Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door David86 »

Ik zat even te bladeren door het stookhout opslag draadje, naar die stapels kijkende vroeg ik me af: Hoeveel stookhout gebruiken jullie p.j. ?

En wat "doe" je er mee, koken, douche water, huisverwarming, hot tub, auto rijden ?

Groeten,
..
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door JantjeV8 »

Verbruik: varieert van 24 tot 30 kuub Amerikaans eiken/jaar.
Tbv huisverwarming en warm tapwater. Verder geen andere 'verwarmingstechnieken' in huis.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door pelletpower »

Durfde al niet te reageren. Ik denk dat we een 10 bigbags bijgestookt hebben en 3500kg pellets. Bigbags zijn 1m3 maar niet altijd helemaal vol. Ook veel verzaagde pallets in de bigbags dus naaldhout. Denk 5 a 6 bags voornamelijk merantie rest naaldhout.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door benthuis »

Tussenwoning, redelijk goed geisoleerd.

Dit jaar bijna 10 kuub, half waaibomen helft eiken :oops:
Aangevuld met zonne boiler is dit voor verwarmen van water en huis.
Blijft nog een paar kuub gas over voor naverhitten water en koken.

Dit is mij eigenlijk minstens een derde teveel. Terugdringen wil ik door:
Nog wat isoleren (blegh)
Efficientere kachel (rocket ala kachelbouwdag)
Vaker de trui aan, meer fysiek bezig zijn buiten (eigenlijk altijd iemand thuis)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Jan. »

Even in steno

16 kuub. de afgelopen 13 maanden.
d.i. inkl afvalhout.

Voor:
verwarming woning.
verwarming schuur 1.
verwarming schuur 2 soms.
hottub.
koken, bakken, braden, sudderen, gedeeltelijk.
warm water.

Kopen en maken zoveel mogelijk spullen van hout. Van speelgoed en keuken gereedschap tot gereedschapsstelen, omheiningspalen en bouwmaterialen.
Zodat alles na een tweede en eventueel derde leven, gecremeerd wordt t.b.v. ons gerief.
De as wordt vermengd met dierlijke mest en compost, uitgestrooid in het bos en de tuin.
Het schraapsel uit de schoorsteen gaat naar iemand toe die er belang bij heeft.
Wat die er mee doet is me tot op heden een raadsel.

Verbruik kan op verschillende manieren nog omlaag d.m.v. zonneenergie, windenergie.
Zoals ik hier wel eens lees.
Maar ik kan er niet veel uit wijs worden en kan het ook niet combineren cq toepassen met onze situatie.

Later als ik [nog meer] tijd heb misschien.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Sandman79 »

dit jaar: een 5-6 stere dennenhout, een 3 stere pallettenhout en een 2 stere berk eik en beuk gemengd. Aangevuld met een restant van een 550 liter mazout tot nu toe voor de woning te verwarmen.
Er is nog een restje van 150 liter mazout over, dat wss na deze week op zal zijn, en ik heb nog een 5 stere droog hout over.

Dit is voor verwarming van een 170 vierkante grote vrijstaande woning, met amper dakisolatie, geen vloerisolatie en wel spouwmuurisolatie (4-5 cm,; spouw zit vol).

Volgend jaar moet de zonneboiler de verwarming mee gaan ondersteunen, en ik hoop ook (een deel) van de vloer te isoleren, en ook op een iets minder strenge winter :), en zo het verbruik wat te laten zakken, al zullen er wel wat meer kamers ook warm gehouden kunnen worden hopelijk, nu waren slaapkamers en badkamer niet altijd verwarmd, om de simpele reden dat ze te ver van de kachel afliggen.

Er ligt voor volgende winter een stere of 10 waaibomenhout klaar (populier en den) , hopelijk met nog wat restant uit die 5 die nu nog klaar ligt voor volgende winter. Voor het jaar erna heb ik al een stere of 18 Vogelkers te verwerken klaarliggen, en komt er ook nog een stere of 60 waaibomenhout te beschikking vanwege tuinherinrichting.

Hoop uiteindelijk na alle aanpassingen om duidelijk onder de 10 stere zwaarder hout uit te komen voor verwarming en warmwater, gekoppeld met de zonneboiler, met een comfortverhoging in temperatuur tov de huidige situatie.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Dutch John »

Verwarming woonkamer; 5 m3/j populier, spar en een beetje eiken
koken + verwarming keuken; 4 m3/j populier, spar en een beetje eiken
auto; 2-3 m3/j berk en els
grasmaaier; 40liter/j zachthoutsnippers.

We verbruiken nog wat fossiel voor bijverwarming van de achterbouw, het bed en SWW. Gaat tzt ook op hout. De bedoeling is om door meer efficiency (lagere schoorsteentemperatuur, geen leidingverliezen) het houtverbruik niet toe te laten nemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door pelletpower »

Daarom durfde ik dus in eerste instantie niet te posten. Nu is de brandstof nog nagenoeg gratis, maar desalniettemin vindt ik ons verbruik teveel.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Sandman79 »

bwah, ik vind als je al een ecologische brandstof gebruikt, zoals hout is, dat je dan al een grote stap hebt genomen, vervolgens is het raadzaam om er zo beperkt mogelijk van te gaan verbruiken, maar er staat nergens geschreven dat je helemaal niets zou moeten verbruiken he. :). Elk levend wezen heeft een impact op de aarde, degene die erin overdrijven zouden nog al eens kunnen beslissen om zelfmoord te plegen om hun eco voetprint helemaal te minimaliseren. :).
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Jurry »

Wij verbruiken ca. 6/7m3 per jaar (hoofdzakelijk eiken) en stoken daarmee met onze Jacobus 9kw het huis warm gedurende ca. 6maanden .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Dutch John »

In feite is hout stoken in de lage landen een niche. Het kan niet veel verder meer opgeschaald worden.

In houtrijk Washington State (Yankeeland) maken inwoners grapjes in analogie met de Occupy-beweging: veel inwoners aldaar scharen zich tot de top 1% van het land. Echter de 1% die bos bezit....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Mees* »

Hier vanaf september vorig jaar ca 8m3 voor de verwarming. Daarnaast bijna 500m3 voor warm water, koken en verwarming bovenverdieping.
Ik zit me af te vragen wat een zonneboiler me kan brengen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Sandman79 »

iig meer gemak wat een zonneboiler je brengt Mees, maar 500 kuub voor warm water? verwarm je een olympisch zwembad in Siberië? :)
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door bertocello »

Gemiddeld 17 m3 per jaar voor de verwarming van het hele huis en sanitair water douche (6x) en bad (8x) per week.
Het hout word verstookt met de cv kachel Wamsler Aquarello en als het zeer koud is (de Wamsler te klein dus) en als het s'zomers te warm is met een zelfbouw cv kachel zonder kijkglas en supergeisoleerd.
Bertocello
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel stookhout gebruik je per jaar ?

Bericht door Sandman79 »

misschioen ook even handig om te vermelden hoe groot het huis is/ verwarmte ruimte en in wlke mate geisoleerd? :)
Plaats reactie