Zelfbouw warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Zelfbouw warmtepomp

Bericht door 12much »

Ik kreeg van een collega een artikel over een zelfbouw warmtepomp. Wellicht zijn hier ook gegadigden voor. De aanzet hierover stamt al uit 2012 en kun je hier vinden.

Ik kan zo gauw geen url vinden waar je de uitwerking ervan kunt vinden. Het is een PDF met duidelijke tekeningen en uitleg van zo'n 5 mb. Ik kan 'm dus niet als bijlage meesturen. Als je mij per PB een geldig emailadres stuurt, krijg je een link van me waar je de pdf mee kunt downloaden. (met dank aan Gerard die me kennis liet maken met WeTransfer:-)

Update: Zo kan het ook:-)

http://we.tl/DeeuyxrjDl
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelfbouw warmtepomp

Bericht door ritsaert snijder »

Ik kon laatst een oude warmtepomp krijgen uit een koelinstallatie, is wel verleidelijk om me eens te gaan verdiepen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw warmtepomp

Bericht door sathopper »

Het is een mooi principe maar er kleven volgens mij voor de doe het zelver nog wel een nadeel aan:

Koelmiddel is moeilijk aan te komen en heeft gevolgen voor het broeikas effect wanneer het ontsnapt.
er zijn alternatieven CO2 en HFO1234YF maar deze zijn (nog) geheel buiten bereik van de doe het zelver.
En ecologisch alternatief is R600/propaan maar dit is weer erg gevaarlijk (ontploffingsgevaar).

Of je kan een (split) Airco unit gebruiken die ook als verwarming kan werken maar ik weet niet wat dan het rendement daarvan is.

gr
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Zelfbouw warmtepomp

Bericht door 12much »

Het is een mooi principe maar er kleven volgens mij voor de doe het zelver nog wel een nadeel aan:
Ik probeer nog info boven water te halen, want toevallig was ik van de week bij een mede forumlid van het Volvo 7-900 forum om een kunststof onderdeel uit te tekenen voor de 3D printer en die vertelde mij dat die uitvinder zijn buurman is. Hij doet de truc met een koelkast en ik vermoed zelfs met een absorptie model waar propaangas als koelmiddel wordt gebruikt. Verder hangen er gewoon 150 meter tyleenslang in de sloot, een circulatiepomp en een tweetal 12 volt ventilatoren en een autoradiator in het systeem.

Dat klinkt als: "heel erg binnen het bereik van doe het zelvers", nl: geen moeilijke koelmiddelen die voor een particulier niet te verkrijgen zijn en als het om een gewone koelkast gaat, dan is er denk ik geen betere manier om een ecologisch verantwoorde combi te hebben lijkt mij. Zijn pompen en ventilatoren worden dmv van een paar zonnepanelen gevoed.

Temeer omdat hij samen met eoa TU naar haalbaarheid kijkt en er al verschillende initiatieven door gemeentes worden opgepikt, lijkt het mij een serieuze onderneming. Als geld maar niet de pretlichtjes in de ogen van de uitvinder gaat vervangen door dollartekens.....
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw warmtepomp

Bericht door sathopper »

Als het inderdaad met o.a. propaangas mogelijk is dan is het best interessant voor de hobby.
Blijft echter wel een brandbaar goedje.

Ik ga het in de gaten houden :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Sibelius
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2014, 23:50

Re: Zelfbouw warmtepomp

Bericht door Sibelius »

Zou de link van WeTransfer nog een keer ververst kunnen worden. Ben nl. ook erg benieuwd naar het principe.
Plaats reactie