen isoleren en vochtbeheersing. Een minimum-maximumprobleem.

(dampopen)Buitenisolatie werkt op zich geen vochtproblemen in de hand, maar vergt meer aanpassingen aan ramen/oversteken enz. Ook blijven er altijd wel wat onoplosbare koudebruggen(fundament). Aan de zuidzijde sluit je er ook een hoop gratis (gewenste)zonnewarmte mee buiten in voor- en najaar. Maar vochttecnisch is het dus beter. Vandaar dat het op de noordzijde bij dit huis te prefereen is. Hier zijn de ramen toch niet van veel historische waarde, de muur is er erg laag, er is al een forse dakoversteek en aan de noorzijde zijn er amper zonnewinsten.

Binnenisolatie van buitenmuren is trouwens het meest gevoelig (nog sneller bij nog geringere isolatiediktes) voor condensatie aan de west (natte) en noord(koude) kant.

G
bedankt voor de uitleg!

dat buitenlangs isoleren gedoe geeft heeft inderdaad op alle gevels van toepassing. vandaar gedoe technisch liever niet buitenlangs.
ook is er een lichte tijdsdruk omdat het oude (huur) huis verlaten moet worden en het nieuwe huis betrokken en er ondertussen nog gewerkt moet worden.

M.b.t dat min-max probleem, kan Pavatex dat goed oplossen?

Wellicht willen ze trouwens wel aan de zuidzijde een glaspui bouwen (dat dan weer wel ;)). Dit met het oog op lichtinval, uitzicht en om de warmte van de zon in de winter naar binnen te halen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarming van een oudere boerderij

Bericht door deleted »

Binnenisolatie heeft bouwfysische beperkingen. Dat los je met geen enkel produkt op.
Vandaar zijn voor deze oplossing (binnenisolatie) dure produkten weggegooid geld. Neem dan beter een opdikking van een kapillair aktief materiaal als lichtleem. Een 12-tal cm bijvoorbeeld.
à
Voor de noordmuur zou je wel langs buiten houtwolplaten kunnen plaatsen omdat die minder dikte innemen dan strobalen Pakweg 8 à 10 cm diffutherm met een afwerking van planken.
De grote brandmuur tussen huis en deel en de zoldervloer kunne nog altijd zeer kostengunstig met strobalen.

Lichtleem mix je natuurlijk goedkoop zelf met plaatselijke materialen.
Hier een uitleg (maar niet de bigbags kopen !) http://www.claytec.de/fileadmin/user_up ... _05_09.pdf

G
Zorg ook voor een overlap tussen binnen- en buitenisolatie om koudebruggen te vermijden.
dano.JPG
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming van een oudere boerderij

Bericht door dano »

bedankt Gandalf voor de uitgebreide toelichting. Ik ga het bespreken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
Ik zou goed de brandmuur en de andere binnenmuren controleren op optrekkend vocht. Zeker ook als je binnenmuren goed gaat isoleren. Lastig probleem! Of een afsluitende laag onderin horizontaal in de muur (lastige klus).

Een traditioneel boeren pannendak is vaak een enorm isolatielek, ik zou kijken naar de mogelijkheden om het dak te isoleren en om daarnaast ook de zoldervloer te doen.

Een forse massakachel is mogelijk als de vloer dat gaat houden. Maar je kan ook een massakachel bouwen met een wat sneller deel (dus minder dikwandig)

Ritsaert
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door dano »

Hoi Ritsaert,

Die binnenmuren in de gaten houden voor optrekkend vocht, thx voor de tip. Je bedoeld als ze drogen (door de isolatie?) trekken ze van onder vocht aan of dat ze nu al nat zijn en dan schimmel en rot geven in de isolatie?

Weet je wat wel een voordeel is van een lekkend pannendak, heb zelf 8 jaar in zo'n soort boerderij gewoond namelijk, dat de hitte in de zomer wegwaait. Denk je niet dat wanneer er op de zolder 1-2 meter hooi ligt dat dit voldoende zou isoleren,zeker als je in de winter de kopse kanten van de gevel wind dicht maakt? Een met de seizoenen meebewegend huis..

Op den duur zullen ze wel kamers op de zolder maken en dan zal het dak sowieso geisoleerd gaan worden.

De vloer gaat het wel houden, die ligt direct op het stevige Twentse zand ;)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
oke, direct op een dikke plak zand is natuurlijk ideaal :D
Hooi is inderdaad een goed idee! En dat werkt natuurlijk prima.

Optrekkend vocht, je ziet het door loslatend pleisterwerk, kristalvorming, schimmels. Maar dat kan op het zand meevallen (maar is geen garantie)

Ik zou bij het ontwerp van een grote houtkachel experimenteren met de wanddikte. Als je de isolatie hebt vervolmaakt kan je er een dikke laag leem overheen zetten.

RS
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door dano »

ritsaert snijder schreef:
Optrekkend vocht, je ziet het door loslatend pleisterwerk, kristalvorming, schimmels. Maar dat kan op het zand meevallen (maar is geen garantie)

RS
Tot op dit moment zijn er geen dakgoten. Dat is normaal bij deze boerderijen. Waarom weet ik niet want het is ook weer algemeen bekend dat de muren dan gaan "drijven". De onderste laag stenen aan de noordzijde zit geen voeg meer in. 1 van de eerste dingen is dus dat er dakgoten komen.
Het is in dat verlengde wel iets lastig dat stel de muren zijn nat komt dat dan van de afwezigheid van de goten of door optrekkend vocht..

Dat van die later te verdikken wanddikte is een goeie.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
traditioneel heeft een boerderij vaak geen dakgoten (vind dat ook niet mooi). Het water wordt afgevoerd door het grind. Ik heb daar zelf drainage in aangebracht. Door de forse overstek en de drainage zijn mijn buitenmuren 99 % droog. Dat verkleint ook de kans op het kapot vriezen van de stenen.

Bij de binnenmuren ontstaat het vochtprobleem door de druk van het gebouw en de capillaire werking van de stenen. De onderste stenen zijn vaak dubbelgebakken maar dan toch nog te poreus. Met het vocht komen ook ondermeer zouten mee (kristalvorming). Het pleisterwerk (vaak kalk) gaat los zitten.
Als je een dergelijke muur inpakt gaat het vocht zich ophopen. Dat wil je niet!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door dano »

Het water wordt afgevoerd door het grind.
Dat zal zo gedeeltelijk zijn. Grind slipt dicht etc. Bovendien opspattend water. In de praktijk blijkt zowel bij deze boerderij, als bij die waar ik in gewoon heb dat, met name bij een laag dak, het resultaat van het niet hebben van een dakgoot funest is voor de eerste 70 cm stenen: na verloop van tijd amper meer voegen en zeker dat de stenen nat zijn..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
Dat zal zo gedeeltelijk zijn. Grind slipt dicht etc. Bovendien opspattend water. In de praktijk blijkt zowel bij deze boerderij, als bij die waar ik in gewoon heb dat, met name bij een laag dak, het resultaat van het niet hebben van een dakgoot funest is voor de eerste 70 cm stenen: na verloop van tijd amper meer voegen en zeker dat de stenen nat zijn..
In deze streek wordt het zo gedaan. Het grind werd dan ook elke zaterdag geharkt. Maar ik zie dat niet zitten en ik heb dan ook gekozen voor drainage. Maar ik heb ook een rieten dak met veel overstek. Een dakgoot is dan echt geen gezicht!

Dat opspattend water is inderdaad ook een punt. Ik heb een testje gedaan met grind (mooi rond erfgrind), klinkers (ietwat aflopend geplaatst) en gras. Het grind won met vlag en wimpel. Mijn trasraam vangt af en toe wat water bij een bepaalde wind, maar dat is weinig.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Verwarming en isolatie van een oudere boerderij

Bericht door dano »

Op zand gaan de muren gaan zakken van voortdurend dat water aan de zijkanten. na 100 jaar zie je dat in de vorm van diagonale scheuren in de kopse muren. doe mij maar een dakgoot, kun je ook wat met het water doen :)
Plaats reactie