Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

Is een bell zo'n grote weerstand? De flow is rustig. Het kan een weerstand zijn als gassen te weinig afkoelen en daardoor niet willen dalen. Aan de andere kant hoeft de inlaat van een bell niet veel hoger te zitten dan de uitgang, zodat het gas meteen kan afdraaien. Dus een bell kan een weerstand zijn, maar dat ligt aan de uitvoering.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Ritsaert,

Is een bell zo'n grote weerstand? De flow is rustig. Het kan een weerstand zijn als gassen te weinig afkoelen en daardoor niet willen dalen. Aan de andere kant hoeft de inlaat van een bell niet veel hoger te zitten dan de uitgang, zodat het gas meteen kan afdraaien. Dus een bell kan een weerstand zijn, maar dat ligt aan de uitvoering.

Groet,
DJ
Leem is een materiaal dat traag opwarmt en langzaam zijn warmte afgeeft.
Kan het zijn dat de binnenoppervlak erg snel opwarmt, maar dan vervolgens maar traag opneemt.
Zodat de bult warmte die snel vrij komt uit zo'n rocket niet 'verwerkt/opgenomen' kan worden in de bell ?

Wordt het bankje bijvoorbeeld veel warmer dan de bell ?

Als de gassen niet veel afkoelen in de bell gaat natuurlijk een deel 'pompwerking' verloren tov een metalen bell.
Een bankje kan volgens mij wel goed afkoelen, maar voegt geen 'trekkende' of pompende snelheid aan de gassen toe.
Misschien is het ook van belang na te gaan waar de warmte precies afgegeven wordt ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

DJ/ G,
Het ging om het instoken en de bell is nog nat. De bell koelt de rookgassen sterk af (en dat vermindert natuurlijk de trek in de schoorsteen). Mijn rocket 314 staat onder een afdak en is vaak ook klam en koud en dan merk ik ook een verminderde trek.

Een bell heeft weinig weerstand, maar ik denk dat de rockett op dit punt (weerstand) wel gevoelig is!

Maar het is toch het meest waarschijnlijk dat de boel te nat en koud is waardoor de schoorsteen te weinig trekt.

Ik kan op de foto's de opbouw van de bell niet echt duidelijk krijgen, het lijkt op 1 grote bell inclusief de bank.

We hebben toch ooit geconcludeerd dat een bell anders werkt dan als de Russen hadden bedacht?

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Rits,

Een metalen bell zal toch nog sterker afkoelen ... Daar kan het dus niet direct aan liggen (lijkt me).

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Gandalf, maar een metalen bell hoeft geen vocht te verdampen.
Bij de stenen/leem kachel komt er een behoorlijk deel in de bell terecht en dat moet er door de schoorsteen weer uit.


Groet

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

hotglass schreef:Gandalf, maar een metalen bell hoeft geen vocht te verdampen.
Bij de stenen/leem kachel komt er een behoorlijk deel in de bell terecht en dat moet er door de schoorsteen weer uit.


Groet

Ed
Ja. Maar dat lijkt me eerder een probleem van 'gewicht' van de rookgassen, dan een probleem van 'snelheid' of 'weerstand' in de bell.
'Gewicht' wordt pas een probleem als de rook weer omhoog moet, in de schoorsteen dus ... (niet als het moet zakken in de bell)

Zou het minder problemen geven moest er geen schoorsteen meer achter zitten in de droogfase ?

Als oplossing zou je 24 of 48 uren een elektrisch verwarmingselement in de vuurkamer kunnen steken ?


G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Zodat de bult warmte die snel vrij komt uit zo'n rocket niet 'verwerkt/opgenomen' kan worden in de bell ?
De afgas temperatuur kwam niet boven 50 graden uit, dus (bijna) alle geproduceerde warmte wordt opgenomen. Het bankje wordt veel minder warm dan de rest van de bell omdat dat bankje als laatste aan de beurt komt, helemaal onderin.

Het hele ding, inclusief bankje is een single bell, de hoogste regionen worden het eerste warm, dat is vrij logisch. Omdat de thermische belasting daar het grootst is, zit er een ter plekke een dubbele wand in van chamotte. De rest van het geheel is enkelwandig inclusief het bankje. Het voldoet aan alle voorwaarden, maar op dit moment is de schoorsteen temperatuur nog te laag. Zodra die boven de 70 graden komt is het probleem naar verwachting voorbij.

Dat was ook zo bij mijn Rocket/bell project, met de extra aantekening dat het ding binnen 15 minuten na aansteken 60 graden op de uitgang moest hebben omdat de trek anders ophield te bestaan. Het is al heel wonderlijk dat deze aan de gang blijft bij 40 graden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Gandalf schreef: Ja. Maar dat lijkt me eerder een probleem van 'gewicht' van de rookgassen, dan een probleem van 'snelheid' of 'weerstand' in de bell.
'Gewicht' wordt pas een probleem als de rook weer omhoog moet, in de schoorsteen dus ... (niet als het moet zakken in de bell)
Deze slik ik weer in.
Heb het opgezocht: vochtige lucht blijkt zelfs lichter dan droge lucht bij dezelfde temperatuur ...

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Gandalf, je kunt je opmerking wel inslikken :lol: maar dan verplaatst het probleem zich.
Als vochtige lucht lichter is als droge lucht, dan zou de meest vochtige lucht boven in de bell kunnen blijven hangen.
Daarmee mogelijk een belemmering vormen voor de doorstroming van verse drogere verbrandingsgassen.

Bovenstaande is natuurlijk een volstrekt speculatieve gedachtengang, maar toch........................ :fff

groet,

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

hotglass schreef:Gandalf, je kunt je opmerking wel inslikken :lol: maar dan verplaatst het probleem zich.
Inderdaad.
Ik zwijg in het vervolg over bells en co.
Krijg er geen hoogte van. Wat doet de zaak draaien: onderdruk, overdruk, gewichtsverschillen, expansie, temperatuursverschillen,... ?

Black box: het werkt!
Misschien is het ook beter als er een beetje mysterie blijft ... Black Magic

G
Lexxie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2013, 10:00
Locatie: Lemelerveld

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Lexxie »

Op pagina's 52-54 is gesproken over een vortex vlam in de riser. Nu was ik nog aan het googelen en kijken naar andere rockets en kwam het volgende filmpje tegen. Deze heeft de P-channel in de riser laten uitkomen aan de zijkant lijkt het.


[youtube]kt4M7zo9BH0&NR=1[/youtube]
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb ooit een tekening gemaakt, naar aanleiding van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=375.
Bijlagen
druk in de rockett.JPG
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Lexxie schreef:Op pagina's 52-54 is gesproken over een vortex vlam in de riser. Nu was ik nog aan het googelen en kijken naar andere rockets en kwam het volgende filmpje tegen. Deze heeft de P-channel in de riser laten uitkomen aan de zijkant lijkt het.
Dit is ongeveer analoog als wat in dit onderwerp voorkomt: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1791
Deze kon heel aardig branden maar het ding was te kritisch.

Gaandeweg kwam ik er achter dat zo'n ding helemaal gevoelig is voor lagere luchtsnelheden. Er ontstaat dan al snel een hele berg CO en zo nu en dan rook. Voor een ruimte verwarmer is dat niet acceptabel, die genereert al gauw tegendruk wat problemen veroorzaakt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lexxie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2013, 10:00
Locatie: Lemelerveld

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Lexxie »

Sorry voor het oprakelen van de eerder gedeelde bevinden. Dacht toch echt dat ik alles ondertussen wel gelezen had. Blijkbaar toch niet alles begrepen en opgenomen zoals bedoeld door jullie.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Lexxie schreef:Sorry voor het oprakelen van de eerder gedeelde bevinden. Dacht toch echt dat ik alles ondertussen wel gelezen had.
Geeft niets, het is alleen maar veel, ongegeneerd en onfatsoenlijk veel...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie