Bewaar tips

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Bewaar tips

Bericht door Anne2 »

http://pinterest.com/stormmafia/canning ... odstorage/
Hier staan heel veel leuke recepten op om voedsel te bewaren.

http://pinterest.com/stormmafia/self-su ... -prepping/
Een ander onderwerp van haar ook veel leuke tips.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Bewaar tips

Bericht door Jan. »

Anne, ik vind het dapper van je dat je zo lang volhoud.

Eigenlijk zouden hierop wat meer dames moeten reageren.
Ze hebben soms meestal altijd een heel andere zienswijze die best wel terzake doet.

Uhme.. ik bedoel, ja, uuuh, ze bekijken de wereld vanuit een andere hoek, afstand, doel dan mannetjes.
Daarom zijn ze eigenlijk onmisbaar. Ook hier! :P :P
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaar tips

Bericht door David86 »

Leuke links.

Met het groeiseizoen in de startblokken is een beetje inmaak inspiratie altijd welkom :)

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Bewaar tips

Bericht door Anne2 »

Jan. schreef: Eigenlijk zouden hierop wat meer dames moeten reageren.
Want? Mannen koken niet? Als je de zomer/herfst oogst 's winters ook wilt gebruiken, moet je er toch wat mee?

Overigens de kachelhoek heb ik al een tijd geleden opgegeven... :lol:
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Leuk!

Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin, en heb me inmiddels al wat voorbereid op het bewaren van de groentes. Ik heb twee weken terug voor het eerst snert geweckt, een succes :)

Ken je het boek 'Van het huis' ook? Ik vind hem erg leuk.

Wat is dat trouwens met het vrouwen-dingetje hier? is al de tweede x dat ik het tegenkom :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bewaar tips

Bericht door Dutch John »

Snert geweckt? Ik neem aan om komende zomer van te eten? Maar je hebt gelijk, het is goed het wecken een paar keer te oefenen om een werkritme aan te leren. In het begin gaat nog wel eens mis. Op deze manier hoef niet een hele zomeroogst weg te gooien als fout gaat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Klopt, ik vind snert in de zomer net zo lekker als in de winter :) En als je dan van een lange dag werken thuiskomt, is het best lekker als je zo wat uit de kelder kan pakken.

Het viel me nog niks tegen, het wecken. Ik heb een tweedehands pan gezocht & gevonden, voor op het gasfornuis. Je moet wel een beetje in de gaten houden dat het op de goede temperatuur blijft, maar dat gaat ook wel prima. Heb jij er ervaring mee?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bewaar tips

Bericht door Tim »

Ha,

Nu we overgaan op ervaring, zouden jullie kiezen voor elektrisch of een gasgestookte wek ketel?

Zal bij m'n moeder ook eens vragen, die gebruikt beide.

Tim
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Voor zover ik weet ik het milieuvriendelijker om je water te koken in een fluitketel dan in een waterkoker. Mijn redenatie was dat het dan zeker milieuvriendelijker moet zijn om een weckketel op gas te gebruiken dan op stroom. Daarnaast kan een weckketel op gas niet stuk en die zijn makkelijk en goedkoop tweedehands te vinden. Voor zover mijn overweging :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bewaar tips

Bericht door Dutch John »

Tilia,

Het "Weck Inmaakboek" geeft voor weinig geld alle inmaakinformatie die je nodig hebt. Te koop bij de brouw/inmaakwinkels.

De elektrische ketel wordt hier nog zelden gebruikt. Meestal wecken we met de MPR: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... pr&start=0

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Bewaar tips

Bericht door Anne2 »

Ik heb nog nooit geweckt. Wat is het voordeel daarvan? Ik kook dingen en stop ze in jampotjes (of vries ze in). Waarom is een een weckketel handig?

Toen ik nog vlees at vond ik een blik erwtensoep ook heerlijk om te pakken, juist in de zomer als ik vaak geen tijd had. Lijkt mij best fijn, potten soep op voorraad hebben. Misschien ook eens gaan doen.

Ik kook sowieso meestal in het groot en vries het dan in.
Gaat soep in potten altijd goed? Is meteen ontdooid en scheelt ruimte in de vriezer.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaar tips

Bericht door David86 »

Bij mij wel, als je er vlees in stopt (wat bij jou niet aan de orde zal zijn) of als er weinig zuur in zit is het wel van het grootste belang dat je onder verhoogde druk (en daarmee een verhoogde temperatuur) weckt i.v.m. botulisme gevaar.

Ik heb een potje of 50 soep op voorraad om mee te nemen naar mijn werk als mijn vrouw geen tijd heeft om vroeg te koken. In totaal hebben we 2 stellingkasten vol met weck goed staan, veelal overschotten uit de moestuin en vlees van eigen kweek. Ik heb zelf een heel klein vriezertje, naar mijn idee is het energiezuiniger om te wecken dan om in te vriezen. Zeker als je weckt op een rocket.

Ik heb er een poosje geleden een hele beschrijving met uitleg over de gevaren over gepost op dit forum.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=2577

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Dat boekje heb ik al, inderdaad heel compleet.

Ik vind snert ook heerlijk, maar uit blik.. Ben ik geen fan van. De vriezer ligt vol met hert en zwijn, dus ik vind dit ideaal!

Wat betreft botulisme - ik ben er nog niet zo over uit, zoals bij alles, er zijn voor- en tegenstanders. Kijk bijvoorbeeld hier, met name bij de reacties:
http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2011/ ... n.html?m=1

En ik heb nog geen enkele betrouwbare bron (=wetenschappelijk onderzoek of iemand die ervoor gestudeerd heeft) gevonden op internet die er iets over zegt. Ik heb iemand van de WUR gemaild met de vraag, weet niet of ik antwoord krijg. Anders zal ik wel eens wat rond gaan bellen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaar tips

Bericht door David86 »

Die botulisme kwestie is er wel een om te betwisten maar je kan jezelf ook afvragen waarom je geen voorzorgsmaatregelen zou treffen.

Door in een goeie snelkookpan te wecken sluit je het botulisme gevaar helemaal uit, het wecken is op die manier niet meer of minder werk, je gebruikt alleen een andere pan. Daarnaast gebruik je minder brandstof omdat je een ander weck medium gebruikt (stoom) dat niet erg uitdampt (waarbij veel warmte verloren gaat) Je bent dus voor dezelfde klus minder geld (of moeite als je op hout weckt) in brandstof kwijt en je eten is zeker weten veilig..

Ik weck meer op de traditionele manier maar de "risico potjes" gaan in de snelkookpan, dan kan ik ze met een zuiver geweten opdienen aan mijn nageslacht..

Groeten,
..
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Bewaar tips

Bericht door Lunch »

Tilia schreef:Voor zover ik weet ik het milieuvriendelijker om je water te koken in een fluitketel dan in een waterkoker. Mijn redenatie was dat het dan zeker milieuvriendelijker moet zijn om een weckketel op gas te gebruiken dan op stroom. Daarnaast kan een weckketel op gas niet stuk en die zijn makkelijk en goedkoop tweedehands te vinden. Voor zover mijn overweging :)
Het koken in een waterkoker kost minder energie, zie hier.
Plaats reactie