eiken brandhout opslaan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

eiken brandhout opslaan

Bericht door Leon »

Beste,

Ik heb de hand weten te leggen op 6 eikenbomen. Deze zullen ons een 12 m³ hout opleveren. Aangezien het hout gratis en voor niets is, kan ik het natuurlijk niet weigeren. Ik heb er zelfs een nieuwe Stihl ms271 voor aangeschaft. Heerlijke zaag. Ik was al langer over een nieuwe zaag aan het denken, dit aanbod heeft me dus echt over de streep getrokken!

Maar nu de vraag:
Het eikenhout is pas voor over 4 a 5 jaar. Het hout moet ik elders onderbrengen, waar ik een 20 meter met de kruiwagen heen en weer moet. Aangezien ik dit het liefst zo snel mogelijk wil doen, vraag ik me af of het wijs is om het hout niet te kloven.
Het zijn dan schijven van 35 cm, met een diameter van 30-40 cm. De dikke takken ( 7-20 cm) hebben een lengte van 90 cm.
Het hout kan ik dan 1 jaar voor het stookseizoen thuis kloven en droog en goed in de wind opslaan.

Dit scheelt mij aanzienlijk in transport!

Ik hoor graag jullie mening.

Mvgr,

Leon
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Broekhoest »

Hallo Leon,

weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Eiken hout kan wel liggen, dus afhankelijk van hoe snel je het nodig hebt is al dan niet kloven een issue. Drogen op een plek waar de wind erbij kan...in 3 jr moet het hout droog genoeg zijn voor de kachel.
Logistiek gezien zou ik altijd zagen en kloven zo dicht mogelijk bij de plaats van opslag.

6 gratis eiken bomen voor 12m3 is iets waar hier menigeen jaloers op is....ik in ieder geval.

Succes.
gr Harold.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door JantjeV8 »

Ik adviseer om het direct wel te kloven. Als je dat pas over 3 of 4 jaar zou doen, dan is het hout zover ingedroogd dat het heel erg compact en hard is geworden. Kloven zal dan heel erg zwaar worden.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Broekhoest »

Met Jantje eens dat vers hout zsm gekloofd moet worden...het wordt er in de loop van de jaren niet makkelijker op.
Ik heb nog nooit een jaar ongekloofd hout bij huis gehad.

12 m3 kloven is wel een week werk in de avonduren, maar als je mooie rechte plakken hebt zonder noesten, kan het aardig opschieten. Misschien kun je nog iemand regelen die gaat stapelen....samen is leuker, gezelliger en sneller....
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Leon »

Dank jullie!

Het probleem is dat ik bij de opslag niet kan kloven, wel zagen.
Evengoed moet het daar ooit ook weer weg, om naar huis vervoerd te worden. Vandaar dat ik het hout het liefst zo groot mogelijk laat.
2 tot 3 schijven krijg ik wel op een kruiwagen, maar 2 tot 3 gekloofde schijven moet ik toch al snel 2 x mee kruien.
Is het hout wel nog goed te zagen na 3-4 jaar drogen? Lijkt me wel eigenlijk. Ik heb een kloofmachine ter beschikking, waarvan ik hoop dat die het tegen die tijd wel kapot krijgt...

Laat ik het anders stellen:
Als ik de stammen 3-4 jaar laat drogen en vervolgens kloof. Is het dan na 1 jaar goed verlucht drogen, genoeg gedroogd om te stoken?

Groet Leon
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Sandman79 »

heel kort: ja.
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door BioPower »

Heb je geen plek waar het hout gewoon buiten kan liggen? Ik zou het dan zagen en direkt kloven (of in etappes) en gewoon aan de bult buiten laten liggen, dan kan het al die tijd toch drogen. Eikenhout kan rustig 10 jaar (denk wel langer ook) buiten liggen zonder dat het verrot, en ondanks dat het af en toe nat regent droogt het toch meer.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door JantjeV8 »

Leon schreef:Dank jullie!
2 tot 3 schijven krijg ik wel op een kruiwagen, maar 2 tot 3 gekloofde schijven moet ik toch al snel 2 x mee kruien.
Groet Leon
Luiheid en hout stoken zijn geen goeie combinatie, daar ga je geen efficiente stook mee krijgen.

Let op, als die schijven een jaar gelegen hebben wordt kloven al een heel erg lastig klusje. Het wordt echt keihard. Nu sla je ze zo doormidden.
Gedroogd hout doorzagen kan, maar veel werk en veel afval. Hout in de draad doorzagen gaat niet lekker, dwars op de draad gaat goed.
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Lamoer »

mijn ervaring met eiken is, dat het maar 1cm per jaar indroogt en dat het zeker zal scheuren tijdens het drogen over 4 tot 5 jaar als je het niet nat houdt. Je ziet bij grote houtopslag niet voor niets sproei installaties. Niet alleen tegen brand maar ook om het scheuren te vertragen. Als je een machine hebt om te kloven en het dus niet met een kloofbijl gaat staan doen, maakt het wat dat betreft niets uit. Die machine komt er toch wel doorheen. Zonde dat je er geen planken van kan laten zagen! Het is al te laat zo te lezen.
Als ik jou was zou ik nu al het werk verzetten, dan is het geen zorg meer!
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Leon »

Bedankt voor de reacties.

Het hout is inmiddels gezaagd, en thuis. Het is 17 m³ geworden.
Ik ga het houthok vergroten, zodoende kan al het hout thuis erbij, en hoef ik geen afstanden meer te overbruggen.
Scheelt me heel veel tijd, gesleep en lpg...

Nu nog een paar dagen kloven, ben ik tenminste mooi van de weg af!

Groet Leon


Ps: @jantje V8: De opmerking over luiheid slaat kant nog wal!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Pietje »

Leon schreef:Ps: @jantje V8: De opmerking over luiheid slaat kant nog wal!
Dat ligt er een beetje aan hoe je zijn opmerking opvat.

Wat ik er uit lees, is dat als je lui bent, dan kloof je maar weinig, waardoor je dikke blokken overhoudt, en dat stookt niet schoon. Hout stoken is gewoon veel werk, en als je daar de kantjes van af loopt, ga je (of "je omgeving") dat merken aan wat er uit je schoorsteen komt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Leon »

@Pietje: verhelderende zienswijze...

Het kan inderdaad ook zo gelezen worden. Indien het zo gelezen moet worden, neem ik mijn woorden terug.
Hier is alles netjes droog en gekloofd voordat het de kachel in gaat, en dat zo efficient mogelijk.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Pigion »

Waarom in schijven gezaagd?
Het werkt veel beter om de stammen in 1 meter stukken te zagen en deze te kloven. Dat transporteert stapelt ook veel beter.
Nu je kennelijk je niet kon beheersen met die nieuwe kettingzaag en de stammen al in schijven liggen, zou ik het maar zo snel mogelijk kloven. Dat kan ook met een gewone kloofbijl, heb je echt geen kloofmachine nodig. Kost wel wat gezonde inspanning :lol:
De reden dat een houtopslag wordt besproeid is vanwege het zaagproces. Nat hout kan met weinig vermogen worden gezaagd met raam of bandzaag van gewoon staal. Daarom liet men vroeger de te zagen stammen zo lang mogelijk in het water (balkengat). Het besproeien heeft niets te maken met het droogproces. Na het zagen worden de planken en balken opgelat en opgeslagen op een plaats niet beschenen door de zon en zwakke ventilatie. Het gezaagde hout droogt dan langzaam en blijft mooi recht.

Pigion
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Lamoer »

hé leuk om te lezen Pigion, dat wist ik niet.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: eiken brandhout opslaan

Bericht door Pigion »

Ik wist wel van oplatten etc. doch ook niet over het nat zagen. Ik hoorde en zag dit 2 jaar geleden in een houtzagerij in Twikkel (Twente). Hier was naast een moderne zagerij ook nog een oude raamzagerij. Dit fungeerde als museum en men kreeg een zeer goede rondleiding door mensen met verstand van zaken. Ik zag daar o.a. een stans-pers waarmee nieuwe tanden in een blad van een raamzaag werden gestanst. Een raamzaagblad kon zo 3 keer van nieuwe tanden worden voorzien.

Overigens ga ik wel een kloofmachine aanschaffen. Door recente medische ingrepen en de leeftijd gaat er het niet meer zonder

Pigion
Plaats reactie