eiken brandhout opslaan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Lamoer »

Ik geloof dat ze in NL verboden zijn, maar hier in FR zie je nog steeds die taps toelopende wormwiel-klovers op tractoren. Levensgevaarlijke machines die onlangs hier nog iemand z'n been kostte (gewoon op je pensioen leeftijd alleen het bos in met zo'n gevaarlijke machine en geen gsm bij zich...).
Moet zeggen dat ik prettig verrast was door de kracht van zo'n elektrische splijt/kloof-machine, die ik bij vrienden zag staan. Handig gereedschap.

Wij hadden trouwens eiken tot planken laten verzagen en kruislings opgestapeld in een donkere hoek van de schuur. Mooi dat dat hout (zo'n slordige zes jaar later) toch met zebra-patroon uit de schuur kwam. Onbelangrijk voor ons, maar ook onverwacht! Het is dus kennelijk het direct kunnen ademen aan de lucht wat verkleuring geeft.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Pieke »

Lamoer

Hier komt ie voorbij.... http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=105 overgens een leuk topic om door te spitten.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Lamoer »

Sodeju! :geek:
niet alleen dat topic van 402 berichten maar die filmpjes. Wat was ook alweer het op één na gevaarlijkste beroep ter wereld? houthakker?
Nou, zo'n ding dus kwam hier iemand met zijn kleding in te haken. Ik krijg al een pre-natal-stress-trauma als ik nu wist dat ik in een volgend leven in zo'n machine zou blijven hangen. Dat moment dat je voelt dat die machine je te pakken heeft, jaaaaak.
Vraag me trouwens af wat die transmissiedemper ervan vind in die traktor om zo op z'n lazerij te krijgen. Heb zelf pas een paar keer die aftakas van mijn kleine MF37 geblokkeerd, maar je schrikt je rot wat een herrie dat geeft. Niet gezond.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door JantjeV8 »

Als je de aftakas van een traktor stil weet te zetten, ben je hem gewoon te zwaar aan het belasten. Je hebt dan niet het juiste gereedschap er voor staan. Dat kan even of een paar keer goed gaan, maar kapot gaat het.

Dat geldt ook voor zo'n klover. Een trekker die zwaar genoeg is zal die klappen overleven.
Plaats reactie