opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Ik zal maar aftrappen met de opzet van 2013

Dit schuurtje hebben we vandaag opgehaald, het word een "voedsel werkplaatsje". Voornamelijk om te wecken en vlees te verwerken. Een fornuis met rocket aandrijving zal voor de benodigde kookwarmte gaan zorgen, aangevuld met een gasplaat op lpg. Hij word boven een waterput (ja je raad het al, voor water om te spoelen) geplaatst naast het konijnenhok. Samen met de bestaande gereedschap schuur en kassen moeten we zo genoeg binnenruimte hebben om comfortabel voedsel te kweken en te verwerken ter plaatse.
PIC_0453.JPG
Een verblijf dat waarschijnlijk gebruikt gaat worden voor Kaapse eenden, er moet nog een vijver of badje geplaatst worden.
PIC_0452.JPG
Het slachtkuiken verblijf met ren en ruime uitloop bied plaats aan zeker 50 kuikens
PIC_0468.JPG
De kassen met links het konijnenhok en de voormalige "aspergebult" deze staat nu vol met kruiden, dat leek ons een betere besteding
PIC_0460.JPG
Verblijf van de Hollandse Blauwe kippen ook met ren en uitloop
PIC_0471.JPG
Verblijf van de Poule de Bresse kippen wederom met ren en uitloop
PIC_0469.JPG
Regenwater vaten en composthoop, met 2000 liter regenwater opslag capaciteit grijpen we eigenlijk nooit mis
PIC_0457.JPG
De Boomgaard met overwegend hand en stoofperen. In de dierenverblijven zijn jonge bomen geplaatst die we uit laten groeien naar hoogstam, voornamelijk prunus en appels
PIC_0466.JPG
Een groentebed waar de "vroeg gezaaide soorten" langzaam op beginnen te komen
PIC_0473.JPG
Dit jaar besteden we 200m2 aan groenten, 200m2 aan aardappels en 250m2 aan graan. Op het moment is er ook zo'n 500m2 in gebruik als dierenverblijf.
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door benthuis »

Nou, dan hier mijn inimini moesjes tuintje...
Onder het motto, wie het kleine niet eert!
Ik wil proberen zeer intensief te kweken in de meterbakken.
Moet mogelijk zijn om voor een constante stroom vers voedsel te zorgen.
Als het bevalt komen er volgens jaar nog 3,5 meter bij.
Kips zijn nieuw, hebben vroeger wel kippen gehouden voor de eieren, maar als deze goede moeders zijn, wil ik volgend jaar een flink berg bevruchte eieren eronder leggen en wat vlees oogsten.

3,5m2 bakken met vermiculiet/compost/tuf mengsel:
P1040238.JPG
1 aardbeiboom met 12 planten en geimproviseerd watergeefsysteempje(met dank aan Gerard voor de aardbeiplanten):
P1040241.JPG
P1040228.JPG
1 kippenvila voor 4 kiepjes, (die volgens Marktplaats WEL door de poort kon, nameten is zeker weten):
P1040160.JPG
Ennnn, pret voor oude en jong...
P1040232.JPG
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door gerard »

Tim schreef:Wie heeft er nog poters (frieslanders)?Tim
@Tim,
Ik heb geen frieslanders en ook geen echte poters. Maar wat ik evt. wel voor je heb:
De laatste exemplaren van mijn voorraadje lievelingsaardappels zijn door het warmere weer plots flink gaan uitlopen. Voor consumptie helaas niet meer geschikt. Ze kunnen op de composthoop, maar je mag ze hebben als je er wat mee kunt/wilt. Het zijn Pink Fir Apple en nog een paar Rattes d'Ardeche.
Buiten de heerlijke smaak hebben ze het voordeel dat ze niet te schillen zijn :D, dus in de schil koken en pellen op je bord. En dat pellen gaat gelukkig weer bijzonder makkelijk bij deze rassen.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door benthuis »

Die Rattes zijn geweldig! Wij krijgen elk jaar een doosje opgestuurd uit de Ardeche van mn tante. Keurig naast elkaar verpakt alsof het porselein was. Elk jaar weer loopt me het water in de mind als ik het doosje open maak. De geur van rozemarijn, knoflook en goeie olijfolie bedenk ik er zonder moeite bij...

Gerard, nog bedankt voor je aardbeien, heb hier boven een plaatje gepost van de toren. Ze zijn allemaal goed aangeslagen.
Zullen helaas wel geen uitlopers geven....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door gerard »

benthuis schreef:loopt me het water in de mind
:shock: Water in je harses lijkt me niet gezond
benthuis schreef:Zullen helaas wel geen uitlopers geven....
Nou, ik denk van wel (het zijn Elsanta's) alleen is dat verticale van je dan moeilijk om ze af te leggen.
Ik heb nu Lambada, Elsanta, Mara des Bois, Korona en........jawel mmmmmm Malling Pearl staan. Ik ga proberen daar ook weer afleggers van te krijgen. I'll let you know.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Gerard,

Het spul staat erin, ik ga niet zeggen wat, anders komt Napoleon achter me aan. De spulletje van DJ zijn nu aan de beurt, ik ben laat...

Bedankt beiden, foto's komen wel een keer.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Ze doen het, maar wat is het hier droog.....

Zit te peinzen over irrigatie. Alles komt op, maar daarmee is het ook gezegd. De tuin ligt hoog en de grond is net stof. De vorige eigenaar had vooral bloemen en onkruid......

Tim
Earappel.JPG
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Gerard,

Alles is naar de kl#ten in 2 nachten. Volledig bedekt met een of andere rups, typisch alleen op de 2 soorten die ik van jou had. M'n eigen staan er nog goed bij. Ik had wel gezien dat het loof was gaan liggen, maar dacht dat het wellicht bij de soort hoorde.

Tim $%^&*(
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Alles wat in de bedekking staat, doet het hier prima, zelfs zonder sproeien. De rest loopt toch wat achter en krijgt water. Het loof van de Frieslanders gaat hier en daar liggen. Nu dagelijks nalopen op Phytophtora. Mogelijk besmet blad verwijderen of de piepers rooien, want zelfs voor de frieten zijn ze meer dan groot genoeg.

Wortels en uien blijft moeilijk. Misschien toch maar eens een bodemanalyse laten uitvoeren.

Over een "opbouw" is momenteel weinig sprake. We telen in de oude moestuin (aanstaande boomgaard/kippenren) en de half gecultiveerde ex-siertuin. Veel te veel oppervlak, dus we laten het onkruid maar zijn gang gaan en plukken eruit wat we nodig hebben. Zoals ik elders al meldde, wemelt het van de concurrenten (konijnen, duiven, merels, gaaien), maar ze hebben kennelijk moeite om het lekkers te vinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Sjeisse,

Het lag niet aan de eardappel, Colohohohoradooooooo.

De helft moeten slopen en de rest geplukt.

Tim
Bijlagen
Kulorado.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Een Coloradokever heeft toch zwarte strepen over zijn schild?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

John,

De kever wel, maar de larven zien er zo uit. 300 tot 700 eitjes per leg, dat op 20 plantjes.....

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Heren,

Het Colorado Kever vervolg:
Colorado.JPG
Colorado.JPG (26.22 KiB) 3408 keer bekeken
De afgelopen 2 weken niet veel activiteit op de earappels, echter na de onweersbuien van de afgelopen dagen is het weer raak.

De oogst in het potje is van 1 dag.
Colorado 2.jpg
Ik heb geen larven meer en vind ook geen eitjes. Ik denk dat ze aan komen vliegen, omdat ze allang uit de grond zijn.

Mijn buurman heeft niets, ik denk dat ie gespoten heeft. De rest van de volkstuin is 50% aangetast, ik zie overal larven en kevers. Volgend jaar maar bij huis in bakken, op de tuin meer Pastinaak en Aardpeer. Die doen het overigens prima.

Tim
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door gerard »

Jammer en balen Tim,
"t is nog wel de op één na lekkerste earpel in mijn ogen. Gisteren nog gegeten, meegenomen uit Luxemburg, was echt smullen geblazen....
Ik heb overigens een ongelofelijk slecht aardbeienjaar, bijna alle planten aangetast door meeldauw, enkele anderen in het begin van het seizoen al direct door phytoftora cactorum het loodje gelegd.
Volgend jaar maar met nieuw plantgoed aan de gang.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Gerard,

Het zijn alleen de d'Ardeches die ik weg heb moeten doen agv de Colorado Kever haard. Achteraf misschien toch beter geweest ze te plukken, maar toen wist ik nog niet dan bijna niemand op de tuin er wat aan doet. Ik dacht de rest te beschermen.

De Pink's staan nog grotendeels en mijn eigen (Texla A) staan er nog goed bij. De planten zijn wel 2x zo groot als de Pink's, maar dat zal het ras wel grotendeels zijn.

Onze aardbeien hebben het redelijk gedaan, maar ik heb nog niet zoveel en het was het eerste jaar voor deze plantjes.

Ik wil wel wat uitlopers voor je op de pot zetten? Hoeveel wil je?

Tim
Plaats reactie