Inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Inspiratie

Bericht door Jan. »

meme's
Wat bedoeld Gandalf hiermee?

Er is maar 1 uitweg, dat begrijp ik heel goed.
Welke uitweg bedoeld Tim?
Maar of het zo makkelijk is als het klinkt?

Ja.


En hoe vaker Jan het dan ontkent hoe meer mensen zullen zeggen: "zie je wel dat hij gek is, hij ontkent het zelfs" dus met ieder verzet word je gekker.
Misschien is hij dat ook wel en bevalt um dat prima. :fff

Maar nu even alle gekheid op een stokje, allereerst hebben een groot aantal Nederlanders een woonlastenprobleem.
Daarnaast nog is er nog een fiks economisch banken vertrouwen probleem.
Dat fluks opgelost gaat worden door een overheid met bezuinigingswoede.
Zo komen er steeds meer mensen die met een schuin oog naar DJ's oplossingen gaan kijken en nadoen.
Wel met een verkeerde insteek volgens DJ.

Maar is dat nou zo erg?

DJ. soms kan ik je niet volgen. Jij wilt graag dat mensen consuminderen, bezuinigen, ecologischer leven. Dan maken ze een begin door hout te gaan stoken. Is het weer niet goed, want dan kunnen we niet meer aan genoeg hout komen. :roll:

Soms zou ik het bijltje er bij neergooien :?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Jan. schreef:
meme's
Wat bedoeld Gandalf hiermee?
Gandalf bedoelt er dit mee: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meme_%28memetica%29

Maar eigenlijk moet de vraag zijn: 'Wat bedoelt OBLRien hiermee ?' Want het citaat kwam van hem ...

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Inspiratie

Bericht door Jan. »

We zouden dus kunnen zeggen "niets nieuws onder de zon"
Alleen moet het soms even aangeroerd en opgestookt worden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:OBL een massa blijft bestaan uit individuen, ook als de massa groot is.
Om dit op de spits te drijven: een persoon bestaat uit een groot aantal levende wezens (zonder de bacterien in je lichaam ga je dood). Maar toch is een persoon meer dan de simpele optelling van het aantal levende wezens.
Net zo goed is een collectief ook meer dan de som van de individuen.

Let wel, ik bestrijd niet dat we op individueel niveau aansprakelijk zijn! En dat we als individu actie moeten ondernemen.

Ik beweer enkel dat wanneer we iets willen bereiken we ook de actie's/reacties van het collectief als factor mee moeten nemen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
Jan. schreef:
meme's
Wat bedoeld Gandalf hiermee?
Gandalf bedoelt er dit mee: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meme_%28memetica%29

Maar eigenlijk moet de vraag zijn: 'Wat bedoelt OBLRien hiermee ?' Want het citaat kwam van hem ...

G
Ik ga ook mee met de wikipedia definitie.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Jan. schreef: DJ. soms kan ik je niet volgen. Jij wilt graag dat mensen consuminderen, bezuinigen, ecologischer leven. Dan maken ze een begin door hout te gaan stoken. Is het weer niet goed, want dan kunnen we niet meer aan genoeg hout komen. :roll:
Ik zal het met wat meer woorden uitleggen. Inderdaad wil ik dat mensen bescheidener gaan leven. Maar een gewoon gezinnetje dat er bijna 4.000 kuub gas per jaar doorjaagt, dat duur begint te vinden en zonder verder na te denken investeert in een hout cv, gaat niet sober leven. Volgens mij is de juiste weg: waar kan ik nog isoleren? Welke ruimtes hoeven niet of minder verwarmd te zijn? Is 20 graden ook genoeg in plaats van 24? Dan opnieuw bekijken wat het verbruik is. Misschien is een houtkacheltje in de meest gebruikte kamer voldoende. Door alle maatregelen kan het gasverbruik met meer dan de helft afnemen en is een jaarlijkse kuub of 5 hout ook over tien jaar nog te vinden. 25 kuub is alleen voorbehouden aan de enkeling die bos bezit of anderszins bij bosbouw betrokken is. En evengoed een hoop werk...
Soms zou ik het bijltje er bij neergooien :?
Niet doen, gewoon stapje voor stapje verder gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Maar een gewoon gezinnetje dat er bijna 4.000 kuub gas per jaar doorjaagt, dat duur begint te vinden en zonder verder na te denken investeert in een hout cv, gaat niet sober leven. Volgens mij is de juiste weg: waar kan ik nog isoleren? Welke ruimtes hoeven niet of minder verwarmd te zijn? Is 20 graden ook genoeg in plaats van 24? Dan opnieuw bekijken wat het verbruik is.
Wij zijn nog steeds op zoek naar HET (koop)huis. Dan kom je ook wel eens in huizen waar nog verwarmd wordt met 2 of 3 gaskachels ipv een CV. De makelaar zal dan altijd zoiets zeggen als "Ja, hier moet nog wel wat gemoderniseerd worden met bv een CV installatie".
Ik zeg het nooit, maar denk altijd "Nee hoor, dit is prima. Alleen verwarmen waar nodig is precies wat ik wil".
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Inspiratie

Bericht door Jan. »

Soms zou ik het bijltje er bij neergooien
In een blok hout wat bijna niet te kloven is, zodat ik mijn [positieve] agressie even kwijt kan. :lol: :lol:


Toch zie ik er een voordeel in dat sommige of meerdere mensen overstappen naar houtstook.
Zo merkt men dat er gewerkt moet worden voor comfoor.
Men ervaart dat het iets kost.
Men warmt zich meerdere malen en krijgt er soms ook nog plezier in. Ook omdat je tijdens de warming up niet hoeft te stoken.
En laat het hele gezin mee aanpaken, daar leren ze iets van. Pan snert mee of iets te eten klaar maken op een vuurtje. Back to de basic en het gevoel daarbij.
En.. als ze dat ervaren, mede doordat de prijzen over de top gaan zal men aan de lijve ervaren dat het anders moet.

Met aardgas en elactra is dat zo anders, geniepiger. Er wordt geadverteerd met de netto prijs, de mensen hebben al een aansluiting en de voorzieningen, het gaat allemaal eigenlijk "vanzelf". Zelfs de maandelijkse betalingen gaan vanzelf!!

En ja aan het eind van de periode bluft men bij de borrel we kregen nog zooooveel terug!

Dan denk ik hoe gek moet je zijn om je domheid op deze manier te etaleren.
Denk liever vooruit en handel er naar, want het is jou huis, jou geld en jouw leven.

Schaf dan liever een tank, gas of brandstof aan. Koop jaarlijks in bij de goedkoopste leverancier en maak er een sport van om de vulperiode telkens weer iets langer uit te kunnen stellen.
Vinger aan de pols dus.

Zo, nu eerst een bav.. nee bak koffie.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Wij zijn nog steeds op zoek naar HET (koop)huis. Dan kom je ook wel eens in huizen waar nog verwarmd wordt met 2 of 3 gaskachels ipv een CV. De makelaar zal dan altijd zoiets zeggen als "Ja, hier moet nog wel wat gemoderniseerd worden met bv een CV installatie".
Ik zeg het nooit, maar denk altijd "Nee hoor, dit is prima. Alleen verwarmen waar nodig is precies wat ik wil".
Als ik het opnieuw mocht doen:
ALLEEN rekening houden met de oppervlakte van de vruchtbare grond. Zoveel mogelijk vruchtbare grond voor je geld.
Het huis zo klein en waardeloos mogelijk.
En in een zo groot mogelijke perimeter zoeken waarmee je huisgenoten nog akkoord gaan.

Vruchtbare grond is trouwens momenteel nog steeds zo goed als gratis: daarmee bedoel ik: slechte, vervuilde grond in de woonzone kost evenveel (of meer) dan vruchtbare grond.
Ideaal is en klein huis op een klein stukje bouwgrond met een fors stuk landbouwgrond.

En ja, is geen veralgemeenbare oplossing,... maar wel een individuele ...

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Als ik het opnieuw mocht doen:
ALLEEN rekening houden met de oppervlakte van de vruchtbare grond. Zoveel mogelijk vruchtbare grond voor je geld.
Het huis zo klein en waardeloos mogelijk.
En in een zo groot mogelijke perimeter zoeken waarmee je huisgenoten nog akkoord gaan.
Ja, dat is wat we doen.
Helaas zullen we aangewezen blijven op inkomsten uit werk, dus we kunnen niet te ver buiten de steden gaan wonen, dan neemt de woon-werk reis te veel tijd in beslag en is ook ecologisch niet te verantwoorden.

Het blijft dan ook een optie om huis en grond van elkaar te scheiden: ergens een hectare landbouw grond kopen, en daarvoor bij het huis enkel een wat grotere tuin. Niet ideaal, maar wel goedkoper.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

In welke perimeter/streek zoek je ?
Misschien zijn er wel forumleden die tips hebben ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:In welke perimeter/streek zoek je ?
Misschien zijn er wel forumleden die tips hebben ?
Ten noordoosten van Arnhem.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Rien,

Even diagonaal doorheen gekeken.
Provincie Gelderland. Zijn me dat nogal prijzen als je er wat grond bij wil ...

Ben ik blij dat ik in België woon ...
Is zelfs niet veel te vinden met wat grond ...

Inderdaad, misschien beter eerst een mooi stukje landbouwgrond zoeken en pas daarna een woning op wandelafstand. Andersom is vaak moeilijk te vinden.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

Heren,

Ik wil graag even onder uw aandacht brengen dat nagenoeg elke Nederlandse gemeente een volkstuin vereniging heeft. De pacht van de grond zal niet veel schelen met de vermogensbelasting die je er op zou betalen als het van jezelf is.

1500m2 kost mij per jaar 120 euro.. Een huisje in de nabijheid daarvan kostte me ook bijzonder weinig

Het "probleem" van grond te kort voor eigen teelt is al heel oud in de "verstedelijkte gebieden" van dit land, dat is ook de oorsprong van de volkstuinen. Het wiel hoeft in deze niet opnieuw uitgevonden te worden. Daarnaast bestrijd ik nog steeds de aanname dat men een hectare landbouwgrond nodig heeft om rond te komen, dat is echt onzin. met granen erbij red je het met 2500 meter vermoed ik. (tarwe levert 1kg per m2, een brood is bevat iets meer dan een halve kilo bloem. Tarwe als vee-voer is een last resort om even een moeilijke periode door te komen, als het aanhoud is het een beter idee om brood van die tarwe te bakken om vervolgens je kipjes gebraden op te serveren, dan loont kippenhouden namelijk niet meer)

Het word een ander verhaal als je runderen en varkens wil gaan houden, dit is sowieso niet aan te raden i.v.m de voerconversie en de problemen die je mag verwachten met het "mannen" van zulk groot vee (zeker als je die ervaring niet heb). Daar komen de problemen met het vervoer, slachten, opsnijden en bewaren van het vlees nog bij.

Pas je dieet aan en maak je droom haalbaar, zou ik zeggen.

Bosgrond t.b.v. brandstof mag verder van huis liggen daar kom je toch niet wekelijks...

Edit: een brood moet zijn ons brood, van zo'n brood eten we een dag.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Zeker een interessant gegeven in verstedelijkte gebieden.
Heb je dan een soort langdurig huurcontract ? Put je daar rechten uit (pachtrecht) ?

G
Plaats reactie