Even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Even voorstellen

Bericht door 12much »

Haha, mamma is al verslaafd als ik het goed heb, dan komt het met de ukken ook wel goed. Beverburchten bespieden, vissen (op voor hun leeftijd gigantische snoeken) elandsafari in een landrover als het eigenlijk al bedtijd is...

Regel is bij mij standaard in de kano om kinderen een zwemvest om te doen, heb je er ook geen omkijken meer naar. En er is er nog nooit 1 uit gedonderd. alleen met opzet:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door benthuis »

Zweden 2009 029.jpg
Whaaa, wij krijgen hier ook warme gevoelens bij Zweden vakantie!
En dan heb ik het nog niet over de ..... (volvo's)
Oftewel, wanneer organiseren we een Wörksjuppa?
Zweden 2009 061.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Even voorstellen

Bericht door BioPower »

@12munch: Ik woon in zuid-Zweden, provincie Blekinge, 30 km ten noorden van Karlskrona.

Leuk om te zien dat Zweden zo met een ''toeristische bril'' wordt bekeken, wat natuurlijk ook heel normaal is. Ik heb dat zelf allang niet meer, ik woon en werk er gewoon... al wordt het nooit zo ''gewoon'' als in Nederland, en dat is goed :) Het is zo dat als je eenmaal in dat land woont die ''roze bril'' er na een jaar wel af is, en hier ook gewoon mensen wonen met menselijke dingen en problemen. Maar ben nog altijd blij dat ik hier woon.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Even voorstellen

Bericht door 12much »

Hey Biopower,

die roze bril heb ik allang niet meer op hoor! We zijn nu in alle jaargetijden daar geweest, hebben naar huizen gekeken en werk. Nu ben ik voor dat laatste niet zo bang. Wat we wél gemerkt hebben, is ondanks de vele waterpower installaties, het land een zeer hoog gemiddelde kernenergie per hoofd van de bevolking heeft en dat eigenlijk 3 jaar geleden voor het eerst daartegen geprotesteerd werd, met name door de oudere bevolking (voor het eerst!)

De gemiddelde Zweed helemaal niets heeft met ecologie, dat ze net zo gemakkelijk een autowrak na het ijscrossen in een stuk natuurgebied laten liggen met alle vloeistoffen er nog in, dat ze onderhuids behoorlijk kunnen discrimineren. Een halve eeuw geleden (waarschijnlijk langer) lieten ze veel buitenlanders binnen om arbeidskrachten te werven. Je kreeg een stuk land, mocht er je huis op zetten of een nering beginnen. Ik weet van oa Finnen dat ze zelfs in de tweede en derde generatie nog steeds niet volledig geaccepteerd worden. (relatief kleine dorpen, dan) In Stockholm is dat verschil uiteraard veel kleiner net als dat je in Istanboel weinig vrouwen met een haarbedekking ziet lopen.

Nu heb ik niet het gevoel gediscrimineerd te worden (Indo) en als toerist heb ik daar helemaal geen last van, maar zodra ik over werken en wonen begin, komen ze met allemaal bezwaren :lol: Als je laat zien dat je niet vies bent van werken, valt het ook wel weer mee, maar weten doe ik het natuurlijk nog niet. Ze zijn trouwens blij met Nederlanders daar heb ik de indruk.

Er wordt voor mijn gevoel relatief veel gedronken, ook overdag of zelfs 's morgens en het kost gewoon moeite om niet mee te doen als je op een feestje bent. Ik drink helemaal niet maar dat wordt weinig geaccepteerd. Gelukkig lul ik ze gemakkelijk uit hun sokken als het om sterke verhalen gaat, rijd ik in Volvo 740 met 780.000km op de teller en gelukkig die van hun buurman of broer al een miljoen, maar dan krijg je toch een duim en ze vinden mijn eten lekker, ze vangen meer vis dan ik en ik heb een originele Trapper.

Voor de rest ben ik wél verliefd op dat land, hun gastvrijheid, het Allmansrecht en dat eindeloze wilde en schone water. Ondanks de autowrakken. Dan in de winter, half vier gaat buiten het licht uit en de volgende morgen kan je niet naar je werk omdat er een halve meter sneeuw ligt of omdat je automotor bevroren is. Ik heb een vrachtwagen rijbewijs en dan vinden ze het volkomen normaal dat je meehelpt met sneeuwschuiven, of ze staan een beetje te gniffelen als ik sta te klunzen om een aanhanger met boomstammen op een bospad achteruit te steken. Dan staan ze je gewoon openlijk uit te lachen. Als het dan tot hun verbazing lukt, heb je hun respect verdient en draaien ze zich om en laten je gewoon met hun materieel achter, of ik dan hun kraan loop te verkl...n of niet. Ze vinden het niet erg dat ik geen Zweeds spreek of dat ik na een simpele cursus 1000 woorden tot mijn beschikking heb. Dan gaan ze nog meer hun best doen om Engels te spreken.

Een beetje haat/liefde verhouding dus en ik kan er ook zomaar gaan wonen...
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Even voorstellen

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtig land! We willen nog steeds een paar weken gaan trekken (als de verbouwing klaar is).

De mooiste volvo, sorry de mooiste auto is de Volvo amazone combi. Eenvoudig en duurzaam gebouwd. Geen tierelantijntjes. De B18 motor is een van de duurzaamste motoren (latere versies zijn concessies).

Spijt dat ik hem ooit heb verkocht.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie