Bekkasinen kachels?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

Bekkasinen kachels?

Bericht door mattipard »

Hallo,

Ik vind niet veel ervaringsinformatie over bekkasinen kachels, maar ze lijken mij wel een leuk concept, niet dat ik echt begrijp welk stook concept er achter zit...
De vulling bovenaan doet mij een beetje denken aan een rocket stove...

iemand ervaring mee?

groetjes,

Matthias
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

Re: bekkasinen

Bericht door mattipard »

nog ff van de gelegenheid gebruik maken om te melden dat dit toch wel 1 van de geweldigste forums is, met "special thanks to" bepaalde stookfreaks
keep it up!

M
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bekkasinen

Bericht door ritsaert snijder »

Morgen,
ik heb dat ding een paar jaar gestookt;
* De makers claimen een rendement van 80% (hoe en wat is gemeten)
* je kan er een lading in doen
* het is een echte convectie kachel (stofschroei, convectie)
* wel mooi gemaakt en een leuke vorm

het is een klassieke stookwijze, kan niet tippen aan een moderne kachel/ goede rockett, moderne finoven, rocket bell.
Je stookt voornamelijk je schoorsteen en de buitenlucht. Vreet veel hout. Geen massa. Maar voor een gietijzeren kachel vind ik het geen slecht ding.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bekkasinen

Bericht door Albert van WdJ »

Je hebt er toch ook twee versies van?
Eén met plaatstalen omhulsel en een type zonder.

Weet van een kennis dat hij hem heeft weggedaan omdat de kachel zo efficiënt was dat het bruine condenswater constant uit de pijp kwam lopen.
(of misschien omdat hij in het geheel niet stoken kan :mrgreen: )

Het idee van deze kachel spreekt me wel aan. Hij brandt van bovenaf het hout weg. Ook zou as weghalen zeer beperkt nodig zijn.
En je kan er van alle soorten vaste brandstof in stoken, tot snippers toe.
Nadeel is dat je absoluut geen vuur ziet.

Maar ik heb er zelf nooit één in werking gezien .
Een verkoper moet je toch best wel een plaats kunnen aanwijzen waar je 'live' dat ding kunt meemaken.
En de eigenaar kunt bevragen. Zou ik bij dit soort kachels zeker doen.

Opmerkelijk is trouwens wel dat je eigenlijk zelden of nooit een tweedehandse ziet staan op internet.
Heb er in het verleden wel naar gezocht, maar niet gevonden.
Ook nu geen 2ehands aanbod op de belangrijkste 2ehands-sites (via [url]http://www.veilingkijker.nl)[/url]


Albert
Change, before you have to.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: bekkasinen

Bericht door gdelea »

volgens mij claimen ze ook dat die kachel op een vulling 10 uur kan branden, ook heb je die kachel nog in 4 verschillende afmetingen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bekkasinen

Bericht door ritsaert snijder »

@Albert,
Je ziet ze inderdaad nooit 2e hands. Oskam verkoopt ze (http://www.oskam-vf.com/OSKAM-VF-Bekkas ... EVENS.html en levert ook prachtige leemstenen en maakt leempersmachines voor Afrika. Die heeft ze ook staan branden. Op fort Vechten, vaak leuke evenementen, staan er ook veel (mooie oude, maar niet voor de verkoop).

@Gdelea
Als je hem vult staat de kachel inderdaad 10 tot 12 uur te branden.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Bekkasinen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2013, 06:56

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door Bekkasinen »

Ik gebruik al vele jaren een Bekkasinen kachel. Ik vind het een geweldig ding. Wij houden met 7 kuub hout ons huis een winterseizoen lang warm (22 graden). Het hout: voornamelijk els. Je ziet wel geen vuur, maar het ding staan altijd zachtjes te piepen, te zuchten en te ruizen. Heerlijk. Ons huis: eengezinswoning, middenwoning met 5 kamers, geïsoleerd dak, dubbelglas, waarschijnlijk geen spouwisolatie. Boven stoken we niet bij. Dat is ook niet nodig. Als het beneden te warm wordt zetten we de gangdeur open.
het is een klassieke stookwijze, kan niet tippen aan een moderne kachel/ goede rockett, moderne finoven, rocket bell.
Je stookt voornamelijk je schoorsteen en de buitenlucht. Vreet veel hout. Geen massa. Maar voor een gietijzeren kachel vind ik het geen slecht ding.
Ik heb niet het gevoel dat ik voor de schoorsteen of de buitenlucht stook. De pijp is boven lauwwarm. 7 kuub vind ik niet veel voor een eengezinswoning. De kachel is overigens van plaatstaal, niet van gietijzer.

Je moet wel leren om hem goed te stoken. Zo'n magnetische temperatuurmeter 30 cm boven de rookuitgang op de kachelpijp geeft een goede indicatie. Knijp hem niet teveel, desnoods minder hout toevoegen. De wijzer in het midden houden en je hebt optimaal rendement. De kachel lust alles wat hout betreft, hoewel ik een voorkeur voor de lichtere houtsoorten meen te zien.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door ritsaert snijder »

Bekkasinen,
Ik herinner me wel dat de rookgassen goed heet door de schoorsteen gingen?
groet!

Ritsaert
Bekkasinen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2013, 06:56

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door Bekkasinen »

De temperatuur,eter geeft aan dat de rookgassen 30 cm boven de uitgang, dus onderop de pijp idealiter een temp van tussen de 100 en 200 graden C moet hebben. Dat is niet heel veel. die nieuwe katalysatoren (weet iemand of die werken) hebben aanzienlijk hogere temperaturen nodig. maar tuusen de 100 en 200 graden brandt de kachel het meest efficiënt. Ik heb natuurlijk geen onderzoek gedaan naar het rendement van de Bekkasinen, maar gezien ons jaarlijks verbruik aan hout, denk ik dat de kachel toch behoorlijk efficiënt is. Mijn buren gebruiken aanzienlijk meer met allerlei kachels. Overigens heb ik type 3, de op een na kleinste.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door holtere »

Volgens mij moet je ze hetzelfde inschatten als een Dovre of een Jotul. Onverwoestbare gietijzeren kacheltjes met eeuwigheidswaarde en veel karakter.
Van de Bekkasinen kun je verder zeggen dat de deksel aan de bovenkant er garant voor staat om regelmatig een fraaie rookpluim in de kamer te krijgen. Een bekende heeft er een prachtig plafond van met veel patin 8)
Ze leveren redelijk tot goed rendement vergeleken met een open haard of andere "hout"kachels.
Je kunt ze ook geweldig laten smeulen en ze blijven dan rustig een nacht of langer branden mèt een prachtig lage schoorsteentemperatuur. Aan de andere kant kun je ze ook opstoken tot een schoorsteentemp van 250 plus!
Al met al dus een concept dat behoorlijk vuil brandt en niet meer van deze tijd is :fff

Daarbij opgemerkt dat we zelf ook nog een (omgebouwd / verbeterde) Dovre stoken in de keuken :roll:

Grz,
Holtere
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door Albert van WdJ »

Iemand die voor 'weinig geld' een Bekassinen wil proberen, er worden er nu twee aangeboden voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs.
Zie marktplaats hier en hier.

Albert
Change, before you have to.
Bekkasinen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2013, 06:56

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door Bekkasinen »

Nog nooit een rookpluim gezien in de kamer, behalve een keer, toen de afzuigkap op 10 stond... De kachel is van smeedstaal. Ik vind 8 kuub voor een redelijk geïsoleerd huis tijdens een pittige winter niet veel,,dus wat betreft de efficiency zal het ook wel,snor zitten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door ritsaert snijder »

Bekkasinen,
Ik vind 8 kuub voor een redelijk geïsoleerd huis tijdens een pittige winter niet veel,,dus wat betreft de efficiency zal het ook wel,snor zitten.
Ik vind de bekkasinen echt een prachtige kachel! Maar rendement is hoogst waarschijnlijk matig en hij brand ook zeker niet echt schoon. Zeker niet bij een 10-urige "gesmoorde stook".

Mijn morso heeft dezelfde kenmerken.

De vraag is of je het wil onderkennen en vervolgens of je wat aan wil doen. Die vragen mag je natuurlijk helemaal zelf beantwoorden.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
mathilde
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2015, 11:13

Re: Bekkasinen kachels?

Bericht door mathilde »

Ik heb nu in mijn huis in Frankrijk sinds 3 jaar de Bekkasinen no 1, dat is de grootste. Er is een vochtprobleem in dat huis en de Bekkasinen stookt extra droog, omdat de enige luchttoevoer bovenop de kachel zit, dus hij trekt hete lucht aan. Dat is beter voor de volledige verbranding van het hout maar ook houdt hete lucht meer vocht vast. De eerste dagen dat ik de bekkasinen aan had, leek mijn huis een stoomboot: dikke witte pluim damp uit de schoorsteen, huis is snel droog. Ik verbruik aanmerkelijk minder hout dan de buren om me heen en het vuur is vaak mooi blauw als de kachel goed op gang en heet is. Gezellig ruisend geluid. Je ziet het vuur niet, maar door het inladen van boven, en het grote bodemoppervlak wel steeds een gevoel van lekker vuurtje stoken. Je hoeft maar eens per jaar de as eruit te halen. Dat is fantastisch en scheelt een boel stoftroep ! As uitstrooien over de groententuin in het voorjaar.
Bekkasinen is een convectorkachel vanwege de dubbele wand eromheen, waardoor je er direct naast kunt zitten, met je voeten warm eronder. Maar met hete uitstraling aan de bovenkant, je kunt erop koken en snel je handen warmen als je verkleumd thuiskomt. Hij staat in een boerderij met een 60 cm dikke eensteens muur. Als ik een paar weken weg ben geweest is het heel koud binnen. Maar binnen een half uur geeft de bekkasinen al een behaaglijk gevoel. Dat zal er alles mee te maken hebben dat ik de grootste maat no 1 heb: genoeg capaciteit.
Ernstig oppassen met het stoken van vochtig hout, want dat gaat echt fout. Er vormt zich dan waterdamp in de kachel en hij geeft nauwelijks warmte, dus je bent geneigd er meer hout bij te gooien. Het hout verandert langzaam in steenkool door de damp. Die steenkool verbrandt veel heter dan hout, terwijl er nog damp opgesloten zit....kaboem ! Veel roetvorming in de kachelpijp en soms ploft het deksel even op met een rookpluim. Dat moet je niet hebben want dat is eng. Je kunt dan het beste direct de luchttoevoer dichtdoen. Wachten tot het vuur uit is en de grote stukken houtskool eruit halen. Absoluut droog hout gebruiken dus en dan hij brandt als een lier. Nooit afknijpen om te laten smeulen, zou je koolmonoxyde van kunnen krijgen. Hij blijft vanzelf lang genoeg gloeien 's nachts in de dikke aslaag en 's ochtends even oprakelen, ik gooi er wat papier en droge twijgjes op en hij start weer op. Kamer altijd warm. Niet te vergelijken met normale houtkachel in stookgenot en trekpleister voor iedereen die binnen komt.
Vooral niet te klein kopen dus, niet te vol gooien en hout moet absoluut droog zijn. Heerlijke kachel: huis door en door warm en zuinig in verbruik. ( Ik stook eiken en beuken in 50 cm stammen: 8-10 per dag, ongeveer een kuub per maand voor kamer met keuken samen = 60 m2 oppervlak)
P.S. Als ik het goed heb begrepen: Kachel wordt gemaakt van plaatstaal als bijprodukt van de Deense machinefabriek Bekkasinen. Ontwerp was bedoeld voor stoken in vochtige eensteens huizen. Was initiatief van de Deense overheid in de jaren twintig, ter bevordering van de volksgezondheid, daarom zo zuinig en praktisch.
Plaats reactie