Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door 12much »

ik heb deze nu. (De Silberschnitt oliesnijder met brede kop 410207)

Na mijn hele leven met zo'n multiwieltje te hebben gedaan. Een verademing, slechts één wieltje, super wendbaar door een ingebouwd draaisysteem, heb er pas 1 misser mee gehad, maar dat was gebruikt 8mm glas. Trouwens hetzelfde merk. Daar zit de snijolie in het handvat. Eoa wonderolietje van de verkoper, inderdaad iets duurder dan petroleum, maar zit in een pipetflesje en doe er alweer een paar jaar mee. Twee glas in loodramen van 2m2 elk, 6 voorzetramen met 8mm dik glas, 6 ruitjes voor een kast, twee western deuren voor de buurvrouw met van dat groene geribbelde glas. En een plaat van 1x2mtr gewapend glas. Is ook wel bijzonder. Breken, doorbuigen en met een klein zijkniptangetje de draadjes knippen.

Te hard drukken is uit den boze en net als bij het scheren met open mes, moet je het van het begin tot het eind horen knisperen :wink: Als je nog veel ruitjes te gaan hebt, wil ik 'm wel opsturen hoor...weet ik zeker dat er zelf ook 1 gaat aanschaffen.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door hotglass »

Een leuke plek en mooi moment om een recycle ervaring te delen.
Hergebruik van dubbel glas heet doorgaans vrijwel "onmogelijk".

-Eén mogelijkheid is natuurlijk om een raamkozijn aan te passen aan aan de maat van het glas.

-Een tweede mogelijkheid is om het dubbel glas eerst van elkaar te scheiden en daarna als enkel glas opnieuw te gebruiken, voor bv de kas van Kockie.

- Het scheiden van dubbel glas is niet altijd zinvol. Bv als er gelaagd en gehard glas in de panelen zit en je de bestaande maten niet kunt gebruiken en de tijd niet wilt nemen om kitranden weg te krabben/snijden. Je kunt dat soort platen namelijk niet opnieuw op maat snijden.

-Normaal gangbaar dubbelglas kun je met een decoupeerzaag van elkaar scheiden door het aluminium profiel voorzichtig door te zagen in de volledige lengterichting van het profiel. Er rolt wat droogmiddel(korreltjes) uit het profiel wat volgens mij onschuldig materiaal is.
Met een grove zaag ga je lekker door de kit laag en wordt de zaag niet te warm. Ondersteuning van de bovenste
glasplaat (een grote glasplaat zaag je liggend) is aan te bevelen. Even een paar dunne stukjes hout, metaal of karton in de zaagsnede steken voorkomt het doorbuigen van de glasplaat.
Als de twee glasplaten gescheiden zijn kun je de randen van de glasplaat af snijden tot de gewenste grootte. Daarmee ben je dan gelijk van de aluminium rand met kit af.
Die overgebleven stroken kunnen dan alsnog mee in de normale afval stroom voor dubbel glas.

groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Moet er nog 31... Maar eerst maar eens glas scoren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Heb inmiddels een leverancier gevonden die 3,50 euro per ruit vraagt (moet ik dan zelf nog op maat snijden), is dan voor een pallet van 50 stuks. Die komen wel op, een koude bak staat ook nog op m'n verlanglijst. Heb ik er nog wat om mis te snijden.... Helaas is het wel een eind rijden, Berkel en Rodenrijs. Eens kijken of ik een en ander kan combineren.

Heb wel een leverancier wat dichter in de buurt, maar die vraagt 9euro, da's wel een behoorlijk verschil.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Gisteren zijn de buren (mijn vader en een iets verder wonende buurman op strooptocht geweest en hebben onder andere glas voor mij gehaald. Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken en begonnen met snijden en plaatsen. De zijkanten van de kas zijn inmiddels voorzien van echt glas en het dak heeft nu 2 glasplaten. De voor- en achterkant moeten nog.

Tot nu toe 2 missers. 1 Plaat brak niet af waar ik het bedoeld had; een andere had ik ehhh nou ja.... iets verkeerd neergelegd... Niet gek op een totaal van 18 platen dacht ik. Ik ben maar gestopt met snijden en plaatsen; er kwamen bloemen op de ruiten; ijsbloemen welteverstaan...
Zijkanten zijn vervangen door kassenglas (oorspronkelijk polycarbonaatplaten)
Zijkanten zijn vervangen door kassenglas (oorspronkelijk polycarbonaatplaten)
Wel moet ik helaas toegeven dat het flesje van 12much (bedankt voor het lenen van de glassnijder) al behoorlijk leeg is na een klunzige actie mijnerzijds....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door 12much »

Ha, dat ziet er goed uit. Zodirect met het dak er op lekker genieten van het zonnetje op je gezicht terwijl je uit kou staat....Moet ik nog olie opsturen? WD40 of petroleum gaat ook goed. Als je de koker waar ze in zit niet helemaal dicht drukt, loopt de olie er ook niet uit als ze toch al niks ligt te doen..
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Nee, er zit nog olie in het druppelflesje, maar een stuk minder dan toen ik vanmiddag begon.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Anne2 »

Waar zet je het glas mee vast?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Het glas schuift in aluminium profielen. Wordt dus verder nergens mee "vastgezet".
Het dak is nagenoeg klaar, de zijkanten op 1 plaat na ook. De voorkant is work in progress...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Krelis »

hotglass schreef:
-Normaal gangbaar dubbelglas kun je met een decoupeerzaag van elkaar scheiden door het aluminium profiel voorzichtig door te zagen in de volledige lengterichting van het profiel. Er rolt wat droogmiddel(korreltjes) uit het profiel wat volgens mij onschuldig materiaal is.
Met een grove zaag ga je lekker door de kit laag en wordt de zaag niet te warm. Ondersteuning van de bovenste
glasplaat (een grote glasplaat zaag je liggend) is aan te bevelen. Even een paar dunne stukjes hout, metaal of karton in de zaagsnede steken voorkomt het doorbuigen van de glasplaat.
Als de twee glasplaten gescheiden zijn kun je de randen van de glasplaat af snijden tot de gewenste grootte. Daarmee ben je dan gelijk van de aluminium rand met kit af.
Die overgebleven stroken kunnen dan alsnog mee in de normale afval stroom voor dubbel glas.

groet,

Ed
Heb het met een stanleymes gedaan. Wel werkhandschoenen aan natuurlijk.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door hotglass »

Ga ik dan een volgende keer zeker ook proberen.

Bedankt!

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Gisteravond de kas voorzien van een 4-tal raamopeners. Al een aantal keren is me overkomen dat ik thuis kwam en de kas saunatemperaturen bereikt had. Als het goed is komt dat nu niet meer voor....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door pelletpower »

Kockie, nu zijn we 3 pagina's verder. Als je het opnieuw zou moeten doen, loont het een goedkoop kasje aan te passen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Gisteravond de kas voorzien van een 4-tal raamopeners. Al een aantal keren is me overkomen dat ik thuis kwam en de kas saunatemperaturen bereikt had. Als het goed is komt dat nu niet meer voor....
Je Arduino heeft zeker nog wel een ingang over om bij te hoge temperaturen de ramen open te gooien... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Goedkoop tuinkasje verbouwen naar degelijke kas

Bericht door kockie »

Of het loont; geen idee. Ik had het ding nou eenmaal gekocht en dan ben ik te koppig om 'm weg te gooien.

Als ik nu nou moeten kiezen zou ik in verband met alle ergernis denk ik kiezen voor een degelijke kas. Dat is het namelijk nog steeds niet.

Met de arduino: het doel is om de kas stroomvrij te houden. Het water geven vind ik al voldoende. Dan nog moeten er allerlei motortjes gefabriekt worden. Zo lekker mechanisch gaat het mooi.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie