Fundering, welk materiaal?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Stuurman,
een voorbeeld is http://www.bouwbedrijfgeerts.nl/cat/220/.html
Ik ben nog aan het zoeken naar het passiefhuis dat op een meter schuimbeton stond (waarbij de fundering ging drijven).
RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door deleted »

Rits,

Hoe reageert het in vochtige omstandigheden ?
Waaruit bestaat het schuimmiddel ?

Waarin presteert het beter dan een ecologisch alternatief zoals bijvoobeeld kalk-hennep-beton ?

G
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door Stuurman »

Gandalf,

deze bewaar ik, dit vind ik een mooie passende oplossing.
bedankt!
Henk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Het zit bij mij onder mijn huis en het drijft in het veen. Is dus 24/7 zeiknat. Maar het schuimbeton blijft droog. En het blijft goed isoleren. En het is heel erg licht.

Schuimbeton is een mengsel van
- cement (evt. verschillende soorten, gaat maar weinig cement in een kuub)
- fijn zand
- water
- schuimmiddel (biologisch)
- vulmiddelen (vliegas-steenmeel)

Belangrijke eigenschappen van schuimbeton
- gesloten celstructuur
- isolerend
- goede vorst/dooi weerstand
- licht van gewicht
- recyclebaar :fff

Ik ben ook bezig met kalk - hennep toepassingen. Hennep is heel ecologisch. Kalk is wat mij betreft niet echt ecologisch, schelpkalk als grondstof misschien wel maar dat moet toch ook worden gebrand,. Ik heb altijd begrepen dat een kalk hennep beton vochtregulerend is en niet echt geschikt is voor een vocht afsluitende vloer. Ik heb dat nog even nagezocht maar ik kon hier geen uitsluitsel over vinden.

Tot slot is schuimbeton goedkoper (zal de prijzen nog opzoeken) en dat betekent dat je het bespaarde geld kan uitgeven aan massakachels, schoorstenen en eco aflaten!

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door deleted »

Ik las dat het een open celstructuur heeft.

Kalk-hennep-beton moet inderdaad op een droge ondergrond liggen.
Vandaar eerst steenslag.
Op een natte (veen) ondergrond zou ik de voorkeur geven aan constructieve oplossingen in plaats van op produkteigenschappen(marketing) te vertrouwen.
Bij nieuwbouw zou dat dus op palen/blokken bouwen betekenen voor mij.

Bij nieuwbouw kan je die constructieve oplossingen altijd realiseren. Vandaar ook geen toegevingen op dat vlak.
Een probleem dat er niet is moet je ook niet gaan oplossen.

NB: Wat gaat die laag met je vloer doen in geval van een steerk stijgende grondwaterstand ? Overstroming ?
Krijg je dan geen opwaartse druk op volledige vloer met alle gevolgen van dien? (=stukscheuren en ongelijkmatig terug inzakken als het water wegtrekt ?)

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
In bepaalde situaties komt het water in de putjes (die dus door het schuimbeton steken in het grondwater) op bijna twee derde van de hoogte. Het schuimbeton blijft keurig droog. Om dat te voorkomen ga ik nog een drainage aanleggen.

Inderdaad gaat het spul op een gegeven moment drijven. Ik heb ooit gelezen dat het schuimbeton werd gebruikt voor een passiefhuis en dat het bij heel veel regen ging drijven (in de funderingsput).

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

ritsaert snijder schreef:Gandalf,
In bepaalde situaties komt het water in de putjes (die dus door het schuimbeton steken in het grondwater) op bijna twee derde van de hoogte. Het schuimbeton blijft keurig droog. Om dat te voorkomen ga ik nog een drainage aanleggen.

Inderdaad gaat het spul op een gegeven moment drijven. Ik heb ooit gelezen dat het schuimbeton werd gebruikt voor een passiefhuis en dat het bij heel veel regen ging drijven (in de funderingsput).

Overstromingen moet je vermijden, tenzij je met je huis wil wegvaren. Maar op een zanderige ondergrond lijkt me dat geen punt....hoewel Ameland.


Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door deleted »

Drijven zonder te scheuren ? Lijkt me straf.

Maar bij jou staan de muren toch niet op dat schuimbeton ? Dus riskeer je dat de vloeren tussen de muren omhoog komen bij een hoge waterstand ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Ik lees overal een gesloten celstructuur met een zeer beperkte wateropname.

Zoals ik het mij herinner was het een grote dikke plak....ik dacht een meter dik. Volgens mij niet gescheurd. Ik ben het aan het zoeken....

Bij mij ligt het schuimbeton tussen de muren. We hebben dat destijds dan ook onderzocht. We hebben hier een gereguleerd polderpeil. Sloot vrij vlak naast de boerderij. Ik heb van twee nabije buren een overzicht van het peil van de afgelopen jaren. Maar als het water stijgt (vorige week nog omdat het zo droog was) dan wordt mijn vrouw er wel nerveus van.

Maar met een rieten dak loopt het water op het erf. Dat is traditioneel grind. Dan ontstaat er na harde regen een soort van verhoogd peil. Daarvoor ga ik draineren. En kan ik ik ook een net te hoog peil aan.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
Ik lees overal een gesloten celstructuur met een zeer beperkte wateropname.
Ja klopt. Bestaat zowel met een gesloten als een open celstructuur zie ik nu. Afhankelijk van het gebruikte schuimmiddel: Synvoton of Provoton.

Ik heb van twee nabije buren een overzicht van het peil van de afgelopen jaren. Maar als het water stijgt (vorige week nog omdat het zo droog was) dan wordt mijn vrouw er wel nerveus van.

Maar met een rieten dak loopt het water op het erf. Dat is traditioneel grind. Dan ontstaat er na harde regen een soort van verhoogd peil. Daarvoor ga ik draineren. En kan ik ik ook een net te hoog peil aan.
Bij een bestaand (historisch) gebouw moet je inderdaad vaak kiezen tussen beperkt aantal opties. Soms tussen pest en cholera.
Maar bij nieuwbouw heb je die beperkingen niet.

NB: Waarom stijgt het water als het droog is ? Heeft dat iets met de sluiswerking te maken ?

G
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door Stuurman »

Gandalf schreef: NB: Waarom stijgt het water als het droog is ? Heeft dat iets met de sluiswerking te maken ?

G
Dit is iets wat de waterschappen regelen, bij dreigende droogte het water bufferen, zodat ze de droogte door kunnen komen. Als je alles blijft afvoeren kom je tekort.
Henk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Bufferen kan, maar meestal wordt bij droogte het polderpeil verhoogt. Dan gaat het peil met 20 cm omhoog en dan krijgt het gras voldoende vocht. Dat deden ze laatst een week, soms doen ze het maar 2 dagen. Komt er regen dan gaat het peil omlaag. Als het regent dan blijft het peil gewoon gelijk.

We kunnen geen fatsoenlijk bier maken, maar polderen...dat kunnen we!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door Stuurman »

ritsaert snijder schreef: We kunnen geen fatsoenlijk bier maken, maar polderen...dat kunnen we!

Ritsaert
Ben ik niet met je eens, een paar ambachtelijke brouwers maken prachtig bier.
Grappig hoe een vraag van een leek, zoveel discussie kan opwerpen, blijkbaar is het niet zo vreemd dat ik er niet uit kwam wat nu het beste is als fundering/vloer. :mrgreen:
Henk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Stuurman,
moet je eens vragen wat de beste isolatie is...
of wat de beste kachel is?

RS
groet!

Ritsaert
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Fundering, welk materiaal?

Bericht door Stuurman »

Ah die vragen komen nog wel :mrgreen:
Henk
Plaats reactie