Bakfietsen.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Bakfietsen.

Bericht door David86 »

De gezinsuitbreiding die wij recentelijk ondergaan hebben brengt wat logistieke problemen met zich mee voor moeders de vrouw. De auto gebruiken we liever niet, dus er moet iets verzonnen worden om het nieuw verworven nageslacht te transporteren.

Voorheen voldeed de "mamma fiets" die we gekocht hadden na de geboorte van mijn oudste prima voor de dagelijkse verplaatsingen binnen het dorp. Nu hebben we er 2 meiden bij en moet moeders dus 3 kinderen en wat boodschapjes kunnen vervoeren.

Kinderen in een fietskar staat me een beetje tegen, ik kan er mijn vinger niet helemaal opleggen waarom maar het voelt niet goed om zoiets dierbaars en kwetsbaars achter een fiets te hangen in een karretje dat je als je kwaad bent met blote handen dubbelvouwt. Ik ben verder niet bekend met de statistieken wat betreft ongelukken met fietskarretjes, het is een gevoel.

De tweede optie (die inmiddels al een paar jaar op mijn verlanglijstje staat) is een bakfiets, je hebt ze met twee en met drie wielen. Ik vermoed dat een 2 wielige bakfiets vanwege zijn slankere vormgeving en beperktere rolweerstand lichter fietst. Ik heb er alleen totaal geen ervaring mee, zijn er hier aanwezigen die dat wel hebben en hun ervaring willen delen ?

Groeten
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bakfietsen.

Bericht door Tim »

David,

Wij hebben een goeie en grote (dus niet zo'n goedkoop bouwmarkt geval) fietskar gehad toen alles klein was. In de kar zitten ze droog als het regent. Als het sneeuwt uit de wind. Er zitten gordels in en een redelijk frame. De allerjongsten in een piepschuim kuip. Achterop zat een grote bagage zak, prima voor dagelijkse boodschappen. De meeste kun je ook gebruiken als kinderwagen (voorwiel eraan klikken), hoef je die ook niet meer. Het paste met z'n drieën, maar het waren (zijn) ook allemaal kleine kontjes.

Wij hebben hem destijds bij toeval over kunnen nemen van de buren en voor het eerst in mijn leven niets op afgeschreven. Prima bevallen.

Met een bakfiets moet je flink doortrappen en ze zitten niet vast. Ook zitten ze hoger van de grond (weer, wind, uitvallen en zwaartepunt).

Zo'n bakfiets op 2 wielen is een swieberding. Wel eens gehuurd op de eilanden. Elke evenwichtsverstoring vertaald zich in een swieber, omdat je stuur 2 meter verderop zit. Ook kost het sturen veel meer kracht. Vooral als je eerste zelf gaat fietsen wordt het lastig, omdat je nog langzamer moet en dus nog meer gaat wieberen. Leuk voor een dag, maar voor dagelijks kleine kids vervoer?

Tim
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: Bakfietsen.

Bericht door andre »

Hallo !

Ik zou persoonlijk toch voor een karretje gaan denk ik,
Heb eens een stuk op een baboe bakfiets gefietst met 3 koters er in,
Maaaarrrr als er eentje bedenkt, om eens heen en weer te bewegen in de bak,
dan moet je snel reageren en hard remmen want dan is er geen houden aan!
Het ging bij mij net goed.

Vriendelijke groet,

Andre
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bakfietsen.

Bericht door benthuis »

Zal eens navraag doen. Vriendin van ons heeft een BSO (buiten schools opvang) en haalt de kinderen bij de scholen op met bakfietsen. Ze hebben er 4. Weet wel dat ze er constant mee aan het onderhouden zijn om ze op de weg te houden. Allemaal 3 wielers dacht ik.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Bakfietsen.

Bericht door daniel »

David,
We hebben al ongeveer 6 jaar de lange bakfiets met grote bak en 2 wielen. (bakfiets.nl Cargobike) zonder electro hulp motor.

Fietst bijna als een gewone fiets, leeg even zwaar als een oude opoe fiets. Hij heeft 7 versnellingen en dat maakt een hoop goed. Ideaal ding en we kunnen niet meer zonder. Zelfs met volle belading (met 3 kinderen van 9 jaar ~110kg) fiets het nog steeds goed. De kinderen willen vaak liever met de bakfits mee dan zelf te fietsen. Zeker de vriendjes met ouders zonder bakfiets. Handig is ook dat het niet uitmaakt wat de kids allemaal mee of mee terug nemen van school aan spullen. Of dat er 1 of 2 vriendjes komen spelen die geen fiets bij zich hebben. Gewoon handig.

Ik pak de bakfiets zelfs om boodschappen te gaan doen in plaats van de auto, gewoon omdat het makkelijker is.

Je kan er alles mee wat je met een gewone fiets ook kan, enkel op gravel en een scherpe bocht kan het voorwiel iets slippn, (onderstuur) maar dit valt makkelijk te corrigeren. In al die tijd maar een keer gevallen en dat was met hevige ijzel op een hobbelige besneeuwde parkeerplaats.

We kunnen nu echt niet meer zonder.
(ps ik heb geen aandelen of andersinds belangen in fabrikant van dit model fiets)
D.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Bakfietsen.

Bericht door stillekracht »

Wij hebben het altijd met een Burley fietskar gedaan. Kinderen + boodschappen er in.

Veeeeeel veiliger dan kinderen op de fiets meenemen.

De fietskar kan je ook als kinderwagen gebruiken. Rijd en stuurt zeer soepel.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bakfietsen.

Bericht door David86 »

stillekracht schreef:Veeeeeel veiliger dan kinderen op de fiets meenemen.
Waarom denk je dat ?

Groeten,
..
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Bakfietsen.

Bericht door stillekracht »

Kar kan niet omvallen. Als fiets valt blijft kar staan. Kinderen zitten in het beschermende frame van de kar. Bij een lichte aanrijding zal dit een beetje beschermen.

Daarnaast kunnen de armpjes en beentjes niet tussen de spaken komen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bakfietsen.

Bericht door ritsaert snijder »

@D,
Wij hadden ook een tweewieler van bakfiets.nl; best duur, best degelijk (gebruik RVS) niet te veel onderhoud en je kon hem tweedehands weer goed kwijt.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bakfietsen.

Bericht door benthuis »

stillekracht schreef:Kar kan niet omvallen. Als fiets valt blijft kar staan. Kinderen zitten in het beschermende frame van de kar. Bij een lichte aanrijding zal dit een beetje beschermen. Daarngelukje aast kunnen de armpjes en beentjes niet tussen de spaken komen.
Dat kan ik beamen, kennis kreeg een klein ongelukje met de fiets en kar waar ik bij was. Fiets ging onderuit, kar op de kant. Ze had zelf behoorlijk schrammen en builen. Kleine knuppeltje in babystoeltje vastgesnoerd en zn broertje van 2 hadden niks! Op en fiets was dit niet gelukt! (wel de riempjes vast doen, heb er ook een keer een een stoepkantje zien pakken. Manneke achterin maaket een snoekduik...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bakfietsen.

Bericht door ritsaert snijder »

We hebben ook een fietskar gehad. Ik weet niet wat veiliger is. Wat ik zelf het voordeel van een bakfiets vind is dat de kinderen zichtbaar zijn en zelfs min of meer in je bereik; kan je ze tenminste een goede mep geven als ze gaan lopen kloten.
RS
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Bakfietsen.

Bericht door Jimmeuh »

Ook bezig met een bakfietsprojectje.
In eerste instantie om de dochter mee te vervoeren. Lijkt me gewoon leuker dan zo'n zitje achterop.
Maar ook om bier en kippenvoer met de fiets te kunnen halen :)

Het frame is klaar, hij fiets redelijk vlot. Sturen is wel even wennen.
Het is een model met 2 wielen, gebouwd uit 2 oude recuperatiefietsen.
De bak dient nog te komen en deze zal natuurlijk voor wat meer weerstand gaan zorgen.

Ik zal eens wat foto's plaatsen...
Allesinds een leuk "tussendoor" projectje, met absoluut geen prioriteit :)
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bakfietsen.

Bericht door David86 »

Mijn keuze is ook gevallen op een 2 wielige bakfiets, het genoot mijn voorkeur al (om ook voor mij onbekende redenen) en de overwegend goeie verhalen van ervaringsdeskundigen hebben ons over de streep getrokken.

Het is een knal oranje vierzitter met een witte bak geworden van het merk Troy met 3 versnellingen. Supersnel zaken doen kreeg een nieuwe dimensie, vanmorgen in een internetwinkel besteld en om 1 uur stond het pakket voor de deur. De leverancier moest nog voor zaken naar het eiland ten zuiden van ons dus bracht hem maar gelijk mee. Net even een stukje mee gefietst naar een dorp verderop (8 km retour). Zo'n apparaat trapt verassend soepel. Beter dan mijn "Gamma fiets" in ieder geval. Voor het gevoel kan ik mijn fietskar er ook achter hangen om de weekboodschappen te doen of de kinderwagen mee te nemen als het zulk aangenaam weer is als vandaag.

Het knutselen kan beginnen, zo'n ding is fabriek af niet helemaal zoals ik het graag zou willen.

@ Jimmeuh, zo'n project heb ik ook, een aardgas wkk'tje moest ik ook maar eens verder mee gaan :)

Groeten,
..
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Bakfietsen.

Bericht door daniel »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe bakfiets!!! Dat er veel Kilometers mee gemaakt mogen worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bakfietsen.

Bericht door Pietje »

Mosterd na de maaltijd: ik fiets geregeld met drie kinderen (3, 4 en 7) op een moeder-fiets met "aangehangen 2e stoeltje". De bagagedrager van een moederfiets is namelijk erg lang, zodat er redelijk makkelijk 2 kinderen op passen.

(En soms gaat er ook nog een vriendje mee, die moet dan op de voordrager. Dat is enkel voor in de wijk waar school is :lol: ).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie