Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door rom »

Ik vermoed dat dit niet het ideale forum is, maar gezien er op dit forum veel mensen zijn die zelf wel eens een boom moeten verzagen, hoop ik toch een antwoord te krijgen :).

We moeten vaak bomen verzagen (al dan niet al neergelegd). We hebben goede kettingzagen met voldoende lang blad, maar eens we aan diameters van 70-80cm geraken, zitten we vaak niet meer mooi op 1 lijn te zagen (ik bedoel: links zagen we in een vlak dat enkele centimeters hoger/lager ligt dan rechts).

Wat is de juiste 'truuk' om dit te vermijden?
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door degele »

Rom, ik denk niet dat hiervoor een truc bestaat. Ik denk dat - hoe goed je ook probeert om volledig haaks te zagen - het een kwestie van geluk is. Ik heb ook al veel bomen door- en in brandhout gezaagd en het lukt me ook zelden. Misschien, met een fonkelnieuw blad én -ketting...
Maar eens een blad een aantal uren in gebruik is , en de ketting enkele malen gevijld ga je onvermijdelijk afwijkingen in de zaagsnede krijgen.
gr,
Danny
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door Pietje »

degele schreef:Ik denk dat - hoe goed je ook probeert om volledig haaks te zagen - het een kwestie van geluk is.
Ik denk ook dat daar geen truuk voor is. Eerst moet je ketting aan weerszijde even scherp hebben, en de dieptestellers overal gelijk hebben staan (met kaliber te controleren). Verder is het van belang om bij het inzetten van de zaag in het hout "exact" de goede richting te hebben (2 dimensies), en last but not least: tijdens het zagen kan bijvoorbeeld door het gewicht van de motor, of bij het scharnieren met de kam, langzaam verlopen. Dat moet je steeds compenseren.

Ik denk dat de beste truuk voor het zagen van evenwijdige sneden is om er steeds voor te zorgen dat je van dezelfde kant de hele boom in stukken zaagt :D Maar dat wist je al :wink:

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door 12much »

Ik heb in '85 voor een buurman een aanpassing op zijn kettingzaag gemaakt, omdat hij allemaal rechte plakken wilde hebben en absoluut niet recht kon zagen. Ik heb vlak voor het geleidewieltje in de neus van het 70cm zwaard een 8mm gat geboord en daar een stuk rond staf van 30mm doorsnede op geschroefd. Uit mijn hoofd was dat stuk ijzer 200mm lang. Daarna zijn zaagbok haaks onder de kolomboormachine gezet en een 30mm gat met een slangeboor door de eerste twee balken heen geboord. Hier hebben we de "scharnierpen" in gemept, zwaard vastgeschroefd op de pen met een stevig plaatwerkring er onder. Deze draaide zo stroef in de twee gaten, dat je de zaag rechtop kon laten staan. (in de vergrendeling uiteraard)

Het begin was een beetje lastig omdat ie dan bijna recht omhoog stond, maar als je hem gewoon liet gaan zonder teveel kracht uit te oefenen, werkte het perfect als een soort afkortzaag. Omdat het toch wel een beetje griezelig was en de mechanische rem niet werkt in die hoge stand, plus dat het veel gemakkelijker bleek om aan de zijkant van de zaagbok te staan, (en de rembeugel dan al helemaal niet meer functioneert) heb ik er een dodemans koord aan gemaakt die ik ook altijd om had als ik aan het motorcrossen was.

Als je het nou voor elkaar zou krijgen om zo'n soort pen, maar dan 1 van een meter parallel aan de boom in de grond te slaan, dan hoef je nog maar in 1 richting op te letten en draai je een perfecte horizontale cirkel om die pen heen. Je moet dan wél terzakekundig genoeg zijn om met wiggen te kunnen werken, precies weten waar je gaat eindigen, zodat de boom ook die kant opvalt waar jij 'm bedoeld had en op tijd stoppen, want je kunt de zaag niet meer even terug trekken.

Je hebt in die statische toestand trouwens de kam niet meer nodig omdat de zaag gefixeerd is in de bok of in de grond... Ik heb er geen foto's van maar kan het voor een foto wel vrij snel simuleren als het nodig is.
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door account verwijderd »

@Rom,
Wat is de juiste 'truuk' om dit te vermijden?
Van tevoren je zaaglijn aftekenen is de juiste manier, anders zaag je in het wilde westen met dikke stammen.
Je kunt met een brede spanband vrij gemakkelijk een contour aftekenen m.b.v. een krijtje.
Je kunt zelfs met een dun verenstaal lineaal van te voren een boomstam van 2 meter dik excact aftekenen & doorzagen als je dat zou willen.

Bron : Leegwater :wink:
Verwijderd
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door stillekracht »

Ik denk dat het ook veel helpt als je een scherpe, machinaal geslepen ketting gebruikt.
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door Rob »

Deze meneer krijgt het voor elkaar:

http://youtu.be/OozDU0pMjQ0
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door 12much »

Wél horizontaal, alleen in de lengte dit keer....:



[youtube]2D3_901kV54&feature=endscreen&NR=1[/youtube]
Never burn faster than your Wocket.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door Johnnw »

Beste Rom,

Recht zagen heeft niks te maken met hoelang een blad is. Afstrepen zoals sommige opperen is zeker niet de manier, dit is alleen een indicatie waar je moet zagen. Waar het wel mee te maken en ook sommige hier op het forum hebben dat genoemd. Is het vijl werk (niet met een machientje daar krijg je braam van op de beitels gewoon met de hand), vijlen is een precies karweitje waarbij de beitels allemaal dezelfde hoek moeten hebben, nagenoeg dezelfde lengte. En de diepte stellers dezelfde diepte, ook braam op het blad is geen bevordering voor "recht" zagen. Dit kun je makkelijk eraf vijlen met een kleine platte vijl waarbij de bovenkant van de geleider ook mee gevijlt moet worden. Gewoon de vijl plat op de geleider leggen en net zolang vijlen totdat je over de hele breedte vijl sporen ziet.

Een tipje eerst aan 1 doorzagen zodat je van de andere de snede weer op kunt pakken en dan naar boven zagen, dan gaat het haast niet verkeerd.

Groeten Jan

Ps; Ik hoop dat je er wat aan hebt!!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door JantjeV8 »

Juist, als je de stam om hebt liggen:

Eerst de kruin wegzagen zodat de kale stam over blijft. Eventueel 1 zijtak laten zitten, die kun je als hefboom gebruiken om de stam te rollen.
Dan in zagen, op alle plekken waar je een 'schijf' wilt hebben.
Dan de stam doorrollen.
Zaagblad in de reeds bestaande snede steken en naar boven zagen.
doorrollen
zagen
etc etc.
Als de stam te lang is, dan in het midden of op handelbare lengtes eerst door zien te zagen. Waarschijnlijk heel voorzichtig stukken wegzagen, de stam kan doorzakken en je blad vastklemmen. Beetje aanvoelen.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door hotglass »

12much schreef:Wél horizontaal, alleen in de lengte dit keer....:
Dat is een mooi speeltje! Bomen genoeg hier en eigenlijk veel te veel. Meer brandhout in het bos dan ik kan opstoken en timmerhout is meer dan welkom.

Enig idee van prijzen?

Groet,

Ed
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door Kofi »

Een filmpje verder: een Woodland Mill HM126 voor $2,899. (lintzaag)
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door hotglass »

Dankje, Ik had natuurlijk niet zover gekeken :mrgreen:

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door 12much »

Misschien weet Pietje meer over prijzen en verkrijgbaarheid? Zal zo maar wezen dat iemand zo'n ding in de schuur heeft liggen omdat het huis klaar en de bomen op zijn? :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door hotglass »

Ik heb inmiddels een Franse vertegenwoordiger gevonden op nog geen 100 km afstand en de Duitse importeur zit op
ongeveer 240 km afstand. Dat is dus voor deze plek lekker in de buurt. Alleen staan de prijzen me nog niet echt aan.
De eenvoud van het filmpje ( twee klemmen, een metalen rail en een "wagen" voor je kettingzaag) ben ik op de Duitse website ook niet meer tegen gekomen.

Ik ga eerst eens zoeken naar een goedkoper alternatief.

Groet,

Ed
Plaats reactie