Zelf eieren leggen ??

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Zelf eieren leggen ??

Bericht door Dirk Bauwens »

Met de naderende vogelgriep, ophokplicht enz. zou het wel eens kunnen dat bijvoorbeeld eieren relatief schaars en duur gaan worden.

Is het een goed idee om "beter laat dan nooit" kippen aan te schaffen ?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Over het aanschaffen van kippen: mag je ze nog wel vervoeren? In Nl is het in ieder geval verboden om kippen te vervoeren van - en naar tentoonstellingen ed. Of vervoer naar bedrijf of particulier wel toegestaan is weet ik niet.

Maar kun je dan niet zonder eieren leven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
miriam
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2006, 22:19
Locatie: st-niklaas,belgi

Bericht door miriam »

kockie schreef:Over het aanschaffen van kippen: mag je ze nog wel vervoeren? In Nl is het in ieder geval verboden om kippen te vervoeren van - en naar tentoonstellingen ed. Of vervoer naar bedrijf of particulier wel toegestaan is weet ik niet.

Maar kun je dan niet zonder eieren leven?

In Nederland zijn markten en tentoonstellingen waar pluimvee verhandeld of tentoongesteld wordt al verboden.
In Belgi? zijn tentoonstellingen ook verboden,maar markten nog niet,mits er natuurlijke voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden (zie hieronder).

Over het vervoer zelf (in het binnenland) heb ik niet zo veel gevonden,maar ik ga er van uit dat als je in Belg?e pluimvee nog mag kopen en verkopen ,je het ook mag vervoeren.
Enkel in de risicogebieden (Oost-Vlaanderen hoort daar nog niet bij) is dit verboden...

----------------------------------------


Hierbij enkele documenten betreffende de maatregelen in Belgi? en Nederland.

voor Belgi?
Afbeelding

voor Belgi?
Afbeelding

voor Nederland
Afbeelding
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wat leven zonder eieren betreft: dat zal zeker kunnen. Misschien hebben we zelfs niet te kiezen als het zover komt. Ik zal niet veel eieren kopen als ze, bijvoorbeeld door schaarste, 1 euro of m??r per stuk gaan kosten.

Ook al geef ikzelf op dit moment niet zoveel om eieren, ze vormen wel een interessante voedselbron en ze worden als ingredi?nt in veel bereidingen gebruikt. Ik zou ze dus wel missen wanneer ze er niet zouden zijn.

Ook is het probleem rond weinig of geen eieren wel complexer dan geen eieren eten. Zonder eieren heb je uiteindelijk ook geen kippen.

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Wij, mijn vrouwtje en ik, hebben op dit ogenblik 4 kippen. Gekocht op de vogelmarkt in Mol zo'n 3 jaar geleden. Het meeste van ons keukenafval gaat naar de kippen en ze krijgen elke morgen een paar handvol granen.
In de winter hebben ze bijkomend nog "legkorrel". Deze naam is een beetje misleident. Die legkorrel is gewoon samengesteld voedsel waar alles inzit wat een kip nodig heeft om te kunnen leven. Gedurende deze winter tot op vandaag hebben we dagelijks min 3 eieren, meestal 4. Met als resultaat dat buiten ons gezin er nog 3 gezinnen in de geburen ook gezonde eieren eten.
Een goede site over kippen is : http://www.kippengrabbelton.be
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bedankt P?ssl, voor je uitleg en de link naar die degelijke website.

Ondertussen heb ik nog geen kippen en de vogelgriep komt steeds dichterbij.

Vanaf morgen ga ik langbewarend voedsel inslaan. Ik vermoed dat, wanneer vogelgriep optreedt in een land, de prijzen van voedsel sterk zullen stijgen.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ben je daar bang voor? Ik denk eerder het tegenovergestelde. Als er vogelgriep komt (of varkenspest, dat is op dit moment in duitsland uitgebroken) zullen consumenten bang worden om besmet te worden via het vlees dat ze eten. Ook de export van vlees zal worden gestopt. Hierdoor nemen de voorraden toe en neemt de prijs (helaas) af.

Ik hoop trouwens niet dat we achter het antwoord van deze vraag zullen komen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:Ben je daar bang voor? Ik denk eerder het tegenovergestelde. Als er vogelgriep komt (of varkenspest, dat is op dit moment in duitsland uitgebroken) zullen consumenten bang worden om besmet te worden via het vlees dat ze eten. Ook de export van vlees zal worden gestopt. Hierdoor nemen de voorraden toe en neemt de prijs (helaas) af.

Ik hoop trouwens niet dat we achter het antwoord van deze vraag zullen komen!
kockie ik moet je zeggen dat die massale beestenboel mij geen bal interesseert, maar bang ben ik er niet voor. Het valt mij wel op dat de "consument" gewoon een nitwit is die niet wil weten wat ie eet, vandaar die kippenkopersstaking.

Voordat ik voor dierenvriend wordt uitgemaakt: ik huldig nog steeds het standpunt dat een kanariepietje met een gebroken poot afgemaakt mag worden. :oops:

Stelling: dierenambulances en bioindustrie is een ziek verschijnsel.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door deleted »

kees schreef:Stelling: dierenambulances en bioindustrie is een ziek verschijnsel.
Naar de topic-titel:

Stelling: Als je zelf eieren kan leggen heb je geen kippen nodig ! :mrgreen:

Ook is er de eeuwige vraag wie was eerst kip of ei.
Weten we hier ook niet. Wel weten we wie er altijd laatst is: de vos.
Nu al 4 keer. Intussen al een paar jaar geen kippen meer.
Heeft iemand effectieve tips om vos en marter buiten te houden ?
Of hebben jullie daar geen last mee ?

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door Tim »

Gandalf,

Tim sr. heeft al jaren een binnenren. Overdag lopen ze vrij, 's avonds zoeken ze vrijwillig de ren op, Sr. sluit hem na het eten af. Als het langer licht blijft is soms een handje voer nodig om ze binnen te krijgen, maar gaat al jaren goed. Je moet alleen af en toe de mest eruit halen.

En die marter was er bij ons ook, we hebben eens een paar lamme rietganzen gehad, deze gingen maar één seizoen mee :mrgreen:. Het beestje moet ook eten, can't blame them.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 04 mar 2011, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door Dutch John »

De vos komt hier alleen 's nachts. De kippen opsluiten is dan afdoende. Een marter of nerts (het stikt hier in de buurt van de fokkerijen) heeft een paar maanden geleden een kip overdag geslacht. De overige kippen mijden die omgeving nu nog steeds.

Een marter in het hok is het slechtste wat je kan overkomen. Dan zit er maar één ding op: waken met diverse moordwerktuigen of een heel goede hond bij de hand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door deleted »

Tim schreef:Gandalf,

Tim sr. heeft al jaren een binnenren. Overdag lopen ze vrij, 's avonds zoeken ze vrijwillig de ren op, Sr. sluit hem na het eten af. Als het langer licht blijft is soms een handje voer nodig om ze binnen te krijgen, maar gaat al jaren goed. Je moet alleen af en toe de mest eruit halen.

En die marter was er bij ons ook, we hebben eens een paar lamme rietganzen gehad, deze gingen maar één seizoen mee :mrgreen:. Het beestje moet ook eten, can't blame them.

Tim
Tim,
Dat was ook onze werkwijze. Eén keertje 30 minuten na schemering thuisgekomen (ongepland; overmacht) en weer geen kippen meer.
De vos checkt alle dagen.(Hij gaat blijkbaar nooit op visite)
G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door kockie »

Ik ken iemand die er een vangkooi voor heeft, maar of dat nou zo diervriendelijk is..?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door deleted »

Ik heb al gedacht aan een hermetisch gesloten ren (ook onder de grond). Worden dan wel dure eieren.
En gaat dat een marter echt lang tegenhouden ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf eieren leggen ??

Bericht door Tim »

Kockie, Gandalf,

Dat helpt ook niets. Een vos heeft een territorium. Dus verwijder je de vos, komt een leg erna er een jong van de buren wonen. Wat wel helpt is het voedsel wegnemen. Maar dat is niet zo makkelijk.

Beter een goeie ren bouwen. Penitentiair staal gebruiken :mrgreen:

Tim
Plaats reactie