zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

albert,

Dat broed heb ik wel oren naar ik heb fluweelpotjes en populieren leemhoed (handelsnamen zijn pioppino en enoki geloof ik) te ruil in de herfst

hoe doet de oesterzwam het op zacht hout ?
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

Oesterzwam is een echte houtzwam die je ook op stro kunt telen.

Ik heb bij de laatste keer dat ik broed bestelde bij Micobois.be gelijk een boekje mee besteld.
Dat heet succesvol eetbare houtzwammen telen.
Dat geeft wel wat tips hoe je o.a deze soort kunt telen.
Boekje kost maar een paar euro.

Zelf gebruik ik het naast het standaardwerk van Paul Stamets 'the mushroom cultivator'.
Dat vind ik zelf een fantastisch boek. Heel veel bruikbare tips om zelf diverse soorten zwammen te kunnen telen met veel parameters voor optimaal groeiresultaat.

Albert
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

ik teel op snipperbedden , daarmee heb je absoluut geen controle over de groei van de paddestoelen maar je hebt er ook absoluut geen omkijken naar, op een ochtend word je gewoon verrast door een shit load aan knoppen in je bed erg leuk. Ik gebruik zachthout snippers in een kuil van 0,5m diep 2,5m lang en 0,5/0.6 m breed koud in de grond broed er door mengen en wachten maar. een mooie manier om kennis te maken met de paddestoelen teelt en voor mij ook afdoende het nadeel is alleen dat wij ons 2 keer per jaar verloren koken en drogen om de paddo's te verwerken :)
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

Albert

Er word veel geschreven over verwarming en een beetje over stroom maar bar weinig over voedselproductie en verwerking op dit forum. Het is een gat dat wij o.a misschien kunnen vullen er mag wat mij betreft flink leven geblazen worden in dit onderwerp. Het is toch een van de pilaren waar een ecologisch leven op gefundeert is maar dat toch niet echt tot zijn recht komt op dit ecologieforum.

Dit is deze thread goed te merken, het aantal leden dat geïntresseerd is in "boeren" lijkt erg beperkt

Groeten

David
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door kockie »

David86 schreef: Het is een gat dat wij o.a misschien kunnen vullen er mag wat mij betreft flink leven geblazen worden in dit onderwerp.
Ja graag! Ik meld mij alvast aan als vaste bezoeker. Ik ben eigenlijk dit jaar pas met een moestuin begonnen en weet dat ik nog erg veel moet leren en inspiratie nodig heb. Ik volg al wel een ander forum op moestuingebied.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Brit »

Ik doe ook zeker mee. Ik weet aardig wat van de bodem en bemesting plus het onderhouden van fruitbomen, maar verder moet ik nog heel veel leren m.b.t. het telen van mijn eigen voedsel :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Er word veel geschreven over verwarming en een beetje over stroom maar bar weinig over voedselproductie en verwerking op dit forum.
Helemaal waar. Ligt met name aan het feit dat dit forum (te) rijk is aan mannen. Energie is meer een mannending dan voedsel. Gewoon volhouden, David, misschien pikken de vrouwen ook aan en krijg je een zichzelf versterkend effect.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

Dan zal ik de eerste maar zijn met een verlanglijstje

gevraagd

ecolette (appel) enhout
paddestoelen broed (paddestoel is een redelijk geschikte vleesvervanger dus wat mij betreft hoe meer hoe liever)
aardbeien stekken
stekhout amerikaanse wilde druif
gerst
wintertarwe

aangeboden deze herfst
pompoen (japanse 1 tot 1,5 kilo p/s 5 a 8 per plant bewaren goed)
conference enthout
comice enthout
jonagold enthout
opal enthout
asperge jaarlingen
verschillende tomaten
buitenkomkommer tanja
kaskomkommer armenian yard long (meter lang komkommers ? ja echt ! meter lange komkommers)
stekhout jenny (zelfbestuivende kiwi)
stekhout johaniter (wijndruif)
stekhout solaris(wijdruif)
stekhout boskoops glorie (rooie tafeldruif)
zonnebloemen zwart zaad (gebruik ik als kippenvoer)
zonnebloem giganteus (idem)
aardpeer wit
misschien nog een lichting egyptische ui
..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door pelletpower »

Nou David, je timmert goed aan de weg. Wat energie betreft heb je gelijk. Voor het einde van het jaar hopen we over te gaan op biomassa.

Volgens mij heeft Albert iets gepost over permacultuur. Dit heeft voor ons de doorslag gegeven de moestuin na 5 jaar levend te houden gedurende het seizoen. Waar in voorgaande jaren de zaak wegens tijdgebrek en dus onkruid, het tuintje weer gewoon omgespit werd, hebben we nu de zaak enigszins onder controle. Wellicht zijn we in staat de zaak uit te bouwen en laten we hier ook iets van ons horen. Goed initiatief.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

Even uit het slob getrokken.

De verlanglijst voor 2013

Ik ben op zoek naar stekken/zaden van de volgende gewassen:

Zeekool
Zevenblad
Daslook
Splijtkool (eeuwige moes)
Barbara kruid (Landkers)
Tuinzuring
Oesterzwam broed (Albert ?)

Op het moment heb ik in de aanbieding:

Aardperen
Egyptische ui
Zaad van de tabaksplant (met dank aan DJ)
Pompoenzaad (uchiki kuri ?)

In een later seizoen ook bessen/frambozen/druiven stekken en verschillende rassen en soorten groenten zaad
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Dutch John »

Zevenblad? Weet je het zeker? Weet waar je aan begint. Moet niet al te moeilijk aan te komen zijn. Wel moeilijk om vanaf te komen. Ik heb het genoeg. Dat fruit heb ik ook voor je, deze herfst. Misschien dan ook broed van Shi-take, Grijze oesterzwam en Enoki. Vandaag de deuvels ingeslagen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

John,

Ja zevenblad heeft nogal een reputatie :), ik moet me nog even verdiepen in een manier om het onder controle te houden, het schijnt best goed te eten te zijn. Als ik weer eens in de buurt ben kom ik graag wat bij je halen.

Fruit heb ik in de aanbieding in een later seizoen, daar had ik wat duidelijker over kunnen zijn.

Ik ben benieuwd hoe het paddenstoelen telen op stam je gaat bevallen, ik ben mooie stammetjes aan het verzamelen, wil dan je goeie voorbeeld volgen. Ik houd me dus aanbevolen voor wat broed als je het los hebt :)
..
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door tnt »

Ik heb alleen wietzaden te ruil :) (duble fun en durban poison ), ik ben op zoek naar paprika zaden en mais zaden eventueel zijn andere moestuinzaden ook mogelijk

TnT
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door pelletpower »

David, ik zie dat je enten vraagt. Waarom kies je niet voor een oud ras fruitboom zonder te enten?
Zijn deze soorten niet sterker als je geen bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

Pellet,

Het enthout dat ik zocht is een modern resistent ras speciaal ontwikkeld voor de biologische teelt. Dat is echter de verlanglijst van vorig jaar die inmiddels vervallen is. Ik heb wat ecolette's en andere resistente rassen gekocht en gepoot. Ik denk dat de oudere rassen zeker in hoogstam ook een goeie resistentie hebben. Fruitbomen worden (bijna) altijd geënt, als je dit niet doet heb je veel kans op een hele grote boom en weinig (bereikbaar) fruit.

Vandaag ontving ik een pakketje van een Belgische zadenhandelaar, ik had het 2 maanden geleden al besteld en inmiddels de hoop opgegeven. Maar ik had geluk en het pakketje stond vanmiddag na het werk op me te wachten. In het pakket zaten 3 daslook plantjes(bijna onmogelijk aan te komen in Nederland), 12 pineberry stekken( witte aardbeien met een lichte ananas smaak) en zaad van een aantal meerjarige ouderwetse groenten. Bij Vreeken heb ik de zeekool, wat zuring soorten en nog meer meerjarige groenten weten te vinden. Nu maar wachten of ik daadwerkelijk krijg wat ik besteld heb, dat is nog wel eens anders bij Vreeken.

Het herziene verlanglijstje:

Zevenblad
Splijtkool (eeuwige moes)
Oesterzwam broed
..
Plaats reactie