koudeval - brrrr

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ernavdelsen
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2013, 00:05

koudeval - brrrr

Bericht door ernavdelsen »

Oude boerderij gerestaureerd. Verwarming dmv modulerende nefit cv en LTV afgiftesysteem als hoofdverwarming...vloer en wandverwarming. NU een maand in de boerderij en kan het met gemak 22 graden stoken...maar zit met een dekentje op de bank vanwege een enorme koudeval vanuit de achtergevel.
In achtergevel zit een uitbouwtje in serrevorm...3 x 4...glas...en serredak loopt stukje door in het pannendak van de boerderij waaronder een vide. Vloerverwarming is dubbeldicht gelegd in serre, ook zit er een jaga putconvector die echter niet veel meer doet dan tikken en suizen....als ik mijn hand erboven houd bij warmtevraag voel ik geen warme lucht....
Ventilatie is mechanisch...zowel aan als afvoer...met wtw...roosters zitten niet boven mijn bank waar ik de koudval voel...komt echt vanuit de achtergevel...ook daar waar geen glas zit...ca 20 cm van de muur valt ie....gevels zijn normaal geisoleerd...tochtspleetjes zijn inmiddels allemaal dichtgezet...overal hr++ glas in.
Ben een vrouw...en kouwelijk..dus vanaf het begin geroepen dat ik er vooral warm en herrieloos bij wil zitten...alles aangelegd door dezelfde installateur...niks wegbezuinigd.....uitgegaan van zijn kennis...
1. is mijn installateur verantwoordelijk en aanspreekbaar op het oplossen van dit probleem?
Zijn er nog echte oplossingen in deze fase?
Hoe kan ik aantonen dat zijn systeem faalt in zijn funktie? Zijn er bedrijven die koudeval kunnen meten of zoiets?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: koudeval - brrrr

Bericht door Pieke »

Goedemorgen Mevrouw van de Elsen, of mag ik van Delsen zeggen?

Als je spreekt over koude val lijkt me de installateur niet de hoofdschuldige.Je cv doet het goed,alleen de convectorput laat te wensen over? Is je systeem voldoende op druk, wellicht dient ie ontlucht te worden.En je vide, komt daar niet veel koude vandaan?

Dit is wat me als leek even invalt, maar er zijn er hier vast wel die er beter hun licht over kunnen laten schijnen. Heb je misschien een plattegrond om een en ander te verduidelijken?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ritsaert snijder »

mooguh,
Een normale convector in een put werkt bij goed heet water; in een LTV systeem zal hij inderdaad niet veel doen (of is het een speciale LTV versie?). Heeft de installateur de opzet geadviseerd, dan zou ik hem dat wel aanrekenen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: koudeval - brrrr

Bericht door Pigion »

U moet eerst eens bij u zelf te rade gaan. Hoe warm was het in het vorige huis? Hoe dicht zat u op de verwarming?
In zo. grote ruimte wordt warmte en koude heel anders beleefd. U mist waarschijnlijk de stalingswarmte. Vloerverwarming geeft nauwelijks stralingswarmte en convectorputten helemaal niet.
Bij een buitenmuur voelt al heel snel de "koude-straling". In welke muren zit die wandverwarming?
Hoe is het stookregime? Als u veel nachtverlaging toepast, nemen de buitenmuren nooit de temperatuur van de kamer aan en blijven zij koude afstralen.
U zou u zelf een groot pelzier doen met b.v. een accumulerende kachel. Deze straalt langdurig zachte warmte.
Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
Helemaal mee eens maar met een massakachel is dit probleem toch niet direct op te lossen?

Een convectorput in een LTV systeem is in principe nutteloos (tenzij het een specifiek LTV radiator is).

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: koudeval - brrrr

Bericht door Wouter Gillis »

Hey Pigion,

vloeverwarming geeft net veel stralingswarmte en amper convectie.

@ topicstarter,

De oorzaak van de koudeval is slechte isolatie. Er zijn is maar één mogelijkheid om de oorzaak aan te pakken en dat is beter isoleren: Is de serre af te sluiten van het woongedeelte? Wat is de oriëntatie van de serre? Wat voor raamwerk zit erin (hout, alu, pvc) Wat voor isolatie zit er in de muur?

Een andere oplossing is eerder een lapmiddel maar kan de enige optie worden als bijkomende isolatiewerken niet mogelijk blijken: het verwarmingssysteem zodanig afstellen dat de koudeval verminderd wordt. En dat is waar de installateur u normaal gesproken moet bijstaan. Dat de convectoren koud zijn klopt alvast niet. Klassiek worden die in de vloer ingebouwd onder glaspartijen omdat deze doorgaans koudebruggen zijn (ook al is het HR+ glas) en worden die bij sterkere warmteverliezen gevoed met water op hogere temperatuur. Wordt de vloer ook warm? Op welke temperatuur staat het vloerverwarmings- en convectorwater afgesteld? Welk type convectoren zijn het, cfr ritsaert ?

Groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het is een serre. Ook al gebruik je HR++ of driedubbel glas..dan is er nog vaak sprake van een koudeval. Tenzij je verwarmend glas gebruikt (heel duur). Die koudeval zul je met een LTV en de bijbehorende lage watertemperatuur niet zo maar kunnen voorkomen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: koudeval - brrrr

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ritsaert,

juist daarom mijn vraag of de serre is af te sluiten van het woongedeelte. Mijn visie is dat je een serre niet hoort te verwarmen of te koelen. Als het er lekker is ga je erin zitten of zet je de deur open zodat de serre de rest van het huis kan warmen. De rest van het jaar blijf je eruit weg. Ik wil dan ook niet aanmoedigen om ander glas in de serre te zetten maar enkel om ze afsluitbaar te maken.
Groet
Wouter
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ThomasD »

Heb je een foto of een plannetje van de ruimte? Nogal moeilijk om met de beperkte informatie een antwoord te geven, maar ik vermoed dat de isolatiegraad/glas wel eens het probleem zou kunnen zijn. Zeker bij zo'n grote glasoppervlakte is HR++ glas niet zo super, om minder koudestraling te hebben zou je daar al naar drievoudig glas moeten gaan. Anderzijds valt het probleem misschien wel deels te verhelpen door de cv in te regelen dat die ruimte meer warmte krijgt, maar zoals anderen al opmerkten kan die convectorput maar weinig warmte geven op lage temperatuur.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
oke! helemaal mee eens..

@ Thomas,
Om nu je LTV temperatuursysteem te offeren voor een koudeval uit de serre... Maar ik vermoed dat driedubbel glas ook niet voldoende isoleert, de stap na HR++ is niet zo heel groot.

Maar het wordt dus een keus (heb ik ze allemaal?);
* koudeval accepteren
* LTV opofferen
* cv met twee temperaturen (gaat niet zomaar even)
* of een deur plaatsen

Ritsaert
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: koudeval - brrrr

Bericht door JantjeV8 »

Tocht, kierdichtingen
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ritsaert snijder »

zware gordijnen...
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: koudeval - brrrr

Bericht door Pieke »

JantjeV8 schreef:Tocht, kierdichtingen
ritsaert snijder schreef:zware gordijnen...
Check,check, allemaal hier toegepast tesamen met borstels onder de deuren, zelfs een propje watten in een groot sleutelgat .Voordelig,eenvoudig toe te passen en direct resultaat.Da's mijn ervaring.

( tochtstrips halen bij Big Bazar , 1/5 van de prijs bij de bouwmarkt

@TS, bent u er nog?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ernavdelsen
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2013, 00:05

Re: koudeval - brrrr

Bericht door ernavdelsen »

heren, dank voor jullie adviezen....
Even een update.

In de convectorput zit over de volle breedte van de serre een jaga die speciaal voor low h2o is
Ik deed destijds geen nachtverlaging...en de vloer voelt goed warm aan...de thermostaat geeft ook een kamertemperatuur van 22 graden aan...en toch die kouval op mijn nek....het waailt bijna.

Inmiddels een zomer verder...het vocht zal nu wel uit de bouw zijn...er hangen overal al gordijnen en onder de vide staat inmiddels ook een prachtige finoven waarvan ik hoopte dat ie ook zou bijdragen aan het oplossen van de kouval....onlangs de vloerverwarming weer aangezet...nog steeds kouval. Zelfs als ik mijn stoel lekker in de buurt van de finoven zet voel ik de "tocht"...

De serre afsluiten door een tussenwand/schuifdeuren is een optie maar gezien prijs en "mooi" wel een pijnlijke...en ik vraag me af of het daarmee dan echt eens trefzeker opgelost is....de vide (het dakvlak van glas) valt dan nog steeds in de woonkamer...

Mijn installateur denkt dat de pompcapaciteit te klein is en gaat er een pomp bijzetten. Ik ben een leek maar denk dat dat niet gaat helpen...die vloerverwarming doet het nl perfect....kan mezelf dikke voeten stoken maar heb een kouwe nek.

Kan je kouval met iets meten? Ik zoek naar een goed onderzoek...waarbij de oorzaak en stromingen in beeld gebracht worden en dan gericht met zekerheid een oplossing bedacht wordt die ook zeker gaat werken.....heb er nu een trial en error gevoel bij....

Denk zelf nog het meeste baat te hebben (en betaalbaar) bij een soort van dikke duettes (dubbelwandige honingraat raambekleding van stof) die strak op het kozijn van het glasdak geplaatst worden....en tussen serre en woonkamer dikke warme gordijnen die boven en onder goed aansluiten....
Of het los gaan regelen van de convector (los van de thermostaat van vloerverwarming)...zodat die continue warme lucht blijft blazen die langs het verticale glasvlak , onder het serredak door en dan de vide in duikt en de koude lucht aldaar verwarmd.

Graag jullie mening. Vooralsnog laat ik het eerst maar eens over aan de installateur....als dat niet werkt kom ik met tekeningen van mijn situatie.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: koudeval - brrrr

Bericht door JantjeV8 »

Kun je met een rookaparaat (zo'n ding uit een disco) niet de luchtstroom zichtbaar maken?

Het is nieuwbouw zoals u aangaf, nieuw tegen bestaand?
Zijn de stopcontacten dicht? (Met dezelfde moeite zitten de inbouwdozen in een open spouw..)
Draait er een (balans)ventilatie permanent mee?
Is de serre op basis van een goed kozijnsysteem of op basis van een kassen-systeem gebouwd?
In geval van aluminium serre-ramen: Zijn de verstekhoeken goed dicht?

Komt er nu ondertussen wel warme lucht uit die convectorput?
Plaats reactie