Windows, linux of een ander besturingssysteem

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Paint kan ook en zit standaard in een office pakket.
Effe off topic: we gaan toch geen reclame maken voor Windoos?

Linux/Ubuntu bestaat een programmaatje Kolorpaint, dat is zeg maar Paint van Windoos maar met een paar heeeel handige extra functies ;-) en Office bestaat ook voor Linux, dus eigenlijk heeft niemand redenen om nog Windoos te draaien...

Back to topic ;-)

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=45
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kan gasketel moduleren?

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter, het was zeker geen reclame! Maar hij mag best zijn illegale kopie gebruiken om een tekening te maken. Een legale versie mag van mij trouwens ook!
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kan gasketel moduleren?

Bericht door Pietje »

Windows is niet bepaald goed voor deze wereld, en tegenwoordig helemaal niet meer noodzakelijk om als standaard besturingssysteem te gebruiken. Vandaar dat ik reageer als er iemand er klakkeloos van uit gaat dat iedereen Windows gebruikt. Want dat is zoooo 2012... ;-)

Dus Rits, Ubuntu installeren naast Windows (fluitje van een cent), om vervolgens te genieten van eenvoudige software die precies doet wat je wilt, betrouwbaar en stabiel.

Back to topic!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door kockie »

Mooie discussie en zeker de moeite waard!

Ik ben gedeeltelijk windows en gedeeltelijk linuxgebruiker. Ik moet zeggen dat ik sinds de nieuwe ubuntu interface weer veel meer onder windows werk omdat ik die interface echt kwalitatief uitermate teleurstellend vind. Ik kan er echt helemaal niets mee, dat terwijl ik met oude versies altijd goed uit de voeten kon.

Ik heb op mijn server wel een aantal virtuele ubuntuversies draaien (oudere versies) die meer dan prima voldoen.

Iemand nog een goed alternatief voor ubuntu met een fatsoenlijke desktop?
(ik heb gisteren windows 8 gezien. Da's zo mogelijk nog teleurstellender dan de laatste ubuntu)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door David86 »

Ik heb (een gekraakte) windows 8, dat is inderdaad geen fijn programma. Het lijkt puur gemaakt voor een tablet of smartphone, op een laptop werkt het bijzonder onhandig.

Wat maakt windows slecht voor de wereld Pietje ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door kockie »

Ik zoek tegenwoordig wel programma's die voor linux en ubuntu bestaan; inkscape is een voorbeeld, net als "the GImp". Waar ik vroeger een creatief geïnstalleerde versie van fotoshop gebruikte, gebruik in nu the gimp. Daar zit alles in wat ik nodig heb en het is veel minder lomp (qua schijfgebruik).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Wat maakt windows slecht voor de wereld Pietje ?
Windows is 1van de bedrijven die graag gebruik maakt van hoog opgeleid personeel, om vervolgens deze mensen er voor te laten zorgen dat met zo weinig mogelijk kwaliteit zo veel mogelijk geld verdiend wordt, en zo weinig mogelijk belasting betaald wordt. Dat deze belastingcenten ook gebruikt worden voor de opleiding van hun personeel geeft geen gewetensbezwaren.

Luisteren naar de wensen van klanten is geen kerntaak van een partij met monopoly. Dus wordt er van alles geschreven waar oppervlakkige gebruikers best aardig mee uit de voeten kunnen, maar mensen die net iets meer begrijpen van software helemaal horendol van worden. In het kort gezegd betaalt de samenleving veel te veel geld voor veel te slechte software. Alleen al de wijze waarop Windows is opgebouwd (Registry) is zo fout, zo fout... Gevolg: na maximaal 2 jaar is elke geinstalleerde versie rot, vervuild, instabiel. En wat doen ze dan: allerlei lapmiddeltjes om het weer "goed" te krijgen (images terugzetten :roll: )
En op het moment dat iedereen gewend was aan Windows 95/XP vond men het nodig om alle knopjes op een andere plaats te zetten met Windows Vista, wat uitgegeven werd toen het nog lang niet klaar was, en op het moment dat Vista ongeveer bugvrij was, was Windows 7 alweer over z'n hoogtepunt. (8 is inderdaad voor tablets)

Ubuntu haalde dit grapje helaas ook uit met de laatste versie, das dan weer jammer...

Als je net begint met Linux zal je moeten wennen aan een nèt iets minder intuitieve programma's. Maar meestal heeft dat een reden: intuitief wil namelijk niet altijd zeggen "goed" of "consequent". Maar als je de filosofie snapt waarmee de progs geschreven zijn, zul je enorm waarderen hoe simpel, effectief, stabiel het werkt. Software zoals het bedoeld is.

Inkscape en Gimp ("Illustrator" en "photosjop") zijn mooie voorbeelden. De programma's zijn eenvoudig te installeren, doen het (bijna altijd) helemaal goed. Er zit veel minder ballast op als de Windoos uitvoeringen, maar ze doen precies wat je wilt. En dat komt ook omdat de gebruikers mede bepalen hoe de functies er uit moeten zien. Als een gebruiker zich ergens aan stoort, dan kan hij zelf een programmeur de code laten aanpassen (voor zichzelf), en als de verantwoordelijke het een leuke aanvulling vindt, dan komt het er snel voor iedereen in. Op deze manier evolueert software zich heel vloeiend.

In het kort: iets wat geschreven wordt uit idealisme, zit beter in elkaar dan iets dat geschreven wordt binnen strakke budgetteringen. ;-)

(BTW: ook de programmeertalen waarmee de programma's geschreven worden zijn open source, dus echt iedereen kan in principe overal een bijdrage aan leveren)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Ik heb er totaal geen verstand van maar ik geloof je direct. Windows voelt niet goed. Maar Microsoft is voor mij een realiteit. Het is overal. Ik kan er mee werken. Op mijn werk gebruik ik het continu.
Op mijn werk hebben we een tijd als alternatief met een linux office pakket gewerkt. Dat was het niet voor mij. Het kost me al genoeg moeite om Microsoft te gebruiken.

Ik wil best de wereld verbeteren, maar ik kies mijn battles. Tot mijn verdriet moet ik deze laten liggen.
Stan is thuis de ICT coördinator...maar die wil alleen maar Apple. En daar gaan bij mij nog meer haren van overeind staan.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door Tim »

ritsaert snijder schreef:Stan is thuis de ICT coördinator...maar die wil alleen maar Apple.Ritsaert
Gelukkig ben jij de manager :mrgreen:

Ik zou ook graag over gaan op ubuntu (of variant), maar het lukt me nog niet altijd. Ik heb nog een laptop, waarop ik graag een lichte versie zou willen installeren, maar die pakt het niet.

Mijn desktop (van 2003) met xp installatie (van 2005) loopt goed en ik doe er nooit wat aan. Dat maakt me wel een beetje experimenteer lui, om verder te gaan met Linux.

Is een basic ubuntu topic de moeite waard hier?

Tim
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door Sandman79 »

Als it'er, er zijn best veel ok punten aan windows, vooral dan naar supportgebied in professionele omgevingen. Er zijn ook nog steeds slechte punten aan veel linuxdistro's zoals de nog steeds niet optimale drivermogelijkheden bv. Maar goed, Eld systeem heeft zijn voor en nadelen. BTw Pietje, mijn installaties draaien al ettelijke jaren zonder reimage of whatever, zowel van win 2k / Vista/ Win 7.

Windows 8 vind ik persoonlijk ook op gebruikersvlak een grote achteruitgang, maar goed ik snap de hele heisa errond niet, geef mij maar een performante ultrabook of macair ofzo, waarmee je nog heel tof in meerdere vensters kan werken... heb er op dit moment een 25 openstaan... Geloof dat samsung met het google gedoens wel 2 vensters op 1 tablet kan laten draaien, en dat is dan ook het ei van columbus...

Wat de ethiek van vele grote bedrijven betreft, die is idd erg erg laag. Google (al is daar nog een deel opensource, maar belastingen via ierland en bahamas bv,) / Amazon/ Microsoft/ Ford/ Staples/ Apple, etc doen wat dat betreft mee met het spel. SPel is ook natuurlijk pervers, want wie niet meedoet, maakt het zichzelf misschien wel zo lastig dat ie kapot kan...

Wat betreft gigantische winsten, die heeft mickeysoft idd gedraaid, en dan vooral op windows, maar ze investeerden dat geld ook voor een heel deel dan in andere producten, er zijn een 4tal categoriën waarin een product kan zitten nar gelang zijn ontwikkeling in de martk, de cashcow (windows) dien dan dan om de financiën te verzekeren en ontwikkelingen mogelijk te maken. Vindt persoonlijk de licentiekosten nog wel meevallen, del icentievoorwaarden vaak wat te beperkend. Dingen lijk tpm etc staan me ookj niet zo aan. Maar goed, sommige software die ik draai draait enkel onder windos. Voorlopig nog win 7 als hoofdsysteem. De server die ik heb draaien draait op Centos overigen,s en thuis ben ik met ubuntu server een homeserver aan het assembleren...
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door nck »

hmmm, volgens mij is het goed te doen om Unity van een ubuntu te strippen en Gnome terug te zetten, in iedergeval wel in versie 12-10.
en dan heb je een lekker stabiele klaptop van 8 jaar oud die sneller is dan de gemiddelde nieuwe. Helemaal wanneer je er ook nog eens een ssd-schijf in drukt.

Heb weinig te klagen, echter ik zit nu op een windhoos 7 bakkie te tikken.
Het kan verkeren, schoolgaande kinderen en het dictaat van het voortgezet onderwijs.

gemiste kans, denk ik dan maar.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door benthuis »

nck schreef:Heb weinig te klagen, echter ik zit nu op een windhoos 7 bakkie te tikken.
Het kan verkeren, schoolgaande kinderen en het dictaat van het voortgezet onderwijs.

gemiste kans, denk ik dan maar. Jan
T'is dat schoolgaande kinderen van SLIM ed kunnen profiteren, anders zou ik hier thuis Linux erdoor drukken.
Vind het wel lastig worden met 3 geloven.
Kennissen en ouders op de Mac, Linux voor de hobby en beroepsmatig en ook nog Windows om te supporten...
Ik vervloek regelmatig de nieuwe Mac's (zonder RJ45???) maar het zal ook vast het ea met mn appel allergie te maken hebben.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door nck »

In ieder geval zit er in die appeltjes nog een gedegen unix basis.
Dat voordeel heb je dan wel weer.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door tiho »

Pietje schreef: (8 is inderdaad voor tablets)

Ik heb 8 op mijn laptop en dat werkt echt prima. Veel verschil met 7 zit er ook niet in, behalve dat je beginpagina veel uitgebreider is.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Windows, linux of een ander besturingssysteem

Bericht door David86 »

En dat ik niets meer kon vinden.

ik ben inmiddels over op ubuntu, voor mij werkt dat een stuk beter.
..
Plaats reactie