energiesysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

Mijn werkgever is de afnemer van de warmte.(kantoorgebouw)

En de WKK slaat aan waneer dat voor het net nodig is.
(oa ter compensatie van snelle fluctuaties door de zon)
Het zijn juist de heel grote installaties die het lokale gefluctueer niet kunnen bijhouden ten gevolge van panelen.
De warmte komt dus in functie van het net.
En daardoor staan er ook nog eens voor het zelfde (warmte) vermogen cv-ketels op standby.

En neen: uit is niet volledig uit bij die wkk's. En de wachtstand blijkt uit alle metingen de meest vervuilende.
(En jawel: ook deze net-back-up wordt door de aangeleverde warmte op zijn beurt ook weer gesubsidieerd als zijnde "groene" stroom.)

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energiesysteem

Bericht door Tim »

G,

Dan anders: Hoeveel mensen drinken rond 15u thee? Of zetten om 7 a 8u koffie.

Al die apparaten doen ook 2000 Watt ineens en schakelen net zo hard weer af.

Bij een wolk mis ik 1000 Watt van de 2000 die er in volle zon kwamen. Als de waterkokert klaar is, is de wolk ook weg.

Wat is het verschil? Er drinken nog steeds meer mensen thee dan dat er pv ligt. Ook is mijn persoonlijke ervaring dat de pv opbrengst over een dag helemaal niet zo grillig is.

Ik vind het een vuil vingertje die naar pv wijst. De koffieautomaat bij je werkgever heeft een grotere invloed.

Edit:
Eigenlijk is dit een vuil spelletje van de netbeheerder. Ze laten hun eigen spul optimaal draaien en laten anderen de gaten opvullen, die de extra kosten betalen, extra vervuiling (niet op hun bordje) en geven pv de schuld. En dan ook nog groen noemen......

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

Tim,

Wellicht heb je wel voor een groot deel gelijk.
Ook zonder PV heeft het net een grote flexibiliteit nodig. Dus ook zonder PV zouden er al kleine flexibele tussenstations moeten bijsturen op de steeds wisselende vraag.
Die 'flexibiliteit' dat is de prijs voor de luxe om aan elke vraag ogenblikkelijk te kunnen voldoen. Dat heeft ook een 'ecologische prijs', zoals elke vorm van luxe.
Maar die flexibiliteit van het net is toch wel toegenomen , nu ook de aanbodzijde onregelmatig wordt. Misschien dat vraag en aanbod soms wel goed uitkomen, punt is dat alles uitgelegd(en permanent stanby) moet worden voor de momenten dat aanbod en vraag het verst uit elkaar liggen. En die afstand is vergroot sinds de aanbodszijde ook flexibel geworden is.
Ook dat is toch een meerkost die zelden zo geteld wordt. Bij eroei berekeningen heb ik het nog nooit gezien.

Verder heb ik alleen met de werknemers gesproken die de WKK technisch afregelen.
Of ze bij de stratigische keuzes van de netbeheerder betrokken zijn betwijfel ik.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energiesysteem

Bericht door Tim »

G,

Ik betwijfel echt of het zo werkt. Een Wkk standby kan in enkele seconden optoeren met enkele kW. Dat ie standby staat zal totaal niet financieel haalbaar zijn, ze bedoelden wellicht startklaar, net als in een ziekenhuis. Trouwens loopt zo'n ding, zeker op aardgas, binnen 30seconden op het net. Komt nog bij dat dergelijke Wkk's niet uitblinken in betrouwbaarheid. Bij uitvallen mist er ineens 1MW vermogen van het net. Dat zijn dik 12.000 van die paneeltje die ik half achter een wolk heb zitten. Dergelijk "kleine" hebben niets in te brengen op het stroomnet.

Die vraag is niet onmiddellijk, nooit geweest, bij een plotselinge grote vraag gaat niet direct de lampen uit, de spanning zakt ietsie, net als de omvormers die afschakelen bij een te hoge spanning. Je kan dit eenvoudig thuis meten door de spanning over de dag eens te meten.

Heb jij ooit meegemaakt dat de lampen knipperen als op maandagochtend alle grootverbruikers aangaan, zonder dat ze met de centrales te bellen? Die weten natuurlijk dat het elke maandag zo is, maar de exacte vraag is alleen bekend in een groot cijfer. Daarom beginnen de koffiemachines op kantoor ook pas om 8:30, eerst de fabrieken aan :mrgreen:.

In Duitsland branden de lampen ook nog, een land waar dit fenomeen al ruimschoots een probleem had moeten zijn.

Maar goed, als het zo is zou het bewezen kunnen worden met metingen, het net wordt immers kapot gemeten. Kom maar op, ik sta er voor open.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

Tim schreef:In Duitsland branden de lampen ook nog, een land waar dit fenomeen al ruimschoots een probleem had moeten zijn.

Maar goed, als het zo is zou het bewezen kunnen worden met metingen, het net wordt immers kapot gemeten. Kom maar op, ik sta er voor open.

Tim
Tim,

Ik ben te weinig onderlegd in elektriciteit om je op dat vlak partij te geven.

Maar wat ik wel weet is dat in Duitsland het probleem intussen van een heel andere aard is dan België: bij ons hebben we een fluctuerend zonne-energie-aanbod, maar de vraag naar elektriciteit is elk moment groter dan het 'groene' aanbod.
Het probleem van België is louter een 'rendementsprobleem'.

In Duitsland daarentegen is er op sommige plaatsen al zo'n groot aanbod zonne- en windenergie dat soms het aanbod de vraag overstijgt. Dat geeft natuurlijk nog heel andere problemen.
Hier een artikel daarvan: http://www.instituteforenergyresearch.o ... ric-grids/

G
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: energiesysteem

Bericht door Picard »

Mijn systeem suddert niet,
Het is hard werken (mbt het hout)
Ook soms als je er geen zin in hebt.

Anderen gireren liever naar #Rutte.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: energiesysteem

Bericht door Mees* »

Ach, wij produceren overdags prive behoorlijk met de PV en verbruiken dan weinig.
Ons bedrijf werkt tussen 07.00 en 17.00 (net als vrijwel alle andere bedrijven hier in het industriegebied) en verbruikt 121.000 kW per jaar. Dan ontstaat er vast een redelijk stabiele situatie voor het net als mijn PV daar wat aan bij kan dragen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: energiesysteem

Bericht door benthuis »

Kweethetniet schreef:Vervolgens een oude diepvrieskist ombouwen tot koelkast, en we hebben al een oude droogijs container op de kop weten te tikken die we gaan inzetten als of diepvries, of bewaarruimte voor groenten. Mogelijk zelfs deels ingegraven ...
KHN
Zou je jou ideeën over de diepvries/groentekast willen delen in het topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=3478
Ik ben hier ook mee bezig en denk dat meer mensen interesse hebben in zo;n oplossing!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: energiesysteem

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik heb inderdaad ook eens een diepvries omgebouwd tot koelkast.
Voor resultaten zie: http://www.olino.org/articles/2009/01/2 ... r-koelkast
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie