Autonoom zonnesysteem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door omweg »

DJ:
Ik heb de manual doorgenomen maar daar wordt nergens gesproken over instellingen. De software waar mogelijk de instellingen aangepast kunnen worden en de data uitgelezen kunnen worden heb ik gedownload maar ik heb geen geschikte laptop. Ik kom er tzt op terug.
The planet of my dreams is bulging at his seems
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Dutch John schreef:Wat voor voertuig heb je eigenlijk, als het per dag 8.000 kWh verbruikt? Een elektrische Leopard?

Groet,
DJ
Het gaat om een marktwagen. Dus er staan verschillende machines in welke veel stroom gebruiken.

Groet,

Bernard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door Dutch John »

Dan hoop ik dat je flink verkoopt. Is toch bijna 2000 euro per dag aan stroom, wat je erdoor jaagt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door kockie »

Het lijkt mij toch enigszins een vergissing... 8000 kWh per dag. Laten we een marktdag bestempelen als een dag van 10 uur. Dat betekent dat er een continu verbruik is van 8000/10=800 kW. Dat haalt de gemiddelde metaaldraaierij volgens mij nog niet eens. Zou een totale stroom zijn van 2 kA (kleine 700A per fase) De benodigde kabel krijg je niet eens mee in een marktwagen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Dutch John schreef:Dan hoop ik dat je flink verkoopt. Is toch bijna 2000 euro per dag aan stroom, wat je erdoor jaagt.

Groet,
DJ
Het moet zijn 8,048 kWh
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door omweg »

Je zult je verbruik in kaart moeten brengen. Volgens mij is 8 kWh per dag niet haalbaar een redelijk uitgangspunt is 2 kWh per dag en haalbaar. Je zult dus keuzes moeten maken
The planet of my dreams is bulging at his seems
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

omweg schreef:Je zult je verbruik in kaart moeten brengen. Volgens mij is 8 kWh per dag niet haalbaar een redelijk uitgangspunt is 2 kWh per dag en haalbaar. Je zult dus keuzes moeten maken
Het is helaas wel haalbaar. Er zijn marktwagens die nog meer verbruiken.
In de marktwagen die ik gebruik wordt apparatuur geplaatst van in totaal 1666 Watt.
Niet alle apparatuur wordt 8 uur per dag verbruikt.
De Watt's van de verschillende apparaten x het aantal uur dat ze gebruikt worden= Totaal watt uur
Totaal wat uur/1000= kWh (9888/1000= 9,888 kWh)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door OBL-Rien »

bernardpul91 schreef:In de marktwagen die ik gebruik wordt apparatuur geplaatst van in totaal 1666 Watt.
Dan heb je 1666W aan paneel vermogen nodig.
Als de panelen optimaal liggen leveren ze ongeveer 150W/m2 Je hebt dus 11m2 nodig.
Als je de gehele dag op maximaal vermogen wilt werken moeten de panelen ook de gehele dag optimaal uitgericht zijn.
Een zon volgsysteem is ca 40% beter dan een statische opstelling.
Je hebt dus nog ca een factor 1,5 nog voor een totaal oppervlak van een statische (optimale) ligging = 16m2.

Als je een accu wilt laden ter overbrugging van zonloze periodes, dan moeten de panelen gedurende de zon-tijden het surplus leveren dat opgeslagen wordt.

Accu's hebben een rendement van ca 70%
Als de helft van de dag overbrugt moet worden dan is er 16m2 x 2 / 0,7 = 46m2 zonnepaneel nodig.

Let wel, deze getallen zijn natuurlijk "over de duim gepeild"

Edit: 46m2 en 150Wp/m2 => 6900Wp
Bij 250Wp per paneel => 28 panelen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door migjes »

mijn 5ct. :D

het klinkt allemaal als of je geen salderings-mogelijkheid hebt.
zoals je dat met een normaal huis kunt doen.
(te minste ik heb geen idee hoe dat geregeld word op een markt, en of dat ook wel op elke plek het zelfde is.)

om 10kwh per dag op te wekken heb je al gouw 1500Wp nodig. (en dat al meer als 8 uur per dag.)
en dan moet de zon ook nog flink schijnen. (dus alleen in de zomer of lente haalbaar met wat mazzel)

ik haal in de winterdagen al soms geen eens 1kWh per dag :(
en dat doe ik dan met 3850Wp.
dus om dat te compenseren heb je heel veel Wp nodig.

wat wel een mogelijkheid is.
voordat je naar de markt gaat, kun je al een accubank gevuld hebben. (thuis vullen voordat je vertrekt, en natuurlijk heb je thuis ook al PV liggen :wink: )
dat scheelt al een flinke slok op de borrel.
je zult dan nog een accubank nodig hebben waar je +/-10kWh in op kunt slaan. (je wil nooit zonder komen te zitten, geen stroom is geen verkoop)
maar je kunt hem dan wel aanvullen met wat PV om een hogere bedrijf zekerheid te hebben.
probeer uit te zoeken wat het minimale W is die je gebruikt op alle momenten van de dag.
en dat is de minimale aantal Wp wat je nodig hebt.
(je wil meer Wp om je accus te ontzien)

goedkoop zal het niet worden, maar of het haalbaar is zul je zelf moeten uitrekenen.
geen idee wat de prijzen zijn van de markt. (is dat niet per aansluiting, per dagdeel, vast bedrag ongeacht het gebruik?)

het klinkt mij allemaal erg onhaalbaar.
maar zeg nooit nooit.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door David86 »

Onhaalbaar niet, onrendabel zeker.

Als ik zoveel geld uit zou geven aan pv dan zou ik er voor zorgen dat ze elke dag van het jaar aan het werk kunnen, thuis op het dak dus i.p.v. thuis in de garage :)

Groeten,
..
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

David86 schreef:Onhaalbaar niet, onrendabel zeker.

Als ik zoveel geld uit zou geven aan pv dan zou ik er voor zorgen dat ze elke dag van het jaar aan het werk kunnen, thuis op het dak dus i.p.v. thuis in de garage :)

Groeten,
Ik begrijp jullie helemaal. Maar iemand moet de eerste zijn met zonnepanelen op zijn marktwagen.
De zonnepanelen hoeven niet de gehele wagen te voorzien van stroom maar bijvoorbeeld alleen het licht en de afzuiger.

Een marktwagen kan niet zelfvoorzienend worden door zonnepanelen, behalve wanneer thuis ook zonnepanelen worden geplaatst en de opgewekte energie wordt opgeslagen in een accupakket dat gewisseld kan worden met het accupakket in de wagen.

Weten jullie nog leveranciers van autonome zonnesystemen?

Groeten,

Bernard
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

bernardpul91 schreef:
David86 schreef:Onhaalbaar niet, onrendabel zeker.

Als ik zoveel geld uit zou geven aan pv dan zou ik er voor zorgen dat ze elke dag van het jaar aan het werk kunnen, thuis op het dak dus i.p.v. thuis in de garage :)

Groeten,
Ik begrijp jullie helemaal. Maar iemand moet de eerste zijn met zonnepanelen op zijn marktwagen.
De zonnepanelen hoeven niet de gehele wagen te voorzien van stroom maar bijvoorbeeld alleen het licht en de afzuiger.

Een marktwagen kan niet zelfvoorzienend worden door zonnepanelen, behalve wanneer thuis ook zonnepanelen worden geplaatst en de opgewekte energie wordt opgeslagen in een accupakket dat gewisseld kan worden met het accupakket in de wagen.

Weten jullie nog leveranciers van autonome zonnesystemen?

Groeten,

Bernard

Wat vinden jullie van onderstaande systeem?
1. 1x http://www.stroomwinkel.nl/p-2391-victr ... 45000.aspx
2. 9x http://www.stroomwinkel.nl/p-3076-sun-e ... -250w.aspx
3. 1x http://www.stroomwinkel.nl/p-3031-blues ... -mppt.aspx
4.  Moet nog een goede accuset bij van 440 ampere 24 volt
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door x21r »

Ahum …panelen prijs te hoog
Accus …. Volgens mij twee sets !!!! .. een om thuis op te laden ..en een op mee weg te rijden …
Of Werk je snachts …of op de zwarte markt :-)

De meeste omvormer vinden een startende motor niet leuk ..dus zorg er voor dat je voldoende informatie heb van de fabrikant.

6x 250Wp=1500Wp ..is niet zo veel.. wat is de richting en onder welke hoek staan ze ??

Kijk hier eens dat zie je wat 2700Wp op 45 graden kan opleveren en op ZZO.
http://www.pv-solar24.info/
Opbrengst per maand in kWh per dag gemiddeld (alle jaren)( cijfers onder aan in kWh).
Afbeelding
Gemiddeld…… dus dagen niets en dan een goede dag met veel opbrengst.

En hier gemiddeld in de week
http://www.pv-solar24.info/archive13.html
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door OBL-Rien »

OT

Wel een leuk grafiekje met die "Atoomenergie nee bedankt" stickers er op.
Men realiseert zich dat zonneenergie door kernfusie bereikt wordt? :)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie