March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door Jan. »

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door Jan. »

Vooruit nog ééntje dan.


Let op in Duitsland weten de boeren er al jaren vanaf, Of eigenlijk ook weer niet.
Je weet hoe dat gaat je werkt hard, je hebt je eigen zorgen en voor je het doorhebt ben je dubbel genaait.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 1780,d.ZWU
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door kockie »

Nog een item in de strijd tegen GMO gewassen (idee voor greenpeace?)
Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door David86 »

Supersports400 schreef:
David86 schreef:Ik ook, maar ben nog blijer dat ik het tuinieren op tijd onder de knie heb... Ik regel het zelf wel.
En hoe gaan je op termijn de gemanipuleerde zaden buiten je tuintje houden ? Hoe ga je de wet buiten je tuintje houden ?

Het is een mooi streven, maar slechts een tijdelijke oplossing.

Supersports, bestuiving kun je managen in je tuintje, op dezelfde manier als dat zaad veredelaars dat doen. Een hobbyist kan op die manier oude rassen in leven houden en/of verbeteren.

Als je de vrouwelijke bloem(en) van een plant die je wil voortplanten beschermt tegen "wilde bestuiving" door er b.v. een leeg theezakje omheen te doen kun je haar middels een penseel bestuiven met het stuifmeel van een andere (onbesmette) plant uit dezelfde familie. De zaden die je uit deze bloem wint gebruik je voor volgend jaar. De onbeschermde bloemen geven ook vruchten die je gewoon kunt eten, het zaad ervan moet je alleen niet gebruiken.

De patentwetten en zaadveredelaarswetten zijn tot op heden alleen van toepassing op "professionelen". Zolang dat zo blijft kun je je als individu afschermen tegen Frankenstein planten.

Nu is het wel zo dat onderdelen of halffabrikaten van die GMO rotzooi overal in zit wat je in de supermarkt koopt. Neem gemodificeerd maiszetmeel. De meeste mais is inmiddels GMO, een klant weet niet of de maiszetmeel die in (bijna alle) supermarkt producten voorkomt authentiek of GMO is.

Daarnaast is met zelfbescherming het enorme risico voor flora en fauna op aarde niet veranderd. Dat laatste baart me het meeste zorgen, als de graanfamilie gecontamineerd raakt door een "wild steriel gen" zijn de rapen gaar. Dat gaat zeker miljoenen mensen levens kosten. De graan familie, waar rijst, tarwe en mais de prominenten in zijn, zijn hoofdleverancier van koolhydraten voor alle mensen op deze aardkloot. Als deze familie wegvalt word het een opgave van wereldformaat om de wereldbevolking van voldoende koolhydraten om te overleven te voorzien.

Ik heb er vannacht nog over liggen denken, de hefboom ligt wederom achter de schuifdeuren van de supermarkt. Laat hen weten dat wij die rommel niet willen en niet kopen, dan zullen zij het niet inkopen en kunnen de boeren het niet verkopen. De boeren worden dan op een zeer onplezierige manier losgerukt uit de houtgreep waar Monsanto ze in heeft. Als de boeren los komen van Monsanto dan is het met Monsanto ook gebeurt. Geen geld is immers geen macht. Alles begint dus met het labelen van met GMO's gecontamineerde voeding, pas dan kan de consument zijn voorkeur laten merken. Tot op heden word die rommel "stiekem" overal in verwerkt..

De oplossing die ik hanteer beïnvloed de wereld niets. Mijn klandizie missen de grote heren niet. Het is de enige adequate oplossing die ik kon verzinnen om de gezondheid van mijn gezin te beschermen maar een oplossing voor de wereld is het zeker niet. GMO's zijn niet de enige ondermijning van de gezondheid van het volk. Pesticiden, herbiciden, conserveringsmiddelen, antibiotica, hormonen en incomplete voeding tellen wellicht nog zwaarder. Als gezinshoofd zou je je verplicht kunnen voelen om echt voedsel op tafel te zetten (aan de vrouw aan te bieden), gezond voedsel is voorwaarde 1 voor een gezonde ontwikkeling van de mens..

Ik geloof dat je als mens ten eerste verantwoordelijk ben voor je directe omgeving, als dat op orde is kun je opschalen naar groter.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door supersports400 »

Beste David,

Zoals ik eerder stelde ben ik het in alle door jouw genoemde met je eens en je hoeft het ene niet te laten om het andere te doen :wink:
Het enige wat ik stel is dat, en dat zeg je in feite ook, dat zelfteelt uiteindelijk niet de oplossing is van de problematiek.

Het verdere betoog van jouw ligt in de lijn dat de consument ten alle tijde de keuze moet kunnen maken tussen GMO en niet GMO voedsel.
Daarom moet het altijd op de verpakking staan, zodat mensen een bewuste keuze kunnen maken. De marktwerking, zoals je zegt moet er uiteindelijk voor zorgen dat bedrijven zoals Monsanto vleugellam worden gemaakt.

Jensen
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door supersports400 »

Kan ik trouwens, gezien de hoeveelheid reacties op dit draadje, stellen dat ecologie niet zoveel van doen heeft met de manier waarop wordt omgegaan met de methodiek van voedselproductie ?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door Krelis »

kockie schreef:Nog een item in de strijd tegen GMO gewassen (idee voor greenpeace?)
Afbeelding
Lijkt de grasmaaier van Syngenta in Kleve wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door kockie »

supersports400 schreef:Kan ik trouwens, gezien de hoeveelheid reacties op dit draadje, stellen dat ecologie niet zoveel van doen heeft met de manier waarop wordt omgegaan met de methodiek van voedselproductie ?
Met jouw achtergrond als technisch natuurkundige lijkt me dat je zelf weet dat deze opmerking wel heel erg kort door de bocht is.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door supersports400 »

Ja, dat weet ik :lol:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door Krelis »

David86 schreef: De boeren worden dan op een zeer onplezierige manier losgerukt uit de houtgreep waar Monsanto ze in heeft. Als de boeren los komen van Monsanto dan is het met Monsanto ook gebeurt. Geen geld is immers geen macht.....
Moet je ook je bankrekening opzeggen. Boeren zijn van de financiers -ook al willen ze zelf beweren "vrije ondernemer" te zijn. Cfr. einde melkquotum: "ben klaar voor de toekomst en ga van 250 naar 300 koeien" en "China schreeuwt om nutrilon" . Ook Campina is een rotte bende hé! En wat heeft de Greenery ons gebracht? Etc.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door David86 »

Boeren zijn financiers ?

We spreken over tegenwoordige tijd ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Boeren zijn financiers ?
Boeren zijn van de financiers, zoals de meeste huizenbezitters van de bank zijn...

We dwalen weer af, maar off topic zou ik graag mijn bankrekeningen opzeggen en aan de belastingdienst vragen hoe ze de centjes willen hebben. Enige tijd geleden was je verplicht Windows te draaien om je aangifte te doen, nou je wilt niet weten welke voorwaarden er aan je Windows licentie zit. Daar zou geen politicus zich achter mogen scharen... :roll:

Back to topic: het labelen van GMO is een goede stap, maar je weet hoe de lobby er voor zal zorgen dat er toch niet de informatie op de etiketten komt te staan die je graag wilt hebben, vanwege de financiele belangen... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door David86 »

van de... ja ik ga mijn bril even zoeken :)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door kockie »

Er is toch geruild; ik ben erbij! Waar spreken we af?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: March Against Monsanto - 25 mei, Wageningen

Bericht door supersports400 »

Gezellig, In Wageningen ?, info op het internet, start om 2 uur.
Kan ook in A'dam, of in Duitsland net over de grens.

Om elkaar te vinden pb ik je mijn mobiele nummer wel even, dat zal ik ook bij David doen.

Jensen
Plaats reactie