analyse radiator temperaturen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Onderstaand drie grafieken van een woonkamerradiator. Dit is ook de radiator die het verst verwijderd is van de ketel. Tijdstip meting is voor allen hetzelfde, kamerthermostaat staat ingesteld op 21, ketelwater op 55. Rood is bovenzijde radiator, blauw onderzijde radiator.

Voor afb1 geldt: pompsnelheid III (3), nalooptijd pomp 1 minuut
Voor afb2 geldt: pomppsnelheid II (2), nalooptijd 1 minuut
Voor afb3 geldt: pompsnelheid II (2), nalooptijd 2 minuten

Wat zien we hier? En wat heeft de voorkeur?
Bijlagen
Afb 1
Afb 1
Afb 2
Afb 2
Afb 3
Afb 3
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door ritsaert snijder »

Roger,
Leuke grafieken!

hoe vlakker hoe beter? (comfort)
een zo laag mogelijk temperatuur? (rendement ketel)
een zo laag mogelijke pompsnelheid? (energiekosten)
De pomp zo veel mogelijk uit....(energiekosten)

en dan jouw ideale balans :lol:
RS
groet!

Ritsaert
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Hi Ritsaert,
de ketel is een intergas HRE 28/24.
keteltemp staat op 55, sww op 50.
ketelvermogen instelling weet ik niet (standaard?)

ik probeer bewust alle settings laag te krijgen omdat ik bezig ben met een zonneboiler die ik ook wil gebruiken voor cv ondersteuning...

je mag erop schieten (graag!), maar bedenk wel dat ik niet iedere koppeling teken omwille van overzichtelijkheid.
Bijlagen
Belthoeve.JPG
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Intussen meer sensoren geplakt her en der... Opvallend hoe goed ons huis is geïsoleerd, toch?
Bijlagen
graph.PNG
Nono
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:17

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door Nono »

Roger,
erg leuk om te zien.
En idd 1.5 tot 2°C afkoeling s`nacht is niet veel.

Vraagje, wat zijn alle andere lijnen in de laatste grafiek, vooral de groene?

Wat me opvalt is dat je installatie niet moduleert?
Niet op de ingestelde ketelwatertemperatuur en niet op de kamertemperatuur?
Het zou kunnen dat de intergas HRE 28/24 niet (goed) werkt met een Isense (Remeha), terwijl beide wel OpenTherm zijn?

Maarten
.
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Ik heb een handvol sensoren geplakt op oa een woonkamer radiator, de uitgang van de mechanische afzuiging, ketel heen en retour, tapwater etc. Beetje spelen, beetje kijken. De donkergroene is bijv warm tapwater. Geel is gemeten kamertemp, rose buitentemp.
De cv gaat om 22:00 naar 18c maar die 18c haalt ie nooit. Om 06:30 willen we op 21c zitten want de dagen beginnen vroeg hier.

De CV in en uit wordt gemeten op ongeveer 30cm van de ketel, op de leiding. Keteltemp staat ingesteld op 55c, tapwater op 50c. Volgens mij werkt de ketel prima icm met een iSense. Waarom denk je dat ie niet moduleert? Pompstand II, 2 minuten nalooptijd.

Ik heb klassieke (...) moderne radiatoren, geen LTV oid. De ketel springt eens in de 3 kwartier een minuut aan. Behalve in de ochtend natuurlijk.

-edit-
Ik heb een nieuw plaatje gemaakt, dit keer over exact 24 uur, van 10:00 (-14) tot 10:00 (10). Schakeltijden CV zijn van 06:30 tot 22:00. Eind vd middag doet ie er nog een half graadje op. Legenda spreekt voor zich.
Bijlagen
graph.PNG
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door Tim »

Roger,

Een belangrijke tip voor als je grafieken gaat analyseren, is dat je overal dezelfde schaal gebruikt.

Ander krijg je teveel verschillende interpretaties en moet je alsnog rekenen.

Tim
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

de schaal is overal hetzelfde. de eenheden telkens tijd maal graden. het bereik van de eerste was echter anders dan de laatste.
ik waardeer je opmerking maar in dit geval is ie niet van toepassing. we zijn niet grafieken onderling aan het vergelijken. in de laatste grafiek zet ik een helder beeld neer van de vraag die gesteld werd.
Nono
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:17

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door Nono »

roger de poger schreef: Volgens mij werkt de ketel prima icm met een iSense. Waarom denk je dat ie niet moduleert?
Omdat de grafiek laat zien dat de ketel 1x in het uur aanslaat.
Als de ketel zou moduleren zou je voor langere tijd een bepaalde aanvoer temp. verwachten. Zeker in de ochtend na de nachtverlaging.

Nog 2 dingetjes:
- De gele lijn (misschien wel de belangrijkste) is nu amper af te lezen op de witte achtergrond.
- Ik dank dat je de sensoren nog moet ijken. Omdat je aan het einde van de nachtverlaging nog een Delta T hebt. Je zou verwachten dat de temp. van aanvoer en retour na een paar uur afkoeling gelijk is.

Maarten
.
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

de sensors hangen nagenoeg direct onder de ketel en zijn niet geijkt, maar toch behoorlijk nauwkeurig. de delta die jij ziet heb ik niet als ik ze naast elkaar hang...
de gele lijn is in de woonkamer, naast (in!) de thermostaat gemeten. de aanwarmtijd staat op één uur.

kan het zijn dat de ketel niet de kans krijgt om te gaan moduleren omdat de kamer écht in een splitsecond warm is?
and if not,
hoe krijg ik die ketel aan het moduleren?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door ritsaert snijder »

Roger,
de kamertemperatuur is alleen de luchttemperatuur? De temperatuur van een binnenmuur (de massa) is ook wel interessant.

het kan zijn dat de ketel niet moduleert (maximaal aan en dan weer helemaal uit, geen tussenstandjes) , is de thermostaat wel modulerend aangesloten op de ketel?

Maar het kan ook zijn dat de ketel eigenlijk te veel vermogen heeft voor deze verwarmingsvraag (hoewel de Intergas ver terug kan moduleren). En dat hij dus elke keer kort naar zijn minimum vermogen gaat. Want om 7.00 uur kan je zien dat de ketel wel meer vermogen kan leveren.

RS
groet!

Ritsaert
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Ik snap de opmerking niet goed maar ik denk dat het antwoord "ja" is. Ik meet lucht.
De sensor zit in de thermostaat en "piept" met een puntje naar buiten. Wel zo handig ivm bedrading. Ik wilde meten wat de gewone thermostaat ook meet. Vandaar ie er half in zit. De temperatuur van de muren? ik woon in een tussenwoning en de buren stoken ook gewoon.

Blijft de vraag over dat moduleren...

De ketel is poepie nieuw, Intergas 24/28 (modulerend) en een iSense (modulerend) en lijkt prima samen te werken met de ketel. Kan allerlei functies aflezen en instellen. Die komen ook overeen met de keteldisplay. Geen reden om daaraan te twijfelen.
Ketel watertemp op 55, thermostaat doorgaans op/rond 20,5c, pompsnelheid II, nalooptijd vd pomp 2 minuten, geen kranen in de woonkamer, rest van het huis Danfoss Eco programmeerbare thermostaatkranen.

Je ziet overigens dat de ketel die 55c ochtens effe aantikt. Ik he b nu de aanwarmtijd gewijzigd. Die stond op één uur en nu op twee uur. Dat geeft de ketel dus twee uur de tijd om op die 20,5 te komen... Maw, van 20 naar 20,5 in twee uur... !!!

Je ziet dat dit huis echt amper afkoelt... Ik blijf me er ook over verbazen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt het dat deze ketel terug kan moduleren naar 7 kw? En dat hij met die 7 kw wel eens die piek kan halen? Je kan de watertemperatuur van de CV eens flink knijpen. Kijk maar eens wat er dan gebeurt.

Een gewone thermostaat meet de lucht. De massa is ook wel interessant; want comfort is temperatuur van de massa en van de lucht...

RS
groet!

Ritsaert
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

ritsaert snijder schreef:Roger,
de kamertemperatuur is alleen de luchttemperatuur? De temperatuur van een binnenmuur (de massa) is ook wel interessant.

het kan zijn dat de ketel niet moduleert (maximaal aan en dan weer helemaal uit, geen tussenstandjes) , is de thermostaat wel modulerend aangesloten op de ketel?

Maar het kan ook zijn dat de ketel eigenlijk te veel vermogen heeft voor deze verwarmingsvraag (hoewel de Intergas ver terug kan moduleren). En dat hij dus elke keer kort naar zijn minimum vermogen gaat. Want om 7.00 uur kan je zien dat de ketel wel meer vermogen kan leveren.

RS
er hing voorheen een electronische honeywell round, je kent ze wel. die was ook modulerend maar niet programmeerbaar. standaard tweedraads aansluiting op de openthermaansluiting (11-12). Wat moet ik met de doorverbinder 4-5 doen? Die zit erin, maar ik gebruik de ketel in de eco stand wat tapwater betreft.
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door roger de poger »

Wat bedoel je met "flink knijpen"?
Plaats reactie