Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Ik voer de warmte die "over" is gewoon af naar mijn buffer in de schuur, of bij kouder weer naar de (vloer)verwarming. Je zou ook een radiator kunnen plaatsen om "af te fakkelen". Ik kom nooit boven de 95 graden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

op zich is oververhitting ook bij heatpipes niet zo'n groot probleem. De vloeistof in de collector komt boven het kookpunt en drukt zichzelf uit de collector. Als deze stoom weer condenseert omdat de temperatuur afneemt, loopt de vloeistof weer terug in de collector. Wel degenereert je antivries wat sneller bij deze temperaturen.

Ik snap die antivriesfunctie niet helemaal.
Als het nou een week lekker vriest, dan gaat die functie aan en wordt je buffer langzaam afgekoeld. Zou dan zelfs je buffer kunnen bevriezen? Je moet je buffer dan opwarmen met het tapwater wat er doorheen loopt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Als het hard vriest zijn de dagen meestal ook helder. Dat betekent dat er overdag lekker wordt opgewarmd en de buffer onderin zeker 30 (tot 60) graden zal zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan zal het water in de boiler kouder worden. Dat is ook de reden dat ik er wel antivries in heb zitten, maar niet de volle hoofdprijs....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Jan. »

Is dit in dit topic benoemde systeem ook geschikt voor recreatiewoningen?


We zitten te dubben tussen deze:
http://www.google.nl/imgres?um=1&sa=N&r ... x=59&ty=67


of niets op het dak... :?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door frans »

In het land van herkomst van de heatpipes zie je eigenlijk alleen
Heatpipes die aan de onderkant van het boilervat zijn gestoken.
Maar het is natuurlijk wel een goede manier, er is geen pomp nodig.
Daar lijkt het plaatje van jou ook wel wat op.

Men heeft daar af en toe een ander idee van schoonheid....
Als het maar werkt.
afwerking.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

Thermosyphonwerking. Als je het lelijk vindt is een geyserpomp iets. Ziet er leuk uit.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door benthuis »

Ik ben ook aan het zoeken naar zo'n simpele Thermosyphon boiler. Kosten in Dld ongeveer 500 euro. (150liter)
Een 250 versie maak je zelf ook voor dat geld met een boiler vat en plaat/pipes (gebruikt natuurlijk goedkoper)
Je kan dan het vat binnen plaatsen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Ruuben »

ceesuitzeist schreef:Hallo beste lezers enz.

In mijn 60 heatpipe systeem zit alleen water, ik heb de afgelopen winters geen problemen gehad met bevriezen,er zit in de regeling een antibevries regeling ingebouwd.
Ik heb in het verleden wel problemen gehad met RVS flex leidingen, hierbij gingen de koppelingen lekken.Nu is er speciale kraalgereedschap om een goede koppeling te maken.Voor de lekkage had ik het systeem gevuld met speciale vloeistof die lekker duur was.
Hiervan was een gedeelte verdwenen na de lekkage,ik heb een half vat op kunnen vangen en is gratis beschikbaar voor de liefhebber.
Na de lekkage van de koppelingen heb ik de Flex leidingen laten vervangen door vaste aansluitleidingen,met ook betere isolatie , omdat de oude verbranden.Maar de nwe. isolatie was helaas ook niet bestand tegen de hogere temperaturen en de vaste leidingen waren voorzien van diverse koppelingen,die natuurlijk ook gingen lekken.
Mijn installatiebedrijf gaat nu de vaste leidingen weer vervangen door rvs flex met betere isolatie,ik ben benieuwd.
Nu kan ik gemakkelijk de installatie bijvullen met gewoon water ,net als het bijvullen van een CV. want volgens mij gooit die af en toe wat water eruit via de aut.ontluchter en misscien uit het overdrukventiel.
Ben benieuwd wie ook problemen heeft met de isolatie van de leidingen naar de collector op dak.
Heb wel nog een hardschuim isolatie monster liggen die tegen temp. van 200 graden kan,maar dat spul is niet makkelijk in bochten te verwerken.
groeten,
Ceesuitzeist,
Ben benieuwd wat voor isolatie(merk) je nu hebt en of de lekkages weg zijn.
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door ceesuitzeist »

Ben benieuwd wat voor isolatie(merk) je nu hebt en of de lekkages weg zijn.

Pas volgende week komen ze de leidingen vervangen,als ik meer weet laat ik het horen.

gr.
Ceesuitzeist
emieldek
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2014, 10:05

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door emieldek »

De temperatuur in de boiler wordt wel degelijk veel warmer dan 60 graden. De mengkraan brengt het terug naar 60 graden. Bij mij kneep de mengkraan de watertemperatuur teveel af. Tot niet hoger dan 52 graden. Ik heb toen de zilveren duco mengkraan vervangen door een andere duco mengkraan (koper). Het rendement vloog omhoog van ca 550 per jaar naar 750 kWh. Wellicht hebben meer solior zonneboiler hier last van.
Plaats reactie